AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #1 Skrevet 28. oktober 2023 Blir gal snart, utbruddene mine stopper aldri..har gått på valtrex forebyggende lenge og da får jeg ikke utbrudd men det er tilbake så fort jeg stopper. Kan ikke gå på valtrex lengre nå sier legen. Noen som har noe tips til noe annet jeg kan prøve? Orker ikke dette her Anonymkode: baa0a...6fc 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #2 Skrevet 28. oktober 2023 Mer Valtrex. Jeg sto på det over ett år da jeg fikk herpes første gang. Få evt en hudlege til å skrive ut på blå resept. Anonymkode: 808d2...49c
Majer Skrevet 28. oktober 2023 #3 Skrevet 28. oktober 2023 Prøvd L-lysin? Prøvd å unngå nøtter og andre ting som inneholder arganin når det står på som verst? Det er også vanligere å få utbrudd for de med apoe4. Jeg vet ikke om du har det?
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #4 Skrevet 28. oktober 2023 Jeg har gått på Valtrex forebyggende i 15 år. Så skjønner ikke hvorfor du ikke kan det. Prøver å slutte ca én gang årlig etter avtale med legen, men da kommer det alltid utbrudd innen en måned. Anonymkode: 8393b...661 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #5 Skrevet 28. oktober 2023 Hvis du er i nærhet til Oslo kan du dra til Olafiaklinikken. De er veldig gode på seksuelt overførbare infeksjoner, og har spisskompetansen sin der. Bare ring dem og si at du har en hissig genital herpes og trenger hjelp med profylakse/forebyggende behandling. Rr alltid hjelp å få! Anonymkode: 5abc8...d81
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #6 Skrevet 28. oktober 2023 Synes forøvrig det høres rart ut at du ikke kan bruke valtrex forebyggende lenger. For hvis det virker så er det jo topp! Men jeg vet selvsagt ikke noe om alt det andre rundt din helse, feks andre sykdommer, medisiner o.l. Så det blir bare synsing. Som nevnt over, olafiaklinikken kan gi deg en god second opinion. Anonymkode: 5abc8...d81
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #7 Skrevet 28. oktober 2023 Tusen takk for alle svar, nå ble jeg så lettet og glad. Legen min sier bare at valtrexen kommer til å slutte å virke hvis jeg bruker den enda lengre? Jeg har vel brukt den ca 1,5 år nå. Er frisk og rask ellers og bruker ikke andre medisiner. Skal absolutt sjekke ut olafiaklinikken🙏🏻 Anonymkode: baa0a...6fc
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #8 Skrevet 28. oktober 2023 Herpes simplex eller herpes-2? Olafiaklinikken er bra ja Bruker seg den selv for å sjekke meg av og til, er jo gratis. Møt opp noen min før de åpner, da slipper du å vente så. Anonymkode: b6d56...fc9
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #9 Skrevet 28. oktober 2023 Fortsett på Valtrex. Øk dosen om nødvendig. Bytt lege om nødvendig. Anonymkode: d481a...a19
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #10 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Tusen takk for alle svar, nå ble jeg så lettet og glad. Legen min sier bare at valtrexen kommer til å slutte å virke hvis jeg bruker den enda lengre? Jeg har vel brukt den ca 1,5 år nå. Er frisk og rask ellers og bruker ikke andre medisiner. Skal absolutt sjekke ut olafiaklinikken🙏🏻 Anonymkode: baa0a...6fc ❤️ Valtrex skal revurderes etter 6-12 mnd, har aldri vært borti at det ikke kan brukes over lengre tid pga (det jeg antar legen mener er) resistens. Det man dog skal være obs på er at man ikke skal bruke valtrex med enkelte andre medisiner da det kan medføre heller uheldige bivirkninger. Lykke til! Du er absolutt ikke alene om å ha plagsomme hsv utbrudd nedentil, det er veldig normalt. Men vi må gi fastleger litt slack, de vet ikke alt om alt, så da er det greit å høre med en spesialist. Du skal selvsagt ikke gå rundt å ha det vondt og ha så hyppige utbrudd. Anonymkode: 5abc8...d81 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #11 Skrevet 28. oktober 2023 Majer skrev (1 time siden): Prøvd L-lysin? Prøvd å unngå nøtter og andre ting som inneholder arganin når det står på som verst? Det er også vanligere å få utbrudd for de med apoe4. Jeg vet ikke om du har det? L-lysin hjelper egentlig bare hvis det er hsv 1. Anonymkode: f24d8...b85
