AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #1 Skrevet 27. oktober 2023 Jeg har slanket meg og gått opp i vekt flere ganger, men har nå klart å gå ned å holde vekten i nesten 2 år (lenger enn noen gang før) med hjelp av blant annet periodisk faste. Tidligere har sult vært noe jeg har enten følt som såpass ubehagelig at jeg har spist bort umiddelbart, eller noe jeg må bruke all viljestyrke til å kjempe imot. Sånn var det da jeg begynte med periodisk faste - jeg talte timene og led fram til jeg "fikk lov til å spise". Men det som har skjedd en eller annen gang på veien er at jeg ikke lenger må bruke viljestyrke til å holde meg til tre måltider i et avgrenset spisevindu. Det går mer og mer av seg selv (men det er etter flere år, altså). Nå ser jeg flere fordeler med å tåle å være sulten hver dag, og ikke småspise mellom måltider: - Blodsukkeret er mer stabilt. Jeg blir mindre påvirket fysisk av sult, mindre hangry. - Mat som er bra for meg, men som tidligere ikke ga meg noe pga bedøvede smaksløker, feks grønnsaker smaker mye bedre når man er skikkelig sulten. Man nyter fersk mat når man tillater seg å være skikkelig sulten før et måltid. - Det krever stadig mindre å okkupere seg med andre ting og klare å ignorere matstøy. - Å stole på at kroppen har fått det den trenger av næring, og at det ikke er kroppen som roper - "gi meg noe!", men hodet. Og hjernen min er meg. Jeg er ikke en slave av hjernen, jeg kan styre hjernens formaninger. - Det er mer gøy å bruke mer tid på å kokkelere, få en bedre respekt for råvarene, uten å tenke rask stopp av sult - nå. - Sparer penger ved å planlegge måltider, og kutte ut raske mellommåltider pakket inn i plast. Sikker flere punkter, men alt i alt, det at vi har mistet evnen til å tåle å være sulten hver eneste dag har både ført oss inn i en fedmeepidemi, og også tatt fra oss ekte matglede. Mine erfaringer. Anonymkode: 1edd2...84c 6 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #2 Skrevet 29. oktober 2023 Kroppen har godt av å være ordentlig sulten. Sånn har jeg hatt det i mange år. Har alltid tålt sult. Spiser meg heller aldri helt mett, for synes det er så ubehagelig. Anonymkode: 14d4b...56a 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #3 Skrevet 1. november 2023 Samme her, TS! ❤️ Bare at eg følte det slik etter 3 dagar på periodisk faste. Enig i alle punkta dine. Vil berre legge til - passar på å få i meg grønnsaker/frukt/"ekte" mat fordi det er det kroppen treng for at den skal fungere. Anonymkode: eb44e...3e5 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #4 Skrevet 2. november 2023 Så enig. Jeg har fastet siden i sommer, og har fortsatt en liten vei og gå. Tenker fortsatt litt mye på neste måltid og hvor lenge det er igjen MEN jeg tåler sult mye bedre, blir ikke skjelven eller uvel. Og det er jo faktisk en mye bedre følelse å være litt sulten enn å være stinn/altfor mett som jeg ofte var tidligere. Er også mer bevisst på å spise renere og ser hva ting inneholde mtp næring, protein, kcal osv. Anonymkode: a8831...aa4 2
Purple_Pixiedust Skrevet 2. november 2023 #5 Skrevet 2. november 2023 Jeg begynte med periodisk faste igjen på søndag som var. Er ennå i en fase hvor jeg er veldig sulten i timene før kl 12, men jeg vet at jeg etter hvert blir vant med det. Ekstra motivasjon er at jeg trenger å gå ned 4-5 kg for å passe kjolen til jul bedre. 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #6 Skrevet 2. november 2023 De færreste av oss har faktisk kjent på ekte sult. Hva vi tenker på som sult, er egentlig et hormon (grenhlin eller noe i den duren) som forteller oss at "du bruker å spise på denne tiden av døgnet, så nå setter jeg i gang forberedelsene for å ta imot og fordøye mat." Da får man denne tomhetsfølelsen i magen, blir skjelven etc. Etter noen dager (eller lengre, det er individuelt) med endret spisemønster, vil kroppen justere seg. Det er sikkert masse andre komponenter i dette også. Men ja, det er deilig. Jeg føler en frihet av å ikke måtte planlegge dagen rundt mat og måltider. Jeg kan bare dra og gjøre ting uten å stresse over at jeg først må trøkke i meg noe. (Jeg har ikke et fast spisevindu; det første måltidet faller mellom 12-15, også siste måltid er mellom 15-18.) Og som du sier, det er mye enklere og spise sunt når man er på periodisk faste. Man vil automatisk velge sunnere matvarer og sunnere snacks. Jeg tror noe av det kommer av at man ønsker å få i seg alt man trenger av vitaminer etc, men også fordi, når smaksløkene går en stund uten mat, så vil de bli mer sensitive. Når smaksløkene blir mer sensitive, så trenger man ikke å spise mat med stort salt- og fettinnhold. Derfor går man gjerne for mer hjemmelaget mat, og føler seg tilfreds med snacks som nøtter og frukt vs sjokolade og potetgull. Potetgull smaker alt for salt og fettete for meg nå. Det er nesten så jeg brekker meg. Gleden av å lage mat har også vokst, som du nevner, og man setter langt større pris på måltidene man lager. Det er merkelig hvordan noen ekstra timer kan få oss til å skifte hele vårt perspektiv på mat, og følelsene våre rundt mat. Anonymkode: f9898...69a 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #7 Skrevet 2. november 2023 Jeg opplever å bli svimmel, slapp og dårlig når jeg prøver fasteperioder - blir liksom uklar/surrete i hodet. Var det slik for dere også i starten? Er det bare å holde ut så blir det bedre? Anonymkode: 9dd35...4ce
Artmo3 Skrevet 2. november 2023 #8 Skrevet 2. november 2023 Har samme positive erfaring som deg, men funnet ut at om jeg spiser meg skikkelig mett på kvelden, og det med ett protein og fettrikt kosthold, så føler jeg meg ikke sulten på dagen, og har mer energi enn når jeg ikke faster. Men viljestyrken tar meg iblant, så er ikke alltid jeg klarer å holde den rytmen, siden jeg er så glad i mat og lage mat
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #9 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg opplever å bli svimmel, slapp og dårlig når jeg prøver fasteperioder - blir liksom uklar/surrete i hodet. Var det slik for dere også i starten? Er det bare å holde ut så blir det bedre? Anonymkode: 9dd35...4ce Ja, absolutt! Jeg hadde alt mulig slags abstinenser i starten. Kvalme og hodepine var det verste i tillegg til det mentale. Og slappheten. Kroppen trenger tid til å omstille seg et nytt kosthold. Det er egentlig det samme nå når jeg har drevet med periodisk faste og få måltider i 2 år. Om jeg spiser mye sukker og junkfood nå så får jeg den samme reaksjonen som da jeg kuttet dette ut - kvalme og uvelhet. Anonymkode: 1edd2...84c
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #10 Skrevet 5. november 2023 Det høres ut som du har oppnådd flotte resultater med periodisk faste! Det er flott å høre at du har klart å opprettholde vekten din i nesten to år. Det virker som om du har utviklet en sunnere holdning til sult og mat, og at du nå kan nyte maten og oppleve flere fordeler. Fortsett med den gode innsatsen! Anonymkode: dfdd2...fa2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå