Gå til innhold

Er det noen her med Multipel Sklerose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil dere fortelle litt om deres hverdag før og etter diagnosen ble satt?

Hvilke symptomer har du?

Når fungerer du best og når fungerer du dårligst?

Anonymkode: 84e78...622

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synsnervebetennelse og følelsesforstyrrelser da jeg fikk diagnosen. Noe fatigue. I dag ingen symptomer. 16 år siden diagnosen.

Anonymkode: 0bb18...96c

Skrevet

min samboer fikk diagnosen for 3 år siden, kraftig synsnervebetennelse som gjorde at han mistet synet på det ene øyet og mye fatigue. Synet er nesten som normalt igjen nå men han er mer sliten og glemsk enn før, ellers ingen symptomer. Jobber 100%. 
Han får rituximab hver 9 måned

Anonymkode: 101ef...e8a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synsnervebetennelse og følelsesforstyrrelser da jeg fikk diagnosen. Noe fatigue. I dag ingen symptomer. 16 år siden diagnosen.

Anonymkode: 0bb18...96c

Har du fått behandling?

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

min samboer fikk diagnosen for 3 år siden, kraftig synsnervebetennelse som gjorde at han mistet synet på det ene øyet og mye fatigue. Synet er nesten som normalt igjen nå men han er mer sliten og glemsk enn før, ellers ingen symptomer. Jobber 100%. 
Han får rituximab hver 9 måned

Anonymkode: 101ef...e8a

Har han hatt andre symptomer?

Jeg spør fordi jeg dro til legen for 3 uker siden. Med to forskjellige saker. Den første at jeg er blir sjøsyk når jeg går, til det punktet att jeg blir så kvalm og får masse spytt som jeg må spytte. Det andre er att jeg får skarpe smerter i høyre side av kroppen. Som om noen stikker en kniv inn i leggen, inn i hoften og i brystmuskelen (ikke samtidig). Det gjør så vondt at jeg gråter i smerte. Smertene har pågått og eskalert siden mai, sjøsyken har holdt på i tre uker. 
Legen gjorde masse tester og sa til slutt «har du MS i slekten? Jeg henviser deg til nevrolog». 

Jeg visste ikke hva MS var, og tenkte ikke så mye på det. Men jo mer jeg leser om det jo mer blir jeg overrasket… veldig mye stemmer in (nei jeg skal ikke diagnosere meg selv, men var nysgjerrig). Jeg har hatt fatigue i noen år, men min forrige lege sa det kom av angst og stress selv om jeg ikke har hatt angst og stress på mange mange år…

Skrevet

Jeg har MS, fikk diagnosen for et par år siden. Jeg hadde tidligere hatt numne områder på kroppen uten å tenke så mye over det. Plutselig dovnet ene armen bort, og jeg fikk følelsen av nedsatt kraft i hånden, og slet med koordinasjon i fingrene. Da kontaktet jeg lege. Ble da sendt til utredning umiddelbart og fikk diagnosen kjapt med påfølgende solumedrol-kur på sykehuset. Slet i perioden etter attakket med fatigue, konsentrasjon og hukommelse, og alt føltes som det gynget. Etter 2 måneder var jeg i stand til å jobbe fullt igjen. 

Har nå fått Rituximab hver 6. mnd, og har i dag ingen symptomer annet enn et numment område på kroppen som jeg forstår nok har kommet for å bli. Kan tidvis få den gyngende følelsen tilbake og slite med hånden, men det er sjeldent, og varer ikke mer enn noen timer i slengen. Setter pris på hver dag jeg får være frisk, og lever som normalt uten å bekymre meg for fremtiden som man uansett ikke kan gjøre noe med.

Anonymkode: 01c70...6ac

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har MS, fikk diagnosen for et par år siden. Jeg hadde tidligere hatt numne områder på kroppen uten å tenke så mye over det. Plutselig dovnet ene armen bort, og jeg fikk følelsen av nedsatt kraft i hånden, og slet med koordinasjon i fingrene. Da kontaktet jeg lege. Ble da sendt til utredning umiddelbart og fikk diagnosen kjapt med påfølgende solumedrol-kur på sykehuset. Slet i perioden etter attakket med fatigue, konsentrasjon og hukommelse, og alt føltes som det gynget. Etter 2 måneder var jeg i stand til å jobbe fullt igjen. 

Har nå fått Rituximab hver 6. mnd, og har i dag ingen symptomer annet enn et numment område på kroppen som jeg forstår nok har kommet for å bli. Kan tidvis få den gyngende følelsen tilbake og slite med hånden, men det er sjeldent, og varer ikke mer enn noen timer i slengen. Setter pris på hver dag jeg får være frisk, og lever som normalt uten å bekymre meg for fremtiden som man uansett ikke kan gjøre noe med.

Anonymkode: 01c70...6ac

Hvilke undersøkelser fikk du i utredningen?

Skrevet

Er det noen med MS i Norge som går på Coimbra-protokollen? 

Anonymkode: dd2cf...deb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...