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #12 Skrevet 29. oktober 2023 Er det vanlig å bli i dårlig form når man har utbrudd? Anonymkode: baa0a...6fc
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #13 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 28.10.2023 den 13.55): Blir gal snart, utbruddene mine stopper aldri..har gått på valtrex forebyggende lenge og da får jeg ikke utbrudd men det er tilbake så fort jeg stopper. Kan ikke gå på valtrex lengre nå sier legen. Noen som har noe tips til noe annet jeg kan prøve? Orker ikke dette her Anonymkode: baa0a...6fc Du har krav på å få det på blå resept når du er så angrepet, men det har du sikkert fått allerede. Jeg er igjennom det samme. Ble henvist til gynokolog og fikk Valtrex på blå resept. Tok hver dag i ett år. Forsøkte uten, men fikk det tilbake nesten med det samme. Så legen sa jeg bare måtte fortsette på medisiner. Legen kan anbefale noen pauser for å se om det bedrer seg, men har ingen grunn til å seponere det for gått. Om du får utbrudd hver måned bør du få ny resept eller skifte lege. Anonymkode: 7bbcb...9de
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #14 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 28.10.2023 den 14.36): Legen min sier bare at valtrexen kommer til å slutte å virke hvis jeg bruker den enda lengre? Det er bare tull. Legen var min tydelig på at det ikke er mulig å utvikle resistens av herpesmedisiner som Valtrex eller Zovirax. Om man er sterkt angrepet, er det riktognok mulig å få utbrudd selv om man får på medisiner en gang i blant,men det er ikke pga resistens eller toleranseutvikling. Kronisk herpes med hyppige utbrudd er en form for immunsviktssykdom. Jeg tror likevel at det også kan handle om ulike varianter av herpes genitalis. At noen er mer aggressive enn andre. Det vanligste er å få utbrudd en sjelden gang i blant. Fjerne med flere år mellom. Noen får bare ett utbrudd. Da tenker jeg de har fått en mildere variant. Selv er jeg like angrepet som deg. Jeg tror jeg har fikk det av samboeren min og han påstår han fikk det av meg. Vi mener begge vi fikk første store utbrudd noen måneder etter vi ble sammen. Og vi får like hyppige og ille utbrudd, så det er tydelig at det er samme variant. Anonymkode: 7bbcb...9de
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #15 Skrevet 30. oktober 2023 (endret) Det er verdens vanligste kjønnsykdom. Rundt 80% har herpesviruset i kroppen og mellom 20-40% har genitalis varianten i en eller annen grad. Ikke alle vet de har det. Det går dessuten an å smitte seg selv. Har en feks herpes i munnen, tar borti det og tar seg nedentil, så vipps har man gjerne herpes genitalis. Sier litt om hvor lett man kan få det. Man trenger ikke ha mange sexpartnere. Det holder med en. Anonymkode: 7bbcb...9de Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. Endret 30. oktober 2023 av Perelandra
Perelandra Skrevet 30. oktober 2023 #16 Skrevet 30. oktober 2023 Tråden er ryddet for nedsettende og krenkende innhold, brukerangrep, brukerdebatt og avsporinger Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #17 Skrevet 30. oktober 2023 Da har jeg startet opp igjen på valtrex og fått det på blå resept. Tusen takk for svar alle sammen❤️ kjipt å høre at det er flere som sliter like ille med dette her men litt godt å vite at man ikke er alene om det også. ts Anonymkode: baa0a...6fc
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #18 Skrevet 30. oktober 2023 Tilskudd av sink er også effektivt! Lykke til, et grusomt. Anonymkode: 0bc10...7d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå