Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal flytte til en annen kommune ca 4 timer unna der jeg eier leilighet, og er ekstremt usikker på om jeg bør selge, kjøpe nytt-eller leie ut og sitte på nåværende bolig.

Den er nedbetalt slik at lån i dag er 1,5,  og kostet 2,5 mill for 5 år siden. Tror den er verdt ca 3 mill i dag, men med renteheving er det fare for 2,7-2,8.

Jeg fikk et tilskudd fra kommune/husbank jeg ikke får med til en annen kommune, så må betale tilbake ca 100 000kr her, ved salg.

Det blir vanskelig å finne en passende bolig til en ok pris, og jeg må også ha 2 års botid før evt lån gjennom husbanken. Det kan også være greit å leie 1-2 år før kjøp på et nytt sted, men i utgangspunktet misliker jeg å leie og vil helst unngå det.

Jeg vil ikke få dekket alle utgifter ved utleie, har ikke finregnet, men med presset økonomi er det kjipt å gå 2000-3000kr i minus, til tross for at det er sparing å betale i bolig. Vil kunne få ca 10500kr inn i mndleie. Lån, avdrag og fellesutgifter utgjør rundt 14500 /mnd. Har ikke tatt hensyn til renteutgifter, skatt på utleie etc.

Pga sykdom er det ingen muligheter per i dag å øke lønn. Uff blir ikke enig med meg selv🫣Er litt kjipt å selge å ende som evig leietaker i min alder(50) og situasjon(kronisk syk, dårlig økonomi).

Anonymkode: 042d8...e5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...