Gå til innhold

Dere som er to mammaer (skeive)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal innrømme at tråden om tittel på besteforeldre inspirerte meg litt. 

Partneren min og jeg venter vårt første barn om 2 mnd og får jo to mammaer. Vi har tenkt å bruke mamma D og mamma S, men redd det kan bli forvirrende for barnet? Ikke så mange i venneflokken enda som har barn, iallefall ikke som prater. De har enten bare fornavnene sine (men det synes jeg er litt trist) og de ene vi kjenner er hun ene engelsk så det er mamma og mum. Og der er det jo naturlig , men synes det hadde vært rart å bruke det på oss. 

Hvordan har andre løst det?

Anonymkode: f43ae...19a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke mamma og mor? 

Anonymkode: 8a17d...00f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan dere ikke være mamma og mor? 

Anonymkode: c2666...45a

Skrevet

Mamma og mor ja, så blir foreldrene deres mormor og bestemor

Anonymkode: ad16d...dd8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Man kan planlegge så mye man vil, men så kommer barnet med helt egne løsninger 😉 Sønnen vår fikset det helt selv, og da ble det bare som det ble :)

Når det gjelder besteforeldre, så lot vi de bestemme seg i mellom hvem som ville være bestemor/bestefar og mormor/morfar, så det ordnet seg også uten problemer. 

Anonymkode: 92d1e...008

• Liker 2
Skrevet

Stakkars barn som skal forvirres på denne måten med to mødre, er jo den som føder barnet som er moren. Så mor som føder barnet SKAL kalles mamma. Den andre part kalles ved navnet.

Enkelt og greit :) Ikke rot til ting mer enn dere har gjort allerede ved å føde barn på denne måten.

Anonymkode: 6e5c5...34b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Stakkars barn som skal forvirres på denne måten med to mødre, er jo den som føder barnet som er moren. Så mor som føder barnet SKAL kalles mamma. Den andre part kalles ved navnet.

Enkelt og greit :) Ikke rot til ting mer enn dere har gjort allerede ved å føde barn på denne måten.

Ærlig talt.. forvirres på denne måten? Selv på 80 tallet da jeg var barn var det ikke forvirrende for meg når venner hadde to mødre; det bare var sånn. Barn blir ikke forvirret. Gi deg. Æsj. 

Anonymkode: 20881...61a

• Liker 19
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I alle dager. Jeg ville ikke ønsket å kalle den ene forelderen min ved fornavn. Veldig upersonlig. Jeg stemmer også for mamma og mor, og ikke hør på sånne tullinger som det her. 

Anonymkode: f2d3a...3dc

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Stakkars barn som skal forvirres på denne måten med to mødre,

Det eneste som forvirrer barnet er eventuelt ufine kjerringer som ikke har fått med seg hvilket år vi lever i.

Anonymkode: 49a98...c6d

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 59d76...954

• Liker 6
Skrevet

Mamma og mor er mest vanlig rundt her virker det som

Anonymkode: 59d76...954

• Liker 1
Skrevet

Ærlig talt.. forvirres på denne måten? Selv på 80 tallet da jeg var barn var det ikke forvirrende for meg når venner hadde to mødre; det bare var sånn. Barn blir ikke forvirret. Gi deg. Æsj. 

Anonymkode: 20881...61a

"Det var bare sånn", ingen barn har to mødre.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I alle dager. Jeg ville ikke ønsket å kalle den ene forelderen min ved fornavn. Veldig upersonlig. Jeg stemmer også for mamma og mor, og ikke hør på sånne tullinger som det her. 

Anonymkode: f2d3a...3dc

Ingen barn har 2 mødre, det vet jo alle.

• Nyttig 1
Skrevet

Det eneste som forvirrer barnet er eventuelt ufine kjerringer som ikke har fått med seg hvilket år vi lever i.

Anonymkode: 49a98...c6d

Har jo ikke noe med årstall å gjøre, men virkeligheten. At mamma er den som føder barnet, hennes kjæreste/samboer av samme kjønn er aldri mamma.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vet ikke om du har fått med deg dette, men vi lever i 2023. Sånne holdninger som du har hører ingen steder hjemme. Å nei, du kan ikke bestemme at barnet SKAL si «mamma» og «navn».  Logg av internett 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har jo ikke noe med årstall å gjøre, men virkeligheten. At mamma er den som føder barnet, hennes kjæreste/samboer av samme kjønn er aldri mamma.

Så de som adopterer barn vil aldri være mamma og pappa? 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Stakkars barn som får to omsorgspersoner som elsker barnet og bruker tid på å reflektere over noe så «ubetydelig» som benevning. Til TS: de jeg kjenner kaller seg begge mamma. Det funker overraskende fint. Kan si mamma s i de situasjonene det blir forvirring.  Det ordner seg. Personlig syns jeg mor er veldig gammeldags og rart. Ingen heterofile bruker det, men om dere ønsker det er det selvfølgelig helt i orden. 

Anonymkode: 81233...e07

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stakkars barn som får to omsorgspersoner som elsker barnet og bruker tid på å reflektere over noe så «ubetydelig» som benevning. Til TS: de jeg kjenner kaller seg begge mamma. Det funker overraskende fint. Kan si mamma s i de situasjonene det blir forvirring.  Det ordner seg. Personlig syns jeg mor er veldig gammeldags og rart. Ingen heterofile bruker det, men om dere ønsker det er det selvfølgelig helt i orden. 

Ingen? Hvor har du det fra? :) 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen? Hvor har du det fra? :) 

Burde selvfølgelig presiserte at det er unntak (sånn er det på KG). Blant mine venner, familie og bekjente er det kun to som sier mor og de er begge midt i 40-årene, og selvfølgelig alle over 70 år. Basert på min erfaring vil jeg si at det ikke er vanlig. Om noen ønsker å bruke det er det helt fint for meg, men kan forstå hvis man ikke vil være «mor», da sjansen for at man har et personlig forhold til ordet er liten. Har mange skrive venner som bor i Oslo, alle sier mamma. Ingen bruker mor, bare Brillebjørn. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Wow, når jeg leser ting som dette så tenker jeg at det er godt at barn er så mye mindre fordomsfulle enn sine foreldre, og klokere! 
TS; Jeg har hørt både mamma/mamma, mamma/mor og mamma først og navnene til begge. 
Gratulerer og lykke til. 

Anonymkode: 5ea0b...a87

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Burde selvfølgelig presiserte at det er unntak (sånn er det på KG). Blant mine venner, familie og bekjente er det kun to som sier mor og de er begge midt i 40-årene, og selvfølgelig alle over 70 år. Basert på min erfaring vil jeg si at det ikke er vanlig. Om noen ønsker å bruke det er det helt fint for meg, men kan forstå hvis man ikke vil være «mor», da sjansen for at man har et personlig forhold til ordet er liten. Har mange skrive venner som bor i Oslo, alle sier mamma. Ingen bruker mor, bare Brillebjørn. 

Argh, *SKEIVE🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...