Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Imprzza
Skrevet

Hei!

Jeg har endelig registrert meg etter noen mnd som gjest :)

Etter at jeg har lest haugevis med tråder her, fikk jeg inspirasjon til å forsøke å sette økonomien i system.

Etter en 4-5 år er jeg bare sååå lei av å være blakk, så jeg tenkte jeg skulle lage meg et budsjett. Og hva skjedde?? jo, jeg oppdaget at jeg har over 10.000 igjen når jeg har betalt faste utgifter!!! :klappe::klappe:

Tror det ihvertfall, ca 23432 inn og 13908 ut

Er helt sjokkert egentlig, ligger våken og engster meg om natta, får haugevis med purringer. Og så er det helt unødvendig.

Men jeg leser her at mange av dere har matbudsjett, hvordan setter man opp et sånt egentlig? Noen gode ideer?

Er jo helt tydelig at jeg må skjerpe meg. Da kan det jo kanskje tilog med bli en ferie på meg og barna etterhvert!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt beste tips til matbudsjett er at man setter opp en plan for neste uke hva man skal ha til middag, og handler inn alt dette en gang i uken. Annet som dere også trenger (brød, pålegg, tannkrem, shampoo, lyspærer osv) handles inn samtidig. Det går selvsagt an å etterfylle av ting som har begrenset holdbarhet og som det går en del av som melk og frukt, men hovedinnkjøpene gjøres denne dagen. Skriv handleliste, da unngår man impulskjøp, og sparer både tid og penger. Hvor mye du vil bruke på mat, må du bestemme selv. Mat skal være godt, men det er fullt mulig å skille mellom hverdag og helg. Fyll på med grønnsaker, det er både sunt og rimelig.

Skrevet (endret)

Jeg bruker dette budsjettoppsettet fra Sparebank1

Har lagt inn alle faste utgifter med ca.beløp så jeg vet på forhånd hvilke måneder det er store utgifter.

Har ikke noe eget matbudsjett, men er flink til å utnytte gode tilbud.

Endret av Flo*
Skrevet

Handle på Rema!

vi har aldri tenkt på sånt som matbudsjett og har alltid handlet på ica og sånne butikker. Handlet på Rema forrige helg to middager og masse småting til helgen og gikk ut og hadde brukt under to hundre kroner. Vi bare "hærre..."! Vi handler der nå, og jeg tror vi kommer til å merke det etter hvert, ellers er jeg helt enig i at det er lurt å handle inn en gang i uken, og ikke hver dag slik vi har holdt på. Er i samme sit. som trådstarter og er alltid blakk....

Skrevet

Takk for gode råd. Budsjettoppsettet ser jo veldig greit ut. Må si jeg gleder meg til endelig å få økonomien under kontroll.....

Så nå er ukas middags og handleliste skrevet;) Så gjenstår det bare å holde seg til den;)

Imprezza

Skrevet

Har prøvd meg frem med det budsjettoppsettet til SB1 og den ser veldig grei og oversiktlig ut. Takk for tipset Flo* :klappe:

Som aleneboende så skal jeg ikke skryte av at jeg er flinkest til å handle inn mat og sånt. Og så var det denne forbanna røyken da... koster masse penger.

Men jeg har som nyttårsforsett å prøve og få økonomien på rett kjøl. Og alle påstår at et budsjett må til. Så da prøver vi det. :)

Ønsker deg lykke til Imprezza

Skrevet

Jeg er singel og lager store porsjoner av f.eks. gryterett som jeg fryser ned. Men jeg blir lei av å spise det samme for ofte.

Siden jeg kjenner flere som er single, hender det stadig at vi bytter på å lage middag.

Noe matbudsjett har jeg ikke satt opp, men jeg tror ikke jeg bruker så veldig mye penger på mat selv om jeg lager det meste fra basic.

Jeg prøver å fokusere på sunn mat i stedet for å kaste bort penger på f.eks. junk-food... Når jeg spiser sunt, slipper jeg følelsen av at jeg ikke har spist pga. at kroppen manger næringstoffer og gir feil signaler til hjernen om at jeg er sulten mens jeg ikke er det...

Gjest Gjest_Imprezza_*
Skrevet

Den røyken ja....Jeg er skikkelig hardbarka røyka. Men iflg budsjettet:) så bruker jeg nesten like mye penger på røyk som mat i mnd!

Så nå har jeg ringt røyketelefonen, og holder på å mote meg opp;)

Skrevet
Hei!

Jeg har endelig registrert meg etter noen mnd som gjest :)

Etter at jeg har lest haugevis med tråder her, fikk jeg inspirasjon til å forsøke å sette økonomien i system.

Etter en 4-5 år er jeg bare sååå lei av å være blakk, så jeg tenkte jeg skulle lage meg et budsjett. Og hva skjedde?? jo, jeg oppdaget at jeg har over 10.000 igjen når jeg har betalt faste utgifter!!! :klappe:  :klappe:

Tror det ihvertfall, ca 23432 inn og 13908 ut

Er helt sjokkert egentlig, ligger våken og engster meg om natta, får haugevis med purringer. Og så er det helt unødvendig.

Men jeg leser her at mange av dere har matbudsjett, hvordan setter man opp et sånt egentlig? Noen gode ideer?

Er jo helt tydelig at jeg må skjerpe meg. Da kan det jo kanskje tilog med bli en ferie på meg og barna etterhvert!

synes det blir litt tullete å sette opp budsjett. Ikke driv å betal med kort i butikken da du handler mat.

jeg tar ut 4000 kr av konto som jeg har hjemme. Det er en tusenlapp til hver uke.

Jeg legger de i en konvolutt. Tar med en i butikken og handler. Da jeg kommer hjem legger jeg resten av tusenlappen i en egen matlommebok.Den ligger i kjøkkenskufen.

Ny mandag, ny tusenlapp i lommeboken. Nå madag lå det faktisk 230 kr der fra forige uke.

Skrevet
synes det blir litt tullete å sette opp budsjett. Ikke driv å betal med kort i butikken da du handler mat.

jeg tar ut 4000 kr av konto som jeg har hjemme. Det er en tusenlapp til hver uke.

Jeg legger de i en konvolutt. Tar med en i butikken og handler. Da jeg kommer hjem legger jeg resten av tusenlappen i en egen matlommebok.Den ligger i kjøkkenskufen.

Ny mandag, ny tusenlapp i lommeboken. Nå madag lå det faktisk 230 kr der fra forige uke.

Selv om du ikke føler behov for noe budsjett, så er det andre som har nytte av det.

Jeg handler ikke mer mat av at jeg bruker kort når jeg betaler i butikken, og det er for meg langt enklere enn å ha kontanter til dette i en konvolutt hjemme. For meg blir DET "tullete" (og minner ekstemt om hva farmor gjør... men hun har nettopp lært seg å bruke et minibankkort etter at hun ble enke, så jeg anser det som hennes "unnskyldning")

Hver og en av oss må få lov til å finne sin egen løsning, og for svært mange er et budsjett løsningen. For andre er det kanskje kontanter som er løsningen.

Om trådstarter synes budsjett er hennes løsning, så er det ikke tullete i det hele tatt. Men nyttig.

Skrevet

Vi bruker ikke mer penger på mat selv om vi handler med kort. Ikke vil jeg ha penger liggende å "slenge" heller.

Mitt beste tips er å lage en skikkelig handleliste og handle en gang i uken og supplere med ferskvarer en gang senere i uken.

Vi setter opp ukemeny, da kan vi lett planlegge, sånn at vi får brukt eventuelle rester også. Er økonomisk å slippe å kaste mat.

• 1 år senere...
Skrevet
Vi bruker ikke mer penger på mat selv om vi handler med kort. Ikke vil jeg ha penger liggende å "slenge" heller.

Mitt beste tips er å lage en skikkelig handleliste og handle en gang i uken og supplere med ferskvarer en gang senere i uken.

Vi setter opp ukemeny, da kan vi lett planlegge, sånn at vi får brukt eventuelle rester også. Er økonomisk å slippe å kaste mat.

Hvor mye brukder dere på mat i uka/mnd da?

sliter veldig med økonomien, men synes 4000 på mat i mnd hørtes mye ut

Gjest Gjest_Thapara_*
Skrevet

Budsjett og handleliste er sikkert kjempelurt, men ikke la det binde deg opp. Jeg har et matbudsjett på under 1000 kroner i måneden (inkludert urimelige mengder snop), fordi jeg stort sett velger middag etter tilbudene. Man kan følge med i reklameavisene, eller bare satse på datovarer i den vanlige butikken.

Tror man sparer ganske mye på det. Om man da i tillegg baker brødet selv, og kjøper billig pålegg? (1 kg ost koster f.eks ofte 40-50 kr i stedet for 80 som er vanlig).

Da er det kanskje lettere å ha "matkontanter", slik at man til en hver tid har oversikt, og faktisk kan budsjettere med hvor mye man bruker på mat i måneden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...