AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #1 Skrevet 27. oktober 2023 Får dere andre med barnehagebarn beskjed om ansatte blir langtidssykemeldt og forsvinner over lengre perioder? Skjønner så klart at de ikke kan opplyse om årsak og andre private detaljer. Bare synes det er merkelig at flere faste ansatte fordufter over lengre perioder (typ tre uker uten noe info) og det er da dårlig bemanning (mangler tidlig- og senvakt), ingen info, bare masse styr med vikarer... hadde til og med en ansatt som brått forsvant i 6-7 uker, barnet vårt sa vedkommende var i utlandet, og brått fikk vi beskjed om at den ansatte hadde blitt sparket (for mange ansatte i bhg). Vedkommende var en fantastisk person/ressurs, og veldig synd å ikke kunne si hadet for både foreldre og barn. Vi har også et barn som trives best med stabilitet og merker barnet blir usikker på bhg når situasjonen er slik. Anonymkode: f103f...b46
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #2 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Får dere andre med barnehagebarn beskjed om ansatte blir langtidssykemeldt og forsvinner over lengre perioder? Skjønner så klart at de ikke kan opplyse om årsak og andre private detaljer. Bare synes det er merkelig at flere faste ansatte fordufter over lengre perioder (typ tre uker uten noe info) og det er da dårlig bemanning (mangler tidlig- og senvakt), ingen info, bare masse styr med vikarer... hadde til og med en ansatt som brått forsvant i 6-7 uker, barnet vårt sa vedkommende var i utlandet, og brått fikk vi beskjed om at den ansatte hadde blitt sparket (for mange ansatte i bhg). Vedkommende var en fantastisk person/ressurs, og veldig synd å ikke kunne si hadet for både foreldre og barn. Vi har også et barn som trives best med stabilitet og merker barnet blir usikker på bhg når situasjonen er slik. Anonymkode: f103f...b46 Det har nok med personvern å gjøre... Noen ganger opplyser vi om sykemelding, andre ganger ikke, pga samtykke fra den ansatte Anonymkode: f637b...581 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #3 Skrevet 27. oktober 2023 Jeg forsvant i over 1 år, det er ikke akkurat sånn at man planlegger å bli syk. Selvfølgelig opplyser de ikke om sensitiv info om de ansatte, det gjør vi da heller ikke om barna? Vi har taushetsplikt over både ansatte og barn. Anonymkode: 11e50...ce3 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #4 Skrevet 27. oktober 2023 På en jobb er det lov å kommunisere at Anita er sykemeldt til X dato. Våre barn fortjener vel egentlig samme kommunikasjon. Anonymkode: caf88...353
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #5 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg forsvant i over 1 år, det er ikke akkurat sånn at man planlegger å bli syk. Selvfølgelig opplyser de ikke om sensitiv info om de ansatte, det gjør vi da heller ikke om barna? Vi har taushetsplikt over både ansatte og barn. Anonymkode: 11e50...ce3 Er det sensitiv informasjon at man opplyser om at en ansatt er sykmeldt og vil bli borte en stund? Skal selvfølgelig ikke opplyses om grunn, åpenbart. Hvis mitt barn mister en trygg og viktig omsorgsperson over flere uker eller måneder så bør vel jeg som forelder vite hva jeg skal si til barnet. Hvis barnet mitt ble borte fra barnehagen over en lang periode ville jeg jo også at de andre barna skulle få en forklaring, selv om grunnen var sensitiv. Anonymkode: f103f...b46
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #6 Skrevet 27. oktober 2023 I vår barnehage henger de opp på døren bilde av hvilke ansatte som jobber den uka. Byttes hver mandag. Da har vi iallefall litt kontroll på hvem som er tilstedet. Anonymkode: 4873e...294 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #7 Skrevet 27. oktober 2023 Det er litt opp til den som er sykemeldt hos oss. Vi har jo taushetsplikt ovenfor både barn og ansatte. Selv så har jeg ingen problem med at det er åpen informasjon. Da jeg var gravid og ble sykemeldt pga bekken så fikk foreldrene beskjed om at jeg ble vekke, tenker det er med på å skape litt mer forutsigbarhet for både store og små:) samt at vi har bilde av hvem som er på jobb i garderoben og det er jo litt merkelig når jeg plutselig ikke dukker opp på noen måneder enda alle vet at jeg jobber 100% 😅 Anonymkode: 993f1...7b2 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #8 Skrevet 28. oktober 2023 Det er litt opp til den som er sykemeldt hos oss. Vi har taushetsplikt, ingen har rett til å vite noe som helst. En ansatt fikk kreft, da opplyste vi bare at hun var sykemeldt og ville være borte til en viss dato. De foreldrene som spurte, fikk vite hva det var, for det ønsket den ansatte selv. Jeg var sykemeldt et år, da skrev de bare at jeg kom til å være borte på ubestemt tid. Anonymkode: 13088...b58 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #9 Skrevet 28. oktober 2023 i vår bhg informeres det om at "ansatt" blir borte en stund, og så opplyser de om hvem som er vikar for vedkommende. I våres var det 4 faste ansatte som var borte i lengre tid fra avd, da fikk vi informasjonsmøte om hva de gjorde med saken, prøvde å få inn faste vikarer osv. Vi får hver uke beskjed hvis det er en vikar inne for noen som er sykemeldte. Anonymkode: 16b60...c3a
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #10 Skrevet 28. oktober 2023 Det er opp til den sykemeldte både der barna mine går, og der jeg jobber. Ved langtidssykemeldinger er det vanlig at det skrives i appen at xx er sykemeldt/borte en periode og yy er vikar. Og evt. en presentasjon av vikaren(e) hvis det er ukjente. Eller "vi jobber med å få tak i vikar", for det er dessverre ikke alltid så enkelt. Vi skriver i appen hvem som er på hvilken vakt hver dag, fordi vi har sett at det er fint å vite det for enkelte av barna, også når det er bare fast ansatte på jobb. Jeg ville tatt det opp med barnehagen. Det er ikke sikkert de kan gi dere informasjonen dere ønsker, men si i fra om et ønske om mer informasjon om hvem som er sammen med barna deres. Det bør dere kunne få. Anonymkode: ad7c6...f84
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #11 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Får dere andre med barnehagebarn beskjed om ansatte blir langtidssykemeldt og forsvinner over lengre perioder? Skjønner så klart at de ikke kan opplyse om årsak og andre private detaljer. Bare synes det er merkelig at flere faste ansatte fordufter over lengre perioder (typ tre uker uten noe info) og det er da dårlig bemanning (mangler tidlig- og senvakt), ingen info, bare masse styr med vikarer... hadde til og med en ansatt som brått forsvant i 6-7 uker, barnet vårt sa vedkommende var i utlandet, og brått fikk vi beskjed om at den ansatte hadde blitt sparket (for mange ansatte i bhg). Vedkommende var en fantastisk person/ressurs, og veldig synd å ikke kunne si hadet for både foreldre og barn. Vi har også et barn som trives best med stabilitet og merker barnet blir usikker på bhg når situasjonen er slik. Anonymkode: f103f...b46 Vi opplevde at barnehagen tok ned bildet på primærkontakten til barnet vårt... Hun hadde vært mye borte over lengre tid. Da måtte vi spørre hva som skjedde, og fikk vite at hun hadde sluttet 😂 Drøyt. Anonymkode: f35f9...6a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå