Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboers foreldre er ekstremt sosiale. De elsker sosiale tilstelninger og elsker å møte nye mennesker.

De har store middagsselskaper hjemme hos seg selv osv.

De er også typen til å «ta ordet» under middager og snakker mye og med høy stemme om seg og sitt. 
De byr veldig på seg selv, er blide og trivelige, men kan også oppfattes som krevende for enkelte. 

Min far og stemor er heeelt motsatt. De kan ikke fordra store familiesamlinger, unngår alt fra slektstreff til bryllup for å slippe å forholde seg til mange mennesker.

Spesielt stemoren min er veldig stille av seg og har sosial angst. 
Jeg er mer ambivert. Jeg er ganske rolig av meg, men har ikke hverken sosial angst eller problemer med store samlinger. 
Men; I julen vil faren min og stemoren min for første gang komme til oss og feire.De har blitt trygg på samboeren min og skal komme hit på overnatting da de bor et stykke unna. 
Svigerforeldrene mine ønsker visst å komme innom samtidig for å være sammen med oss. Samboeren min syns det var en fin idé at de skulle få treffes.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke. Jeg vil ikke krisemaksimere, men jeg har en sterk følelse av at min far og stemor kommer til å mislike det sterkt og dermed ikke kommer til å ta sjansen på flere besøk til oss. 
Om det har noe å si har svigerforeldrene mine vokst opp og levd livet sitt på vestkanten med gode jobber mens stemoren min vokste opp under ekstrem fattigdom og jobber nå som renholder. 
Hun blir veldig usikker i møte med nye mennesker da hun ofte føler seg mindreverdig og kan tolke kroppsspråk og kommentarer i verste mening.  

Jeg lurer på om jeg skal si til samboeren min at det er en dårlig idé ellet bare la det gå sin gang og håpe på det beste. 

Anonymkode: 7b389...7f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff da, høres ut som litt kulturkræsj mellom by og bygd. 

Blir stadig overrasket over usikre og sårbare veldig godt voksne kan være, tenk sånn er vi hele livet. 

Svigers skal vel ikke overnatte de og? Men de kommer på middag mente du? Det er jo normalt at dere inviterer dem om dine foreldre er der. De bør vel takle et middagsselskap? ☺️👌

Skrevet

Kan du snakke litt med svigers om dette på forhånd, og på denne måten bidra til at de "demper seg litt" i møtet med dine foreldre?

Anonymkode: c017e...084

Skrevet

Ville heller ha snakket med dine og forklar og "advart" de litt på forhånd,  samme kan jo din samboer gjøre med sine, at de demper seg litt.. 

Kommunikasjon er en fin ting. 

Anonymkode: aa03a...136

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at de alle er godt voksne mennesker som har erfaring nok til å takle dette selv.

Anonymkode: dab84...8b9

Skrevet

Hvis du allerede har invitert far+stemor, skal du som minimum informere dem om at svigers nå også er invitert.  

Anonymkode: 72a1f...011

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville faktisk forsøkt å skjermen dem dette første besøket. Dere forsøker vel å gi dem en positiv opplevelse som gjør at de kommer igjen en annen gang?

Det er få ting som er kjipere en vertskap som tenker at gjestene som er der for å besøke dem selvsagt er åpne for besøk av "fremmede" også. Og de har ingen mulighet til å unnslippe siden de skal overnatte. Og ingen erfaring med eller kontroll over gjestene. Det høres ut som et mareritt for en med sosial angst.

På sikt ville jeg latt dem treffe hverandre i små og avgrensede tidsrom slik at de kan bli kjent og dermed kan synes det er hyggelig å være sammen.

Selv om man er forsiktig betyr det ikke nødvendigvis ar man ikke kan kose seg i selskap med mer utadvendte folk, hvis man bare er trygg på dem og vet de er hyggelige og vil vel.

Men gi dem i alle fall mest mulig info og lag rammet slik at de som synes dette er vanskelig vet hva de kan forvente.

• Liker 4
Skrevet

Etter samtale med min samboer ble vi enig om at han sier til foreldrene sine at det ikke passer at de besøker oss akkurat i det tidsrommet.

Av erfaring vet jeg at folk som sliter med sosial angst kan føle at de må avlyse besøket for å «slippe unna» en situasjon de ikke vil være med på.

Og hadde jeg valgt å ikke si noe før de kom, men bare latt svigers komme på middag uten å ha avklart dette med mine foreldre - så er jo det en dårlig ting å utsette noen med sosial angst for. 

De får heller møte dem ved en annen anledning tenker jeg.

Takk for innspill! 

TS

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Etter samtale med min samboer ble vi enig om at han sier til foreldrene sine at det ikke passer at de besøker oss akkurat i det tidsrommet.

Av erfaring vet jeg at folk som sliter med sosial angst kan føle at de må avlyse besøket for å «slippe unna» en situasjon de ikke vil være med på.

Og hadde jeg valgt å ikke si noe før de kom, men bare latt svigers komme på middag uten å ha avklart dette med mine foreldre - så er jo det en dårlig ting å utsette noen med sosial angst for. 

De får heller møte dem ved en annen anledning tenker jeg.

Takk for innspill! 

TS

Høres ut som en god ide ❤️ selv er jeg som dine svigers, men er flink til og tilpasse meg mennesker som din stemor. Jeg er gift med en introvert med sosialangst, så ser jo at nye nytt og møte svigerforeldrene dine på engang kunne blitt mye for han. Er godt kjent med det siden pappa var helt lik som min mann. Barna her hjemme har vi også begge deler, er nok mulig derfor jeg fort leser hvordan typer mennesker jeg møter og pleier og jekke meg ned til dem, så dem kan føle seg mest mulig vel. Men ikke alle er så flinke på det, men når det blir aktuelt kan dere ta en prat med svigers om dine foreldre. 

Anonymkode: d2cde...55c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...