Gå til innhold

Glidemiddel som prevensjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Er i PP4, med IKM 5.11. Min mann har som regel behov for litt ekstra glid, så vi har så og si hver gang benyttet oss av rfsu Aqua glidemiddelet.

Min venninne sa nettopp at dette kan gjøre det vanskelig for spermen å nå egget, og at vi ikke burde bruke glidemiddel.

Stemmer dette? Vet det finnes egne "fertilitetsglidemiddel", men har noen erfaring med å merke forskjell på dette? Er bare litt oppgitt om dette glidemiddelet vi har brukt de siste månedene har vært preventivt for mulig graviditet😅

Anonymkode: afbf3...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jeg bruke RFSUs glidemidler om jeg prøver å bli gravid?

Om du prøver å bli gravid skal du ha et så naturlig skjedemiljø for spermiene som mulig. Man bør da helst ikke bruke produkter som kan påvirke pH-verdien, eller som kan gjøre det vanskeligere for sædcellene å bevege seg, eller ta seg raskt frem. Du skal derfor helst unngå alle typer glidemiddel, med mindre du trenger det for å kunne gjennomføre et samleie. Da er det bedre med litt glidemiddel enn ingenting. Et vannbasert glidemiddel, som f.eks. Klick Natural Glide kan da isåfall være et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte vanlig glidemiddel i maaaange år, ble aldri gravid. Leste tilfeldigvis om at det ikke var bra. Gikk til innkjøp av Conceive Plus Fertility Lubricant  og ble gravid noen mnder senere. Gikk samtidig på en dose Letrozol, så usikker på om hvilken av de som virkelig var avgjørende, men ville byttet hvis jeg var dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, dette blir bare personlig erfaring - men vi bruker alltid glidemiddel når vi har sex. Da vi skulle prøve oss på første barn, ble jeg ikke gravid med engang og da leste jeg også en plass at det kan være dumt å bruke glidemiddel. Og at det finnes et spesielt glidemiddel som man kan bruke når man ønsker å bli gravid. Men dette var selvsagt ikke tilgjengelig i Norge og måtte bestilles fra USA. 

Vel, på de 3 ukene da jeg venta på det spesielle glidemiddelet, har jeg blitt gravid,  med helt vanlig glidemiddel, silikonbasert tror jeg at vi brukte da, fra Kondomeriet. 

Så neste gang da jeg skulle bli gravid, har jeg ikke lenger tenkt på det spesielle glidemiddelet og alt det der. Har totalt blitt gravid 3 ganger, men en gang SA, to barn. Barna går på skolen nå, så dette er en stund siden. Så altså, etter min erfaring ville jeg ikke bekymret meg for glidemiddelet.

Anonymkode: a3148...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid brukt pjur sensitiv glidemiddel, vannbasert. Blitt gravid 3 ganger mens vi har brukt dette og jeg er gravid nå, ble det på første forsøk. Tror ikke vannbasert glidemiddel kan ha så mye å si…

Anonymkode: ffa39...7c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør ikke bruke hverken spytt eller vanlig glidemiddel hvis man prøver å bli gravid. Det beste er å bruke concieve plus eller prefert, men disse skal bare brukes i tiden før og under EL fordi den høye PH-en kan gjøre at man får sopp eller bakteriell vaginose hvis den brukes gjennom hele syklusen.

Anonymkode: 6de9f...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vi har alltid brukt pjur sensitiv glidemiddel, vannbasert. Blitt gravid 3 ganger mens vi har brukt dette og jeg er gravid nå, ble det på første forsøk. Tror ikke vannbasert glidemiddel kan ha så mye å si…

Jo, forskning viser dessverre at det har mye å si. Så mye som 50-100% reduksjon av spermens motilitet faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, forskning viser dessverre at det har mye å si. Så mye som 50-100% reduksjon av spermens motilitet faktisk.

Har nå kjøpt

System Jo Actively Trying glidemiddel, den skal vel funke like bra som de andre glidemidlene dere nevner over?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har nå kjøpt

System Jo Actively Trying glidemiddel, den skal vel funke like bra som de andre glidemidlene dere nevner over?

ts

Den inneholder ikke noe som hjelper sædcellene slik som convieve plus og prefert så vidt jeg kan se, men den dreper nok i alle fall ikke sædcellene. Så å si at den funker like bra blir nok feil

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan godt hende, svarte bare ut i fra min erfaring med å bli gravid og bruke glidemiddel. Bør med andre ord ikke bruke glidemiddel som prevensjon😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble gravid raskt med vanlig glidemiddel. Så hos oss har det ikke hatt noe å si.

Anonymkode: 8d62b...039

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror så lenge du ikke bruker glidemiddel som er spesielt til å drepe sædceller ( dårlig miljø,) så tror jeg du kan bruke det meste..vi brukte silikon glidemiddel når vi ble gravid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...