Gjest Inverto Skrevet 27. oktober 2023 #1 Del Skrevet 27. oktober 2023 Er det bare jeg som synes at Oslo-dialekten har en ganske snarky følelse? Det er den perfekte dialekten å være frekk og sarkastisk på xD Jeg kan ikke helt sette fingeren på hvorfor jeg føler det slik. Det er ett eller annet fonetisk som foregår der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
powerpuffen Skrevet 27. oktober 2023 #2 Del Skrevet 27. oktober 2023 Hæ? Her er jeg ikke enig. Oslo-dialekten har jo litt schwung i seg. Jeg er nordlenning - gretten og monoton i toneleie. Dét er uvennlig dialekt. 3 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #3 Del Skrevet 27. oktober 2023 Vestlandet sånn Bømlo/Kvinnherad dialekt. Syns den er den beste dialekten å være sarkastisk på. Veldig fin dialekt da. Oslo dialekt er vel bare koselig? Anonymkode: d09c7...def 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #4 Del Skrevet 27. oktober 2023 Er det noe som heter Oslo-dialekt? Anonymkode: 9c782...06e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inverto Skrevet 27. oktober 2023 #5 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det noe som heter Oslo-dialekt? Anonymkode: 9c782...06e Vet da faen hva den heter jeg. Den de snakker i Oslo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sukkerbunn Skrevet 27. oktober 2023 #6 Del Skrevet 27. oktober 2023 Bokmål ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inverto Skrevet 27. oktober 2023 #7 Del Skrevet 27. oktober 2023 Sukkerbunn skrev (Akkurat nå): Bokmål ☺️ Ja du den har jeg hørt om! 🤣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #8 Del Skrevet 27. oktober 2023 Sukkerbunn skrev (7 minutter siden): Bokmål ☺️ Bokmål er skriftemål. Jeg tenker østlandsk, eller oslodialekt. Så er det forskjeller innenfor Oslo også, med a-endinger i Grorud, og en- vest. Bor i Oslo, men ikke her ifra. Synes ikke den høres spesielt uvennelig ut. Er vel øret som hører. Anonymkode: 7109f...529 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #9 Del Skrevet 28. oktober 2023 Sukkerbunn skrev (7 timer siden): Bokmål ☺️ Er et skriftspråk. Oslomål er et talemål, altså en dialekt (eller flere ulike da, innenfor Oslo) Anonymkode: 4c294...173 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #10 Del Skrevet 28. oktober 2023 Synes det er synd når folk kaller det det som snakker rundt Oslo for "østlandsk", da østlandet er et stort område med stor dialektvariasjon. Østerdalen, Gudbrandsdalen, Valdres, Jevnaker osv er alt "Østlandet" Anonymkode: 4c294...173 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #11 Del Skrevet 28. oktober 2023 Du må være mer presis. Om du mener Oslo vest er jeg delvis enig 😅 Anonymkode: d24bb...e8e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 28. oktober 2023 #12 Del Skrevet 28. oktober 2023 @Inverto Er da bare å lese om Oslo og dialektene her: https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Oslodialekt «Oslodialekt, det vil si den tradisjonelle dialekten i Oslo, ligger i grenselandet mellom vikværske dialekter og midtøstlandske dialekter. Når man definerer det tradisjonelle talemålet i Oslo er dette adskilt fra den måten de fleste innbyggerne i Oslo snakker på i dag. Årsaken til dette er at dialekten av forskellige årsaker, i svært stor grad har blitt erstatta av varianter av standard østnorsk. Disse variantene har betydelig spennvidde, fra dialektnære former til former som ligger svært nær bokmåls- og riksmålsnormen. Disse variantene er ikke geografisk definert på samme måte som dialekter, og regnes som standardspråk. En kan også dele talemålet i Oslo inn i to hovedsosiolekter: østkantmålet, som ligger nær oslodialekten, og vestkantmålet som er et standardspråk. De to har ofte vært omtalt som henholdsvis gatespråk og finspråk.» https://sprakprat.no/2017/05/11/oslo-en-by-med-to-dialekter/ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inverto Skrevet 28. oktober 2023 #13 Del Skrevet 28. oktober 2023 Interessant! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Menelaos Skrevet 28. oktober 2023 #14 Del Skrevet 28. oktober 2023 Jeg synes ikke Oslo-dialekten høres uvennlig ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Menelaos Skrevet 28. oktober 2023 #15 Del Skrevet 28. oktober 2023 (endret) Sukkerbunn skrev (12 timer siden): Bokmål ☺️ Nå må folk lære seg at bokmål er noe man skriver, man snakker ikke bokmål Nynorsk og Bokmål er skriftspråk, ikke talespråk. Er alt for mange som tror at man snakker bokmål og nynorsk, det gjør man ikke, man skriver bokmål og nynorsk. Endret 28. oktober 2023 av Menelaos Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Menelaos Skrevet 28. oktober 2023 #16 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er det noe som heter Oslo-dialekt? Anonymkode: 9c782...06e https://no.wikipedia.org/wiki/Oslodialekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #17 Del Skrevet 28. oktober 2023 Det er jo stor forskjell på Oslo-dialekt, se på ytterpunktene, vestkanten og østkanten. Vestkanten høres pent og formelt ut, mens østkanten er litt mer- ja. Anonymkode: dcbdb...6a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #18 Del Skrevet 28. oktober 2023 Menelaos skrev (5 timer siden): Nå må folk lære seg at bokmål er noe man skriver, man snakker ikke bokmål Nynorsk og Bokmål er skriftspråk, ikke talespråk. Er alt for mange som tror at man snakker bokmål og nynorsk, det gjør man ikke, man skriver bokmål og nynorsk. Det er garantert et par enkeltindivider som snakker rent bokmål eller nynorsk – men for folk flest er det kun et skriftspråk. Anonymkode: dcbdb...6a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #19 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er garantert et par enkeltindivider som snakker rent bokmål eller nynorsk – men for folk flest er det kun et skriftspråk. Anonymkode: dcbdb...6a5 Man kan pr definisjon ikke snakke et skriftspråk. Snakking krever lyd, noe ett skriftspråk ikke har. Da kommer uttale av de ulike ordene inn. Vi har ikke noe "normert uttale" av ord på norsk, kun en rekke dialekter. Anonymkode: 4c294...173 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #20 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man kan pr definisjon ikke snakke et skriftspråk. Snakking krever lyd, noe ett skriftspråk ikke har. Da kommer uttale av de ulike ordene inn. Vi har ikke noe "normert uttale" av ord på norsk, kun en rekke dialekter. Anonymkode: 4c294...173 Hvis vi ikke har normert uttale, så kan du jo forsåvidt uttale ordene slik du vil, så lenge det samsvarer med hvordan de skrives/staves. Dette blir rent bokmål-snakk. Anonymkode: dcbdb...6a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå