AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #1 Skrevet 27. oktober 2023 Er reglene om botid for strenge for å få trygderettigheter? Eller bør man forvente at nordmenn undersøker og gjør seg kjent med konsekvensene av å flytte ut av landet? Har sett flere saker der utflytta nordmenn får seg en overraskelse hvis de velger å flytte hjem igjen, og at de som blir syke etter kort tid eller er syke ved ankomst til Norge opplever at de ikke har de trygderettighetene man trodde at man hadde. Regner med at noen kommer til å mene at det bare er å ha frivillig medlemskap i folketrygden, men det er ikke lenger like enkelt å ha frivillig medlemskap i folketrygden som det en gang var. https://klassekampen.no/artikkel/2023-10-21/blir-straffa-fordi-ho-flytta/kLiE?fbclid=IwAR0OGulJo2RbdE7FlA4s2ZSdUQMyGh5r4hHehP1pH7En40ttechF7f7eqFI Anonymkode: b5839...64c
newman01 Skrevet 27. oktober 2023 #2 Skrevet 27. oktober 2023 Hvorfor skal man få helsehjelp fra Norge om man velger å flytte ut? Om jeg sier opp bilforsikringen min nytter det ikke å bli sur på Gjensidige fordi jeg kræsjer bilen min 1 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #3 Skrevet 27. oktober 2023 newman01 skrev (2 minutter siden): Hvorfor skal man få helsehjelp fra Norge om man velger å flytte ut? Om jeg sier opp bilforsikringen min nytter det ikke å bli sur på Gjensidige fordi jeg kræsjer bilen min Joda, jeg er helt enig med deg. Man tar et valg om å flytte ut av landet, og da skulle man tro at det er naturlig å sette seg inn i rettigheter, plikter og konsekvenser. Men det er så mange som blir overrasket over at de ikke har de samme rettighetene når de kommer tilbake. Jeg ser jo at informasjon ikke var like tilgjengelig for 20-30-40 år siden, som de er i dag. Men det var mulig å finne ut av ting før også. Ts Anonymkode: b5839...64c 1
Traktor Skrevet 27. oktober 2023 #4 Skrevet 27. oktober 2023 (endret) Nei, men reglene burde være like strenge for pampene, som for eksempel Gro Harlem Brundtland. Det kan ikke være slik at de med de rette kontaktene og partiboka i orden får spesialbehandling, bokstavelig talt. https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/GG6e9l/gro-innroemmer-aa-ha-brutt-reglene Endret 27. oktober 2023 av Traktor 1
newman01 Skrevet 27. oktober 2023 #5 Skrevet 27. oktober 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: ser jo at informasjon ikke var like tilgjengelig for 20-30-40 år siden, som de er i dag Er det ikke tilgjengelig på en lettfattelig og underholdende video på TikTok gidder jeg ikke å bry meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå