AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #1 Skrevet 28. oktober 2023 Jobber i helse, på en hektisk avdeling. Der vi opplever at nedskjæringer og mer krevende pasientgruppe over tid har gjort at vi stadig strekker oss lenger. Burde sikkert skrivd avvik og samlet oss. Men vi bruker heller tiden på å gjøre alt vi kan for en sårbar pasientgruppe. Så blir vi alle kallet inn til et møte. Eller kurs? Med tema arbeidsmiljø. Der er det første som presenteres hva det koster det offentlige at en av oss er syk. Og at det går utover andre, om du er hjemme ofte. Dette drar de videre mot at vi alle har ansvar for egen helse, og at vi må gjøre grep for å stå i det. Videre kom de jo inn på at arbeidsgiver også har ansvar, og at vi må være flinke å skrive avvik. Men jeg fatter ikke og begriper hvordan de tenker. Hadde vi heller fått timene til å kjøre en halvtimes overlapp i uka, sånn at det er muligheter for å komme frempå med dokumentasjon. Eller i hvert fall gitt oss ros for at vi har kommet gjennom en ekstremt krevende periode. Mitt sykefravær er lavt, og jeg vet allerede at det går utover andre. Har også inntrykk av at de andre presser seg på jobb, så langt de klarer. Er en av ungene syke, gjør jeg alt jeg kan for å skaffe barnevakt. Opplever derfor hele opplegget som provoserende. Anonymkode: 86223...950 2 3
Bålkaffe Skrevet 28. oktober 2023 #2 Skrevet 28. oktober 2023 Det her er typisk opplegg fra en egoistisk arbeidsgiver med bedriftshelsetjenesten på siden sin hvor de forsøker å gi dere dårlig samvittighet for at dere tar sykedager, som dere har all rettighet til å ta. De veit veldig godt hvorfor det er så press på dere, men de vil ikke ta ansvar for det. Jeg synes dere bør samle dere og begynne å skrive avvik på absolutt alt. Se over arbeidsdagene til dere alle og sjekk om dere kan hente ut tid noe sted til å få skrevet avviksrapporter. Så lenge dere ikke presser tilbake og legger ansvaret der det skal være, vil dette bare dure på til dere alle enten har slutta eller blitt sykemeldte. 9 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #3 Skrevet 28. oktober 2023 Ja det er sånn her også. Jobber i hjemmesykepleien. Orker snart ikke mer Anonymkode: aa8a4...f91 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #4 Skrevet 28. oktober 2023 Men avvik fungerer jo! Har selv vært representant på tre arbeidsplasser for fagforbundet hvor underbemanning gikk på helsen løs. Jeg ga alle opplæring i avvik og avvikssystemet og innen 4-6 uker var bemanning på plass. Så hvorfor synes du dette er en dårlig idé? Det koster jo faktisk samfunnet og kommunen mye når folk er syk, dette er jo bare fakta og gjelder oss alle. Har du tatt opp dette med overlapp osv med arbeidsgiver eller på personalmøte for å fremme det som forslag? Anonymkode: e0892...081 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #5 Skrevet 28. oktober 2023 Burde si det til de som er borte fra jobb, ikke de som er på jobb. Bare provoserende. Burde snudd det med takk for at du kom på jobb idag Anonymkode: 61957...b91 1 1
Kvalitet Skrevet 28. oktober 2023 #6 Skrevet 28. oktober 2023 De presenterer fakta. Det går utover andre når noen er borte fra jobb (det merker du kanskje selv også siden du har lavt sykefravær ) Å få inn vikar et en ting. Men det kan ikke erstatte en fast ansatt. Dette fører igjen til at andre ansatte får for mange oppgaver og mer ansvar som igjen fører til fravær. I tillegg er det økonomisk kostbart. Tror man har godt av å kjenne til fakta. Helsevesen og barnehager har et svært høyt sykefravær, ofte over 15%. Personlig tror jeg dette er kunstig høyt og at det burde vært mer fokus på at men ofte kan gjøre noe selv om man er syk. Altså tilrette oppgaver.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #7 Skrevet 28. oktober 2023 Ikke rart at barnehager og helsevesen har høye syketall med tanke på at man er så tett på andre mennesker og blir smittet av sykdom, tunge løft og uheldige arbeidsstillinger, ingen mulighet for hjemmekontor eller å være på jobb halvsyk og ta det med ro, slik man kan i kontorjobber. Har samme utfordring på jobb som deg TS, vi rekker ikke å skrive avvik fordi vi gir alt for pasientene. Bytter snart yrke, orker ikke mer! Ikke særlig heldig at helsearbeidere har det sånn på jobb når vi står ovenfor eldrebølgen om kort tid, og trenger de folka man hat, spesielt de som er utdannet. Anonymkode: e616c...5c4 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #8 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ikke rart at barnehager og helsevesen har høye syketall med tanke på at man er så tett på andre mennesker og blir smittet av sykdom, tunge løft og uheldige arbeidsstillinger, ingen mulighet for hjemmekontor eller å være på jobb halvsyk og ta det med ro, slik man kan i kontorjobber. Har samme utfordring på jobb som deg TS, vi rekker ikke å skrive avvik fordi vi gir alt for pasientene. Bytter snart yrke, orker ikke mer! Ikke særlig heldig at helsearbeidere har det sånn på jobb når vi står ovenfor eldrebølgen om kort tid, og trenger de folka man hat, spesielt de som er utdannet. Anonymkode: e616c...5c4 Ikke rart det ikke tas tak i av ledelsen når man ikke klarer å sette av noen minutter i uken til å skrive avvik. Da får en nesten skylde en selv. Anonymkode: e0892...081
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #9 Skrevet 28. oktober 2023 Dette er HR i et nøtteskall - de tror de har en enormt viktig jobb, og det finnes knapt noe mer provoserende enn å høre på dem formane om hva som er viktig. HR er arbeidsgivers høyre hånd, ikke den ansatte. Tenk, folk med behagelige kontorjobber, fleksitid, ingen fysisk og knapt mental belastning, full styringsrett over egen ferie etc etc etc - disse menneskene skal stå å formane til ekstremt presset helsepersonell på gulvet om hva de må og skal gjøre for at "sykefraværet skal minske". Helt utopiske forslag og ideer, som aldri er gjennomførbare i praksis. Jeg er så glad jeg har forlatt den synkende skuta som helsevesenet er blitt. Aldri mer underbemanning, turnus og aldri få oppleve det å faktisk ha noen goder. Aldri mer ødelegge egen helse for å tilfredsstille pasienter, pårørende og ledere. Aldri mer kronisk underbemanning. Aldri mer "bare tre uker sammenhengende sommerferie som arbeidsgiver bestemmer når skal taes ut". Og tilrettelegging? Jeg må le 😂 Det eksisterer ikke i helsevesenet. Du er et hode i turnus, og ikke noe mer. Og dette sier jeg som en pålitelig arbeidstaker, som mer eller mindre ALLTID er på jobb. ALLTID har gitt 200%. ALLTID har strukket meg mye lenger enn akseptabelt. Nei, fy faen. Si opp! Det er mitt beste råd. Anonymkode: 5c20b...432 4 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #10 Skrevet 28. oktober 2023 Typisk eksempel på en bedriftshelsetjeneste som ikke gjør jobben de skal gjøre. Svært uproft. Anonymkode: 95395...50a 3
Fighter83 Skrevet 28. oktober 2023 #11 Skrevet 28. oktober 2023 (endret) Hadde sendt inn HMS avvik på bemanning, kvalitet, altfor høy arbeidsbelastning som går ut over deres psykiske og fysiske helse på jobb. Stress, følelsen av utrygghet, gruer seg til vakter, altfor lite tid til dokumentasjon og mulighet til å skrive avvik. Om du ikke får tid til å skrive avvik så spør om du kan jobbe 30-60 min overtid til å skrive avvik og poengter dette i avviket at du måtte faktisk spørre om dette for å kunne sette deg ned for å skrive avvik. HMS avvik har større sannsynlighet for på føre til tiltak som ivaretar dere som arbeidstakere enn de andre typene avvik da verneombud og hovedverneombud også blir belyst omkring saken. Endret 28. oktober 2023 av Fighter83 3 1 2
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 28. oktober 2023 #12 Skrevet 28. oktober 2023 "Der er det første som presenteres hva det koster det offentlige at en av oss er syk." Det er jo dette som er provoserende, at verdien de måler oss i er penger mens de innbiller oss er at vi er i omsorg- og menneskebransjen. Jeg tror det er derfor sånne som meg (bemanningssykepleier) ga opp fast, heltidsjobb og heller satset på mer penger i egen lommebok.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #13 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Typisk eksempel på en bedriftshelsetjeneste som ikke gjør jobben de skal gjøre. Svært uproft. Anonymkode: 95395...50a Ja bht burde heller ringe hjem til de sykmeldte som er faktisk borte fra jobb å fortelle de hvor mye de koster Anonymkode: 61957...b91
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #14 Skrevet 28. oktober 2023 Det høres ikke ut som om det ble fremstilt så bra det der. Men du vet jo hvem det er myntet på? Ikke deg, men de to av dine kolleger som ikke tar sin tørn. Det er et lite mindretall som skaper så mye styr når det er et stort team. Som er borte mye, som melder seg syk på de verst tenkelige tidspunkt. Forhåpentligvis vil de først informere alle, også ha mer individuelle tiltak til de som drar ned resten. En leder ser at noen få har VELDIG mye mer fravær (uten at det skyldes gyldig fravær). Og de sliter ut kolleger som må steppe opp Anonymkode: df1f2...1c0
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #15 Skrevet 28. oktober 2023 Gratulerer, du er i ferd med å oppdage at helsevesenet er en motbydelig, gjennomsyret kynisk bransje. Omtrent like iskald og pengefokusert som finansbransjen, med god støtte fra HR-konsulenter som sitter på hjemmekontor med flexitid, sponset jobbmobil og gratis trening i arbeidstiden mens de snakker om en tilrettelegging som bare er praktisk mulig i drømmeland. Du er ikke annet enn et nummer i turnusen, og til forskjell fra andre mennesker blir du aldri reelt syk. Nei, du bare sutrer, sluntrer unna og velger å fokusere på problemer. Din familie trenger deg ikke, det er det arbeidsplassen som gjør. Barna dine har vel en far og de syke foreldrene dine har vel andre som kan ta seg av dem? Du har uansett godt av å komme deg ut og tenke på noe annet enn at du har 40 i feber eller at et familiemedlem ligger for døden. Så kom deg på jobb, hører du? Anonymkode: 8ab0c...ac9 1 5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #16 Skrevet 28. oktober 2023 Det værste er at det ble annonsert som et arbeidsmiljøtiltak... Og med en vag beskrivelse der de var bekymret for arbeidsmiljøet. Arbeidsmiljøet er så bra som det kan være, med de rammene vi har. Og de supre folka jeg jobber med, er en av grunnene til at jeg blir. Ts Anonymkode: 86223...950 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå