Gå til innhold

Hva forventer dere av en barnehagelærer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere! Jeg går nå siste året på utdanninga for å bli barnehagelærer.  Det nærmer seg med andre ord å være ferdig utdanna, og jobb som pedagog er det neste på tapetet. Derfor lurer jeg på hva dere som foreldre synes er viktig i samarbeidet med barnehagen? Det er viktig for meg å kunne stille opp på en måte som gjør meg godt likt i foreldregruppa, da en god relasjon til foreldrene er essensielt for et godt samarbeid mellom barnehagen og hjemmet. Men da jeg ikke er forelder selv, så vet jeg ikke hvilke egenskaper som verdsettes hos foreldrene i møtet med barnehagen, og det er begrenset hva vi lærer om dette på studiet også... Så jeg blir veldig glad dersom noen vil meddele med meg hva som gjør at du har likt eller ikke likt et personal i barnehagen? Dere trenger ikke kun liste opp egenskaper til pedagogene, men alle de ansatte i barnehagen som har satt positive spor. 

Anonymkode: 9bf42...9a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ærlighet

at dere ser barnet og gjør individuelle tilpasninger ved behov (selvsagt innenfor rimelighetens grenser)

Anonymkode: 678a4...6d0

Skrevet

Det vi verdsetter mest i personalet i barnehagen er at de ser barna. 

Vi har tre barn. To lette og en stri. 

All personal har alltid likt og snakket svært varmt om de to lette. Men enkelte av dem har også utelukkende problematisert, og tydelig ikke likt, den strie. 

Det har vært vanskelig å forholde seg til. 

Den strie er krevende. Men barnet har også uendelig med fine egenskaper. Og når enkelte kun ser de krevende sidene, og kun klager på barnet, så blir jo barnet enda striere.

Så. Gjør ditt beste for å se det beste i alle barn. Selv de som er noen "kun en mor kan elske". 

Anonymkode: 44d6c...33c

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Er veldig fornøyd med de ansatte i vår barnehage. De er hyggelige, rolige og veldig omsorgsfulle. Jeg som har første barn i barnehagen nå setter stor pris på å bli fortalt på en hyggelig måte om det er noe jeg som forelder gjør feil. Prøver etter beste evne å gjøre det riktig slik at de ansattes jobb blir lettere. Det er jo dumt om du som ansatt går rundt og irriterer deg over håpløse foreldre, når man heller bare kan si ifra. Noen av oss kan virke litt "håpløse" fordi vi er ny i gamet og ikke vet bedre🤭 Man kommer vanligvis langt i de fleste jobber ved å ha en vennlig tone og holdning. 

Anonymkode: b0f84...16e

Skrevet

Jeg har et barn med ADHD som har en del ekstra utfordringer pga det. Hun er riktignok 12 nå, men enkelte ansatte har satt ekstra sterke positive spor hos oss.

Det de har hatt til felles, er at de har vært åpne, varme, ærlige og oppriktig interessert i å forstå barnet.

- Barnehagelæreren som så på jentungen som en 'positiv utfordring', en mulighet til å lære mer og finne sider av seg selv som kunne støtte vesla i en god utvikling. Som var nysgjerrig og undrende når hun stilte spørsmål ved hvordan vesla best kunne hjelpes, fremfor bastant med læreboken i hånden.

- Læreren som så alle veslas gode og positive sider, i tillegg til utfordringene - og som beskrev hvordan atferd/vansker er en utfordring for jenta, ikke seg selv/skolen/klassen.

- De ansatte som har hatt en åpen dialog med meg, beskrevet utfordringer konkret og bedt om innspill til hvordan de kan hjelpe vesla og sett på meg som en ressurs - også når jeg har 'slått i bordet' og gitt beskjed om at løsninger de har forsøkt er kontraproduktive.

Du kommer til å møte unger med nær sagt identisk atferd, der årsaken kan være så ulik som bortskjemthet, mishandling og medfødte diagnoser. Om du har i mente at du aldri med sikkerhet kan vite bakgrunnen når du går i dialog med foreldre, vil du komme i posisjon til å være en uvurderlig støtte for barn og foreldre som - over kortere eller lengre tid - står i en krevende hverdag.

Anonymkode: 64d81...5e9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville legge til at jeg også er veldig enig med anonym 33c over her! At barna blir sett og har det bra er jo trossalt det viktigste.

Anonymkode: b0f84...16e

Skrevet

Varme og omsorg for barna, at de blir sett, hørt, forstått og likt er viktigst av alt. 

Det hjelper ikke med all verdens flotte pedagogiske opplegg, god årsplan og fine ord, hvis ikke de som jobber der er varme og omsorgsfulle. 

Anonymkode: e44ff...ddf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...