Gå til innhold

Livredd for narkose, men tror jeg må idag.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde et innlegg her for 2 dager siden, hvor jeg forklarte blodmangel. Var hos lege idag og hadde 7,8 i blodprosent. Ble innlagt på sykehus, men der fant de 8,1 i blodprosent så jeg slapp blodoverføring. Fikk jerninfusjon isteden, noe jeg synes var like greit. Tok UL og konstaterte 14mm rester, har nå fått 8 cytotec fordelt (svelget), og ingen blødning siste 11 timene. Fikk de to siste nå for 1t siden, så håper de funker men tviler. Restene i seg selv er små, men siden jeg har blødd så mye så vil de fjerne det med utskraping. Jeg gråt og stresset over narkose, men de tok det ikke i lokalbedøvelse.

Hvis pillene ikke funker, kan noen forklare meg og trøste meg på hvordan det gjøres og hvor fort dere våkna? Hvor lenge var dere "borte" før dere våkna igjen? 

Hadde narkose når jeg var 6 år, og narkosen gikk bra men var livredd den gang også. Jeg er så engstelig at jeg vurderer å ikke la dem gjøre det fordi jeg ikke vil miste kontrollen.. har veldig klaustrofobi.

Men er samtidig så sliten og vil bare bli ferdig med blødninger....

Anonymkode: ada2c...64d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fortell at du er redd, og be om berolige før du blir tatt til operasjonsalen.  

Tror jeg har vert i narkose 10 ganger, og har blitt godt i varetatt alle gangene. De er kjempeflinke til å fortelle og forklare alt de gjør. Om du sliter med klaustrofobi kan maska du får over ansiktet være litt ekkel, men bare si ifra, så kan de gi narkose i armen før du får maska. 

Du sovner på sekundet når du får narkosen, og det føles som om du blir vekt med det samme. Jeg har iallefall aldri hatt noen begrep om tid. Har hatt både lange og korte operasjoner. 

Lykke til.

Anonymkode: ce116...dd1

• Liker 2
Skrevet

Var på flermannsrom siden igår og pratet med ei eldre dame som hadde hatt kreft og vært i narkose en rekke ganger. Hu hørte jeg var bekymra, så hu prata til meg etter at jeg prata med min mor som også betrygget meg. Portøren var utrolig ålreit, han betrygget meg.. og narkoselegene som kom ut når jeg skulle trilles inn visste om engstelsen. Han forklarte detaljert hva som skulle skje, og det hele gikk utrolig fint. Har lav blodprosent, og merker fentanylen på kroppen.. har litt sånn indre uro/angst. Regner med det er narkosen/medisinene som skal ut av kroppen og jeg har sovet ekstremt lite. Ikke helt i slag med andre ord, men tenker å ta meg en dusj, og deretter hoppe til køys med serier. 

Ville oppdatere litt for folk som i fremtiden kanskje er litt engstelige. Selve inngrepet tok 10 min, og jeg husker jeg våkna opp med en gang jeg var ferdig.. men så sovna jeg litt igjen når jeg skulle på oppvåkning, og våkna opp ordentlig en liten stund senere. Fra jeg dro fra sengepost til jeg var tilbake på sengepost så tok det 1,5t. De holdt meg en stund på oppvåkning pga sjekk av blodprosenten osv.

- ts

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Var på flermannsrom siden igår og pratet med ei eldre dame som hadde hatt kreft og vært i narkose en rekke ganger. Hu hørte jeg var bekymra, så hu prata til meg etter at jeg prata med min mor som også betrygget meg. Portøren var utrolig ålreit, han betrygget meg.. og narkoselegene som kom ut når jeg skulle trilles inn visste om engstelsen. Han forklarte detaljert hva som skulle skje, og det hele gikk utrolig fint. Har lav blodprosent, og merker fentanylen på kroppen.. har litt sånn indre uro/angst. Regner med det er narkosen/medisinene som skal ut av kroppen og jeg har sovet ekstremt lite. Ikke helt i slag med andre ord, men tenker å ta meg en dusj, og deretter hoppe til køys med serier. 

Ville oppdatere litt for folk som i fremtiden kanskje er litt engstelige. Selve inngrepet tok 10 min, og jeg husker jeg våkna opp med en gang jeg var ferdig.. men så sovna jeg litt igjen når jeg skulle på oppvåkning, og våkna opp ordentlig en liten stund senere. Fra jeg dro fra sengepost til jeg var tilbake på sengepost så tok det 1,5t. De holdt meg en stund på oppvåkning pga sjekk av blodprosenten osv.

- ts

Skriver litt ekstra fordi jeg vet fremtidige kvinner kanskje vil grue seg til det samme, og det er virkelig ingenting å grue seg til!

Vil også legge til at jeg trodde jeg prata med legene i operasjonssalen når jeg våkna etter inngrepet (før jeg ble flyttet ut). Men tydligvis så var det i hodet mitt, ettersom jeg ble frustrert fordi jeg ikke fikk svar fra dem, og gynekolog sa at jeg ikke hadde sagt noe høyt. Så jeg stilte spørsmål og svarte meg selv i tankene mine🤭🤭😂Litt groggy med andre ord, men husker det sånn svaaakt. Alt i alt kunne det ikke gått bedre. Litt uro og engstelig nå også, men fordi jeg ikke har sovet på nesten 24t, samt har lav blodprosent og narkosen er på vei ut. Tror jeg vil vurdere utskraping mye sterkere om det skulle skjedd igjen. Kommer iallefall ikke til å ha samme frykten lenger. Tok til og med heis idag! Har ikke tatt heis på 10 år.

Takk til alle som har beroliget meg og brydd seg i dette innlegget og forrige ("trodde jeg skulle stryke med" innlegget). Viktig å ta blodprosent og blødninger alvorlig! Føles så mye bedre å bli ferdig. Fikk beskjed om at jeg kommer til å blø avtagende et par dager. Hadde rester av morkake som lå i livmor.

- ts

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...