AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #1 Skrevet 28. oktober 2023 Og det bør jo besteforeldre få lov til.. men her har barnet mitt på 2 mye kontakt med bestemor, siden jeg er 100% alenemor og bestemor bor i nærheten. De ses oftest 2 ganger i uka. Barnet får ofte nye klær, leker og ting. Jeg er veldig takknemlig for det. Men barnet har begynt å snakke om at vi må dra på butikken og kjøpe nye ting. Jeg er veldig lite materialistisk, og syns nøkternhet er en viktig verdi. Så jeg lurer jo litt på hva det gjør med barnet at hun og bestemor drar på lekebutikk eller klesbutikk nesten hver uke og barnet får velge seg ut noe.... samtidig er det jo vilt utakknemlig å skulle si noe om det til bestemor? Og jeg er veldig glad for alle nye klær vi får! Anonymkode: 6aff9...dc1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #2 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Men barnet har begynt å snakke om at vi må dra på butikken og kjøpe nye ting. Si nei. Enklere enn det blir det ikke. Anonymkode: c39d5...eaf
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #3 Skrevet 28. oktober 2023 Kan du ikke likevel snakke med bestemor? Fortelle hvor glad du er for at hun bryr seg og hjelper, og at du setter pris på at hun vil skjemme bort barnebarnet,men at det begynner å bli litt vel mye leker og at du er redd barnet kommer til å ta ting for gitt og bli utakknemlig på sikt om hun ikke opplever å ønske seg ting og så oppleve gleden over en gave innimellom? Kanskje kan bestemor være den som får skjemme barnet bort med lørdagsgodt? (Og så regulerer du det med å la for store mengder forsvinne, om det blir et problem). Anonymkode: 62264...88b 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #4 Skrevet 28. oktober 2023 Jeg syns ikke 2 ganger i uka er så mye. Husker når jeg selv var liten bodde jeg nesten hos mine besteforeldre. Faren min jobbet 100 % og moren min studerte og jobbet samtidig så jeg ble hentet av besteforeldrene mine som bodde i nærheten hver morgen mandag til fredag. Og jeg ble utrolig bortskjemt av de og av mine besteforeldre på andre siden av familien også. Jeg har fått høre at jeg som liten begynte å spørre etter ting på butikker og peke på ting jeg likte og si "det var fint" eller "sånn har jeg lyst på", men jeg sa det bare en gang i normalt toneleie, og når jeg fikk et nei og beskjed om at det kunne jeg ikke få, eller at det måtte vente til senere, jul, bursdag, osv. så aksepterte jeg det. Kommuniser med barnet ditt, si nei slik at hen skjønner hen ikke kan få nye ting på butikken hver gang. Anonymkode: 87a40...4d0
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #5 Skrevet 28. oktober 2023 Ville ikke sagt noe til bestemor nei, det virker uhøflig. Du bør heller bare stå på ditt og si nei til barnet, de lærer fort at de blir litt mer bortskjemte hos besteforeldre (as they should😂) Anonymkode: 06151...1e2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #6 Skrevet 28. oktober 2023 Jeg har selv vokst opp praktisk talt uten besteforeldre. De var alle gamle og syke mens jeg vokste opp så de hadde ingen besteforeldre-funksjon. De rundt meg som hadde besteforeldre fungerende var ikke med dem så ofte så da var det jo greit å bli litt bortskjemt. Samtidig syns jeg at når besteforeldre er i livet i veldig stor grad så må «vanlige» regler mer inn i bildet og kanskje også kommunikasjons. Det meste gjør ikke så mye i små porsjoner og med måte- men er jo når det blir for ofte og for mye at det blir problematisk - det gjelder vel også her. Anonymkode: 49479...8fb 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #7 Skrevet 28. oktober 2023 Jeg har det ganske likt, og jeg ga beskjed. Husker ikke nøyaktig hvordan jeg gjorde det, men det ble godt mottatt. Jeg sa noe som at jeg var veldig takknemlig for alt bestemor gjorde for barnet, men at jeg var bekymret for at hun ble vant til å få alt hun peker på. Jeg nevnte og miljøaspektet, det er mye plast og mye som ikke blir brukt nok når hun får så mye. Bestemor ble ikke sur, skuffet eller noe, hun var egentlig enig. Hun bare elsket barnebarnet sitt så mye at hun ville gi henne noe for å vise det. Og så ville hun så gjerne hjelpe til med å kjøpe ting. Så nå spør hun ofte om det er noe hun trenger hun kan kjøpe. For kjærlighetsspråket her er jo tydeligvis å gi gaver, så det klarer hun ikke helt å gi seg med. Anonymkode: b26c6...73c 2
Maskinfører Skrevet 28. oktober 2023 #8 Skrevet 28. oktober 2023 Vanlig det at besteforeldre skjemmer bort barnebarna husker bestefar som bodde på samme eiendom satt på trappa utenfor huset sitt med kaffekoppen på trappa hvor han satt og nøt sin Gul 3 i Pipa når jeg og pappa gikk forbi huset hans på vei til postkassa på Lørdagsmorran da lokka han meg bort og ga meg Gullbrød noe jeg fremdeles er glad i 30 år etter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå