Gå til innhold

Hvor høy tror du strømprisen blir i vinter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke så galt nå i forhold til for et år siden, men denne grafen fra vg viser de ekstreme variasjonene i forhold til den jevne (og lave) prisen tidligere. Så det er bare å rette en "takk" til politikerne som har klart å fucke opp en velfungerende system.

image.thumb.png.3d52f2963b5cbf04bb77ae7167fcc34a.png

Anonymkode: 73d35...34c

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det hjelper på at staten tar 90% av kostnadene over 87,5øre inkl.mva. så grafen blir relativt misvisende. Nå er tilogmed støtten justert time-for-time, så man slipper tidvis ugunstig pristopp tilogmed 

Endret av newman01
  • Liker 2
Skrevet

Ser ikke helt problemet når strømstøtten uansett dekker det meste.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en utmerket vedovn og en halv skog klar til å brennes opp, så: Bring it on 😅 Neida. Bruker veldig lite strøm (bortsett fra at jeg har tenåringer som dusjer opp alt varmtvannet…) og vet jeg er heldig sånn sett. Håper strømprisene blir levelige for de som merker det godt på lommeboka ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

Lørdag kl 18 koster strømmen 205 øre inkl mva. når vi trekker fra strømstøtten så koster den 99øre  Så kommer regningen og den er tillagt en 50 øring i nettleie, minst. Leverandørene plusser også på for påslag og annet.

Jeg syns at det blir drøyt nok, til tross for strømstøtte. 

strømstøtte beregnes når spotpris overstiger 73 øre, dvs at vi ikke får noen strømstøtte før prisen inkl mva passerer 91,25 øre.

Tallene kan leses på den fine strømsiden til https://www.startsiden.no/strømpris/

Endret av Adobyen
Skrevet
Adobyen skrev (31 minutter siden):

Lørdag kl 18 koster strømmen 205 øre inkl mva. når vi trekker fra strømstøtten så koster den 99øre  Så kommer regningen og den er tillagt en 50 øring i nettleie, minst. Leverandørene plusser også på for påslag og annet.

Jeg syns at det blir drøyt nok, til tross for strømstøtte. 

strømstøtte beregnes når spotpris overstiger 73 øre, dvs at vi ikke får noen strømstøtte før prisen inkl mva passerer 91,25 øre.

Tallene kan leses på den fine strømsiden til https://www.startsiden.no/strømpris/

Folk tror jo enda at staten dekker 90% av regningen. Jeg må nok ha det kaldt i vinter også.

Anonymkode: bc05b...a70

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

De burde ikke økt grensen fra 70 øre opp til 73 øre, men heller senket den til under 50 øre :)

Endret av Adobyen
Skrevet
20 hours ago, newman01 said:

Det hjelper på at staten tar 90% av kostnadene over 87,5øre inkl.mva. så grafen blir relativt misvisende. Nå er tilogmed støtten justert time-for-time, så man slipper tidvis ugunstig pristopp tilogmed 

Bedrifter får ikke "strømstøtte". Det fører til høyere kostander, høyere pris til kunden, og økt inflasjon, hvis de da ikke går de konk / flytter ut av landet.

Anonymkode: 73d35...34c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Forhåpentligvis over 231øre + mva hele tiden🤷🏻‍♀️😂. Har fastprisavtale på 145 øre, så om den passerer 231+mva får jeg betalt for å bruke strøm. 

Jadajada, jeg kommer til å erte på meg folk nå. Men før dere klager; i hele sommer, når prisen har vært nede på 20 øre og sånn, så har jeg fremdeles betalt 145øre. Altså langt mer enn alle andre. Å velge fastpris på strøm er gambling. Jeg valgte det for 3 år i fjor vår. Har enda 1,5 år igjen. Så langt har jeg gått ca i 0 samlet sett. Fikk mange 1000 igjen hver mnd i vinter, men har betalt mange 1000 mer enn hvermannsen i sommer. 

Anonymkode: 7efac...83f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Forhåpentligvis over 231øre + mva hele tiden🤷🏻‍♀️😂. Har fastprisavtale på 145 øre, så om den passerer 231+mva får jeg betalt for å bruke strøm. 

Jadajada, jeg kommer til å erte på meg folk nå. Men før dere klager; i hele sommer, når prisen har vært nede på 20 øre og sånn, så har jeg fremdeles betalt 145øre. Altså langt mer enn alle andre. Å velge fastpris på strøm er gambling. Jeg valgte det for 3 år i fjor vår. Har enda 1,5 år igjen. Så langt har jeg gått ca i 0 samlet sett. Fikk mange 1000 igjen hver mnd i vinter, men har betalt mange 1000 mer enn hvermannsen i sommer. 

Samme her, men har 50 øre i fastpris. Jeg håper strømmen blir dyr hele vinteren.

Anonymkode: 26b9e...67f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ergo ikke smart å binde strømmen. De vet de tjener på dette når prisen er lav. 

Hos oss er prisen over 2 kr nå, altfor mye. Så kommer nettleien. Den er kjempedyr. Sett ned nettleien! Den ruinerer oss.

Anonymkode: 7e567...cb0

Skrevet
On 10/28/2023 at 12:42 AM, Hensatt said:

Fordi den heter «midlertidig strømstøtte»

Dessuten er det fremdeles dyrt. Si at man har en snittpris vi faktisk må betsle før nettleie op nesten en krone er det vanvittig dyrt. 

Anonymkode: 63f4f...36d

• Liker 1
Skrevet

Like ille som i fjor. 

Anonymkode: 43fe2...997

Skrevet
On 10/28/2023 at 12:42 AM, Hensatt said:

Husk at strømstøtten går ikke til oss FOLKET, den går til strømselskapene. Så regjeringen sponser alle strømselskapene med oljepengene våre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Husk at strømstøtten går ikke til oss FOLKET, den går til strømselskapene. Så regjeringen sponser alle strømselskapene med oljepengene våre. 

Hæ?

• Liker 1
Skrevet

Det er jo nettleien som er problemet!! Selve strømprisen dekkes jo med 90 % på absolutt alt som overskyter 70 øre.

Anonymkode: f8e8b...797

• Nyttig 1
Skrevet
6 minutter siden, Hensatt said:

Hæ?

Hvorfor er strømprisene høye? Jo, fordi strømselskapene velger det. Tilbud og etterspørsel, blabla.

Istedenfor å fjerne avgifter/nettleie som går til staten, så gir staten strømstøtte. Hvem er det som tjener på det? Jo strømselskapene.

Hva faen er det du ikke forstår???????????

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er strømprisene høye? Jo, fordi strømselskapene velger det. Tilbud og etterspørsel, blabla.

Istedenfor å fjerne avgifter/nettleie som går til staten, så gir staten strømstøtte. Hvem er det som tjener på det? Jo strømselskapene.

Hva faen er det du ikke forstår???????????

Det er ikke avgifter som presser prisen opp, men markedet. Tilbud og etterspørsel, som du sier selv. Strøm (og internett) burde aldri vært en markedsvare, men heller regulert og priset som vann og avløp.

Anonymkode: 82937...2e5

Skrevet

Jeg tror strømprisene blir høye når det er kaldt og ikke så høye om det er mildt. Tipper de skrur opp prisene nå som snøen allerede har kommet. 

Anonymkode: 3be7a...06e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...