AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #1 Skrevet 28. oktober 2023 Jeg sliter med å hevde meg selv. Langvarige relawsjonsvansker i barndommen har gjort at jeg lett finner meg i altfor mye før jeg reagerer. Det som skjer er at noen kan være skikkelig kjipe mot meg uten at jeg sier noe. Jeg jobber med det og har blitt flinkere til å si fra. Problemet mitt er at andre involverte ofte mener at jeg overreagerer. Dette gjør meg forvirret. Feks: En person kalt A som i årevis har vært ekskluderende, nedlatende og har gjort kjipe ting mot meg som også kan måles objektivt, er frekk mot meg i et selskap. Når jeg da svarer frekt tilbake og det utarter seg til en diskusjon, er det jeg som blir den vanskelige fordi de rundt synes jeg overreagerte på den frekke kommentaren A kom med. Har mange den slags eksempler og det gjør at jeg kvier meg for å ta igjen når folk er mobbete eller kjipe mot meg. Hvordan balansere selvhevdelse uten at andre tenker at man overragere? Anonymkode: 3d717...852 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #2 Skrevet 28. oktober 2023 Mitt råd vil være å øve på å ikke bry deg om hva de andre tenker og mener. Du har rett til å markere grensene dine. Du har rett til å si fra. De kan bare holde meningene sine om det for seg selv med mindre du har bedt om dem. Folk tar ofte parti med den de oppfatter som sterkest fordi de er svake selv. Anonymkode: 2c1fb...5fa
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #3 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Mitt råd vil være å øve på å ikke bry deg om hva de andre tenker og mener. Du har rett til å markere grensene dine. Du har rett til å si fra. De kan bare holde meningene sine om det for seg selv med mindre du har bedt om dem. Folk tar ofte parti med den de oppfatter som sterkest fordi de er svake selv. Anonymkode: 2c1fb...5fa Enig. Det er ingen overreaksjon du hadde, de er nok bare ikke vant til at noen setter grenser Anonymkode: 603eb...3a0 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #4 Skrevet 29. oktober 2023 Jeg kjenner meg veldig igjen og er begynt på samme reisa som deg. Finne mine grenser og min verdi, og si ifra. Jækla vanskelig, ikke bare å kjenne på egne følelser, og stå opp for seg selv, men andre har også et etablert syn på og forventing til hvordan jeg skal oppføre meg og respondere i gitte situasjoner. De blir gjerne sinte og mener jeg er urimelig eller overreagerer fordi de hadde forventet noe helt annet fra meg. Kanskje de innerst inne vet at det ikke er jeg som er den urimelige, men selv ikke vil tape ansikt. Stå opp for deg selv og fortsett å øve deg på å drite i hva andre mener... ❤️ Anonymkode: b6db3...e23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå