Gå til innhold

"Går det bra"? spurte min svigerinne meg dagen etter at min mann/hennes bror døde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann døde for en stund siden og jeg var i sjokk og traumatisert.

Hans familie var lei seg de også, men de gikk på en planlagt 40 årsfest hos venner samme dag som han døde.

Min mann var en gladlaks og hadde helt sikkert ikke hatt noe imot at vi gikk på fest hvis vi ønsket det, men jeg klarte det iallfall ikke.

Dagen etterpå sender min svigerinne meg en melding og spør om "det går bra?", som er helt merkelig.

Hun burde heller spurt "Hvordan går det?"

Jeg skrev til henne at selvfølgelig går det ikke bra da min mann/hennes bror døde for 16 timer siden.

Vi tekstet litt om praktiske ting angående hans dødsfall, og da avsluttet hun meldingen med "ha en fin dag, kos deg", med smilefjes.

Jeg synes disse overfladiske høflighetsfrasene har gått litt for langt, og at mange bruker de hele tiden uansett hvilken situasjon man snakker om.

Anonymkode: 79a20...696

• Liker 5
  • Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi takler sorg forskjellig. Hun har mistet broren sin. Jeg ville valgt å ikke fokusere så mye på hvordan hun ordlegger seg, men at hun tar kontakt. Det er en måte å forsøke å vise omtanke på, selv om formuleringen kanskje var litt klønete. Kondolerer, trist å høre du har mistet mannen din. 

• Liker 32
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Enig med deg, men høres veldig befriende å være så ubekymret og utpreget.

Anonymkode: 8b8e1...45a

• Liker 7
Skrevet

Det er mange måter som folk reagerer på. Tror vel at mange ikke hadde gått på fest samme dag broren dør. Var det uventet?

Men ikke bry deg så mye om ordvalg hun mener det nok vel selv om det er litt merkelig å si det slik. 

Kondolerer❤️

• Liker 2
Skrevet

Ja, det er veldig ulikt hvordan man takler sorg, forstår det føles sårt og merkelig å få en sånn melding, men kanskje hun er i sjokk eller ikke har tatt det innover seg eller bare reagerer helt annerledes. Jeg mistet min nærmeste person på en tragisk måte. Jeg kom i overlevelsesmodus og måtte bare klare alt frem til begravelsen, jeg tok nødvendige telefoner og måtte «melde» budskapet. Etter begravelsen brøt jeg sammen og sliter fortsatt fem år etterpå, mens min bestevenninne slet masse i starten og klarer seg veldig fint i dag.

Anonymkode: e44bb...d11

• Hjerte 5
Skrevet
Nelja skrev (5 minutter siden):

Vi takler sorg forskjellig. Hun har mistet broren sin. Jeg ville valgt å ikke fokusere så mye på hvordan hun ordlegger seg, men at hun tar kontakt. Det er en måte å forsøke å vise omtanke på, selv om formuleringen kanskje var litt klønete. Kondolerer, trist å høre du har mistet mannen din. 

Dette. Mange vet ikke hva de skal si, og det er lett å si noe feil. Men omtanken er der likevel, et ønske om å strekke ut en hånd og bry seg. Kanskje klarer hun ikke kjenne på sorgen helt selv enda, og skyver den foreløpig fra seg? Vanskelig å vite. Vær rause med hverandre, ikke reagere så negativt på hva folk sier i sånne situasjoner, for mange vet som sagt ikke hva de skal si eller gjøre. Men de ønsker bare vel❤️

Anonymkode: a71e8...023

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg forstår godt at du reagerer på slike meldinger. Men, jeg tror ikke det er noen hensikt å ta det opp. Min erfaring er at noen  bare er slik, hva de egentlig ønsker å oppnå med sine meldinger er uforståelig for meg. Jeg har sakte men sikkert kuttet kontakten med de som ikke gir meg noe positivt. 

Anonymkode: e5493...a9f

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
fru Alving skrev (4 minutter siden):

Det er mange måter som folk reagerer på. Tror vel at mange ikke hadde gått på fest samme dag broren dør. Var det uventet?

Men ikke bry deg så mye om ordvalg hun mener det nok vel selv om det er litt merkelig å si det slik. 

Kondolerer❤️

Han var syk men vi trodde ikke at han kom til å dø så fort

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Dere begge er i sorg på hver deres måte, så dette er ikke tiden for å dømme hverandres måte å kommunisere eller sørge på. For alt du vet synes hun at du sørger på feil måte og skriver om det på feil måte. Synes du det føles greit å tenke på, eller foretrekker du å bli respektert for at du takler sorgen på din måte?

Det er jo enhver sin største skrekk å si eller skrive noe feil når noen er i sorg. Man vet aldri hvordan folk sørger og hvordan de egentlig har det. Vær litt raus med svigerinna når hun uttaler seg litt rart, selv mens du selv er i sorg, og tenk heller på hvordan dere kan støtte hverandre.

Anonymkode: 116df...55e

• Liker 7
Skrevet

Jeg tenker, ts, at du fokuserer for mye på din sorgreaksjon og for lite på andres. 

Din definisjon av «spørsmål jeg ønsker meg» er gjeldende kun for en person i hele verden - deg. Jeg kan garantere deg, med absolutt sikkerhet, at de spørsmålene er dypt fornærmende for millionvis av mennesker. Fordi du ikke er «folk flest». Du er bare deg.

Dette er den dødes søster. Hun har lov å være nummen, gå på autopilot, spørre rare ting og kort sagt - være i sorg. Og sorg er dypt og inderlig merkelig, irrasjonelt og altoppslukende. Så om hun stilte det spørsmålet hun vanligvis stiller, fordi hennes hjerne mer var til stede i barndomsminner eller traume av sjokk? Da er det forståelig. 

Raushet, ts, er en egenskap vi bør dyrke ikke primært i andre, men i oss selv. Neste gang du får lyst til å si «dette liker jeg ikke!» øv på å heller si «dette er meg uvant. Jeg gjør rom for det.»

Anonymkode: 0664b...646

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han var syk men vi trodde ikke at han kom til å dø så fort

Ts

Der kan hende hun ikke helt har tatt det innover seg. Uansett litt klønete sagt men sikkert godt ment.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hans familie var lei seg de også, men de gikk på en planlagt 40 årsfest hos venner samme dag som han døde.

Min mann var en gladlaks og hadde helt sikkert ikke hatt noe imot at vi gikk på fest hvis vi ønsket det, men jeg klarte det iallfall ikke.

Dagen etterpå sender min svigerinne meg en melding og spør om "det går bra?", som er helt merkelig.

Jeg skrev til henne at selvfølgelig går det ikke bra da min mann/hennes bror døde for 16 timer siden.

Vi tekstet litt om praktiske ting angående hans dødsfall, og da avsluttet hun meldingen med "ha en fin dag, kos deg", med smilefjes.

Jeg synes disse overfladiske høflighetsfrasene har gått litt for langt, og at mange bruker de hele tiden uansett hvilken situasjon man snakker om.

Ved lang tids sykdom før døden inntar så har mange sørget på forhånd. Ved brå død, helt ut av det blå syns jeg dette er veldig rart. 

Anonymkode: e60d8...48a

• Liker 1
Skrevet

Dette spurte jeg også om en gang, til en enke som hadde mista mannen sin noen dager før. Selvsagt visste jeg at det ikke gikk bra med henne, men jeg var ung, nervøs og visste ikke helt hva jeg skulle si. Så da ble det til det. Noen folk er bare sosialt litt tilbakestående, det var jeg også, men vi mener bare godt med det:rødme:

Kondolerer❤️

Anonymkode: 8b009...9cc

• Liker 3
  • Hjerte 9
Skrevet

Høres helt absurd ut, i mine ører. 

Anonymkode: 32e49...153

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Leit å høre om mannen din . .

"Går det bra?" tolker jeg som "Hvordan har du det?" i et sånnt tilfelle. Ville ikke lagt mer vekt på ordlyden enn det.

Ellers synes jeg det er veldig vanskelig å vite hvordan man skal ordlegge seg i en slik vanskelig situasjon.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
senior skrev (45 minutter siden):

Leit å høre om mannen din . .

"Går det bra?" tolker jeg som "Hvordan har du det?" i et sånnt tilfelle. Ville ikke lagt mer vekt på ordlyden enn det.

Ellers synes jeg det er veldig vanskelig å vite hvordan man skal ordlegge seg i en slik vanskelig situasjon.

Når folk spør om det går bra, tolker jeg det som om de ønsker å høre at det går bra med deg.

Når noen spør om hvordan det går, er det mer et åpent spørsmål som gi både positive og triste svar.

Ts 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Når folk spør om det går bra, tolker jeg det som om de ønsker å høre at det går bra med deg.

Når noen spør om hvordan det går, er det mer et åpent spørsmål som gi både positive og triste svar.

Ts 

Vel, jeg tolket setningene motsat, altså at går det bra er et åpent spørsmål, og at hvordan det går er mer et lukket spørsmål man ikke egentlig vil ha et ærlig svar på. Så folk er forskjellige, og itillegg er dere begge i en sorg. Dere bare sørger ulikt.

Anonymkode: c7e3f...8c9

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er hun helt fjern, ingen som er ved sine fulle fem skriver sånt rett etter et dødsfall. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Går det bra er innafor. Å skrive ;ha en fin dag, kos deg, er så fjernt å skrive at denne damen må ha korte antenner. Det er greit at man muntlig kan komme til å si noe litt merkelig når man møter noen etter et dødfall, men i en skriftlig melding har man tid til å se, samt reflektere, over det man skriver. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ts 

Hvordan går det er for meg et spørsmål med ca ett rett svar "det går fint, takk som spør". Har en alvorlig syk i familien og vedkommende sier at hvordan går det er det verste spørsmålet. Går det bra er mye bedre for vedkommende, for da klarer hun å holde masken.

Anonymkode: 7d25c...57c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...