AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #1 Del Skrevet 28. oktober 2023 Jeg kjøpte et annet for til min pus og som har litt mindre biter, og han begynte da å ta bitene ut på gulvet med poten sin, for så å spise fra gulvet. Når han spiser det vanlige foret spiser han fra skålen, og jeg lurer på hvorfor han gjør dette? Har snakket med andre som sier at deres katt gjør det hele tiden, og andre som har en katt som gjør det litt innimellom. Noen synspunkter? Anonymkode: addcd...532 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 28. oktober 2023 #2 Del Skrevet 28. oktober 2023 Instinkt. Mange katter gjør dette fordi de er ensomme jegere. Vanligvis så pleier de å gå til ett sted å gjemme seg for å spise da de er veldig sårbare når de drikker og spiser. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #3 Del Skrevet 28. oktober 2023 Lange værhår. Anonymkode: da2b3...e55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 28. oktober 2023 #4 Del Skrevet 28. oktober 2023 Vi hadde en katt en gang som spiste mais på denne måten, rett fra boksen. 😄 Om maisen ikke kom i boksen nektet katten og spise den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olive_North Skrevet 28. oktober 2023 #5 Del Skrevet 28. oktober 2023 Mim katt gjør det i dype matskåler, jeg tror det er som AB skriver pga kattens værhår Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #6 Del Skrevet 28. oktober 2023 Olive_North skrev (7 minutter siden): Mim katt gjør det i dype matskåler, jeg tror det er som AB skriver Han gjør dette kun med det nye foret jeg har kjøpt, ikke det han vanligvis spiser. I dag har han fått av både det nye og det gamle foret, og han tar kun det nye foret ut på gulvet. Ts Anonymkode: addcd...532 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #7 Del Skrevet 29. oktober 2023 Værhårene er svært følsomme. Noen katter synes det er ubehagelig at værhårene kommer nær kanten på matskålen når de skal spise. Så de løfter heller maten på gulvet. Det går an å prøve en flatere skål/tallerk og se om problemet forsvinner. Anonymkode: 23a24...c93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet 29. oktober 2023 #8 Del Skrevet 29. oktober 2023 De er fisefine Min dypper poten i vannet og drikker fra poten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #9 Del Skrevet 29. oktober 2023 Ene vår samler masse mat i munnen og slipper det på gulvet, og spiser derfra. Dette er noe han alltid har gjort. Vi har "flate" skåler slik at de slipper at værhårene plager. Han bruker også poten til mye, feks om han skal spise joghurt fra boksen, vann fra glass ol. For din katt, så kan det være at den nye maten er vanskelig å få tak i nedi skålen, siden bitene er mindre? Anonymkode: 83598...2cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #10 Del Skrevet 29. oktober 2023 Fame skrev (18 minutter siden): De er fisefine Min dypper poten i vannet og drikker fra poten Min også 😂 pluss tar maten på gulvet slik TS sin katt gjør. Har bare avfunnet meg med at det er mye rart disse snodige dyrene gjør som jeg ikke skjønner fullt ut Anonymkode: d0755...683 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #11 Del Skrevet 29. oktober 2023 Mine både spiser fra skålen og kaster mat ut av skålen. De får maten i en vid hundeskål. Før hadde vi en katt som kastet maten ut av skåla (sto på en kommode) og dyttet det så ned på gulvet til hunden som satt der og ventet. Anonymkode: 0251b...444 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 30. oktober 2023 #12 Del Skrevet 30. oktober 2023 Det kan være siden bitene er mindre at det er litt vanskelig å få tak i dem i skålen. Det blir lettere en og en på gulvet. Evt som andre har nevnt, hvis værhårene kommer borti kantene på skålen. (Hvis han bruker lenger tid på å fiske opp en bit fordi de er mindre så er det også lenger tid hvor værhårene er borti, noe som kan trigge at han heller vil spise utenfor). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 2. november 2023 #13 Del Skrevet 2. november 2023 Noen katter gjør dette uavhengig av dybden på matskåla, hvorfor de gjør det er anyone's best guess. Men de kattene som utelukkende gjør det hvis matskåla er dyp og ikke spesielt bred, gjør det pga noe som på engelsk kalles whisker-fatigue. De blir plaget av skåla fordi værhårene er borti kantene, og da er det enklere og bedre for dem å fiske ut noen biter for så å legge dem på gulvet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 3. november 2023 #14 Del Skrevet 3. november 2023 Min gjør det slik med våtfor, men ikke tørrfor, selv om skåla er helt lik. Hun tar labben ned i maten og sleiker labben sin. Selvsagt detter det da masse på utsiden av skålen, så det spiser hun til slutt. Hun drikker for øvrig på samme måten.....vannskålen står på badet, ja...😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #15 Del Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (På 29.10.2023 den 14.21): Ene vår samler masse mat i munnen og slipper det på gulvet, og spiser derfra. Dette er noe han alltid har gjort. Vi har "flate" skåler slik at de slipper at værhårene plager. Han bruker også poten til mye, feks om han skal spise joghurt fra boksen, vann fra glass ol. For din katt, så kan det være at den nye maten er vanskelig å få tak i nedi skålen, siden bitene er mindre? Anonymkode: 83598...2cd Ene katten min gjør akkurat det samme, tar masse mat i munnen og slipper det ned på gulvet, for å så leke med en å en kule og etter det spise den. Han har også flate skåler men han foretrekker porselensskålene. Foret vi også bruker har små kuler, han må bruke det grunnet allergi. Men jeg har lurt på om det er normalt eller om katten min bare er rar. Anonymkode: 9d332...379 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #16 Del Skrevet 4. november 2023 Det er faktisk ganske vanlig at katter tar maten opp fra skåla med poten og spiser den fra gulvet. Det kan være flere grunner til dette adferden. Noen katter gjør det fordi de foretrekker å spise fra en flat overflate, som gulvet, i stedet for å bøye seg ned i en skål. Andre katter kan gjøre det for å "jakte" på maten, da det etterligner naturlig jaktatferd. Det kan også være en måte for katter å kontrollere porsjonene sine og spise mer langsomt. Så det er egentlig ganske normalt, selv om ikke alle katter gjør det. Anonymkode: 59886...407 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå