Gå til innhold

Jeg har alltid ment at alle skal inviteres, men nå…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg virkelig usikker. Jeg er veldig tilhenger av at alle skal inviteres og inkluderes. Det har vært et viktig prinsipp for meg. Jeg har også i alle år holdt feiringene hjemme, for å normalisere det å ikke ha en dyr bursdag på lekeland/trampolinepark/badeland. Men nå som vi nærmer oss 10-årsfeiring er jeg usikker. 
Årsaken er at det er veldig mye drama blant jentene i klassen. Det er utestenging og vonde følelser. Min datter har blitt et offer for dette, og det er hun ikke alene om. Forrige bursdag resulterte dette i at min datter ble såret i sitt eget selskap. Jeg orker ikke at det skal skje igjen. 

Klassen er stor, og de er mange jenter. Jeg må regne med 18 gjester. Det blir vanskelig som voksen å være tett nok på så mange så vi kan forhindre at noe skjer. I en bursdag til en av de andre jentene i går hadde det visst tatt helt av, jentene hadde herjet rundt, nektet å høre når bursdagsbarnet ba dem være forsiktig med noen av lekene, løpt ut og rundt på gata og rett og slett ødelagt selskapet for hun som hadde bursdag. 

Jeg har ikke snakket med min datter om det ennå, men kunne tenke meg en roligere feiring hvor hun kan ta med seg de hun faktisk er sammen med (hun er jo ikke sammen med alle 18 på fritida). Da ville det blitt 4 jenter fra klassen, og 3 fra en annen klasse/håndballaget som ville blitt bedt. Altså ikke slik at bare noen få ikke får komme. Jeg regner med at dette også hadde vært hennes ønske  

Hva ville dere gjort i en slik situasjon? 

Anonymkode: c5775...fd8

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge det er slik at de fleste i klassen ikke blir bedt er det helt greit. 

Anonymkode: a1e80...3c2

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tenker og at det er helt greit hvis bare noen fra klassen blir bedt. Det som er galt, er hvis bare noen få ikke blir bedt.

• Liker 3
Skrevet

Høres helt greit ut. 

Anonymkode: 05f84...00d

Skrevet

Vil tror at 4 av 18 jenter i klassen går fint.

Datteren din kan da risikere å ikke bli invitert til de andre jentene. Er dette noe hun vil være ok med?

Anonymkode: f0a83...08f

• Liker 4
Skrevet

Så lenge du holder deg under halvparten av jentene så er de innafor. 
min datter har gjort de slik siden hun ble 11, fire fra egen klasse, 5-6 fra de andre jevnaldrende klassene og noen fra fotballen. 

Anonymkode: dcb9d...786

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis dette er et stort problem der det er åpenbart at hun holdes utenfor støtter jeg deg.

Jeg ville vært nøye på å kun holde de som er mobberne utenfor slik at det ikke bidrar til et større problem med enda flere som holder utenfor. Tvilstilfeller bør få dukke opp da bursdager er viktig for vennskapsforhold.

I forkant ville jeg tatt opp problemstillingen til foreldrene til de som du vurderer i ikke invitere. Her er det viktig å få frem årsaken. 

Anonymkode: b9258...c1a

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nå er jeg virkelig usikker. Jeg er veldig tilhenger av at alle skal inviteres og inkluderes. Det har vært et viktig prinsipp for meg. Jeg har også i alle år holdt feiringene hjemme, for å normalisere det å ikke ha en dyr bursdag på lekeland/trampolinepark/badeland. Men nå som vi nærmer oss 10-årsfeiring er jeg usikker. 
Årsaken er at det er veldig mye drama blant jentene i klassen. Det er utestenging og vonde følelser. Min datter har blitt et offer for dette, og det er hun ikke alene om. Forrige bursdag resulterte dette i at min datter ble såret i sitt eget selskap. Jeg orker ikke at det skal skje igjen. 

Klassen er stor, og de er mange jenter. Jeg må regne med 18 gjester. Det blir vanskelig som voksen å være tett nok på så mange så vi kan forhindre at noe skjer. I en bursdag til en av de andre jentene i går hadde det visst tatt helt av, jentene hadde herjet rundt, nektet å høre når bursdagsbarnet ba dem være forsiktig med noen av lekene, løpt ut og rundt på gata og rett og slett ødelagt selskapet for hun som hadde bursdag. 

Jeg har ikke snakket med min datter om det ennå, men kunne tenke meg en roligere feiring hvor hun kan ta med seg de hun faktisk er sammen med (hun er jo ikke sammen med alle 18 på fritida). Da ville det blitt 4 jenter fra klassen, og 3 fra en annen klasse/håndballaget som ville blitt bedt. Altså ikke slik at bare noen få ikke får komme. Jeg regner med at dette også hadde vært hennes ønske  

Du må forresten ikke regne med at hun vil det. Hun må være involvert i avgjørelsen. Snakke med henne om hva hun vil selv.

Anonymkode: b9258...c1a

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde invitert med 4-5 mammaer som hjelp for å «passe på». Gjerne mammene til de som lager drama. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
9 minutter siden, exictence said:

Jeg tenker og at det er helt greit hvis bare noen fra klassen blir bedt. Det som er galt, er hvis bare noen få ikke blir bedt.

Dette er det riktige svaret

Endret av Fant80
Skrevet

Hvis hun kun feks 5 av sine nærmeste og leverer innbydelser hjemme og ikke i skoletiden, er det innafor. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Men er det bare deg som voksen? Hva med å få med noen flere voksne til å hjelpe til?

Anonymkode: a543b...729

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg skjønner deg godt, samtidig så er disse feiringen egentlig litt forberedelse til voksenlivet og da er der ofte feiringer hvor det er noen man misliker. Så jeg hadde sagt inviter alle. Samtidig så må dere foreldre ta gårsdagens bursdagen i plenum. Man skal oppføre seg uansett hvor mye man liker/misliker andre. Du som mor kan ikke kreve at andre er nødvendigvis venner med barnet ditt, men du må kunne forvente at de oppfører seg og høres på beskjed de får på besøk, og vise litt respekt på opplegget og hjemmet de besøker.

Anonymkode: 7e8f0...5ec

• Liker 1
Skrevet

Fra 10 år har vi gått over til å bare invitere noen venner. Det ser jeg de fleste andre rundt her har også. På grunn av ulike omstendigheter blir min datter kun invitert i en bursdag hvert år. Hun lever greit med det, men har ikke lyst til å invitere mange som ikke inkluderer henne og bare lager drama. Hun inviterer en venn fra klassen og de andre fra nabolaget hun kjenner utenom skolen. 

Anonymkode: 3a815...85b

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner deg godt, samtidig så er disse feiringen egentlig litt forberedelse til voksenlivet og da er der ofte feiringer hvor det er noen man mislikerå jeg hadde sagt inviter alle. Samtidig så må dere foreldre ta gårsdagens bursdagen i plenum. Man skal oppføre seg uansett hvor mye man liker/misliker andre. Du som mor kan ikke kreve at andre er nødvendigvis venner med barnet ditt, men du må kunne forvente at de oppfører seg og høres på beskjed de får på besøk, og vise litt respekt på opplegget og hjemmet de besøker.

Anonymkode: 7e8f0...5ec

Eller man kan si at det er forberedelser på voksenlivet der man ikke blir bedt til alle. 

Er slett ikke slik der at alle i en gjeng blir bedt. Livet er ikke rettferdig, så det er bare å bli vandt med det. 

Anonymkode: 329af...95a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at 10-årsdagen ble siste dagen alle blir invitert her. Det er dyrt og utrolig slitsomt med bursdag, og bursdagsbarnet ønsker heller å ha en overnatting med tre nære venninner. 

I mitt hode går magiske grense ved at man kan invitere absolutt maks 40 % av jentene i klassen, helst kun 30 %. 

Anonymkode: a9ffe...aba

Skrevet

Takk for støtte, alle sammen. Hadde forventet p få skikkelig pepper 😅 vi har fortsatt en god stund igjen til å bestemme oss på, og jeg må snakke med bursdagsbarnet selvfølgelig, men da virker det som jeg ikke er helt på jordet… 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Eller man kan si at det er forberedelser på voksenlivet der man ikke blir bedt til alle. 

Er slett ikke slik der at alle i en gjeng blir bedt. Livet er ikke rettferdig, så det er bare å bli vandt med det. 

Anonymkode: 329af...95a

Ja, enig i dette. Jeg ber jo feks ikke alle kollegene mine i bursdag nå som voksen, men tar med de to jeg ser på som venner. 

Enig med de som sier at så lenge ikke noen få blir ekskludert, så er det innafor. 

Anonymkode: b8b6e...cbf

Skrevet

Skolen til min datter 4klasse, har en regel de anbefaler å holde oss til,altså de kan ikke tvinge oss til noe. Men reglene er:

1: be alle, gutter og jenter

2: be bare *kjønn (jenter f eks) i hele klassen

3: be bare jentene i den gruppa( klassen er delt i 3 grupper, 20 barn hver gruppe. Blir da 10 jenter i den gruppa)

4: be bare de man selv vil, men holde skolen utafor, altså lærerene skal ikke hjelpe til å dele ut invitasjon og man skal ikke publiseres på fb. Dette gjøres på sms privat.

Vi har tidligere valgt alternativ 3. Men i år valgt 4. Fordi alternativ 3 ble for vilt. 10 jenter pluss et par fra en annen skolekrets, ble for mange..de hørte ikke på og herjet og var nesten ikke sammen med bursdagsjenta. Halvparten av dem lekte hun ellers aldri med,så ingen overraskelse der. I år har vi valgt nr4. Invitert bare de hun trives med, ble 2fra annen skolekrets og 5 fra gruppen i trinnet. Ja, 4 av dem ble ikke bedt. Og det er ok, for de leker ikke sammen og trives ikke sammen, så hele poenget blir jo borte. Det er jenta sin bursdag og det er 1 gang i året. Ingen andre skal bestemme hvordan det skal foregå.

Blir sikkert grillet fra mammapolitiet nå som mener alle skal inkluderes. Men nei, alle skal ikke det. Man må tenke på vårt barn også for de foreldrene til de andre barna tenke på sitt. De trøblete barna som bare skaper drama.

Anonymkode: 55297...803

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg syns det høres ut som en god løsning. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...