Gå til innhold

Lekeavtaler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge synes dere det er greit å avtale lekeavtaler/vennebesøk på vegne av barna deres?

Jeg har en på 10.

Jeg har inntil nylig tatt kontakt med andre foreldre for å avtale besøk osv, men tok med prat med 10-åringen om at nå må hen ta ansvar for dette selv. Avtal på skolen og lag egne planer. Hen har telefon så om hen vil bli med noen hjem kan hen ringe meg og gi beskjed osv. 

Kan også dra ut i nabolaget på ettermiddagene og ringe på.

Barnet mitt har reagert veldig negativt på dette, men jeg som var barn på 90/00-tallet opplevde ALDRI at mine foreldre lagde avtaler på mine vegne med andre foreldre og barn. 
Fra jeg var 4 år begynte jeg selv å oppsøke  barn i gata og hadde siden ikke noe innblanding eller «hjelp» fra foreldre til å planlegge venneavtaler.

For meg virker det helt unaturlig å lage avtaler på vegne av en 10-åring.

Kan selvfølgelig snakke med foreldrene om det er noe, spørre om barna deres skal spise middag her osv, avtale henting, men jeg syns altså det er urimelig og unaturlig av barnet mitt å kreve at jeg er den ansvarlige for å avtale vennebesøk på hens vegne. 

Hva synes dere? 

Anonymkode: 17ff2...615

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer litt ann på barnet og hvordan man bor. 
Er barnet et beskjedent barn som har vanskelig for å ta initiativ, så er det greit å gjøre dette når de er 10 år også syns jeg i samarbeid med barnet selvfølgelig. 
Vi bor på bygda i kjøreavtstand til venner, så vi har vært innblandet i vennebesøk lenge. Har ikke avtalt for barnet, men har dobbeltsjekket med foreldre, avtalt henting osv. Nå er hun 12 år og nå går det aller meste av seg selv. Spør ofte foreldrene når det passer med henting da. 

Anonymkode: 2232c...e0d

• Liker 1
Skrevet

Det bør han kunne klare selv. Hvis han ikke gjør det, og blir sittende hjemme alene, kan du jo "pushe" litt og hjelpe han på gli i starten. Oppfordre han til å kontakte den og den og spørre om han kan komme bort, f.eks.. Etter hvert som han blir vant til det, gjør han det forhåpentligvis av seg selv.

Skrevet

Jeg tenker det kommer an på hva vennene og foreldrene deres gjør - er det vanlig at de voksne organiserer der dere bor? Om ikke, er det på høy tid å organisere selv. Vi bor ikke tett på andre, men våre tre barn har organisert seg selv fra 8-9-årsalder, med enkelte unntak, der det er snakk om nye venner, og foreldrene trenger å vite hvem vi er og hvor vi bor. 

Anonymkode: 17d37...333

Skrevet

Det er jo veldig annerledes i dag. Det er ikke så vanlig å bare ringe på folks dører lenger (sikkert store forskjeller, men dere skjønner hva jeg mener). Har 10-åringen egen telefon? Om så ville jeg vist barnet hvordan man kan spørre på tlf. Barn er forskjellige, noen er veldig populære og må ikke jobbe for å bli invitert. Andre må være litt mer aktive. Om barnet ditt er litt forsiktig ville jeg ikke sluppet helt taket, faren er at barnet faller utenfor sosialt. 

Anonymkode: e3f28...e56

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...