AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #1 Skrevet 28. oktober 2023 (endret) Jeg og samboer er nyutdanna (master), leier i Oslo og er begge i vår første jobb. Vi har lyst å komme oss inn på boligmarkedet, både fordi vi har litt liten plass her vi bor nå, og fordi vi ønsker å ha mer bestemmelsesrett over egen bolig. Vi ser for oss noe mellom 4-5 millioner. Vi har ikke nok EK, men får lov til å ta opp lån med kausjonist. Imidlertid opplever jeg at det er noen dilemma vi står overfor: Vi har et 5 års perspektiv, og er usikre på om vi ønsker å bo i Oslo så mye lenger enn det. Hvilke områder vil sannsynligvis ha høyest prisvekst i årene fremover? Vi har sett litt på Ensjø, Rosenhoff, Sinsen, Carl Berner, Tøyen, Sandaker, Torshov etc., men synes også områder som Oppsal, Etterstad og Lamberseter er fine og gir mer for pengene. På Oppsal kan man for eksempel få en 3-roms til prisen av en 2-roms i de førstnevnte områdene, men utsiktene for prisvekst her er kanskje ikke de samme? Det vil jo også være ganske høye renter på et eventuelt lån i tiden framover, og vi har stilt oss spørsmålet om det i det hele tatt lønner seg å kjøpe gitt tidsperspektivet vårt. Slik vi ser det avhenger lønnsomhet av en eventuell prisvekst. Håper noen har noen gode perspektiver! Hilsen forvirra ung voksen Anonymkode: 53cee...76a Fjernet mulig identifiserende personopplysninger etter TS' ønske. Perelandra, mod. Endret 29. oktober 2023 av Perelandra
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #2 Skrevet 28. oktober 2023 Boligprisene vil vel bare gå ned det neste halvåret, det skal tross alt komme enda en renteoppgang i desember, så sikkert greit å vente litt 😊 Når dere først kjøper, så kjøp et godt og populært objekt som blir lett å selge igjen. Planløsningen må være god, ikke masse støy, ikke kjellerleilighet osv. Anonymkode: b2c31...d0c 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #3 Skrevet 28. oktober 2023 jo lengre du venter jo billigere blir det Anonymkode: 16b38...4c0 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #4 Skrevet 28. oktober 2023 Lei, spar penger, vinn ut hvor dere vil bo på LENGRE sikt, så kanskje dere får perfekt timing med krakket som er på vei Men mitt viktigste råd, er å ikke få finansielle råd fra oss kvinneguiden forumbrukere 🤣 (ja, inkludert meg...) Vi vet like lite som deg egentlig, bare mange som ikke vet hvor lite de vet. Mye dunning kruger effekt ute å går. Anonymkode: a6d3e...e34 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #5 Skrevet 28. oktober 2023 Jeg tror Bjerke/Økern/Ulven kommer til å øke mye fremover. På grunn av utviklingen av Løren og "nye" Ulven. Blir plutselig områder med tilgang på en del mer enn motorvei. Litt det samme gjelder øvre delen av Sinsen og Refstad. Og er også per i dag helt ok steder å bo for barnløse par. Området rundt Hellerud T tror jeg også vil øke med Fyrstikkbakkenprosjektene. Og muligens Manglerud nær t-banen, der det tradisjonelt har vært mye støy - nytt byråd gir signaler i retning manglerudtunnel, men fortsatt mye usikkerhet. Sentrumsnært tror jeg ingenmannslandet rundt Møllergata skole vil øke, og nedover mot Storgata. Anonymkode: 606d4...7a1 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #6 Skrevet 28. oktober 2023 (endret) En med fersk mastergrad kan betjene et lån på X En med fagbrev som har jobbet i mange år kan kanskje også betjene et lån på X Men master-graden har stor forventning om lønnsvekst de neste ti åra, spesielt i privat sektor. Dette kan ikke banken ta hensyn til formelt men det betyr noe økonomisk (og ja, dama med fagbrev kan tjene mer eller mindre enn en med master. Hun kan også starte for seg selv og bli mangemillionær om 4 år. Eller gå konk) Anonymkode: 3ff07...1a6 Ryddet for sitat av slettet innlegg og svar til slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 29. oktober 2023 av Perelandra 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #7 Skrevet 28. oktober 2023 Ville kjøpt på Frogner, Majorstuen, St.Hanshaugen, Nydalen eller Grunerløkka. Anonymkode: 2719d...3f2 3
Majer Skrevet 28. oktober 2023 #8 Skrevet 28. oktober 2023 (endret) Om dere ikke har planer om å bli i Oslo er det vel bedre å leie, flytte bort tidligere og la folk som skal bo i Oslo få leiligheten her? Jeg ser ikke helt logikken. Husk at det koster penger å kjøpe og selge. Endret 28. oktober 2023 av Majer
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #9 Skrevet 28. oktober 2023 Jeg ville kjøpt så raskt som mulig. Når boligmarkedet «snur» skjer alt veldig raskt og prisene stiger før dere rekker å komme i gang. Det er alltid mer lønnsomt å eie enn å leie i Oslo. Vi startet med en leilighet nær sentrum og kjøpte hus lenger utenfor sentrum når vi fikk barn og hadde bedre økonomi. Når barna flytter hjemmefra vil jeg flytte nærmere sentrum igjen og i leilighet 😄. Da har vi antagelig litt penger til overs som ungene kan få i egenkapital. Anonymkode: 34be4...87b 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #10 Skrevet 28. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 28.10.2023 den 13.39): Jeg og samboer er nyutdanna (master), leier i Oslo og er begge i vår første jobb. Vi har lyst å komme oss inn på boligmarkedet, både fordi vi har litt liten plass her vi bor nå, og fordi vi ønsker å ha mer bestemmelsesrett over egen bolig. Vi ser for oss noe mellom 4-5 millioner. Vi har ikke nok EK, men får lov til å ta opp lån med kausjonist. Imidlertid opplever jeg at det er noen dilemma vi står overfor: Vi har et 5 års perspektiv, og er usikre på om vi ønsker å bo i Oslo så mye lenger enn det. Hvilke områder vil sannsynligvis ha høyest prisvekst i årene fremover? Vi har sett litt på Ensjø, Rosenhoff, Sinsen, Carl Berner, Tøyen, Sandaker, Torshov etc., men synes også områder som Oppsal, Etterstad og Lamberseter er fine og gir mer for pengene. På Oppsal kan man for eksempel få en 3-roms til prisen av en 2-roms i de førstnevnte områdene, men utsiktene for prisvekst her er kanskje ikke de samme? Det vil jo også være ganske høye renter på et eventuelt lån i tiden framover, og vi har stilt oss spørsmålet om det i det hele tatt lønner seg å kjøpe gitt tidsperspektivet vårt. Slik vi ser det avhenger lønnsomhet av en eventuell prisvekst. Håper noen har noen gode perspektiver! Hilsen forvirra ung voksen Anonymkode: 53cee...76a Fjernet mulig identifiserende personopplysninger etter TS' ønske. Perelandra, mod. 5 år er litt kort perspektiv, spesielt i dagens marked. Akkurat nå så kan du leie eneboligen jeg nettopp solgte billigere enn hva det koster å betjene lånet på salgssummen. Sånn sett er enten husleia for billig eller husene enda for dyr. Jeg har også master (ingenting i nærheten av økonomi) og har prøvd å være lur. Mitt råd er å gi opp. Markedet er uforutsigbart, meglere og økonomer i avisene prøver å selge en vare, og vi synsere på forum har ikke peil. Finn deg et sted å bo hvor du kan trives. Hvor det er lett å drive med interessene dine, overkommelig vei til jobb og hvor dama/typen også er fornøyd. Hvis du vet med deg selv at du elsker å male og hente sponplater, så gå gjerne for oppussing. Hvis ikke, husk at du typisk vil jobbe hardt i noen år, og at livet som ung, nyforelsket i storbyen med lønn kan være fint det også. Plei forholdet, også fordi samlivsbrudd tenderer til å komme på tidspunkt hvor det er vanskelig å selge. Få deg barn når og hvis det blir tid for det. Sørg for å finne «rett» sted å bo i god tid før de begynner på skolen for da er du stuck i mange år. Anonymkode: 3ff07...1a6 Endret 29. oktober 2023 av Perelandra 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #11 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ville kjøpt på Frogner, Majorstuen, St.Hanshaugen, Nydalen eller Grunerløkka. Anonymkode: 2719d...3f2 Dette. Majorstuen på første plass pga der knyttes mange veier og mulig å selge eller leie. Kjøp med 2 soverom hvis dere har råd, så kan dere eventuelt bo der med barn også hvis ting skjer raskere enn planlagt... Anonymkode: 136fc...ad0 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #12 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette. Majorstuen på første plass pga der knyttes mange veier og mulig å selge eller leie. Kjøp med 2 soverom hvis dere har råd, så kan dere eventuelt bo der med barn også hvis ting skjer raskere enn planlagt... Anonymkode: 136fc...ad0 Enig. Men de må øke budsjettet en del. Selv bor jeg på 32 kvm (+10 kvm balkong), den kostet 4 mill i vår. Kunne aldri bodd 2 personer her😅 Anonymkode: 2719d...3f2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #13 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ville kjøpt på Frogner, Majorstuen, St.Hanshaugen, Nydalen eller Grunerløkka. Anonymkode: 2719d...3f2 Får jo ikke mye der for 4-5mill. Anonymkode: 9355c...aa1
Schmuhu Skrevet 28. oktober 2023 #14 Skrevet 28. oktober 2023 Jeg er enig med folk som foreslår leie. En bolig svinger i verdi, akkurat som et aksjekurs. Det er bare ikke like synlig hvordan og når det svinger. I tillegg kommer kausjonisten på toppen. Det er allerede et tegn for å vurdere dette veldig nøye. Til slutt er bolig en langsiktig investering Planlegger du kjøp og salg innen 5 år, så er det ikke sikkert du egentlig vinner på det. Det er mange som bommer på regnestykket. Det er ikke nok å selge for mer enn det du kjøpte for. Du må også trekke fra felleskostnader, renter på lånet, vedlikehold og mye mer. Spørsmålet er da hvor mye mindre du taper i forhold til å leie. Jeg påstår forskjellen er ikke særlig stort på 5 år. Lesson learned. Spar egenkapital og bo til leie frem til dere blir skikkelig sikker på et objekt som dere ønsker å ha i 20år ++. Schmuhu 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #15 Skrevet 28. oktober 2023 Ville hivd meg rundt, leieprisene vil gå opp i takt med rentene Folk er usikre og opptrer som sauer, da er det sjans for å gjøre kupp Men ja det er viktig å kunne betjene lånet dere tar opp I aller verste verste fall står prisene på stedet vil og dere må ut med meglerkost om fem år som uansett dekkes av det dere har nedbetalt. Har vært med på et par finanskriser tidligere Anonymkode: a100f...7d7 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #16 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg tror Bjerke/Økern/Ulven kommer til å øke mye fremover. På grunn av utviklingen av Løren og "nye" Ulven. Blir plutselig områder med tilgang på en del mer enn motorvei. Litt det samme gjelder øvre delen av Sinsen og Refstad. Og er også per i dag helt ok steder å bo for barnløse par. Området rundt Hellerud T tror jeg også vil øke med Fyrstikkbakkenprosjektene. Og muligens Manglerud nær t-banen, der det tradisjonelt har vært mye støy - nytt byråd gir signaler i retning manglerudtunnel, men fortsatt mye usikkerhet. Sentrumsnært tror jeg ingenmannslandet rundt Møllergata skole vil øke, og nedover mot Storgata. Anonymkode: 606d4...7a1 Veldig enig i alt du skriver, og i din analyse om disse områdene. Har akkurat samme inntrykk. Spesielt når det gjelder Bjerke/Økern/Ulven, og området rundt Hellerud T 😊 Anonymkode: 7bdad...65c 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #17 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette. Majorstuen på første plass pga der knyttes mange veier og mulig å selge eller leie. Kjøp med 2 soverom hvis dere har råd, så kan dere eventuelt bo der med barn også hvis ting skjer raskere enn planlagt... Anonymkode: 136fc...ad0 Men samtidig er Frogner, Majorstuen og delvis St.Hanshaugen noen av de dyreste sentrumsnære områdene. Mao får dere mindre for pengene, og to soverom kan de vel strengt tatt glemme for 4-5 mill. Mitt generelle råd: Siden dere har så kort perspektiv ville jeg droppet å kjøpe en selveier, men gått for andelsleilighet. Mitt råd når det gjelder lokasjon: Hvis dere ønsker å bo så nærme sentrum at dere strengt tatt kan gå hjem hvis det kniper: Keyserløkka, Hovin Borettslag ( stort – mer enn 700 boliger) og evt Lilleberg borettslag. Kvaliteter her er at det er relativt sentrumsnært, bygget på en tid da det ikke var viktigst å klemme inn maksimalt antall boenheter på lite areal, store og (relativt) proffe borettslag – som igjen betyr at vedlikeholdskostnater blir spredt på flere hender og sist men ikke minst – og noe som jeg i alle fall synes er viktig når en skal bo to personer på relativt få m2: Separat kjøkken. Det høres banalt ut, men ikke undervurder det å kunne spre dere over flere rom. Anonymkode: afcb1...848 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #18 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): jo lengre du venter jo billigere blir det Anonymkode: 16b38...4c0 Neppe. Det er helt stopp i nybygging, det kommer til å bli et gigantisk etterslep i Oslo. I det rentene stabiliserer seg, eller til og med går ned så kommer det til å eksplodere. Anonymkode: c856b...db4 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #19 Skrevet 28. oktober 2023 Noen «lavstatus-områder» kan friste med svært lave priser. Mortensrud, Ellingsrud har t-bane med god forbindelse til sentrum, leiligheter/rekkehus, men litt dårlig rykte og veldig flerkulturelt miljø. For å få nok plass og kort nok reisevei mens kapitalen er lav så kan det være alternativ. Hvis dere ikke må sosialisere på Løkka hver kveld. Anonymkode: 3ff07...1a6 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #20 Skrevet 28. oktober 2023 Ville uansett kjøpt i hvert fall hvis dere har muligheten. Jeg kjøpte for 6 ganger inntekt i 2002 og sitter nå med et hus til 20 mill. Invester! Anonymkode: a2d92...330 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå