AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #1 Skrevet 27. oktober 2023 Jeg er 24 år og har fullført 2 år på yrkesfaglig linje, men har ikke fagbrev. Jeg har jobbet siden jeg var 16, så jeg har 8 års arbeidserfaring hvorav 6 år er fulltids jobb. Jeg har lyst til å få meg en utdanning for å få bedre lønn og begynte derfor på påbygg i høst. Jeg tar kun 2 fag dette skoleåret, men det er en utfordring å få gjort alt skolearbeidet i en 100% stilling i en krevende jobb. Har alltid vært skoleflink, men tiden strekker ikke til, og det jeg leverer blir halvveis. Jeg har funnet ut at jeg kan søke på studier med realkompetanse, men er det noe spesielt jeg burde tenke på for å gjøre det? Noen ulemper/fordeler jeg burde være var over? Er det lett å komme inn på studier med realkompetanse? Anonymkode: 568aa...b48
Gjest ti10 Skrevet 30. oktober 2023 #2 Skrevet 30. oktober 2023 Ulemper/fordeler kommer jo veldig an på hvilken type kompetanse du har, hva det er du har jobbet med og hva du er interessert i ellers? For ikke å snakke om hvilket studie du tenker på. Og har du f.eks. generelle allmennkunnskaper ca. på nivå med generell studiekompetanse?
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #3 Skrevet 30. oktober 2023 Det er ikke alle steder man tar inn søkere på realkompetanse. Vi har sluttet med det, for vi har dårlig erfaring med disse søkerne. De har ikke det faglige nivået som kreves, noe som genererer mye ekstraarbeid, og så slutter de likevel. Nå spørs det selvsagt på hvor skoleflink du er i utgangspunktet, og hva du har gjort i disse årene (relevans opp mot studiet). Men det er ikke automatisk sånn at arbeidserfaring = man er klar for høyere utdanning. Anonymkode: 3ccb2...fe3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #4 Skrevet 30. oktober 2023 Det er få studier som tar opp med bakgrunn i realkompetanse nå, nettopp pga det den over meg skriver. Vi har og sluttet med det der jeg jobber. Anonymkode: 5bb47...d04
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #5 Skrevet 31. oktober 2023 Jeg har søkt med realkompetanse flere ganger og kommet inn alle gangene, Raskeste veien til generell studiekompetanse er å søke et årsstudium (60 stp) med realkompetanse, da får du automatisk studiekompetanse når du fullfører. Anonymkode: 150ac...ad1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #6 Skrevet 31. oktober 2023 Der jeg jobber tar vi inn søkere med realkompetanse (det er vi forpliktet til gjennom Samordna opptak). Men det er ikke så lett som man skulle tro å komme inn. Vi må være sikre på at søker klarer å fullføre et studieprogram, med all den teorien det innebærer, og lærebøker på norsk og engelsk. Derfor krever vi av søkere at de har minimum norsk og engelsk på vgs - stort sett på studiekompetansenivå. Anonymkode: 75ccf...10c
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #7 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er få studier som tar opp med bakgrunn i realkompetanse nå, nettopp pga det den over meg skriver. Vi har og sluttet med det der jeg jobber. Anonymkode: 5bb47...d04 Helt enig, det er håpløst vanskelig. Anonymkode: 17e52...7c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå