Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser innlegg etter innlegg og ser på nyheter, familier som har 1 mill i inntekt og over 60.000 kr utbetalt hver mnd som må stå i matkø fordi de ikke har råd til mat. 

Hva i all verden skjer med privat økonomien?

Jeg har lav uføretrygd, husleie på 13000 kr og en sønn som går 50% i barnehagen. Vi klarer oss, uten hjelp. 

Redusert barnehage regning får jeg men kun 1000 kr i året. 

Jeg synes det rett og slett er flaut å se og lese om disse familiene som har så god inntekt og som klager. Hva med alle oss andre? Vi burde absolutt klaget vi også for jeg ihvertfall lever ikke noe luksus liv men jeg klarer meg.

Anonymkode: f84fc...337

• Liker 5
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke så rart, mange sitter på store lån  på bolig og mer (hytte, bil etc). Når alt blir dyrere og renta stiger klarer de ikke med utgiftene lengre, og sliter med å få solgt både eiendom og kjøretøy da mange andre er i samme situasjon og også forsøker å selge, samt at det er vanskeligere å få lån for å kjøpe også. Det er helt sikkert en del som har lagt seg til en livsstil med høyt forbruk som må justeres, men de store, dyre tingene som bolig er det ikke lett å fikse over natta.

• Liker 3
Skrevet

Det er voksne mennesker som har tatt opp flere millioner i lån, da bør de kjenne til og regne på hvor mye lån de klarer fremover. Alle vet at rente går opp og ned, klarer de ikke en rente på 6 i en viss periode, så eier de for mye gjeld. De bør selge eller justerer ned forbruker sitt. 

Anonymkode: 97d7d...e8b

• Liker 1
Skrevet

Så det er greit å sparke oppover, men Gud nåde om en kritiserer trygdede…

Anonymkode: ed798...c2a

• Liker 6
Skrevet

fordi de har høye utgifter til hus,bil,hytte og en livsførsel som ikke er forenelig med nye utgiftsnivået i landet... og det er ikke lett å feks selge hus, hytte osv slik ting er nå. 

• Liker 2
Skrevet

Det handler rett og slett om at folk ikke evner å prioritere penge sine og sette tæring etter næring. jeg er så lei sånne syteinnlegg og reportasjer om hvor fælt alle har det, har ikke råd til mat, må ha matposer ect når det i bunn og grunn handler om manglende evne til å håndtere egen økonomi. Når du har 60 000 inn i mnd og ikke får det til å gå rundt, så sier det seg selv at du lever for ekstravagant. Da må man faktisk skaffe seg billigere bolig med lavere standard selv om det er stress, kvitte seg med bilen (som koster mye i mnd drift selv om man ikke får igjen alt man har lånt) ect. Før man tar opp lån må man vite at det rundt også i krisetider, og har man mer lån på bilen enn den er verdt, hadde man ikke råd til bilen i utgangspunktet. 

Anonymkode: fca0f...700

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det handler rett og slett om at folk ikke evner å prioritere penge sine og sette tæring etter næring. jeg er så lei sånne syteinnlegg og reportasjer om hvor fælt alle har det, har ikke råd til mat, må ha matposer ect når det i bunn og grunn handler om manglende evne til å håndtere egen økonomi. Når du har 60 000 inn i mnd og ikke får det til å gå rundt, så sier det seg selv at du lever for ekstravagant. Da må man faktisk skaffe seg billigere bolig med lavere standard selv om det er stress, kvitte seg med bilen (som koster mye i mnd drift selv om man ikke får igjen alt man har lånt) ect. Før man tar opp lån må man vite at det rundt også i krisetider, og har man mer lån på bilen enn den er verdt, hadde man ikke råd til bilen i utgangspunktet. 

INGEN forutså økningen i pris på strøm, mat, drivstoff og alt annet, så jeg tviler på at du gjorde det. Om du drar hodet ut av ræva ser du også at mange fortvilet forsøker å selge boligene og bilene, men ikke får solgt. Snakk om å være blottet for empati! Vi har billig bolig og klarer oss fint, men jeg kjenner flere flotte mennesker som sliter nå, og ikke kommer seg ut av uføret. Så sitter sånne uvitende og empatiløse mennesker som deg og sprer dritt som ikke hjelper noen. Usmakelig.

Anonymkode: 63308...2b6

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg leser innlegg etter innlegg og ser på nyheter, familier som har 1 mill i inntekt og over 60.000 kr utbetalt hver mnd som må stå i matkø fordi de ikke har råd til mat. 

Jeg har lav uføretrygd, husleie på 13000 kr og en sønn som går 50% i barnehagen. Vi klarer oss, uten hjelp. 

Jeg synes det rett og slett er flaut å se og lese om disse familiene som har så god inntekt og som klager. Hva med alle oss andre? Vi burde absolutt klaget vi også for jeg ihvertfall lever ikke noe luksus liv men jeg klarer meg.

Jeg synes det er flaut at du ikke klarer å tenke st selv om de tjener mer så kan de likevel ha dårlig råd. 

Anonymkode: c53aa...b4a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei det betyr ikke at msn lever ekstragavant! Herregud så lei jeg er folk som kun skal dømme andre

Anonymkode: c53aa...b4a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

De har kjøpt hus over evne stikk i strid med alle råd. Må man bruke 30-40 tusen på huslånet så har man kjøpt for dyrt. Ingen TRENGER så dyrt hus. 

Anonymkode: f0d61...1dc

• Liker 2
Skrevet

Høyere utgifter på boliglån, bil, kanskje en hytte, mer strøm grunnet større hus, flere barn osv. Høyere inntekter gir nesten alltid også høyere utgifter da man har kjøpt seg mer som koster og har hatt en livsstil man fint klarte før. 

Nå får dem ikke solgt huset, bilen osv. Men lånet må fortsatt betales, strømmen må betales, maten har blitt dyr osv. 

Anonymkode: 2ce59...553

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De har kjøpt hus over evne stikk i strid med alle råd. Må man bruke 30-40 tusen på huslånet så har man kjøpt for dyrt. Ingen TRENGER så dyrt hus. 

Man må betale det som hus koster der man bor. Alle ønsker ikke å bo i en grisgrendt bygd i Nord-Norge. Og, nei - det er ikke Oslo sentrum det er snakk om her. Du forstår lite.

Anonymkode: d4d6e...8d3

• Liker 1
Skrevet

Altså vi har har 95 000kr inn hver måned + barnetrygda og merker GODT at ting er trangere nå ..

• Liker 1
Skrevet

For å bruke samme språk og manglende evne til nyansering som deg; Snakk om å være stereotypisk uføretrygda person. Lavt utdannet, lite intelligent og i tillegg bitter. Forstår godt at du endte opp som alenemor. 

Forskjellen på de som sliter nå og deg, er at du alltid vil være fattig, og med det gi din sønn dårligere utgangspunkt enn de andre. 

Føltes det godt ut å bli forhåndsdømt og kritisert? 

Anonymkode: 250ac...65d

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

INGEN forutså økningen i pris på strøm, mat, drivstoff og alt annet, så jeg tviler på at du gjorde det. Om du drar hodet ut av ræva ser du også at mange fortvilet forsøker å selge boligene og bilene, men ikke får solgt. Snakk om å være blottet for empati! Vi har billig bolig og klarer oss fint, men jeg kjenner flere flotte mennesker som sliter nå, og ikke kommer seg ut av uføret. Så sitter sånne uvitende og empatiløse mennesker som deg og sprer dritt som ikke hjelper noen. Usmakelig.

Anonymkode: 63308...2b6

Alle som har tatt opp huslån burde forutsett en renteøkning der renten stiger til i alle fall 7%. Det er ikke normalt med nullrente, det er normalt med en rente på 6-7-8%, og man bør beregne å kunne tåle det. Når renta stiger er det også naturlig at andre varer og tjenester stiger i pris, og at arbeidsmarkedet endres. Så joda, MANGE forutså en økning i utgifter og har tatt det med i beregningen før de tok opp lån.

Jeg har ikke empati med folk som bare kan skylde på seg selv for at de nå har en vanskelig situasjon, og som i tillegg ikke vil gjøre noe med det annet enn å klage. Her jeg bor selges både hus, hytter og biler, markedet er noe tregere, men det går absolutt rundt. Men ingen kan forvente at hytten som ble kjøpt under pandemien skal selges med fortjeneste nå, da er det nok et perspektiv folk må jobbe med. Å merke at det blir trangere gjør de fleste, men det er ikke farlig det så lenge med har beregnet for det og evner å omstille seg. De som har lånt til over pipa på huset og i tillegg har bil (er) de nekter å kvitte seg med kan ikke takke andre enn seg selv og sin egen rævva planlegging for situasjonen de er i. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

De har kjøpt hus over evne stikk i strid med alle råd. 

Hvilke råd? Da jeg kjøpte min bolig for tre år siden var jeg langt inne på grønt hos banken, og kunne fått flere hundre tusen mer enn jeg ba om i lån. Siden den gang har strømprisene nesten doblet seg, felleskostnadene i sameiet doblet seg, bensinprisen skutt i været, matprisene skutt i været, bygda har blitt omringet av høye bompenger, kommunale avgifter har økt med flere tusen i året, og terminbeløpet på lånet har økt med over 50 prosent. Så selv om jeg ikke makset lånet og har grei lønn har jeg det trangt nå. Heldigvis ikke på det nivået at jeg må ha hjelp til mat, men jeg er alene og kan droppe f.eks. kleskjøp og aktiviter som koster penger, og kjøpe billig mat. Forstår godt at foreldre i samme økonomiske situasjon som meg kan føle behov for å be om hjelp til til mat.

• Liker 1
Skrevet

Mye inntekt betyr også at de har mye lån, og ofte kjøper man jo bolig nært max-beløpet banken sier de kan by i finansieringsbeviset. Så når renta har går opp klarer de ikke med det fordi matpriser osv. også har gått opp. Min mann og jeg har over 1,4mill i samlet inntekt, men jeg vokste opp lutfattig og vet hva det vil si å ha dårlig råd. Derfor kjøpte vi bolig 3 mill under det banken var villig til å gi oss, nettopp for å ikke havne i en slik situasjon. Kan jeg heller investere i ett eller annet med tiden.

Anonymkode: aa103...229

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...