Gå til innhold

Tok generell sjekk av føflekker i går, men likevel litt bekymra

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

J27. Jeg var hos hudlegen i går på aleris. Jeg tok en sjekk over alle føflekkene mine, de fleste kommenterte han ikke på. Men hadde par stk som utskilte seg, men at det ikke var noe hast med å fjerne de. Skulle bare følge med på de, men han fant likevel ikke grunn til å fjerne de, det holdt å følge med. 

Vil det si at de vil utvikle seg til kreft etterhvert? Og jeg har med stor sannsynlighet ikke føflekkreft nå? Jeg glemte å spørre hvor ofte jeg burde følge med, vet noen det?

Takk for svar på forhånd

Anonymkode: de62a...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis de ville ha utviklet seg til kreft så ville jo legen ha fjernet de. Det er ingen som kan si hvilke føflekker som VIL utvikle seg til kreft i fremtiden, bare hvilke som har økt risiko for å utvikle seg til kreft. Hvis du googler kan du nok se eksempelbilder etc på dette. 

Jeg regner med du ser på kroppen din ganske ofte, som for eksempel når du dusjer, så hvis de ikke er på ryggen din ville du jo sett det hvis de ble annerledes i farge etc. Hvorfor er du så bekymret for akkurat føflekkreft?

Anonymkode: 0a3b4...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis de ville ha utviklet seg til kreft så ville jo legen ha fjernet de. Det er ingen som kan si hvilke føflekker som VIL utvikle seg til kreft i fremtiden, bare hvilke som har økt risiko for å utvikle seg til kreft. Hvis du googler kan du nok se eksempelbilder etc på dette. 

Jeg regner med du ser på kroppen din ganske ofte, som for eksempel når du dusjer, så hvis de ikke er på ryggen din ville du jo sett det hvis de ble annerledes i farge etc. Hvorfor er du så bekymret for akkurat føflekkreft?

Anonymkode: 0a3b4...05a

Jeg bare føler at den typen utvikler seg fort på en måte. Jeg har ikke noe godt svar på spørsmålet ditt. Men jeg sliter en del med helseangst 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bare føler at den typen utvikler seg fort på en måte. Jeg har ikke noe godt svar på spørsmålet ditt. Men jeg sliter en del med helseangst 

ts

Ikke meg du siterte, men jeg var nylig hos legen for å sjekke føflekkene. Noe du sikkert fikk beskjed om var å se om føflekkene endrer seg.  Det er jo synlig om de endrer seg så akkurat det merker du jo. 

Jeg skjønner litt bekymringen din. jeg var selv redd for kreft. Jeg fikk fjernet 2 føflekker, men også at jeg hadde 4 stykker som jeg kunne få fjernet, men hvor det ikke hastet. 

Anonymkode: ab4dc...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke meg du siterte, men jeg var nylig hos legen for å sjekke føflekkene. Noe du sikkert fikk beskjed om var å se om føflekkene endrer seg.  Det er jo synlig om de endrer seg så akkurat det merker du jo. 

Jeg skjønner litt bekymringen din. jeg var selv redd for kreft. Jeg fikk fjernet 2 føflekker, men også at jeg hadde 4 stykker som jeg kunne få fjernet, men hvor det ikke hastet. 

Det går vel som regel fint. De vet jo hva de driver med som regel :)
Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det går vel som regel fint. De vet jo hva de driver med som regel :)
Ts

Jepp, og angående hva man bør følge meg på så finnes det mye informasjon på nettet. Så lenge man bruker nettsider med høy troverdighet så  er de jo til å stole på: 

https://kreftforeningen.no/forebygging/oppdag-kreft-tidlig/folg-med-pa-foflekkene-dine/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta bilde av de med linjal ved siden av, så er det enklere å se om de har forandret seg eller vokst. Da slipper du uroe deg for om du husker riktig osv. Ellers er det jo å følge med på om de plutselig begynner å klø, blø eller få noen form for skorpe. Jeg har selv en del føflekker og ser jo på dem ganske ofte, men sjansen er jo stor for at det går bra, særlig om du tar de tidlig.

I Australia der ozon-laget har vært veldig tynt over lengere perioder regner man visst med at 2 av 3 får hudkreft før de er 70 år! Dette er jo et ekstremt høyt tall, men det går bra med de fleste av dem. Men tror mange sjekker seg ofte da, typ en gang i året eller en gang hver 6 mnd. Er mange hudklinikker der sikkert, siden de ligger så utsatt til. 

Anonymkode: 87fb2...6a2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjernet en føflekk i sommer. Hudlegen sa vi kunne bare følge med på den, men jeg ville gjerne fjerne den. Det viste seg at det var forandring i den. Det betydde ikke kreft, men at det potensielt kunne blitt det på sikt.

Jeg er ikke så stressa over det, men tenker at det er langt bedre å bare fjerne føflekk hvis man er i tvil, enn å se det ann. 

Anonymkode: 85be4...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjernet en føflekk da jeg var 16, onkelen min døde av føflekkreft så jeg var litt redd, men det var mest fordi den var veldig stor og jeg var flau. Angrer litt i dag fordi jeg fikk bare et stygt arr og det har vokst føflekker der på nytt… savner den gamle 😅

Anonymkode: cbca3...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg fjernet en føflekk i sommer. Hudlegen sa vi kunne bare følge med på den, men jeg ville gjerne fjerne den. Det viste seg at det var forandring i den. Det betydde ikke kreft, men at det potensielt kunne blitt det på sikt.

Jeg er ikke så stressa over det, men tenker at det er langt bedre å bare fjerne føflekk hvis man er i tvil, enn å se det ann. 

Anonymkode: 85be4...14e

så bra du fikk fjernet den! Jeg vurderer sterkt å dra til fastlegen nok en gang å be han fjerne den. så er jeg kvitt den. (vært hos legen 2 ganger siden august. Noe som er veldig ulikt meg. Er redd han ikke skal ta meg seriøst lenger). Jeg gikk til privat hudlege. Hudlegen pekte på 2 flekker som jeg burde følge litt med på, men at de ikke var noe grunn til å fjerne de nå. Holdt bare å følge med. Jeg er enig i den ene flekken han pekte på, men den andre er jeg ikke så bekymra for selvom den er stor. Jeg fjernet en lignende føflekk i sommer. Men det er den ene han pekte på. Men da blir spørsmålet. Om jeg fjerner den jeg vil fjerne, flytte oppmerksomheten til den andre og bli mer skeptisk til den? Eller vil jeg faktisk få mer ro? Vet jo at ingen har svaret på det. Men etter jeg var hos legen nå, så er helseangsten mer redusert, enn tidligere føler jeg. Men fortsatt urolig selvom.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du burde stole på legen. Hadde han vært i det minste tvil ville han anbefalt fjerning. Når legen sier det kan vente, så har han mest sannsynlig helt rett😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...