AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #1 Skrevet 28. oktober 2023 Jeg er helt overveldet over alt jeg føler jeg må ta stilling til når vi nå skal ha vårt første barn. Jeg prøver å søke informasjon for å forberede meg, men det er så mye. Hvordan vet jeg, som aldri har hatt barn før, hva som er best? Hvordan skjønner vi hva barnet vil? Bør vi bruke babytegn for at barnet skal kommunisere tidligere med oss? Burde vi bære barnet mye, som visstnok er veldig naturlig for den? Hvordan er vi miljøvennlige med baby? Hvilke stoffer må vi unngå i produkter? Bør vi bruke tøybleier eller vanlige bleier, og hvordan vet vi hvilke bleier som er bra? Hva med babypotting, det høres jo praktisk ut? Hvordan blir vi enige om ting når vi har ulike meninger? Bør vi følge BLW når ungen skal spise selv, og hvem skal vi i det hele tatt høre på i grøtdebatten? Hvordan vet vi hvem vi bør søke råd hos, og hvem vi ikke bør høre på? Hvis noen kan forsikre meg om at dette er helt vanlige tanker å ha når man er gravid så hadde det vært fint.. Noen av disse tingene finner man vel ut av etter hvert når man kjenner hva som er naturlig, men enkelte ting bør man jo ha forberedt seg litt på også. Anonymkode: b165c...88d
Sofakona Skrevet 28. oktober 2023 #2 Skrevet 28. oktober 2023 Helt normalt...og bare vet at når dere kommer hjem med babyen..faller alt på plass:) og det er lov å gjøre feil..og du komme til å feile...og gjøre masse riktig:) mat, stell og kjærlighet det er det viktigste:) Les på nett...men helst ikke les hva influencere etc sier....følg mage følelsen din, finn bøker på biblioteket. Og viktigeste av alle... ikke sammenligne deg med andre. ❤️ 1
katties Skrevet 28. oktober 2023 #3 Skrevet 28. oktober 2023 Det er mange meninger, og babyer er i tillegg veldig forskjellige så det er IKKE lett å bare vite hva som er riktig. Noen ganger tar de påmhelsestasjonen feil om ting også. Det finnes massevis av bøker, men jeg vil STERKT anbefalt Emma Hubbard på YouTube - hun er veldig flink og bruker faktisk forskning som grunnlag for sine påstander. Når det gjelder leker: ikke gamle leker i alle fall - de er ofte fulle hormonforstyrrende stoffer, men mindre det er usaltet trekker. Sprell har mange fine leker av bedre kvalitet. Hvis man vil ha sunt og miljøvennlig, les om Montessori. Når det gjelder Barnemat så er Stine Svarthe faktisk flink. Det er en del ting det ikke er enkelt å lage av det hun foreslår, men når det kommer til sunnhet så har hun faktisk rett. Det er noen andre matbloggere også som jeg vet mindre om. Ida Gran Jensen duger også, men anbefaler ultraprosessert kjøtt til barn, som jeg faktisk ikke ville anbefalt noen, inkludert voksne.
Kjempeliten Skrevet 28. oktober 2023 #4 Skrevet 28. oktober 2023 Gjør det så enkelt som mulig. Vi vurderte også tøybleier og blw og masse hjemmelaga mat. Vi bruker vanlige bleier og kjøper grøtpulver, smoothieposer og middagsglass. Lager hjemmelaga når jeg gidder. Så her er det en blanding. Drit i den grøtdebatten. Du får masse info om mat på helsestasjonen. Ting går seg ellers til. Man finner ut av ting etterhvert. Du blir kjent med baby og lærer deg å lese hva den trenger. Babyer er egentlig ganske enkle. Gråter de er det fordi de er sultne, trøtte eller har vondt i magen. (Om du har en generelt frisk baby. Med sykdom, kolikk e.l er det jo litt verre, men da må man bare stå i det og prøve å få hjelp og avlastning) Du får masse hjelp på sykehuset og helsestasjon hvis du lurer på noe eller det dukker opp noe. Bleier tester dere ut. Vi liker best Libero og Kiwi sine. Men de andre funker helt fint også. Hent noen babypakker, så får du testa litt forskjellig. Babypotting hadde jeg aldri orka å drive med. Men hvis du gidder å bruke tida di på det, så gjør du det. Kjøp de klærne med de materialene du vil. Hvis baby får utslett så prøver du uten det materialet. Noen babyer tåler ikke ull rett på huden fks, men det vet du jo ikke før du har prøvd. Prøv deg frem og bestem deg når du finner ut hva du liker best. Det gjelder alt fra klær til bleier til mat og rutiner. 1 1
Mt3 Skrevet 28. oktober 2023 #5 Skrevet 28. oktober 2023 Følg i hovedsak de retningslinjene som helsestasjonen fremmer, så kan en såklart strekke seg lenger når en føler en starter å få dreisen på dette med baby. Ting kan fort låse seg om en prøver for hardt, derfor er det bedre å bare prøve å bli kjent med babyen også ta litt etter hvert. Så klart er det bedre for miljøet om en lærer seg å tyde babyens uttrykk og praktiserer babypotting, eller bruker tøybleier, enn om barnet bruker engangsbleier frem til det er 5år gammelt. Men det finnes jo mange valg mellom ytterpunktene, og det viktigste er at dere som foreldre har nok overskudd til å glede dere over og kose dere sammen med babyen. Også er det viktig å huske at det er ikke nødvendigvis så lurt å ta alt det bloggere og influensere lirer av seg for å være helt superdupert. De fronter gjerne på vegne av noen som gir de klekkelig betalt, og da er det ikke alltid den hele og fulle sannheten kommer frem. Instagram flyter jo fortsatt over av bilder av babyer som leker med leker i duse fargepaletter, enda det er slått fast klart og tydelig at det beste for små barn er kontraster og klare farger.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #6 Skrevet 29. oktober 2023 Anbefaler å få tak i Spedbarnsboka, de har den på sykehuset og sikkert på helsestasjonen. I alt mylderet av råd og tips er dette en bok som er skrevet av jordmødre, helsesykepleiere og andre eksperter, som blir oppdatert hvert år. Den inneholder også en del "hva gjør vi hvis..." eller "når bør vi kontakte helsestasjon/lege", virker som et bra oppslagsverk å ta utgangspunkt i 😊 Ville ikke stresset så mye over dette med mat enda, babyen er jo 4 mnd før du trenger å begynne med det. Anonymkode: 247d6...97e 1 1
Kanutte Skrevet 29. oktober 2023 #7 Skrevet 29. oktober 2023 For det første, gratulerer så mye med graviditet. Så, pust med magen. Det fødes over 50000 barn i Norge hvert år og det går bra med de aller fleste. De første ulene er barnets behov søvn, pupp/flaske, bleieskift og kos fra foreldrene. Til det trenger du bilstol, et stede babyen kan sove (seng/vogge etc eller bare baggen til vogna) og et sted hvor dere kan skifte bleier (stellebord/håndkle på gulvet etc). Og som de over her har sagt, rådene du får på helsestasjonen er fornuftige og basert på forskning og mange års erfaring. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #8 Skrevet 29. oktober 2023 Tror du er tjent med å ikke lese så mye som du har gjort, for å være ærlig. Og det sier jeg i aller beste mening altså! 😊 De aller færreste driver med babypotting, BLW, tøybleier osv. Ingen har godt av å strebe etter å være den perfekte forelder som ikke gjør feil, for sannheten er at alle foreldre har gjort og kommer til å gjøre noe som andre kan oppfatte som feil. Omtrent det eneste svaret man får når man spør om sånt på helsestasjonen er at man må gjøre det man føler funker best, og så trenger ikke ting være mer hokus pokus enn det. Jeg var veldig stressa i forkant av fødsel jeg også, men kan betrygge deg med at du lærer veldig fort hva baby trenger etter hvert som dere blir kjent. Og i starten er jo det bare mat, kjærlighet og søvn uansett 🥰 Anonymkode: aa0eb...ff1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå