Gå til innhold

Trist realitet eller kun luksusfellen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Schmuhu skrev (10 minutter siden):

Debattinnlegg i BT om matkø og millionlønn.

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/RG710J/anonym-kvinne-jeg-maa-staa-i-matkoe-for-foerste-gang

Dette må jo være luksusfellen. Noen som får greie på tallene som nevnes?

Schmuhu

Jeg sitter ikke på noe inside information her, men hun sier de har et hus til nesten fem milioner og veldig lite egenkapital. Har de rente på over fem prosent går halve inntekten deres til huslånet. I tillegg har de mange barn og lang pendleravstand (med tilhørende kostnader) til jobb. 

Jeg syns ikke det er rart at økonomien blir trang. Dersom man absolutt vil være kritisk er det litt rart at de ikke klarte å spare opp noen videre egenkapital før nå, men det er sikkert grunner til det også.

Anonymkode: ee67c...21a

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Tallene er oppgitt i artikkelen. Det stemmer nok.

Anonymkode: 5ed16...44b

Skrevet

Høres ut som for dyrt hus.

Som de sikkert klarte greit når renten var bortimot null, men nå går det ikke rundt mer når rentene er gått opp, mat er gått opp, strøm er gått opp, kommunale avgifter er gått opp.

Bankene var mer en villige til å låne folk alt for mye penger ei stund. Stygt redd det er flere som er fanget i tilsvarende situasjon, selv om de egentlig tjener greit.

Anonymkode: 851d5...8cb

• Liker 4
Skrevet

De lever over evne nå. Å betale 30k på bolig er jo helt sinnsykt. Hvis de får solgt så kan de leie bolig til 15k. Men, ja da får man ikke eget soverom til barna, eller drømmeboligen. Men deres situasjon viser hva som skjer når man har hatt en lang tid med god økonomi og det blir dårligere tider. Det er enklere å justere opp standarden enn å justere ned den. Og det er akkurat det som er problemet til folk flest. Det er vanskelig å si ha det til det man har hatt. Vi får inn 26k i måneden her og vi trenger ikke stå i matkø. Men så har vi alltid vært vant med trange kår og har lav levestandard. 

Anonymkode: 90fe7...73d

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg synes det er uendelig trist at flere familier har det slik som denne nå. Men akkurat når det gjelder denne saken, så synes jeg det også handler om dårlig planlegging. Det er ikke overraskende med økt rente, det har vært varslet lenge. Samtidig kan man ikke gå bakover i tid og endre beslutninger som allerede er gjort. Jeg håper de klarer å beholde huset 🤞

Anonymkode: e1f65...aef

• Liker 3
Skrevet (endret)
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres ut som for dyrt hus.

Enig.

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det er uendelig trist at flere familier har det slik som denne nå. Men akkurat når det gjelder denne saken, så synes jeg det også handler om dårlig planlegging.

Enig.

Jeg synes det skremmende at matkøen godkjenner folk med millioninntekt og eiendom, samme det hvor dårlig de har planlagt livet. Jeg mener at det må knyttes opp mot betingelser her. Denne familien er i en luksusfelle. For hvis de kan stå i matkøen, så burde vi vurdere det alle sammen. Hva er liksom vitsen med å betale for mat når alle kan få det gratis?

Matkøen er for ukritisk.

Det burde være et krav om å selge huset for å øke den månedlige likviditeten umiddelbart. Om de så mangler mat midlertidig mens de utfører salget så kan matkøen gjerne stille opp for å få de over dørstokken.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Selv om man har flere barn så må man virkelig ikke bo så dyrt. De kan nedskalere på bosituasjon, før var det helt vanlig for barn å dele rom og det var ikke så høye krav til standard. Uten å prøve å nedskalere bolig synes jeg ikke de skal klage til mediene. Det finnes billigere leiligheter eller rekkehus, og folk må kanskje tåle å bo litt trangere. 

Anonymkode: aae75...372

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Selv om man har flere barn så må man virkelig ikke bo så dyrt. De kan nedskalere på bosituasjon, før var det helt vanlig for barn å dele rom og det var ikke så høye krav til standard. Uten å prøve å nedskalere bolig synes jeg ikke de skal klage til mediene. Det finnes billigere leiligheter eller rekkehus, og folk må kanskje tåle å bo litt trangere. 

Fem milioner er ikke veldig mye for et hus. Her jeg bor er det langt mellom boliger med tre soverom til under fem, og leieprisene reflekterer naturlig nok dette.

Det er enkelt å si at de burde spart mer før de fikk barn. Det burde de sikkert, men det gjelder veldig mange. I en annen tråd her sier de aller fleste at det slett ikke er nødvendig med noen buffer før man får barn.

• Liker 12
Skrevet

Ser at dette paret kommer i samme utfordring som så mange andre med samme økonomi. Den eneste lette løsningen er å selge huset, men samtidig er ikke dette på noe vis en god invistering for dem på langt sikt. Dere som mente de burde ha spart opp før de fikk barn. Det gjorde de nok og og har sakte men sikkert mistet bufferen sin gjennom de to siste årene, og når de hadde spart endel valge de å invistere i bolig. Mange steder i landet er ikke en bolig til 5 mill luksus i det hele tatt. 

I tillegg ligger de for høyt i skikte til å få noen form for redusert betaling eller dekket noen fritidsaktiviteter. Synes selv det har vært fortvilende i perioder i livet da vi «midt på» har jobbet seg halvt ihel på dugnader for å få ned prisen på aktivitet/turer med ungenes fritidsaktivitet hvorpå flere andre foreldre har sagt at de ikke forstår vi gidder da man kan søke om å få dekket dette, noe vi selvfølgelig ikke kan. Hadde dette vært på ett område hadde det nå vært en ting, men på mange vis opplever jeg de i midtskilte fort blir taperne når økonomien er tøff.

Anonymkode: 49c9a...f32

• Liker 5
Skrevet

Mange hobbyøkonomer i tråden her.

Anonymkode: 5ed16...44b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Vil ikke si at 1 million i året er høy inntekt. De lever jo så over evne at jeg fatter ikke at de ser det selv. De burde solgt huset og kjøpt seg noe billigere.

Anonymkode: 11740...249

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg synes ikke at det er riktig at folk som velger å sitte på svindyre huslån, skal stå i matkø med folk som ikke har noe. Jeg kommer aldri til å synes synd på folk som er «fattige» fordi de vil beholde en bolig de ikke har råd til å ha. 

• Liker 20
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Fem milioner er ikke veldig mye for et hus. Her jeg bor er det langt mellom boliger med tre soverom til under fem, og leieprisene reflekterer naturlig nok dette.

Det er enkelt å si at de burde spart mer før de fikk barn. Det burde de sikkert, men det gjelder veldig mange. I en annen tråd her sier de aller fleste at det slett ikke er nødvendig med noen buffer før man får barn.

Dette er i Bergen, og her kan man fint finne boliger med 3-4 soverom til langt under 5 mill. Et kjapt søk på finn viser flere rekkehus, tomannsboliger og eneboliger fra 4mill og nedover, men da må man faktisk ta grep om situasjonen og ikke stikke hodet i sanden og håpe det løser seg med neste Lottotrekning. Dette innlegget er et typisk eksempel på noen som har levd på maks av hva de tåler, og som nå ikke evner å omstille egen økonomi. De kan selge huset, selge bilen og kjøpe seg en billiger bolig, og dermed få bedre råd. Men de, og mange andre, vil heller skylde på alt annet enn å ta grep selv. 

Anonymkode: f84da...aca

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er i Bergen, og her kan man fint finne boliger med 3-4 soverom til langt under 5 mill. Et kjapt søk på finn viser flere rekkehus, tomannsboliger og eneboliger fra 4mill og nedover, men da må man faktisk ta grep om situasjonen og ikke stikke hodet i sanden og håpe det løser seg med neste Lottotrekning. Dette innlegget er et typisk eksempel på noen som har levd på maks av hva de tåler, og som nå ikke evner å omstille egen økonomi. De kan selge huset, selge bilen og kjøpe seg en billiger bolig, og dermed få bedre råd. Men de, og mange andre, vil heller skylde på alt annet enn å ta grep selv. 

Anonymkode: f84da...aca

Godt sagt.

• Liker 1
Skrevet

Tja jeg har vanskelig for å føle med de. Dessverre. Jeg har ca 20.000 utbetalt og trenger ikke å stå i matkø, det tenker jeg er for folk som er enda tøffere stilt enn meg. 

Anonymkode: 97a7c...841

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tja jeg har vanskelig for å føle med de. Dessverre. Jeg har ca 20.000 utbetalt og trenger ikke å stå i matkø, det tenker jeg er for folk som er enda tøffere stilt enn meg. 

Samme her. Har rundt 16,5K utbetalt i mnd, 7K i husleie og har klart å spare 9K på 3 mnd. Aldri stått i matkø.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
Samfunnsengasjert skrev (6 minutter siden):

Samme her. Har rundt 16,5K utbetalt i mnd, 7K i husleie og har klart å spare 9K på 3 mnd. Aldri stått i matkø.

Ja det virker som folk tenker at de skal få hjelp og støtte uten å gjøre noen endringer selv. De har jo et boliglån som spiser dem opp hver måned, det første burde være å minimere bokostnadene. Hva er forskjellen på at de velger å ha 30.000 i boutgifter og jeg feks 10.000 i shopping penger hver mnd, vi begge gjør det som er komfortabelt for oss, men synes ikke andre skal betale for det. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er få steder det ikke finnes noen boliger med 3 soverom til 3-4 millioner. Det er altfor mange i dag som ikke takler litt eldre standard, ett bad, manglende uteplass eller litt mindre kvm.

Ja, det er kjekt om alle barna har eget soverom og to bad for at ting skal være mer behagelig, men har man ikke råd så har man faktisk ikke råd. 

Dette jaget etter enebolig er også helt sinnsykt urealistisk. Alle kan ikke ha det, og barn har vokst opp i leiligheter også. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Samme her. Får ca 15.300 kr på AAP, og litt over 1000 i bøstøtte fra Husbanken.

Har ca 9000 kr i faste utgifter hver mnd + kjøper mat og andre husholdningsartikler for 2-3000 i mnd. Aldri trengt å stå i matkø.

Anonymkode: c262a...16e

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...