AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #1 Skrevet 28. oktober 2023 Hei, Er interessert i å høre om hva dere tenker om dette scenarioet? Søsken A fikk 400 000kr i forskudd på arv i 2004, da hen var 20 år. Dette bidro til at hen kunne kjøpe bolig i Oslo, leide ut rom og betalte ned på eget boliglån i hele studietiden. Hen trengte ikke jobbe noe særlig gjennom studietiden, da utleie av ekstra rom finansierte lånet. Etterpå har hen kjøpt seg stadig større bolig, alene og etterhvert med partner. I dag eier hen enebolig med utleiedel sammen partner til verdi på nærmere 15 000 000. Søsken B fikk ikke noe forskudd på arv eller hjelp til kausjonist selv ved forespørsel og kjøpte første bolig sammen partner ved hjelp av BSU og hjelp fra partners familie i 2015. Søsken B fikk så tilbud om å kjøpe deler av familieeiendom til redusert pris i 2015. Familieeiendommen hadde da takst på 5 300 000kroner, og søsken B fikk kjøpe denne for 4 000 000. 1 300 000kroner var da forskudd på arv. Først etter denne transaksjonen ble gjennomført fikk Søsken B vite om at Søsken B hadde fått denne pengesummen i 2004. Søsken A hadde da fått tilbud om å kjøpe familieeiendom først, men ville ikke det fordi den har en umiddelbar nærhet til annen familie som kan være litt mye. Søsken B har ikke mulighet til å uten videre selge denne eiendommen på fritt marked nettopp på grunn av dette. Men søsken B fikk ikke noe annen mulighet til økonomisk hjelp til å kjøpe større bolig når hen fikk barn. Nå skal disse "forskuddene på arv" settes opp mot hverandre for å si noe om annen fordeling av arv. Er det rimelig å si at søsken B har fått 900 000 mer enn søsken A? Eller har søsken A fått en betydelig fordel ved å komme inn på boligmarkedet 11 år tidligere enn søsken B? Bør disse summene kun konsumprisindeksreguleres, eller bør man ta i betraktning at søsken A har tjent millioner på å kunne leie ut bolig, slippe å betale egen leie og vært med på tidenes boligprisvekst? Takk for alle synspunkter. Understreker at både søsken A og søsken B er heldige som får såpass mye hjelp, men at det er viktig at det blir likt mellom søsken for å unngå konflikt. Anonymkode: 15410...1a4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #2 Skrevet 28. oktober 2023 Summene kan sammenliknes direkte når det er såpass mange år mellom. 400.000,- var mye mer verdt i 2004 enn i 2015. Jeg er ikke økonom, men tenkte at ett forslag er mulig. Og det er så se på hvor mange G 400.000,- var i 2004 og hvor mange G var i 2015. Det gir et visst sammenlikningsgrunnlag. Anonymkode: 2211d...3e0 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #3 Skrevet 28. oktober 2023 21 minutter siden, AnonymBruker said: Summene kan sammenliknes direkte når det er såpass mange år mellom. 400.000,- var mye mer verdt i 2004 enn i 2015. Jeg er ikke økonom, men tenkte at ett forslag er mulig. Og det er så se på hvor mange G 400.000,- var i 2004 og hvor mange G var i 2015. Det gir et visst sammenlikningsgrunnlag. Anonymkode: 2211d...3e0 Norges bank har en veldig fin kalkulator for dette 😊 https://www.norges-bank.no/tema/Statistikk/Priskalkulator/ Anonymkode: de834...c8c
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #4 Skrevet 28. oktober 2023 Det opp til hver søsken hva den gjør med pengene, så at den ene har tjent mye har ingenting å si. Å leie ut og dermed bo i bofelleskap er jo en stor ulempe så hvorfor skal søsken A straffes for det? Konsumprisindeks er nok rett. At foreldrene nektet å være kausjonist for B syntes jeg derimot var dårlig gjort når foreldrene hjalp så mye med søsken A, men det er jo ikke noe A kan for. Anonymkode: 7f347...3d1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #6 Skrevet 28. oktober 2023 Blir så oppgitt over foreldre som deler ut penger til ett søsken uten å sikre tilsvarende sum til resten Anonymkode: 4dfbf...6d6 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #7 Skrevet 28. oktober 2023 Syns foreldrene burde tatt en time hos advokat (er ikke sååå dyrt..) for å kunne sette opp en rettferdig oppstilling av hva som blir rettferdig. Utrolig hvor mye slikt kunne spart en for relasjonelt .. Anonymkode: 25e35...bd3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #8 Skrevet 29. oktober 2023 Det rettferdige her er å sammenligne det to summene og ta høyde for indeks. Alt annet er bare emosjonell støy. Hva pengene ble brukt til, er irrelevant. Søsken B kan ikke komme trekkende NÅ med at "jammen jeg kan jo ikke selge på det frie marked". Det var (burde vært) med i verdivurderingen av eiendommen ved overtagelse. Slike ulemper reduserer jo verdien av eiendommen betraktelig. Anonymkode: 81aa0...95c 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #9 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Blir så oppgitt over foreldre som deler ut penger til ett søsken uten å sikre tilsvarende sum til resten Anonymkode: 4dfbf...6d6 Enig. Min datter spurte om hun kunne få bilen vår siden vi ønsker å kjøpe ny. Jeg sa nei. Det har jeg ikke penger til. Bilen er verdt ca 300 000kr og jeg har ikke 300 000 å gi til andre barnet i tillegg. For jeg kan ikke gjøre forskjell på dere to sa jeg. Hun hadde ikke tenkt de banene men forstå hva jeg sa. Anonymkode: 86044...24c
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #10 Skrevet 29. oktober 2023 Her tenker jeg at beløpene som er gitt bør reguleres etter konsumprisindeksen, men ellers bør det ikke føre til noen form for skjevdeling at den ene kom inn på boligmarkedet tidligere enn den andre. Det blir et umulig regnestykke. Anonymkode: a7cd6...800 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #11 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Enig. Min datter spurte om hun kunne få bilen vår siden vi ønsker å kjøpe ny. Jeg sa nei. Det har jeg ikke penger til. Bilen er verdt ca 300 000kr og jeg har ikke 300 000 å gi til andre barnet i tillegg. For jeg kan ikke gjøre forskjell på dere to sa jeg. Hun hadde ikke tenkt de banene men forstå hva jeg sa. Anonymkode: 86044...24c Jeg synes det er ganske sprøtt å be foreldrene sine om å få en bil til 300k! Anonymkode: a7cd6...800 1
Snublefot62 Skrevet 29. oktober 2023 #12 Skrevet 29. oktober 2023 Rettferdig? Den eneste måten å gjøre noe objektivt rettferdig er å gi likt hver gang, samtidig. Men allikevel vil det kunne oppleves urettferdig av noen. For eks kan det være at søsken A var i en posisjon til å kjøpe denne boligen med de 400k da, men foreldrene kunne kanskje ikke avse 400k til begge (800k totalt)? Og så kan det jo være at foreldrene ikke kunne være kausjonist akkurat når søsken B trengte det? Alternativet kunne jo vært at de ikke hadde hjulpet noen når som helst. Men det er åpenbart at en søsken til dels kam oppleves å bli favorisert her. Men hvordan er det begrenset salg av boligen for søsken B på det frie markedet? Er det lagt inn heftelse på eiendommen?
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #13 Skrevet 29. oktober 2023 Reguler etter prisvekst. Da har du fått ca 800.000kr mer i arv. Så det trekkes fra. Anonymkode: baefc...a58
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #14 Skrevet 29. oktober 2023 Først å fremst må dere se etter så det er papir på at det er forskudd på arv. Hvis ikke så er det gave og skal holdes utenfor arveoppgjør. For det andre:slutt å krangle om arv, det gjør dere til usympatiske mennesker. Anonymkode: 53189...91b
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #15 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Syns foreldrene burde tatt en time hos advokat (er ikke sååå dyrt..) for å kunne sette opp en rettferdig oppstilling av hva som blir rettferdig. Utrolig hvor mye slikt kunne spart en for relasjonelt .. Anonymkode: 25e35...bd3 Dette vet jeg ble gjort hos noen jeg kjenner til, 4 søsken hvor den ene har fått ca 500000+++ og pant i foreldres bolig, 2 av de 3 resterende søskene fikk foreldrene med til advokat for å få sikre seg «litt arv» og berge stumpene, dette gikk ikke søskenet som hadde fått mye med på og tok foreldrene med til den samme advokaten og fikk annulert avtalen, slik «hen» kan få resten av det som blir igjen etter dem Et stk griskt søsken og noen foreldre som er stokk dumme økonomisk Anonymkode: 0b994...d7f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå