AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #1 Skrevet 28. oktober 2023 Min dyre nye mobil ble totalt knust ved en ulykke og etter en skaderapport kan ikke repareres. Jeg må fortsatt betale på den i omtrent et år til hos Telia. Exen min har meldt inn skaden i sitt forsikringsselskap og fått utbetalt forsikringspenger for den . Men i og med at jeg også betaler min egen innboforsikring lurer jeg på om jeg kan også melde skade på mobilen selv. Er det svindel? Jeg betaler jo også for min innboforsikring og må fortsatt betale regninga for den knuste mobilen i tillegg til den nye jeg måtte kjøpe Anonymkode: b3659...d88
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #2 Skrevet 28. oktober 2023 du kan ikke melde inn samme sak to steder nei, det er svindel. Anonymkode: 55b60...da3 1 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #3 Skrevet 28. oktober 2023 Ja, det er svindel å melde det inn 2 steder Anonymkode: e1793...230 1 2
Ariam Skrevet 28. oktober 2023 #4 Skrevet 28. oktober 2023 Eksen må gi deg pengene han fikk, så du får kjøpt ny mobil. Hvorfor har han meldt inn din mobil og fått penger? 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #5 Skrevet 28. oktober 2023 Det er eksen som har svindlet sitt forsikringsselskap. Med mindre du har fått pengene fra ham vil jeg mene du kan melde inn til ditt eget forsikringsselskap (og vurdere å tipse eksens selskap om svindelen). Anonymkode: d1f0e...686 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #6 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Min dyre nye mobil ble totalt knust ved en ulykke og etter en skaderapport kan ikke repareres. Jeg må fortsatt betale på den i omtrent et år til hos Telia. Exen min har meldt inn skaden i sitt forsikringsselskap og fått utbetalt forsikringspenger for den . Men i og med at jeg også betaler min egen innboforsikring lurer jeg på om jeg kan også melde skade på mobilen selv. Er det svindel? Jeg betaler jo også for min innboforsikring og må fortsatt betale regninga for den knuste mobilen i tillegg til den nye jeg måtte kjøpe Anonymkode: b3659...d88 Hvis din samboer har fått pengene for din knuste mobil så har du vel fått pengene av din samboer til å kjøpe den nye mobilen med? Så da skal du sitte med det du hadde fra før, splitter ny mobil som du fortsetter å betale på som avtalt. ser ikke helt problemet? Og ja, selvfølgelig er det svindel å melde det inn 2 steder og det blir garantert oppdaget. Anonymkode: 0fce2...db1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #7 Skrevet 28. oktober 2023 Hvis du får utbetalt erstatning for en skade du allerede har fått erstattet av noen andre, så er det svindel. Jeg er ikke 100% sikker på jusen her, men jeg tror at hvis du er dobbelforsikret (dvs har to forsikringer som dekker samme skade), så har du faktisk plikt til å melde skaden til begge selskap, selvfølgelig under forutsetning av at du opplyser om dette. Selskapene vil da «spleise» på erstatningen. Men i tilfellet ditt er det ikke dobbelforsikring, bare spørsmål om hvem av deg og samboer som skal melde skaden, og da skal selvfølgelig ikke begge melde samme skade. For meg ville det naturlige være at eier av telefonen melder skaden. Anonymkode: 68f8f...d18
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #8 Skrevet 28. oktober 2023 Det er forsøk på svindel ja. Du risikerer anmeldelse og du risikerer at forsikringsselskapet avslutter alle forsikringer og svartelister deg. Men hvorfor har eksen meldt inn skade på din nye telefon? Anonymkode: e0720...a3b 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #9 Skrevet 28. oktober 2023 TS kan faktisk godt melde saken til sitt eget forsikringsselskap, så lenge hun opplyser i skademeldingen at et annet selskap allerede har betalt erstatning. Det som da vil skje er at de to selskapene blir enige om hvem som skal dekke skaden. Hvis begge skal dekke den, vil TS’ forsikringsselskap overføre halvparten av erstatningssummen til samboers selskap. Hvis forsikringsselskapene kommer til at det egentlig var TS’ selskap som skulle dekke det, overfører TS’ selskap hele beløpet til samboers selskap (og samboer vil kanskje få tyn fra sitt eget selskap for å ha meldt en skade på en telefon han ikke eier). Det er bare svindel hvis man melder skaden to steder uten å opplyse det, for å få dobbel erstatning. Og dette kan godt bli oppdaget, for forsikringsselskapene krever at mobiloperatørene melder telefonens serienummer sperret for å utbetale erstatning, og da kan selskap nr. 2 få beskjed om at nummeret allerede er sperret av noen andre. Anonymkode: 68f8f...d18
Loke37 Skrevet 28. oktober 2023 #10 Skrevet 28. oktober 2023 Hvem har kjøpt mobilen ? Ts eller exen ? Har du ikke fått erstatning 1 gang ?
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #11 Skrevet 28. oktober 2023 Forsikringsselskapene har et felles register (FOSS) der alle skader meldes inn. Om det kommer flere meldinger på lignende skader fra nærstående personer blir dette flagget og kontrollert nærmere. Om man forsøker seg på svindel kan man miste retten til erstatning fra begge selskap, få forsikringen oppsagt og bli anmeldt. Anonymkode: ef12c...196 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #12 Skrevet 28. oktober 2023 Ville ikke prøvd å gjøre det for å få dobbelt betalt hvertfall De har vel felles forsikring og skaderegister. Meldte inn til et selskap, selskapet skjønte selv at jeg var dobbelt forsikret og da måtte de to selskapene bli enige seg imellom om oppgjørsform. Både dyrt og tidkrevende å være dobbeltforsikret Anonymkode: f8278...8bc
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #13 Skrevet 28. oktober 2023 Men hvorfor har din ex meldt inn og fått erstatning for din mobil som du betaler for? Anonymkode: 23c24...c03
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #14 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forsikringsselskapene har et felles register (FOSS) der alle skader meldes inn. Om det kommer flere meldinger på lignende skader fra nærstående personer blir dette flagget og kontrollert nærmere. Om man forsøker seg på svindel kan man miste retten til erstatning fra begge selskap, få forsikringen oppsagt og bli anmeldt. Anonymkode: ef12c...196 Hun skriver at det er eksen. De bor derfor ikke på samme adresse lenger, antar jeg. Men det jeg ikke skjønner er hvorfor ts lot eksen melde inn forsikringskrav på sin telefon, og ikke fikk pengene fra han? (eller henne) Uansett er det svindel å heve forsikring på samme gjenstand to ganger. Anonymkode: 86002...f1f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå