AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #1 Skrevet 28. oktober 2023 Hei, Kan noen som har litt greie på det forklare meg hvordan det fungerer med sekundærbolig og utleie? Bakgrunn: Sitter på en nedbetalt to-roms i bykjerne (nært alt, studiesteder, sykehus, marka, osv.), med vurderer å kjøpe en treroms for å ha litt mer plass. Salgstaksten er ikke så høy grunnet gammel bygningsmasse, samt at leiligheten er på gateplan. Planløsningen er allikevel god, og leiligheten er funksjonell. Leiligheten er nedbetalt. (Tenker jeg får leid ut for 13-14k i måneden). Sett bort i fra the obvious, med at hvis jeg velger å leie den ut i stedet for å selge, at jeg bør ha lang horisont for ikke å tape penger på 2-årsregelen og skatt på salg, hva er faktorer jeg bør tenke på? Hvorfor er det, i henhold til nyhetsbildet, ukurant å ha sekundærbolig til utleie nå? Anonymkode: 9374c...aed
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #2 Skrevet 28. oktober 2023 Finnes ikke noe fasitsvar her... Kommer an på mange faktorer som f.eks: må du låne penger for å kjøpe din nye bolig? Har du mye egenkapital? Har du noen føling med hva prisutviklingen kan bli der utleieobjektet ligger? Hva er tidsperspektivet ditt?Avkastning på kapitalen din i fond/høyrente kontra det å sitte med to (belånte) boliger fremover. Husk også at formuesgrunnlaget på sekundærbolig er 100%. Det å kjøpe/sitte med belånt sekundærbolig er ikke spes attraktivt kontra hva det var for inntil et par år siden. Gitt at du må ta opp lån til din nye bolig, bør mest mulig belastes det som blir sekundærboligen din av skattemessige grunner. Du må nesten sette opp noen økonomiske modeller for å foreta en mest mulig kvalifisert gjetting ( det finnes flere på nettet). Hvis du anser studenter som de mest sannsynlige leietakerne, så bør du i i dine lønnsomhetsberegninger ta høyde for at du kanskje har 10,5 mnd med husleieinntekter i året. En god regel (for meg i alle fall) er å tenke at verdiøkning er det du er ute etter. Leieinntektene skal dekke kostnadene underveis, og blir det nettogevinst av det så er det å anse som ekstrabonus. Anonymkode: bba82...071 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå