AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #1 Skrevet 28. oktober 2023 Denne uken var jeg i samtale med et par som begge nylig har flyttet inn i ny leilighet i borettslag. Begge var alene. Den ene som eneforsørger, den andre ufør. Begge hadde søkt Husbanken om lån til innskuddet, og fått dette innvilget uten noen innvendinger. Men; Begge sier uavhengig av hverandre at de ikke tror at Husbanken regnet inn fellesgjelden på denne boligen, for det ble for den ene mellom 10 og 12 ganger inntekten i gjeld etter innflyttingen. Og dette kjøper ble gjort i løpet av de siste 2 årene, der renten har vært på vei opp i stor hastighet. Andre banker har krav om maks 5 ganger inntekten, samt at lånetaker skal kunne klare minst 5 % økning i rentenivået. Dit har ikke disse kommet ennå, men hele trygden hos den ene gikk til boligutgifter nå, så vedkommende hadde sett seg nødt til å finne en jobb. Dette er langt unna større byer og enda lengre unna østlandet, men prisnivået er høyt nok for en eneboer. Nybygg ligger på ca 4 mill for 60m2 . Om man har maks uføretrygd vil det uansett ikke være nok. Har Husbanken andre kriterier i sine lånekrav, eller er det saksbehandler i denne kommunen som er elendig? For jeg er redd dette gjelder flere. Og jeg hørte samme historie for 4 år siden også, men da trodde jeg det var tilfeldig. Anonymkode: cea50...dae
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #2 Skrevet 28. oktober 2023 Kan hende de har fått tilskudd eller 50 års nedbetalingstid. Startlån kan ha andre vilkår enn vanlig boliglån. Anonymkode: 22f8b...197 9
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #3 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan hende de har fått tilskudd eller 50 års nedbetalingstid. Startlån kan ha andre vilkår enn vanlig boliglån. Anonymkode: 22f8b...197 Det hjelper jo ikke på fellesgjelden som ligger i borettslaget? Anonymkode: cea50...dae
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #4 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det hjelper jo ikke på fellesgjelden som ligger i borettslaget? Anonymkode: cea50...dae Det hjelper på selve startlånet, og da blir mest sannsynlig fellesgjelden innenfor deres betjeningsevne. Anonymkode: 22f8b...197 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #5 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Denne uken var jeg i samtale med et par som begge nylig har flyttet inn i ny leilighet i borettslag. Begge var alene. Den ene som eneforsørger, den andre ufør. Begge hadde søkt Husbanken om lån til innskuddet, og fått dette innvilget uten noen innvendinger. Men; Begge sier uavhengig av hverandre at de ikke tror at Husbanken regnet inn fellesgjelden på denne boligen, for det ble for den ene mellom 10 og 12 ganger inntekten i gjeld etter innflyttingen. Og dette kjøper ble gjort i løpet av de siste 2 årene, der renten har vært på vei opp i stor hastighet. Andre banker har krav om maks 5 ganger inntekten, samt at lånetaker skal kunne klare minst 5 % økning i rentenivået. Dit har ikke disse kommet ennå, men hele trygden hos den ene gikk til boligutgifter nå, så vedkommende hadde sett seg nødt til å finne en jobb. Dette er langt unna større byer og enda lengre unna østlandet, men prisnivået er høyt nok for en eneboer. Nybygg ligger på ca 4 mill for 60m2 . Om man har maks uføretrygd vil det uansett ikke være nok. Har Husbanken andre kriterier i sine lånekrav, eller er det saksbehandler i denne kommunen som er elendig? For jeg er redd dette gjelder flere. Og jeg hørte samme historie for 4 år siden også, men da trodde jeg det var tilfeldig. Anonymkode: cea50...dae Ja,Husbanken har andre kriterier enn andre banker. Men felles er at man må ha betjeningsevne. Og det er det som teller. Er det ikke ? Anonymkode: 10a37...959
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #6 Skrevet 28. oktober 2023 Husbanken er en statlig støtteordning for alenemødre som ikke klarer seg selv på grunn av situasjonen de har satt seg selv og barna sine i. Det er jo for det meste disse som får hjelp av pappa-stat. Anonymkode: 575c7...382 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #7 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det hjelper på selve startlånet, og da blir mest sannsynlig fellesgjelden innenfor deres betjeningsevne. Anonymkode: 22f8b...197 Innskuddet er bare 40% av fellesgjelden på nye leiligheter AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja,Husbanken har andre kriterier enn andre banker. Men felles er at man må ha betjeningsevne. Og det er det som teller. Er det ikke ? Anonymkode: 10a37...959 Slik det sa det var det helt tydelig at ingen av dem hadde forventet positivt svar på søknadene, og at de allerede hadde store problem med betjeningen av lånene AnonymBruker skrev (12 timer siden): Husbanken er en statlig støtteordning for alenemødre som ikke klarer seg selv på grunn av situasjonen de har satt seg selv og barna sine i. Det er jo for det meste disse som får hjelp av pappa-stat. Anonymkode: 575c7...382 Jeg frykter at dette fører til store økonomiske problemer for flere, da de har kjøpt noe de ikke har råd til å sitte med, og får problem med å selge når de kommer dit. Anonymkode: cea50...dae
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #8 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Husbanken er en statlig støtteordning for alenemødre som ikke klarer seg selv på grunn av situasjonen de har satt seg selv og barna sine i. Det er jo for det meste disse som får hjelp av pappa-stat. Anonymkode: 575c7...382 Jeg har familie som fikk alvorlig sykdom før de hadde tjent opp trygderettigheter. Disse har lånt i husbanken. Det er interessant å diskutere om staten fratar individer ansvaret for egen situasjon, f.eks i håp om at ingen barn skal vokse opp i fattigdom. Det er en komplisert avveining. Men kanskje en egen tråd? Anonymkode: 330ac...fdf
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #9 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har familie som fikk alvorlig sykdom før de hadde tjent opp trygderettigheter. Disse har lånt i husbanken. Det er interessant å diskutere om staten fratar individer ansvaret for egen situasjon, f.eks i håp om at ingen barn skal vokse opp i fattigdom. Det er en komplisert avveining. Men kanskje en egen tråd? Anonymkode: 330ac...fdf Jeg ser ingen negative grunner til at Husbanken skal hjelpe familier som sliter, men om det i neste runde gjør at den samme familien står i et ennå større økonomisk uføre, da er det blitt tatt feil vurderinger. Anonymkode: cea50...dae 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #10 Skrevet 29. oktober 2023 Jeg har lån i husbanken. Høyt lån over 50 år. Skulle jeg leid hadde summen blitt den samme pr mnd, men inntekt lavere da jeg ikke hadde fått mindre skatt. Dette var min eneste mulighet til å komme inn på markedet nå, og leie er for ustabilt. Anonymkode: a8a3d...91e
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #11 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Husbanken er en statlig støtteordning for alenemødre som ikke klarer seg selv på grunn av situasjonen de har satt seg selv og barna sine i. Det er jo for det meste disse som får hjelp av pappa-stat. Anonymkode: 575c7...382 Bare nysgjerrig, ingen hat her. Men hvorfor så nedlatende mot de foreldrene som valgte å bli? Er ikke det litt... rart? 🤔 Anonymkode: 99cee...08c 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #12 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har lån i husbanken. Høyt lån over 50 år. Skulle jeg leid hadde summen blitt den samme pr mnd, men inntekt lavere da jeg ikke hadde fått mindre skatt. Dette var min eneste mulighet til å komme inn på markedet nå, og leie er for ustabilt. Anonymkode: a8a3d...91e Nå gjør du samme feilen som mange andre, og sammenligner lånet du har direkte med leiepris. Men innbakt i leieprisen er også forsikring, vann/ avløp, eiendomsskatt, renovasjon som du må betale i tillegg til lånet. Anonymkode: cea50...dae 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #13 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare nysgjerrig, ingen hat her. Men hvorfor så nedlatende mot de foreldrene som valgte å bli? Er ikke det litt... rart? 🤔 Anonymkode: 99cee...08c Fedrene har nok blitt tvunget og lurt til å ha sex uten kondom. Det er jo ikke pappan sin feil at barnet blir født. Han må jo slippe det ansvaret og la "pappa- stat" ta den jobben istede. Anonymkode: 0443f...8a9
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #14 Skrevet 29. oktober 2023 Husbanken kan gi lån til småbarnsfamilier med dårlig råd, folk som ikke har mulighet til å spare egenkapital, eldre mennesker som trenger egen bolig, bolig til funksjonshemmede o.l https://www.husbanken.no/person/situasjon/kjope/ Anonymkode: 0443f...8a9 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #15 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Husbanken er en statlig støtteordning for alenemødre som ikke klarer seg selv på grunn av situasjonen de har satt seg selv og barna sine i. Det er jo for det meste disse som får hjelp av pappa-stat. Anonymkode: 575c7...382 Dette er jo helt feil. Husbanken har ordninger for mange typer vanskeligstilte Anonymkode: b505a...a34 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #16 Skrevet 29. oktober 2023 Tja det er jo ikke så voldsomt risiko for Husbanken, for dersom lånetaker ikke klarer å betjene lånet blir det oppsagt, beboer kastet ut og leiligheten solgt. Så Husbanken får uansett pengene sine. Men de som har tatt opp lånet er jo rimelig tett i nøtta om de tenker at det egentlig er for mye for dem uten å spørre banken om hva de tenker om lån, lånelengde, renter, avdrag og betalinsevne. For startlån får man i utgangspunktet bare en gang, så må bolig selges får de ikke lån igjen. Anonymkode: bee91...179
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #17 Skrevet 29. oktober 2023 Startlån/husbanklån er ment for dem som ikke får lån i vanlig bank. Ment for dem med uføre, lavinntektsfamilier eller lignende. Ikke for dem som fint kan spare opp til egenkapital selv. Bra det finnes sånne ordninger, ellers må mange være på leiemarkedet hele livet. Anonymkode: a2506...427 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #18 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Husbanken er en statlig støtteordning for alenemødre som ikke klarer seg selv på grunn av situasjonen de har satt seg selv og barna sine i. Det er jo for det meste disse som får hjelp av pappa-stat. Anonymkode: 575c7...382 Ja for dem stakkars mennene har aldri skyld i noe dem, vi er bare grådige kvinner som utnytter stakkars menn. Husk enslige fedre også kan få sånt lån da om dem har lav nok inntekt 😉 skal bare være gla om du faktisk sitter bedre i det. Anonymkode: a2506...427 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #19 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tja det er jo ikke så voldsomt risiko for Husbanken, for dersom lånetaker ikke klarer å betjene lånet blir det oppsagt, beboer kastet ut og leiligheten solgt. Så Husbanken får uansett pengene sine. Men de som har tatt opp lånet er jo rimelig tett i nøtta om de tenker at det egentlig er for mye for dem uten å spørre banken om hva de tenker om lån, lånelengde, renter, avdrag og betalinsevne. For startlån får man i utgangspunktet bare en gang, så må bolig selges får de ikke lån igjen. Anonymkode: bee91...179 Risikoen for at Husbanken ikke får pengene sine er vel reell om leiligheten ikke blir solgt til samme som som den ble kjøpt til. Her snakker vi folk som ikke har stort til EK og tapet går direkte til långiver på innskuddet, som da er Husbanken. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Startlån/husbanklån er ment for dem som ikke får lån i vanlig bank. Ment for dem med uføre, lavinntektsfamilier eller lignende. Ikke for dem som fint kan spare opp til egenkapital selv. Bra det finnes sånne ordninger, ellers må mange være på leiemarkedet hele livet. Anonymkode: a2506...427 Hvis de ikke har råd til å bo der, så burde de A enten fått nei til startlån, og fortsatt å leie noe de har råd til B et startlån til en bolig de har råd til. Ergo en som ikke er så dyr. (Ulempen med dette ville vært en eldre bolig som ikke er tipp topp på standard, og det er neppe ønskelig) En aleneboer som er uføretrygdet eller aleneforsørger bør ikke ha 4 mill i gjeld. Anonymkode: cea50...dae
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #20 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Risikoen for at Husbanken ikke får pengene sine er vel reell om leiligheten ikke blir solgt til samme som som den ble kjøpt til. Her snakker vi folk som ikke har stort til EK og tapet går direkte til långiver på innskuddet, som da er Husbanken. Anonymkode: cea50...dae Det er mange med startlån som har EK i boligen. Kommunen her krever at alle sparepenger blir brukt som EK, vi har en EK på ca 18,5% Anonymkode: 22f8b...197
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå