AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #1 Skrevet 27. oktober 2023 Min samboer kommer til å få noe forskudd på arv nå og er tydeligvis veldig redd for at noe av hans arv skal falle meg til gode. Ok, det er hans arv. Vi sitter i et hus (som vi eier 50/50) som trenger oppussing. Han mener at det beste er at han bruker sin arv på denne oppussingen, og at vi da må «finne en måte som gjør at jeg ikke har rett på disse pengene.» Hsn aner ikke hvilken måte dette skulle være. Altså hvilken måte skulle det være uten at eierbrøken endres? Det er selvsagt uaktuelt for meg. Jeg har heller ikke lyst til å sitte å betale ned på et privat lån til han heller. Er det andre måter å gjøre dette på? Jeg vil heller pusse opp sagtere, med egensparte middeler, enn å gå inn i en eller annen deal med han. ps. vi har felles barn og vært sammen i 15 år, så ikke et nytt forhold dette her. Anonymkode: 549cf...dee 3 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #2 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min samboer kommer til å få noe forskudd på arv nå og er tydeligvis veldig redd for at noe av hans arv skal falle meg til gode. Ok, det er hans arv. Vi sitter i et hus (som vi eier 50/50) som trenger oppussing. Han mener at det beste er at han bruker sin arv på denne oppussingen, og at vi da må «finne en måte som gjør at jeg ikke har rett på disse pengene.» Hsn aner ikke hvilken måte dette skulle være. Altså hvilken måte skulle det være uten at eierbrøken endres? Det er selvsagt uaktuelt for meg. Jeg har heller ikke lyst til å sitte å betale ned på et privat lån til han heller. Er det andre måter å gjøre dette på? Jeg vil heller pusse opp sagtere, med egensparte middeler, enn å gå inn i en eller annen deal med han. ps. vi har felles barn og vært sammen i 15 år, så ikke et nytt forhold dette her. Anonymkode: 549cf...dee Hadde ikke vært noe tema her i huset, alt er felles. Ikke gift, 1 barn… Anonymkode: e59b3...174 8 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #3 Skrevet 27. oktober 2023 Han kan jo få ut de X tusen han putter inn ved salg/brudd, før dere deler alt i to? Anonymkode: 940fb...5c6 11
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #4 Skrevet 27. oktober 2023 Arv burde dere holde utenfor dersom eierbrøken ikke skal andres. Han får spare pengene i fond eller noe annet, men ikke bruke på huset,. Anonymkode: 1e597...1f1 21 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #5 Skrevet 27. oktober 2023 Han bør investere de i noe annet. Det bør ikke blandes inn i huset. Anonymkode: b2cf2...088 18
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #6 Skrevet 27. oktober 2023 Tror det beste er at han setter pengene i fond eller noe, og at dere heller sparer til å pusse opp. Han legger jo opp til konflikt allerede, dvs det er helt greit at han vil beholde sin arv, men hvis endring av eierbrøken ikke er aktuelt for deg (også forståelig), så er det en minefelle å skyte inn penger i oppussing som skal skjevdeles senere ved et evt brudd. La huset være et felles prosjekt med felles midler, og så kan han beholde sin arv - sporbart - i fond. Det er også sannsynligvis en mye bedre investering for ham rent økonomisk. Anonymkode: 83db5...b96 10 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #7 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han kan jo få ut de X tusen han putter inn ved salg/brudd, før dere deler alt i to? Anonymkode: 940fb...5c6 Det betyr jo at jeg i praksis skal eie mindre av huset, altså at verdien på huset skal deles på en annen brøk enn 50/50. ts Anonymkode: 549cf...dee
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #8 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Han bør investere de i noe annet. Det bør ikke blandes inn i huset. Anonymkode: b2cf2...088 Hva i all verden da? Skal han ta en fancy ferie i mens jeg og våre felles barn sitter hjemme? Jeg er vel der at jeg aldri ville tenkt noe sånt. Jeg har arv i vente jeg også, og det kommer til å gå rett i det som er best for familien as. Vi har ingen særkullsbarn, våre barn arver alt uansett. ts Anonymkode: 549cf...dee 2 5
Agatha Skrevet 27. oktober 2023 #9 Skrevet 27. oktober 2023 Skjønner ikke hvorfor du er så redd for å endre eierbrøken..om dere trenger oppussing og han har penger. Syns det er veldig rart om du forventer at han skal bruke de pengene og ikke ha noen garanterer for å få noe av de igjen en dag. Alternativet er jo at du låner opp halvparten av den summen dere trenger til oppussing også spytter dere inn likt.. evt så må du betale mer på det lånet dere allerede har tilsvarende det han putter inn 11
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #10 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det betyr jo at jeg i praksis skal eie mindre av huset, altså at verdien på huset skal deles på en annen brøk enn 50/50. ts Anonymkode: 549cf...dee Vel…om han ikke vil du skal få kloa i de ved brudd er det jo to valg. Han putter de i huset med en klausul om å få de ut ved brudd. Eller han sparer de/fondt/nytt gitarsett/syr de i madrassen eller hva han nå vil bruke de på som ikke skal tilfalle deg… Anonymkode: 940fb...5c6 6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #11 Skrevet 27. oktober 2023 Agatha skrev (Akkurat nå): Skjønner ikke hvorfor du er så redd for å endre eierbrøken..om dere trenger oppussing og han har penger. Syns det er veldig rart om du forventer at han skal bruke de pengene og ikke ha noen garanterer for å få noe av de igjen en dag. Alternativet er jo at du låner opp halvparten av den summen dere trenger til oppussing også spytter dere inn likt.. evt så må du betale mer på det lånet dere allerede har tilsvarende det han putter inn Hvorfor skulle jeg gå fra 50% eier brøk til noe mindre (vi bor i Oslo prisene kommer til å stige på sikt). Vi er ikke avhengige av arven hans for å pusse opp huset. Det vil ta lengre tid, men vi får det til uten arven hans. Jeg ser absolutt ingen fordeler for meg i at han skal bruke arven sin på dette, og så kreve mine prosenter av huset for det. ts Anonymkode: 549cf...dee 6 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #12 Skrevet 27. oktober 2023 Er i samme båt. Pengene blir egenkapital til barna når den tid kommer. Anonymkode: b9033...9ef 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #13 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vel…om han ikke vil du skal få kloa i de ved brudd er det jo to valg. Han putter de i huset med en klausul om å få de ut ved brudd. Eller han sparer de/fondt/nytt gitarsett/syr de i madrassen eller hva han nå vil bruke de på som ikke skal tilfalle deg… Anonymkode: 940fb...5c6 Går det ikke an med en klausul om at de pengene tilfaller våre barn? Hvorfor skal jeg måtte gi opp prosenter av mitt eget hus når jeg ikke ønsker det. Jeg er dritstolt av å eie 50/50. Har mange venninner som eier 40/60 eller 30/70 og til og med 10/90. Jeg har jobbet beinhardt for å få det til, og nå føles det som jeg bare skal gi det bort… ts Anonymkode: 549cf...dee 10
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #14 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er i samme båt. Pengene blir egenkapital til barna når den tid kommer. Anonymkode: b9033...9ef Sant, det tenker jeg også. Hadde forstått det om vi hadde mine dine og våre, men det har vi ikke. Han har sterilisert seg og jeg er 43 år. Vi skal ikke og kan ikke få andre barn. ts Anonymkode: 549cf...dee 2
Agatha Skrevet 27. oktober 2023 #15 Skrevet 27. oktober 2023 Jeg missforso, trodde det var du som ville pusse opp nå. Men det er altså han. Da ville jeg ventet med oppussingen til du kan spytte inn tilsvarende...men om det er rentefritt for deg at han spytter inn nå så skjønner jeg ikke forskjellen på at du sparer hver måned vs at du betaler inn på sikt den del av oppussingen. At han på en måte legger ut. 1
Forvirret23 Skrevet 27. oktober 2023 #16 Skrevet 27. oktober 2023 Så trist at en du deler livet med er så redd for pengene han får. Jeg har nettopp arvet og de gikk til huset vårt, ferie sammen og en sparekonto sammen. Jeg skal jo dele hele mitt liv med han som er gift med meg. Jeg hadde aldri minsket min eier brøk, jeg hadde også blitt kjempe såret over denne sikre seg at jeg ikke får kloa i de, og jeg tror jeg hadde heretter hatt delt mer i økonomien vår. 11 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #17 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Min samboer kommer til å få noe forskudd på arv nå og er tydeligvis veldig redd for at noe av hans arv skal falle meg til gode. Ok, det er hans arv. Vi sitter i et hus (som vi eier 50/50) som trenger oppussing. Han mener at det beste er at han bruker sin arv på denne oppussingen, og at vi da må «finne en måte som gjør at jeg ikke har rett på disse pengene.» Hsn aner ikke hvilken måte dette skulle være. Altså hvilken måte skulle det være uten at eierbrøken endres? Det er selvsagt uaktuelt for meg. Jeg har heller ikke lyst til å sitte å betale ned på et privat lån til han heller. Er det andre måter å gjøre dette på? Jeg vil heller pusse opp sagtere, med egensparte middeler, enn å gå inn i en eller annen deal med han. ps. vi har felles barn og vært sammen i 15 år, så ikke et nytt forhold dette her. Anonymkode: 549cf...dee Synes det høres helt sykt ut 😆 Hadde jeg arvet penger, uansett hvor mye så hadde det kommet oss begge til gode. Hele familien. Hadde nok betalt ned så mye som mulig på huslån nå når rentene er så høye. Vi har vært sammen i 11 år og gift i 3. Vi har også felles barn. Jeg håper og tror at mannen tenker likt som meg der. Og vi har ikke 100 % felles økonomi engang 🤣 Hva med å sette alle pengene i et fond tiltenkt barna når de blir voksen da? I hans navn så klart (med tanke på stipend og skatteregler for barna når de skal studere) Anonymkode: 58d3f...5f6 6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #18 Skrevet 27. oktober 2023 Vel. Jeg skal nå skilles fra min mann etter 25 år. Jeg har fått min arv utbetalt. Men han har ikke fått sin. Han vil få den om noen år, etter at vi er skilt… Mener du da at jeg skal dele arven min med han? Mens han beholder sin selv? Da vil jeg ende opp men en knøtteliten leilighet, uten egne rom til barna. Mens han vi ha råd til noe mye større. Mannen din er klok og du er korttenkt. Anonymkode: 3edce...75b 21 6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #19 Skrevet 27. oktober 2023 Et alternativ som ikke er foreslått ennå er at han bruker sin arv på å pusse opp noe i huset, og så bruker du dine penger på å saktere pusse opp noe annet i huset slik at det over tid "går i 0". Forøvrig virker det som at dere har malt dere opp i et hjørne hvor eneste utvei er at han må bruke arven på noe i huset deres. Beste er at han holder det adskilt. Anonymkode: 3a042...769 2 1
Tipaa Skrevet 27. oktober 2023 #20 Skrevet 27. oktober 2023 Hvorfor kan han ikke legge ut foreløpig? At du har et rentefritt lån og betaler avdrag til han?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå