Gå til innhold

Forklar uttrykk som: Noen kg ekstra, 20kg overvekt, 20 kg ekstra, etc..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen kg ekstra betyr vel som oftest i dating profil sammenheng at man er overvektig? 

I det virkelige liv kan ei oppegående dame ha BMI 21 og si at hun har noen kg ekstra.

Før i tiden var det vel primært normalvektige som gjerne hadde noen kg ekstra. Overvektige var jo feite (med mange kg ekstra.) 🤷‍♀️ Og damer med BMI rundt 24-25 var gjerne lubne. (Noe som var mer enn bare noen kg ekstra.)

Jeg tenker uttryket er ganske kontekst basert og individuelt. Samtidig er det blitt veldig utvannet etterhvert som befolkningen har blitt større og mer virkelighetsfjerne. Mange med overvekt og fedme bruker uttryket for å pynte på sannheten. Jeg tenker at om ei som opplagt har fedme skriver hun har noen kg ekstra. Så har hun kanskje ikke så store ambisjoner om å gå ned så veldig mye i vekt. Det er tross alt bare NOEN kg ekstra hun har på kroppen. 🚩 Eller så er hun virkelighetsfjern. 🤪 🚩

Jeg tenker at damer som sier 20kg overvekt gjerne betyr at dem har 20 kg ned til normalvekt (BMI 24,9), om ikke mer. Stemmer ikke det?  Noe som  utvilsomt vil si godt inn i fedme kategorien. Noe som gjør at jeg personlig tenker at hun kanskje har 40 kg ekstra sett opp mot det ideele.

Er 20kg overvekt og 20kg ekstra det samme? Jeg tenker sistnevnte kan bety litt forskjellig avhengig av hva man vurderer som idealvekt.  Tenker man idealvekt er BMI 25, så betyr disse det samme. Men tenker man at idealvekt er BMI 20 så blir 20kg ekstra mindre enn 20kg overvekt.

Hva tenker dere om disse uttrykkene? Jeg sikter mot damer i dette innlegget, men vi kan jo snakke om begge kjønn.

Anonymkode: 6a897...c2d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men tenker man at idealvekt er BMI 20...

Men det er det jo ikke. Det er ikke en gang ei vekt.... BMI er et ratioforhold mellom høyde og vekt. 

Anonymkode: 92fbf...4e1

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva tenker dere om disse uttrykkene? Jeg sikter mot damer i dette innlegget, men vi kan jo snakke om begge kjønn.

Tenker at du har brukt alt for mye tid på å tenke over dette :ler: Skaff deg en hobby :nigo:

Anonymkode: 8b902...5e2

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

Normalvektig = opp til 24,9 i bmi. Og avhengig av kroppstype, kan man pgap være lubben da, lubben vil jeg si mellom 23-27 i bmi. Dvs gjerne det samme som «noen kg for mye». 
Fra 28 så er man overvektig. Grunnen til den grensen for meg er hvordan helsevesenet ser forskjellen på over og under 28. Samt at overvektig under 28 (altså 25-27,9 i bmi) ikke skal anbefales vektnedgang, men heller oppfordres til å holde vekta. Svak overvekt (25-28) er ansett som sunt. 

Over 28 er man overvektig ja, 10-15 kg stort sett. Over 30 i bmi kalles fedme. Da er man tykk. Og har ofte minst 20-30 kg for mye. 

Anonymkode: fda24...af9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Svak overvekt (25-28) er ansett som sunt. 

Anonymkode: fda24...af9

Nei. 

Men la oss fokusere på uttrykk. Finnes nok tråder som diskuterer helse. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde aldri slått meg å spesifisere hvor mange kilo overvektig jeg er for å tilfredsstille noen andre. 

Anonymkode: a37ad...ac5

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Hjelpes

Anonymkode: e2aad...f6f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Noen kg ekstra betyr vel som oftest i dating profil sammenheng at man er overvektig? 

I det virkelige liv kan ei oppegående dame ha BMI 21 og si at hun har noen kg ekstra.

Før i tiden var det vel primært normalvektige som gjerne hadde noen kg ekstra. Overvektige var jo feite (med mange kg ekstra.) 🤷‍♀️ Og damer med BMI rundt 24-25 var gjerne lubne. (Noe som var mer enn bare noen kg ekstra.)

Jeg tenker uttryket er ganske kontekst basert og individuelt. Samtidig er det blitt veldig utvannet etterhvert som befolkningen har blitt større og mer virkelighetsfjerne. Mange med overvekt og fedme bruker uttryket for å pynte på sannheten. Jeg tenker at om ei som opplagt har fedme skriver hun har noen kg ekstra. Så har hun kanskje ikke så store ambisjoner om å gå ned så veldig mye i vekt. Det er tross alt bare NOEN kg ekstra hun har på kroppen. 🚩 Eller så er hun virkelighetsfjern. 🤪 🚩

Jeg tenker at damer som sier 20kg overvekt gjerne betyr at dem har 20 kg ned til normalvekt (BMI 24,9), om ikke mer. Stemmer ikke det?  Noe som  utvilsomt vil si godt inn i fedme kategorien. Noe som gjør at jeg personlig tenker at hun kanskje har 40 kg ekstra sett opp mot det ideele.

Er 20kg overvekt og 20kg ekstra det samme? Jeg tenker sistnevnte kan bety litt forskjellig avhengig av hva man vurderer som idealvekt.  Tenker man idealvekt er BMI 25, så betyr disse det samme. Men tenker man at idealvekt er BMI 20 så blir 20kg ekstra mindre enn 20kg overvekt.

Noen kg ekstra i datingprofil er sannsynligvis mer enn overvekt, altså fedme.

20 kg overvekt er nok som du sier, 24 kg mer enn ca 25 bmi.

20 kg ekstra er littegrann mindre det er 20 kg over idealvekt som muligens er 22 bmi.

Ei dame med BMI på 21 (superideell bmi) som mener hun har noen kg ekstra har dårlige ideer om vekt og hva som er overvekt.

• Liker 2
Skrevet

Aner ikke hva som legges i dette uttrykket " noen kilo extra"- kanskje det defineres etter den som sier det?

På en dårlig dag etter 5 uker sommerferie så beskriver jeg meg selv som noen kilo extra -ergo  " noen" telles på en hånd.  Er 4 , 5 kilo for mye ifølge bmi  kalkulator. 

Kan ha en samtale med en kollega som sier " jeg har noen kilo extra på baken vettu" da er det gjerne  20-25 kg over anbefalt  vekt.

Har ikke peiling  . Hvor langt er et tau?🤷‍♀️

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er ikke singel men svarer allikevel. Jeg tror det er alt etter hvem som svarer hvilke begrep man bruker. Det vanligste er vel å rette seg etter BMI. BMI på 25 og over er å være overvektig. BMI på 30 og over er å ha fedme. Men jeg tror det er få med overvekt og fedme som innrømmer det på dating app. De fleste vil vel " pynte på sannheten" litt og si " noen kg for mye". Om slankhet er idealet så vil nok mange si at å ha vekt på de siste 3-4 kg på normalskalaen kanskje er noen kg for mye. Dette gjelder meg (kvinne) selv, som som regel ligger på en BMI på mellom 22 og 24 et sted. En kamerat av meg kalte seg selv "liten" selv om han har BMI på over 30.

Anonymkode: 1346e...a63

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Egentlig tenker jeg at du grubler for mye på dette. Noen slanke mener de har noen kilo ekstra. Noen med fedme mener de har noen kilo ekstra. Det er individuelt hvordan en beskriver seg selv. Ofte har det ikke noe som helst med BMI å gjøre. Kvinner tenker ofte vekt i kilo, ikke i BMI, som mange menn har en tendens til å gjøre. Og kvinners egen idealvekt behøver slett ikke være det en mann synes den bør være. Så jeg tenker at om en kvinne sier hun har 20 kg for mye, er det sannsynlig hun tenker i forhold til sin egen idealvekt.

• Liker 1
Skrevet

"Noen kilo for mye" er vel bare en måte å si "jeg vet at jeg er overvektig, nå vet du at jeg er overvektig, og sånn er ståda, har du et problem med det, så er ikke jeg rette personen for deg." 

Anonymkode: a37ad...ac5

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg tenker at du romatiserer (eller dramatiserer) "før i tida" veldig. Jeg er født på 70-tallet og vokste opp på 80- og 90-tallet med heroin chic (Kate Moss), mye fokus på å være tynn/slank og med mødre som var svært opptatt av ulike slankekurer og angst for å være tykk. Lettproduktene kom på markedet og alle mulige dietter ble prøvd av de voksne, og dette smittet også over på de unge. Selv da, mens anoreksia og bulimi var et mye større problem enn fedme, var det ikke sånn at normalvekt var ansett som noen kilo ekstra. Hvorvidt normalvektige ble sett på som slank eller tykk kom ikke an på BMI (det visste vi knapt hva var), men andre forhold som høyde, bygning, fordeling av kroppsfett og hvor atletisk man var.
På 90-tallet var det såpass fokus på spiseforstyrrelser (anoreksia) at vi ble målt og veid hos helsesøster, og da fikk vi beskjed hvor vi lå på vektkurven. Jeg var høyeste jenta i klassen og lå øverst i normalområdet, og fikk beskjed av helsesøster at jeg hadde normal og fin vekt i forhold til høyden min.
De eneste som mente jeg var tjukk, var guttene som mobbet meg på skola. Men de var også lavere enn meg, så i forhold til dem var jeg jo en kjempe. Det var de som fikk meg til å føle meg tjukk, ikke idealet i samfunnet eller noen uskrevne regler om at min størrelse var i kategorien noen kilo for mye.

Fedmeepidemien er et stort problem for folkehelsa, men løsningen er ikke å lulle oss inn i en fantasi om "før i tida" som en periode der tynn var normalt og normalvektig var noen kilo ekstra. Tynne ble mobbet for å være for tynne, normalvektige var slanke og sunne men kunne bli mobbet både for å være tynne, tykke eller ha andre kroppslige feil, og overvektige ble mobbet for å være tykke/feite. Det eneste jeg husker som annerledes på 90-tallet var at det var færre veldig overvektige. De som var overvektige hadde nok typisk BMI på 25-30. Jeg kan knapt huske noen som var i fedmekategorien. De overvektige hadde det verken verre eller bedre da, og ble behandlet da som nå; høflig behandlet men baksnakket. Eneste forskjell er kanskje at utvalget av klær i ekstra store størrelser var litt mindre da.
Går man lengre tilbake til da mine besteforeldre var unge, var fokuset mye mer på de tynne. Min mormor ble mobbet for å være lang og syltynn da hun var ung. Det å være tynn og spinkel, spesielt for unge jenter, var ansett som stygt. Det å ha litt kjøtt på beina (normalvektig, ikke overvektig) var idealet, og kvinner skulle helst ha timeglassfasong.

Uansett forundrer det meg at så mange her på KG fremstiller det å anse normalvektige som tykke som en fin ting, noe man tar frem i lyset og hyller. Normalvekt burde hylles, også det å være nederst og øverst i normalområdet ifht BMI. Normalvekt er sunt for kroppen, det er der alle kropper burde ligge for å fungere optimalt og unngå sykdommer og problemer. Både undervekt og overvekt bør unngås, da begge deler er en sykelig tilstand. Lett undervekt og lett overvekt er ikke direkte skadelig, men et varsel om at man er på feil vei mot en skadelig kroppsvekt.

La fortid være fortid, og se heller fremover. Hvordan kan man løse problemet med fedmeepidemien i vesten? Det å sykeliggjøre normalvekt (BMI 18,5 - 24,9) er i hvert fall ikke veien å gå.

Anonymkode: c5689...974

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
MyMichelle skrev (11 minutter siden):

Egentlig tenker jeg at du grubler for mye på dette. Noen slanke mener de har noen kilo ekstra. Noen med fedme mener de har noen kilo ekstra. Det er individuelt hvordan en beskriver seg selv. Ofte har det ikke noe som helst med BMI å gjøre. Kvinner tenker ofte vekt i kilo, ikke i BMI, som mange menn har en tendens til å gjøre. Og kvinners egen idealvekt behøver slett ikke være det en mann synes den bør være. Så jeg tenker at om en kvinne sier hun har 20 kg for mye, er det sannsynlig hun tenker i forhold til sin egen idealvekt.

Det som er morsomt er at de aller færreste mennene som har BMI-krav til damene, kan klare å se hvilken BMI damer har. BMI er ikke noe man kan avgjøre ved å se på en kropp, det er noe man regner ut ved hjelp av høyde og vekt.
Man kan selvsagt se at en person med BMI over 25 er overvektig eller at en person over 30 er sterkt overvektig, men å sile ut damer med 21 i BMI bare ved å se på dem er ikke mulig. Det er som å bedømme nøyaktig BH-størrelse på damene uten å måle dem. Menn har ikke snøring, det er bare noen av dem som synes det er tøft å si at damene må ha 21 i BMI og D-cup for å være fine nok, og så aner de ikke hva de snakker om.

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, Rogadame said:

På en dårlig dag etter 5 uker sommerferie så beskriver jeg meg selv som noen kilo extra -ergo  " noen" telles på en hånd.  

Høres ut som en normal og fornuftig måte å bruke uttrykket. 

Noen timer. 

Noen dager. 

Noen ledige stoler. 

Man sikter gjerne til mer enn to, men ikke til noe høyt tall. Men det kommer selvsagt an på kontekst. 

Derfor jeg synes det blir helt feil om man f. eks skriver "noen kg ekstra" i en dating profil dersom man f. eks har fedme. 

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker at du romatiserer (eller dramatiserer) "før i tida" veldig. Jeg er født på 70-tallet og vokste opp på 80- og 90-tallet med heroin chic (Kate Moss), mye fokus på å være tynn/slank og med mødre som var svært opptatt av ulike slankekurer og angst for å være tykk. Lettproduktene kom på markedet og alle mulige dietter ble prøvd av de voksne, og dette smittet også over på de unge. Selv da, mens anoreksia og bulimi var et mye større problem enn fedme, var det ikke sånn at normalvekt var ansett som noen kilo ekstra. Hvorvidt normalvektige ble sett på som slank eller tykk kom ikke an på BMI (det visste vi knapt hva var), men andre forhold som høyde, bygning, fordeling av kroppsfett og hvor atletisk man var.
På 90-tallet var det såpass fokus på spiseforstyrrelser (anoreksia) at vi ble målt og veid hos helsesøster, og da fikk vi beskjed hvor vi lå på vektkurven. Jeg var høyeste jenta i klassen og lå øverst i normalområdet, og fikk beskjed av helsesøster at jeg hadde normal og fin vekt i forhold til høyden min.
De eneste som mente jeg var tjukk, var guttene som mobbet meg på skola. Men de var også lavere enn meg, så i forhold til dem var jeg jo en kjempe. Det var de som fikk meg til å føle meg tjukk, ikke idealet i samfunnet eller noen uskrevne regler om at min størrelse var i kategorien noen kilo for mye.

Fedmeepidemien er et stort problem for folkehelsa, men løsningen er ikke å lulle oss inn i en fantasi om "før i tida" som en periode der tynn var normalt og normalvektig var noen kilo ekstra. Tynne ble mobbet for å være for tynne, normalvektige var slanke og sunne men kunne bli mobbet både for å være tynne, tykke eller ha andre kroppslige feil, og overvektige ble mobbet for å være tykke/feite. Det eneste jeg husker som annerledes på 90-tallet var at det var færre veldig overvektige. De som var overvektige hadde nok typisk BMI på 25-30. Jeg kan knapt huske noen som var i fedmekategorien. De overvektige hadde det verken verre eller bedre da, og ble behandlet da som nå; høflig behandlet men baksnakket. Eneste forskjell er kanskje at utvalget av klær i ekstra store størrelser var litt mindre da.
Går man lengre tilbake til da mine besteforeldre var unge, var fokuset mye mer på de tynne. Min mormor ble mobbet for å være lang og syltynn da hun var ung. Det å være tynn og spinkel, spesielt for unge jenter, var ansett som stygt. Det å ha litt kjøtt på beina (normalvektig, ikke overvektig) var idealet, og kvinner skulle helst ha timeglassfasong.

Uansett forundrer det meg at så mange her på KG fremstiller det å anse normalvektige som tykke som en fin ting, noe man tar frem i lyset og hyller. Normalvekt burde hylles, også det å være nederst og øverst i normalområdet ifht BMI. Normalvekt er sunt for kroppen, det er der alle kropper burde ligge for å fungere optimalt og unngå sykdommer og problemer. Både undervekt og overvekt bør unngås, da begge deler er en sykelig tilstand. Lett undervekt og lett overvekt er ikke direkte skadelig, men et varsel om at man er på feil vei mot en skadelig kroppsvekt.

La fortid være fortid, og se heller fremover. Hvordan kan man løse problemet med fedmeepidemien i vesten? Det å sykeliggjøre normalvekt (BMI 18,5 - 24,9) er i hvert fall ikke veien å gå.

Jeg mente ikke at normalvektige hadde "noen kg ekstra" sammenlignet med undervektige. 

Prøvde heller ikke å sykeliggjøre normalvektige. 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Tenker at du har brukt alt for mye tid på å tenke over dette :ler: Skaff deg en hobby :nigo:

Anonymkode: 8b902...5e2

Har i grunn brukt veldig lite tid. Men var en annen tråd som omhandlet damer som skjuler vekten sin på Tinder. Var ei der som beskrev seg som 20kg overvektig.

Da ble jeg nysgjerrig på om det faktisk betyr BMI25 + 20kg, og om alle tolker det likt. Eller er dette også blitt et løst uttrykk  som faktisk kan bety BMI 25 pluss 35+kg?

Like etter var det ei som siterte dama. Skrev i grunn "Jeg er som deg. 20 kg for mye". Så da begynte tankene som startet denne tråden. 20kg for mye sammenlignet med hva?

Om visse damer skjuler vekten sin på en datingapp eller side, men kommer med en skriftlig indikasjon, så er det jo greit om folk forstår hva hun mener med en vektbeskrivelse som "10kg ekstra". Noen skriver jo bare på chattesider uten bilder. Noen damer har ikke bilde på normale datingsider, men ellers god profil. Litt kjedelig om den ene tenkte 10kg ekstra over modellkropp og så tenkte den andre 10kg ekstra over BMI 28. 😂 Jeg har hørt om slikt.

Det er jo noen datingsider som bruker mer diffuse uttrykk. Rund og rundere. Da tenker jeg bare overvektig, og fedme av en eller annen grad.

Har sett noen damer som jeg tenkte kanskje ikke var så tjukke på datingside gunnet bilder som lyger. Men så var det heldigvis et forklarende ord. Rundere, eller pluss-size, som gjør at begge parter slapp å sløse bort tid. Det er jo nyttig for begge parter når ord gir mening. Ikke alle som tenner på fedme, eller mye overvekt. 🙂

Er mange år siden, men husker noen damer med dårlig selvbilde beskrev seg som "litt rund". Var i grunn slank-ish og normalvektig uten å være rund i det hele tatt, men referansen deres var modellkropp. Er ikke mye på datingsider, men regner med det ikke er så mange slike tilfeller lengre. Går vel stort sett motsatt vei.

"Normalvektig" dame som faktisk har BMI 29.  "Men det er jo helt normalt med slik vekt i min venninnegjeng." 💀

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vanskelig det der jeg er 178 og 98 kg trener dobbel timer på treningsstudio 5-7 dager i uken. Boksing, spinning, bootcamp og yoga. 🤷‍♀️ fast i kroppen og mykt lag utenpå noen menn liker heldigvis det også. Prøver å ta bilder som viser at jeg er overvektig i profilen min, har også begynt å skrive det ganske tidlig i praten at jeg er overvektig. Håper det kan tilfredsstille dere menn 😊 blir ofte spurt om størrelsen på pupper osv. alle som kommenterer kroppen min om størrelse, vekt m.m negativt blir ikke med videre. Helt ok for de og helt ok for meg. Ikke lag et så stort nummer av det hele, spør få svar og la oss store damer være i fred hvis dere ikke liker det. Vi er alle mennesker inni kroppene våre 🤗

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

...damer som sier 20kg overvekt gjerne betyr at dem har 20 kg ned til normalvekt (BMI 24,9), om ikke mer. Stemmer ikke det?  Noe som  utvilsomt vil si godt inn i fedme kategorien. Noe som gjør at jeg personlig tenker at hun kanskje har 40 kg ekstra sett opp mot det ideele.

La oss ta et konkret eksempel.

Feks ei dame på 165 cm høy og som er 68 kilo tung vil være innen normalområdet (ha BMI på 24,2).

Går hun så opp 20 kilo, er hun overvektog og tom innenfor kategori fedme (BMI 32,3).

Går hun derimot ned 20 kilo til 48 kilo, er hun under normalområdet (BMI 17,1/ undervekt grad 1). 

Anonymkode: 92fbf...4e1

Skrevet

Tenker du veldig mye på slike ting ts?

Anonymkode: 99178...95c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...