Gå til innhold

Når datteren blir konstant utestengt fra bursdagsselskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det snart Halloween. Jeg vet det arrangeres Halloween-fester, og ingen invitasjon i klassen har blitt gitt henne.

I dag holder en jente i klassen bursdagsselskap, og datteren er igjen holdt utenfor. Hun, og døtrene til de andre alenemødrene i klassen; fire jenter. Alle de andre jentene er inviterte. Fellestrekket her, er at jentene av alenemødre i klassen, blir holdt utenfor… Så må hun sitte og se på snap, hvor gøy de har det… Så jeg gav henne penger til å finne på noe ekstra gøy med en annen venninne i stedet i dag… 

Til og med av en annen klassevenninne ble hun ikke invitert til, selv om denne jenta var veldig «på» for å havne i samme klasse og var «venninne» frem til de begynte i klassen. Da ble hun holdt utenfor av denne, og også mobbet av henne… 

Heldigvis har hun noen venninner i klassen, (de andre jentene av alenemødre) og fra andre miljø enn klassen, men det er utrolig dårlig gjort av foreldrene å holde de utenfor sånn. Syns selv det er påfallende at det er jentene til oss alenemødre som konsekvent blir holdt utenfor… 

Hun er forsiktig men blid og hyggelig, veldig sosial og får seg lett venner, så har ikke noe med sosial kompetanse å gjøre heller. Har snakket med lærer og spurt om hun er grei og snill med de andre (for det er jo sånn hun er hjemme og alltid god oppførsel på henne, men ville forsøke å finne ut hvorfor hun blir holdt utenfor) og det er hun, snill, god, pliktoppfyllende og høflig. 

Jeg tenker mitt om foreldrene som faktisk tillater slik utestenging. De er fullstendig klar over hva de driver med… 

Anonymkode: e9460...742

• Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå er det snart Halloween. Jeg vet det arrangeres Halloween-fester, og ingen invitasjon i klassen har blitt gitt henne.

I dag holder en jente i klassen bursdagsselskap, og datteren er igjen holdt utenfor. Hun, og døtrene til de andre alenemødrene i klassen; fire jenter. Alle de andre jentene er inviterte. Fellestrekket her, er at jentene av alenemødre i klassen, blir holdt utenfor… Så må hun sitte og se på snap, hvor gøy de har det… Så jeg gav henne penger til å finne på noe ekstra gøy med en annen venninne i stedet i dag… 

Til og med av en annen klassevenninne ble hun ikke invitert til, selv om denne jenta var veldig «på» for å havne i samme klasse og var «venninne» frem til de begynte i klassen. Da ble hun holdt utenfor av denne, og også mobbet av henne… 

Heldigvis har hun noen venninner i klassen, (de andre jentene av alenemødre) og fra andre miljø enn klassen, men det er utrolig dårlig gjort av foreldrene å holde de utenfor sånn. Syns selv det er påfallende at det er jentene til oss alenemødre som konsekvent blir holdt utenfor… 

Hun er forsiktig men blid og hyggelig, veldig sosial og får seg lett venner, så har ikke noe med sosial kompetanse å gjøre heller. Har snakket med lærer og spurt om hun er grei og snill med de andre (for det er jo sånn hun er hjemme og alltid god oppførsel på henne, men ville forsøke å finne ut hvorfor hun blir holdt utenfor) og det er hun, snill, god, pliktoppfyllende og høflig. 

Jeg tenker mitt om foreldrene som faktisk tillater slik utestenging. De er fullstendig klar over hva de driver med… 

Hvorfor arrangerer ikke du når du vet det er noen som blir utestengt? Helt oppriktig?

Jeg jobber beinhardt for å inkludere og bli inkludert. Jeg engasjerer meg og spør, inviterer, tar kontakt, prater etc. Istedenfor å gi barnet ditt penger, så ta grep og inviter de fire du vet blir holdt utenfor?

Anonymkode: 6766b...3cf

• Liker 6
  • Nyttig 12
Skrevet

Inviter selv! 

Anonymkode: fe35b...a36

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Og SLETT SNAP! Regner med datteren din er under 13 år??

• Liker 6
Skrevet

Signerer på å invitere selv. Å sitte passivt å vente på invitasjoner er ikke oppskriften på å bli inkludert.

Datteren min er ganske forsiktig av seg, men jentene i klassa vet at festene hun inviterer til (dvs arrangert av meg) er verd å få med seg. Har lagt mye arbeid i tema- og aktivitetsfester oppgjennom årene 🤭

Anonymkode: b0216...f69

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Kan ikke du ta initiativ til å arrangere noe for disse fire jentene da? 

Enig i at det er ugreit å utestenge altså.  Men som voksen kan du ta grep! Husker en gang jeg og en annen jente i klassen ble utestengt fra et bursdagsselskap på barneskolen. Da inviterte moren til den andre jenta meg hjem til dem og laget en festkveld for bare oss to jentene, med god mat snop og film. Det ente som et utrolig godt minne. 

Anonymkode: d9ca4...66b

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og SLETT SNAP! Regner med datteren din er under 13 år??

Over 13. 

Skrevet

Enig i at det er ugreit å utestenge altså.  Men som voksen kan du ta grep! Husker en gang jeg og en annen jente i klassen ble utestengt fra et bursdagsselskap på barneskolen. Da inviterte moren til den andre jenta meg hjem til dem og laget en festkveld for bare oss to jentene, med god mat snop og film. Det ente som et utrolig godt minne. 

Jenta vil ikke pga hun er redd for at de ikke vil komme.

• Hjerte 3
Skrevet

Misforsto, trodde du mente å invitere hele klassen. Selvfølgelig kan vi det, hadde vi visst det på forhånd, men når de dagen før finner det ut, fordi jentene i klassen snakker om bursdagsselskapet de gleder seg til å gå i…. Da er det for kort varsel… 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Høres veldig rart og «snobbete « ut at de konsekvent stenger ut barn av alenemødre . Da hadde jeg ( sammen med de andre alenemødrene ) lagd et eget event / arr for de utestengte . Fire stykker kan ha det minst like moro som en stor gjeng , er min erfaring . 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Misforsto, trodde du mente å invitere hele klassen. Selvfølgelig kan vi det, hadde vi visst det på forhånd, men når de dagen før finner det ut, fordi jentene i klassen snakker om bursdagsselskapet de gleder seg til å gå i…. Da er det for kort varsel… 

Kort varsel, greit. Men jeg tenker jeg hadde hivd meg rundt likevel. 

Anonymkode: b0216...f69

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Skyter litt fra hoften her, kan det være at mødrene til noen av disse barna er redd for dere single damer skal stjele mannen deres? At de har snakket litt høyt om noen løgner som barna deres har plukket opp? Det har jo skjedd før det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Morten1 skrev (4 minutter siden):

Skyter litt fra hoften her, kan det være at mødrene til noen av disse barna er redd for dere single damer skal stjele mannen deres? At de har snakket litt høyt om noen løgner som barna deres har plukket opp? Det har jo skjedd før det.

Nei det tviler jeg på. Vi skal jo ikke snakke med de engang. De er 13åringer. Da går de til selskapet selv… 

Løgner? Ja, det har forekommet at enkelte har spredt. Men tenker at voksne mennesker har hode å tenke med selv, og klarer å tenke logikk… 

Skrevet

Med en datter som kun har blitt invitert i bursdag det jeg kan telle på en hånd( gjennom grunnskolen)  ,blir jeg lei meg på deres vegne. 

Mitt barn er funksjonshemmet . Slike blir dessverre ofte eksludert. Særlig oppover i klassetrinnene. Og det gjelder ikke bare bursdag,men alt annet innen klassen faglig og sosialt. 

Det er vanskelig å ta tak i utenforskapet,da man etter hvert resignerer. 

Håper det løser seg for dere. Dere har ungdomstiden igjen ❤ Kanskje alenemødrene kunne søkt sammen ? Da de også opplever det samme som deg og barnet . 

Det er stygt å med overlegg eksludere. Om det er status eller annet. I vårt tilfelle er det mest at man " glemmes "  T.o m på klassebildet/ portettfoto 2 ganger fra 5-9 kl. 🙄 

Begge gangene kontaktet jeg skoleledelsen. 

Anonymkode: 356af...898

• Hjerte 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor mange jenter er det i selskapet ?

Anonymkode: 939e1...5d8

Skrevet

Er du sikker på at foreldrene vet at hun ikke er invitert? Hvis de er over 13 år så er det ikke usannsynlig at jentene har lurt unna invitasjonen til alenemødrejentene uten at foreldrene vet det. Spør foreldrene.

Anonymkode: 04f46...bc4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er du sikker på at foreldrene vet at hun ikke er invitert? Hvis de er over 13 år så er det ikke usannsynlig at jentene har lurt unna invitasjonen til alenemødrejentene uten at foreldrene vet det. Spør foreldrene.

Anonymkode: 04f46...bc4

Dette..har du snakket med foreldre? Hvorfor noen blir holdt utenfor?

For om det er 4 jenter av resten av jentene som ikke blir bedt hadde jeg kanskje spurt.

Samtidig vet jeg at etter 6 klasse så må ikke barn be alle jenter/ gutter lenger..de kan velge hvem de vil...:/ 

Skrevet

Livet er ikke rettferdig, get over IT. Det er motgang man blir sterk av! 

Anonymkode: b1894...f59

• Liker 1
Skrevet

Når de har passert 13år så er det uansett for seint å gå til foreldrene og si det er dårlig gjort å utestenge, så her er det langt bedre å ta det som det er og gjøre det beste utav situasjonen.

Hold en sammenkomst med kostymefiksing, sminke og gå hallowen den 31. med påfølgende godteriknasking og hjemmekino og pysjparty helgen etter.

Så fikser dere noe i julen, ett nyttårsparty, påskeeggjakt, sommerfest... samt bursdager for disse fire jentene rundt deres dager (gjerne bare de fire med badeland/paintball/spa...) alt etter hva de har interesse for.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Den moren som laget fest for datteren og meg gjorde det på samme dag hun fikk vite det. Kort varsel ja, men ikke umulig heller! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...