AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #1 Del Skrevet 28. oktober 2023 Har dere sett på kostholdet deres- og har legene deres snakket med dere om det? Etter at jeg selv har hørt på podcast og lest om Marit Kolby og Berit Nordstrand sin forskning, så har jeg blitt overbevist. Jeg har slitt med autoimmune sykdommer og vondter og plager i muskler og skjellet. Så la jeg om kostholdet. Jeg er et nytt menneske! Dette er i gen reklame for overnevnte,- men et råd jeg på det sterkeste anbefaler alle som ikke har det så bra å følge! ❤️ Anonymkode: 087cc...59e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #2 Del Skrevet 28. oktober 2023 Kosthold er superbra og viktig, veldig glad du har blitt bedre, og det er sikkert mye som kan bedres gjennom kosthold for mange mennesker. Jeg har dog prøvd å legge om kostholdet mitt til ketogen diett som skal være løsningen på mine sykdommer. Funket ikke helt for meg da. Ikke bare er det utrolig vanskelig å følge, men det utgjorde ikke noen stor forskjell. Jeg prøver bare å spise helt vanlig og sunt i stedet. Anonymkode: 5b363...da6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #3 Del Skrevet 28. oktober 2023 Samme som over, ketogen/lavkarbo fungerte ikke. Men å kutte ut unødvendig sukker og salt hadde effekt. Anonymkode: f0518...be8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #4 Del Skrevet 28. oktober 2023 Har nerveskadd tarm. Livet ble mye, mye bedre da jeg kom til en gastrokirurg som vill jeg skulle kutte i grovbrød, frukt og grønnsaker. Han mente at all erfaring tilsier at det er knallhardt for magen. Overrasket meg veldig at mer loff og kjøtt var det som skulle til. Etter mange år med den klassiske kostsirkelen har det jo vist seg at den absolutt ikke funker for meg og min tarm. Anonymkode: cd4df...5f4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #5 Del Skrevet 28. oktober 2023 Dårlig tarmhelse kan gi autoimmune sykdommer, betennelsestilstander, påvirke leddene, angst, depresjon, konsentrasjon i tillegg til diverse mage/tarm problemer og ibs. Anonymkode: 60d43...25d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #6 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har nerveskadd tarm. Livet ble mye, mye bedre da jeg kom til en gastrokirurg som vill jeg skulle kutte i grovbrød, frukt og grønnsaker. Han mente at all erfaring tilsier at det er knallhardt for magen. Overrasket meg veldig at mer loff og kjøtt var det som skulle til. Etter mange år med den klassiske kostsirkelen har det jo vist seg at den absolutt ikke funker for meg og min tarm. Anonymkode: cd4df...5f4 Når du kutter ut grovbrød, frukt og grønnsaker, kutter du også ut mye av vitaminene og mineralene kroppen trenger. Erstatter du tapet av mikronutrienter på noen måte? Anonymkode: bd228...555 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #7 Del Skrevet 28. oktober 2023 Har vært i psykisk helsevern i mange år og kosthold har aldri blitt nevnt av noen. Livsstil generelt har ikke blitt nevnt 🤔 Anonymkode: 2cc90...3e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #8 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har dere sett på kostholdet deres- og har legene deres snakket med dere om det? Etter at jeg selv har hørt på podcast og lest om Marit Kolby og Berit Nordstrand sin forskning, så har jeg blitt overbevist. Jeg har slitt med autoimmune sykdommer og vondter og plager i muskler og skjellet. Så la jeg om kostholdet. Jeg er et nytt menneske! Dette er i gen reklame for overnevnte,- men et råd jeg på det sterkeste anbefaler alle som ikke har det så bra å følge! ❤️ Anonymkode: 087cc...59e Hvor lang tid tok det? Jeg har også begynt å følge disse sine råd, men føler ingen bedring enda. Sliter med søvnproblemer og alle problemer det medfører. Anonymkode: 6b905...304 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #9 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har vært i psykisk helsevern i mange år og kosthold har aldri blitt nevnt av noen. Livsstil generelt har ikke blitt nevnt 🤔 Anonymkode: 2cc90...3e5 Psykologer legger alt på din egen mulighet til å endre tankemønster, det skal løse alt. Leger behandler symptomer med medisiner og er for lite opptatt av forebygging av sykdomsutvikling. Fastlegen min påsto at det ikke har noe å si at jeg spiser sunn mat når det kommer til depresjon. Dette er riktignok noen år siden men likevel. Anonymkode: 6b905...304 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #10 Del Skrevet 28. oktober 2023 Har gjort det samme som deg TS. Forandret kosthold, mer aktivitet osv. Ble bare mer syk. Det fungerer absolutt ikke for alle. Anonymkode: befe8...e4c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #11 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har gjort det samme som deg TS. Forandret kosthold, mer aktivitet osv. Ble bare mer syk. Det fungerer absolutt ikke for alle. Anonymkode: befe8...e4c Ofte blir man verre før man blir bedre. Hvor lenge prøvde du? Skal man endre kosthold bør man lese seg nøye opp, og man bør gi det nye kostholdet hvert fall et år. Det tok tid å ødelegge kroppen, og det tar tid å reparere den også. Anonymkode: 5e874...d87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #12 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Når du kutter ut grovbrød, frukt og grønnsaker, kutter du også ut mye av vitaminene og mineralene kroppen trenger. Erstatter du tapet av mikronutrienter på noen måte? Anonymkode: bd228...555 Jeg sa "kutte i" ikke "kutte ut". Å spise grovbrød og grønnsaker når det fører til umiddelbar diaré er helt meningsløst. Anonymkode: cd4df...5f4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #13 Del Skrevet 28. oktober 2023 29 minutter siden, AnonymBruker said: Har vært i psykisk helsevern i mange år og kosthold har aldri blitt nevnt av noen. Livsstil generelt har ikke blitt nevnt 🤔 Anonymkode: 2cc90...3e5 Det forundrer meg dessverre ikke at kosthold ikke har blitt nevnt av noen 😕 Kosthold og ikke minst ekstra tilskudd av noen vitaminer/mineraler, er altfor oversett også for psykisk helse. Og visste du at eksponering av muggsopp kan påvirke mental helse? Hvis du f.eks har muggsopp i hjemmet ditt, så puster du hele tiden inn mykotoksiner som kan påvirke den psykiske delen av helsen din vel så mye som den fysiske. Mtp kosthold så er et minimum å kutte ut sukker og all den prosesserte maten, brus osv. Spise mer av de gode fettkildene som er bra for hjernen (f.eks valnøtter, fet fisk, etc). Det er flere vitaminer/mineraler som påvirker nervesystem og mental helse, og noe av det som er viktig å ha fokus på er d vitamin, magnesium, b-12, og folat. D vitamin og b-12 bør være GODT innenfor normalen, og klarer du ikke det med kosthold, må det tilskudd til. De fleste må ta tilskudd av d vitamin i tillegg til mat, og har du veldig lave verdier, bør dosene du tar reflektere mangelen. Tran og multivitaminer, har veldig lave doser. De beste kildene til b-12, er rødt kjøtt og fet fisk. Magnesium er det vanskelig å få i seg nok av daglig over tid, og kroppen må ha nok magnesium for å aktivere d vitamin. Så tilskudd også her er lurt. Grønne grønnsaker er rik på folat, og folat og b-12 jobber sammen. Nå er det flere vitaminer som er viktig for mental helse, men disse er en god start å ha fokus på. Har du dårlig tarmhelse og kanskje ikke absorberer næringsstoffer optimalt, så kan noen mnd med probiotika være nyttig. Tarm i balanse påvirker psykisk helse også. Anonymkode: a61ec...14f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #14 Del Skrevet 28. oktober 2023 27 minutter siden, AnonymBruker said: Har gjort det samme som deg TS. Forandret kosthold, mer aktivitet osv. Ble bare mer syk. Det fungerer absolutt ikke for alle. Anonymkode: befe8...e4c Hvordan forandret du kostholdet, og hvor lenge? Anonymkode: a61ec...14f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #15 Del Skrevet 28. oktober 2023 33 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor lang tid tok det? Jeg har også begynt å følge disse sine råd, men føler ingen bedring enda. Sliter med søvnproblemer og alle problemer det medfører. Anonymkode: 6b905...304 Det er veldig individuelt hvor lang tid det tar, og det er også individuelt hva slags kosthold som passer for seg. Det som er like viktig som å legge om kosthold, er å sjekke hvordan man ligger an med vitaminer. For lite d vitamin, b-12, magnesium m.m, påvirker søvn. Både b-12 og d vitamin bør være godt innenfor normalen, man kan få symptomer på mangel selv om man er innenfor og i nedre del av referanseområdet. Magnesium viser stort sett alltid ok på blodprøver selv om kroppen har for lite, og siden vi trenger veldig mye av dette mineralet, så kan det være lurt å ta tilskudd. Anonymkode: a61ec...14f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #16 Del Skrevet 28. oktober 2023 For de som er her inne; husk, om du ønsker å legge om kosthold/livsstil for din tilstand så les om din tilstand/hør med lege/helsepersonell om hva som skal til for deg. Jeg har venninne med ulcerøs kolitt, hun skal helst kun spise ett måltid om ettermiddagen slik at magen ikke trenger å arbeide hele tiden og gi henne smerter og plager. Hun har også mye hun må unngå i forhold til fiberrik mat osv. Min far har diabetes og må spise lite og ofte og unngå mye karbo. Jeg har andre ting som gjør at jeg evt måtte gått på veldig veldig streng ketogen diett, men det funket ikke for meg. Anonymkode: 5b363...da6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #17 Del Skrevet 28. oktober 2023 18 minutter siden, AnonymBruker said: For de som er her inne; husk, om du ønsker å legge om kosthold/livsstil for din tilstand så les om din tilstand/hør med lege/helsepersonell om hva som skal til for deg. Jeg har venninne med ulcerøs kolitt, hun skal helst kun spise ett måltid om ettermiddagen slik at magen ikke trenger å arbeide hele tiden og gi henne smerter og plager. Hun har også mye hun må unngå i forhold til fiberrik mat osv. Min far har diabetes og må spise lite og ofte og unngå mye karbo. Jeg har andre ting som gjør at jeg evt måtte gått på veldig veldig streng ketogen diett, men det funket ikke for meg. Anonymkode: 5b363...da6 Leger kan veldig lite om ernæring, og er etter min erfaring fastlåst til "sånn og sånn". Det er absolutt visse ting som bør diskuteres/følges opp med lege, men generelt sett så er det greit å eksperimentere og finne ut selv. Men ofte bør endringer komme gradvis, ikke f.eks hoppe rett på keto (det funker dårlig for mange - keto flu kan bli et mareritt, og man MÅ ta elektrolytter), eller spise plantebasert uten å forstå hvilke tilskudd man må ta. Det som funker for èn person vil sjeldent fungere for alle, vi har helt klart individuelle behov - selv med samme sykdom. Anonymkode: a61ec...14f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 28. oktober 2023 #18 Del Skrevet 28. oktober 2023 Om deres kostholdsråd hadde signifikant effekt på mange lidelser hadde de ikke vært selvstendig næringsdrivende som influencere. Da hadde de vært ansatt som forskere/tilbudt stipendiat og gått den veien for lengst. Du ser ikke disse invitert i noen faglige miljø, og det er av en grunn. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #19 Del Skrevet 28. oktober 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Leger kan veldig lite om ernæring, og er etter min erfaring fastlåst til "sånn og sånn". Det er absolutt visse ting som bør diskuteres/følges opp med lege, men generelt sett så er det greit å eksperimentere og finne ut selv. Men ofte bør endringer komme gradvis, ikke f.eks hoppe rett på keto (det funker dårlig for mange - keto flu kan bli et mareritt, og man MÅ ta elektrolytter), eller spise plantebasert uten å forstå hvilke tilskudd man må ta. Det som funker for èn person vil sjeldent fungere for alle, vi har helt klart individuelle behov - selv med samme sykdom. Anonymkode: a61ec...14f Ja, men igjen, så kan jo du ikke noe om min helse, keto blir brukt som direkte medisin mot min tilstand og må følges opp nøye med blodprøver og slikt i samråd med lege, for ellers vil det ikke fungere. Du kan heller ikke gjøre det uten legehjelp fordi det kan være direkte farlig om du gjør feil. Så nei - jeg kan ikke «eksperimentere» selv. Enkelte ligger innlagt på sykehus lenge i oppstartsfasen. Min venninne med ulcerøs kolitt må også få hjelp av lege/ernæringsfysiolog for å kunne gjøre situasjonen best mulig med mat. Anonymkode: 5b363...da6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #20 Del Skrevet 28. oktober 2023 AprilLudgate skrev (1 time siden): Om deres kostholdsråd hadde signifikant effekt på mange lidelser hadde de ikke vært selvstendig næringsdrivende som influencere. Da hadde de vært ansatt som forskere/tilbudt stipendiat og gått den veien for lengst. Du ser ikke disse invitert i noen faglige miljø, og det er av en grunn. Marit kolby er fagperson ansatt i UH sektoren som høgskole lektor. Er ikke det å være del av et fagmiljø? Hun bruker anerkjent, peer reviewed forskning som grunnlag for det hun formidler. Anonymkode: 346ef...2a2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå