Gå til innhold

Hvor mye gjær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye fersk gjær bruker dere til grovbrød? Og hvor lenge lar dere det stå å heve? 😊

Anonymkode: 89dbd...812

Skrevet

Hev lenge, bruk inst mulig gjær...søk på google så får du svar. Typiske 1pk gjær på 2-4brød er ikke bra.

Anonymkode: 6d5ff...091

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hev lenge, bruk inst mulig gjær...søk på google så får du svar. Typiske 1pk gjær på 2-4brød er ikke bra.

Anonymkode: 6d5ff...091

Jeg har gjort det, men det er så sykt mange forskjellige svar. Og de fleste bruker tørrgjær.. men ja, jeg har gått i den fella og brukt for mye gjær. Gjorde det nå også, bakte 4 brød på 1 pk fersk gjær. Det funka ikke å langtidsheve 🙈

Skrevet

Jeg bruker en 1/2 pakke tørrgjær på to brød. Da blir det grei størrelse på brødene 😊

Skrevet
Mardina skrev (33 minutter siden):

Jeg bruker en 1/2 pakke tørrgjær på to brød. Da blir det grei størrelse på brødene 😊

Tilsvarer det en halv pakke fersk gjær da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tilsvarer det en halv pakke fersk gjær da?

Ja, det mener jeg bestemt at det gjør.

Jeg bruker også en halv pakke gjær, men fersk, når jeg baker 2-3 grovbrød. Må heve litt lenger, men jeg syns brødene blir bedre med mindre gjær.

Skrevet

Jeg bruker 1/8 av en pk ferdk gjær til 3 brød. Setter deigen på kvelden og lar den heve på benken til neste formiddag. Baker de ut, etterhever de til kvelden og steker.

Anonymkode: 23e6f...2a3

Skrevet

1/2 ts tørrgjær per brød bruker jeg til 10-12 timers heving. Ville tatt en tilsvarende klump med ferskgjær. 

Anonymkode: 79943...d17

Skrevet

Takk for svar alle sammen 🤗

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...