AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #1 Skrevet 28. oktober 2023 Hva ble sluttsummen? Hva kostet tomten, forarbeidet, huset? Hvor mye hadde dere i egenkapital og hvor mye fikk dere låne? Anonymkode: dcef9...e5b
Rosa Dartle Skrevet 29. oktober 2023 #2 Skrevet 29. oktober 2023 Puh, mye dyrere enn vi trodde! Vi var ferdige i fjor. Vi hadde tomt og egenkapital i en annen tomt, samt egenkapital på ca 1,5. Var litt usikre på hvor vi skulle bygge. Endte med å låne ca 6 mill for å få det klart for innflytting. Budsjettet sprakk, det var en del vi ikke hadde planlagt med. Graving/grunnarbeider ble mye dyrere enn planlagt. Og bare det å skifte farge hvis man ikke skulle ha alt i Jotun Bomull kostet 1500 per farge. Tilvalg ble også fort dyrere, og en tusenlapp her og der blir fort mange. Føler oss fortsatt ikke ferdige, spesielt ikke ute. Hage har blitt mye dyrere enn vi hadde trodd det også 😅 Det har vi tatt på litt oppsparte midler og kjøpt litt og litt hver lønning. Har vel brukt ca 200.000 der. Kun litt småtteri som gjenstår inne (garderobe i to rom), litt bedre oppbevaringsmuligheter og litt solskjerming, tror ca 150.000 der (solskjerming er dyrt 🙈).
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #3 Skrevet 29. oktober 2023 Sluttsummen ble litt over 6mill. Tomta og arbeidet med den kom på rundt 2mill. Jeg hadde egenkapital på 2,5. Lånte resten. Hagen og uteområdet er ikke ferdig. Skal legge plen og platting til neste år Anonymkode: bca31...617
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #4 Skrevet 29. oktober 2023 Rosa Dartle skrev (4 minutter siden): Føler oss fortsatt ikke ferdige, spesielt ikke ute. Hage har blitt mye dyrere enn vi hadde trodd det også 😅 Det har vi tatt på litt oppsparte midler og kjøpt litt og litt hver lønning. Har vel brukt ca 200.000 der. Nysgjerrig på hva som koster så mye i hagen. Jeg har kjøpt eldre hus med stor hage fordi jeg liker hage. Det er ikke så mye som _må_ gjøres i hagen, men jeg ser for meg at mye av det jeg vil gjøre løses med å leie minigraver, kjøpe et lastebillass med kompostjord, ta stiklinger/avleggere av planter jeg vil ha. Anonymkode: 4b2a3...307
Rosa Dartle Skrevet 29. oktober 2023 #5 Skrevet 29. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nysgjerrig på hva som koster så mye i hagen. Jeg har kjøpt eldre hus med stor hage fordi jeg liker hage. Det er ikke så mye som _må_ gjøres i hagen, men jeg ser for meg at mye av det jeg vil gjøre løses med å leie minigraver, kjøpe et lastebillass med kompostjord, ta stiklinger/avleggere av planter jeg vil ha. Anonymkode: 4b2a3...307 Men da har du allerede plen/hage og jord 😄👌 Her var det bare en grushaug etter bygging. Husker ikke hvor mye det var for et lastebillass med jord, men vi har ganske stort tomt og fikk tilkjørt veldig mange lastebillass. Gressfrø (sådde selv, ble for dyrt med ferdigplen). Så var det to mindre skråninger vi måtte bygge opp med to støttemurer, det ble ganske mye. Terrasse alene ble vel ca 50.000. Pukk og grus og subus tilkjørt til innkjørsel. Anla ett bed, det kom på ca 15.000 inkludert jord. Kjøpte fem små trær, og de kostet ca 1200-1500 per stk. Noen få busker mot naboen som forhåpentligvis vil skjerme litt på sikt. Litt arbeid foran inngangsparti. Men det dyreste var altså det å bare få en hage, selve planting, busker og trær kostet vel ikke mer enn 20.000, og da kjøpte vi jo relativt mye. Endret 29. oktober 2023 av Rosa Dartle 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #6 Skrevet 29. oktober 2023 Rosa Dartle skrev (1 minutt siden): Men da har du allerede plen/hage og jord 😄👌 Her var det bare en grushaug etter bygging. Husker ikke hvor mye det var for et lastebillass med jord, men vi har ganske stort tomt og fikk tilkjørt veldig mange lastebillass. Så var det to mindre skråninger vi måtte bygge opp med to støttemurer, det ble ganske mye. Terrasse alene ble vel ca 50.000. Pukk og grus og subus tilkjørt til innkjørsel. Anla ett bed, det kom på ca 15.000 inkludert jord. Kjøpte fem små trær, og de kostet ca 1200-1500 per stk. Noen få busker mot naboen som forhåpentligvis vil skjerme litt på sikt. Litt arbeid foran inngangsparti. Hvis du følger med på fb etc så er det noen ganger folk som vil bli kvitt jord. De skal grave ut en kjeller eller lignende og vil gjerne at du tar imot et lass leire heller enn å betale for deponi. Den lokale søppelfyllinga selger kompostert hageavfall i små og store kvanta, ganske overkommelig. Betalte du noen for å anlegge bedd, eller kjøpte du jord og planter for 15.000? Jeg forstår at hvis tomta er en rå byggetomt så er det endel å gjøre som krever maskiner og kompetanse. Anonymkode: 4b2a3...307
Rosa Dartle Skrevet 29. oktober 2023 #7 Skrevet 29. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis du følger med på fb etc så er det noen ganger folk som vil bli kvitt jord. De skal grave ut en kjeller eller lignende og vil gjerne at du tar imot et lass leire heller enn å betale for deponi. Den lokale søppelfyllinga selger kompostert hageavfall i små og store kvanta, ganske overkommelig. Betalte du noen for å anlegge bedd, eller kjøpte du jord og planter for 15.000? Jeg forstår at hvis tomta er en rå byggetomt så er det endel å gjøre som krever maskiner og kompetanse. Anonymkode: 4b2a3...307 Vi fulgte faktisk med på det, men det var kun «gis bort mot henting». Med et så stort byggeprosjekt er tid penger. Man har tusen ting man skal ha gjort, og å kjøre hundre lass med tilhenger er ikke det man har tid og kapasitet til. Vi kunne også få en del jord fra et annet sted vi sjekket opp, men der hadde de enormt mye brunsnegler og det ville vi ikke ha 😅 Den lokale søppelfyllinga selger tilhengerlass (en kubikk eller noe sånt) for 400 kr. Det ville blitt mye dyrere enn å få tilkjørt lastebillass med jord til en hel hage. Og sikkert hundre hengerlass 😅 Det store bedet bygde vi opp med litt kantstein og fylte med jord. Brukte fem hengerlass for 400 kr per stk. Kukompost: 2 sekker for å dekke hele jorda. Resten var planter og små busker. Man kan garantert gjøre et slikt bed billigere, men uansett var det ikke det som utgjorde den store utgiften i totalbudsjettet (15.000 av 200.000) med hage og vi ville putte litt i det for å løfte helhetsinntrykket. Endret 29. oktober 2023 av Rosa Dartle
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #8 Skrevet 29. oktober 2023 Vi bygger nå. Vi har 1,5 i egenkapital, eide tomt fra før som vi lånte opp for å redusere byggelånet, og så tok vi 5,5 i samlet lån. Uforutsette utgifter-posten er for lengst overskredet, og vi må nok fri til banken snart for å øke lånet. Det dukket opp veldig mange ting underveis, ikke bare endringer på hva vi ønsket av utseende, men grunnforholdene var noe helt annet enn hva vi prosjekterte etter, og så ble det store skader etter en voldsom regnskyll, og så prøvde en av håndtverkerne seg på å sende ekstraregninger for masse uvarslet arbeid, og det er noe nytt hele tiden som tar tid og koster penger. Anonymkode: 69a9f...257
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #9 Skrevet 30. oktober 2023 Tomt 6 (inkl riving av enebolig). Grunnarbeid 0,5. Bygging budsjett 5,5 nærmer seg ferdig tror vi havner rundt 7,5. Egeninnsats budsjettert ca 1,5 hittil ca 3,5. Tid planlegging/tegning/søknad tenkt ca 0,5 år ble ca 1,5 år. Bygging tenkt ca 1 år til nesten ferdig nå på ca 3 år. Anonymkode: 7dbde...abc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå