Gå til innhold

Hvorfor tar katter maten opp fra skåla med poten og ut på gulvet, for så å spise?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et annet for til min pus og som har litt mindre biter, og han begynte da å ta bitene ut på gulvet med poten sin, for så å spise fra gulvet.

Når han spiser det vanlige foret spiser han fra skålen, og jeg lurer på hvorfor han gjør dette?

Har snakket med andre som sier at deres katt gjør det hele tiden, og andre som har en katt som gjør det litt innimellom.

Noen synspunkter?

Anonymkode: addcd...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Instinkt. Mange katter gjør dette fordi de er ensomme jegere. Vanligvis så pleier de å gå til ett sted å gjemme seg for å spise da de er veldig sårbare når de drikker og spiser.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en katt en gang som spiste mais på denne måten, rett fra boksen. 😄 Om maisen ikke kom i boksen nektet katten og spise den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olive_North skrev (7 minutter siden):

Mim katt gjør det i dype matskåler, jeg tror det er som AB skriver

Han gjør dette kun med det nye foret jeg har kjøpt, ikke det han vanligvis spiser.

I dag har han fått av både det nye og det gamle foret, og han tar kun det nye foret ut på gulvet.

Ts

Anonymkode: addcd...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Værhårene er svært følsomme.

Noen katter synes det er ubehagelig at værhårene kommer nær kanten på matskålen når de skal spise. Så de løfter heller maten på gulvet.

Det går an å prøve en flatere skål/tallerk og se om problemet forsvinner. 

Anonymkode: 23a24...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene vår samler masse mat i munnen og slipper det på gulvet, og spiser derfra. Dette er noe han alltid har gjort. Vi har "flate" skåler slik at de slipper at værhårene plager. Han bruker også poten til mye, feks om han skal spise joghurt fra boksen, vann fra glass ol.

For din katt, så kan det være at den nye maten er vanskelig å få tak i nedi skålen, siden bitene er mindre?

Anonymkode: 83598...2cd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fame skrev (18 minutter siden):

De er fisefine

Min dypper poten i vannet og drikker fra poten :dåne:

Min også 😂 pluss tar maten på gulvet slik TS sin katt gjør. Har bare avfunnet meg med at det er mye rart disse snodige dyrene gjør som jeg ikke skjønner fullt ut

Anonymkode: d0755...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine både spiser fra skålen og kaster mat ut av skålen. De får maten i en vid hundeskål. Før hadde vi en katt som kastet maten ut av skåla (sto på en kommode) og dyttet det så ned på gulvet til hunden som satt der og ventet.

Anonymkode: 0251b...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være siden bitene er mindre at det er litt vanskelig å få tak i dem i skålen. Det blir lettere en og en på gulvet.

Evt som andre har nevnt, hvis værhårene kommer borti kantene på skålen. (Hvis han bruker lenger tid på å fiske opp en bit fordi de er mindre så er det også lenger tid hvor værhårene er borti, noe som kan trigge at han heller vil spise utenfor).

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen katter gjør dette uavhengig av dybden på matskåla, hvorfor de gjør det er anyone's best guess.

Men de kattene som utelukkende gjør det hvis matskåla er dyp og ikke spesielt bred, gjør det pga noe som på engelsk kalles whisker-fatigue. De blir plaget av skåla fordi værhårene er borti kantene, og da er det enklere og bedre for dem å fiske ut noen biter for så å legge dem på gulvet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min gjør det slik med våtfor, men ikke tørrfor, selv om skåla er helt lik. 
Hun tar labben ned i maten og sleiker labben sin. Selvsagt detter det da masse på utsiden av skålen, så det spiser hun til slutt. 
Hun drikker for øvrig på samme måten.....vannskålen står på badet, ja...😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.10.2023 den 14.21):

Ene vår samler masse mat i munnen og slipper det på gulvet, og spiser derfra. Dette er noe han alltid har gjort. Vi har "flate" skåler slik at de slipper at værhårene plager. Han bruker også poten til mye, feks om han skal spise joghurt fra boksen, vann fra glass ol.

For din katt, så kan det være at den nye maten er vanskelig å få tak i nedi skålen, siden bitene er mindre?

Anonymkode: 83598...2cd

Ene katten min gjør akkurat det samme, tar masse mat i munnen og slipper det ned på gulvet, for å så leke med en å en kule og etter det spise den. Han har også flate skåler men han foretrekker porselensskålene. Foret vi også bruker har små kuler, han må bruke det grunnet allergi. Men jeg har lurt på om det er normalt eller om katten min bare er rar.

Anonymkode: 9d332...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ganske vanlig at katter tar maten opp fra skåla med poten og spiser den fra gulvet. Det kan være flere grunner til dette adferden. Noen katter gjør det fordi de foretrekker å spise fra en flat overflate, som gulvet, i stedet for å bøye seg ned i en skål. Andre katter kan gjøre det for å "jakte" på maten, da det etterligner naturlig jaktatferd. Det kan også være en måte for katter å kontrollere porsjonene sine og spise mer langsomt. Så det er egentlig ganske normalt, selv om ikke alle katter gjør det.

Anonymkode: 59886...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...