AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #1 Skrevet 27. oktober 2023 Liker du å bo der det er gatelys eller uten og at det er helt mørkt ute? Anonymkode: 6a5fa...03c
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #2 Skrevet 27. oktober 2023 Er deg noen som er mørkeredde her? Anonymkode: 6a5fa...03c
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #3 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er deg noen som er mørkeredde her? Anonymkode: 6a5fa...03c Begge deler er OK. Ikke mørkeredd, nei. Anonymkode: da34a...ff2 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #4 Skrevet 28. oktober 2023 Jeg foretrekker egentlig gatelys, men etter at kommunen byttet lyspærer til kaldhvitt/blått (tidligere varmhvitt) hadde det vært bedre uten. Jeg er ikke mørkredd, men har veldig dårlig mørkesyn. Anonymkode: 336d9...311 1
sommermor Skrevet 28. oktober 2023 #5 Skrevet 28. oktober 2023 Her setter jeg svært stor pris på at det er gatelys langs vegen både foran og bak huset. For det er jo også endel av skolevegen til barna i gata ,og vegen til jobb for de voksne. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #6 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg foretrekker egentlig gatelys, men etter at kommunen byttet lyspærer til kaldhvitt/blått (tidligere varmhvitt) hadde det vært bedre uten. Jeg er ikke mørkredd, men har veldig dårlig mørkesyn. Anonymkode: 336d9...311 Her utløste du et hjertesukk: Her jeg bor er endel (og stadig flere) gatelys byttet ut med kaldhvite. Jeg vet ikke hvordan det er for bilister (som jo har medbragt lyskilde), men det er til stor frustrasjon for meg som fotgjenger, spesielt i områder der gatelysene stort sett er de eneste lyskildene omkring. Lyset er skarpt og jeg må passe på å ikke se opp mot det for da blendes jeg. Men, det reflekteres i våt asfalt/is, så da blender det litt derfra. Kommer jeg fra et område med hvitt lys til de gul/oransje bruker synet lang tid på å omstille seg fra det skarpe lyset. Enda verre er det selvsagt i et område som er dårlig opplyst generelt. Det er et par plasser jeg pleier å gå tur der jeg kommer inn på en sidevei og bare blir stående med lukkede øyne mens jeg venter på at jeg skal få synet "tilbake". Ofte nærmer jeg meg et hjørne eller en sving og er forberedt på at det står en bil som er klar til å sette seg i bevegelse, men så var det en gatelykt med hvitt lys som lurte meg. Så, jeg vil gjerne ha gatelys. Men jeg vil at de skal gjøre det lettere å ferdes når det er mørkt, slik jeg føler de mer gul/oransje gjør. I tillegg er det jo bonus at snøfall og gule lys gir mer koselig stemning. (Og nå minnet jeg meg selv på at når snøen kommer blir de kaldhvite enda kjipere, for da reflekteres lyset ikke bare fra bakken, men også fra fallende sne.... Anonymkode: 4b7de...cc4 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #7 Skrevet 28. oktober 2023 I byen er det greit med gatelys, og jeg er enig i at gulaktig lys er mer behagelig for øynene. På landet vil jeg ikke ha utebelysning, annet enn ved inngangsparti på hus. Anonymkode: e1f1c...56b
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #8 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Her utløste du et hjertesukk: Her jeg bor er endel (og stadig flere) gatelys byttet ut med kaldhvite. Jeg vet ikke hvordan det er for bilister (som jo har medbragt lyskilde), men det er til stor frustrasjon for meg som fotgjenger, spesielt i områder der gatelysene stort sett er de eneste lyskildene omkring. Lyset er skarpt og jeg må passe på å ikke se opp mot det for da blendes jeg. Men, det reflekteres i våt asfalt/is, så da blender det litt derfra. Kommer jeg fra et område med hvitt lys til de gul/oransje bruker synet lang tid på å omstille seg fra det skarpe lyset. Enda verre er det selvsagt i et område som er dårlig opplyst generelt. Det er et par plasser jeg pleier å gå tur der jeg kommer inn på en sidevei og bare blir stående med lukkede øyne mens jeg venter på at jeg skal få synet "tilbake". Ofte nærmer jeg meg et hjørne eller en sving og er forberedt på at det står en bil som er klar til å sette seg i bevegelse, men så var det en gatelykt med hvitt lys som lurte meg. Så, jeg vil gjerne ha gatelys. Men jeg vil at de skal gjøre det lettere å ferdes når det er mørkt, slik jeg føler de mer gul/oransje gjør. I tillegg er det jo bonus at snøfall og gule lys gir mer koselig stemning. (Og nå minnet jeg meg selv på at når snøen kommer blir de kaldhvite enda kjipere, for da reflekteres lyset ikke bare fra bakken, men også fra fallende sne.... Anonymkode: 4b7de...cc4 Jeg er helt enig med deg! I tillegg vil jeg legge til at det virker som om de gule/oransje lysene er bedre mtp lysforurensning, og at det er bedre for insekter, fugler og dyreliv enn det kaldhvite/blå. Anonymkode: 336d9...311 1
sommermor Skrevet 28. oktober 2023 #9 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): I byen er det greit med gatelys, og jeg er enig i at gulaktig lys er mer behagelig for øynene. På landet vil jeg ikke ha utebelysning, annet enn ved inngangsparti på hus. Anonymkode: e1f1c...56b Gatelys er da bra for de som skal på skole eller jobb.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #10 Skrevet 28. oktober 2023 Liker gatelys ja. Men er enig i de andre her. Det var bedre når det var gule lys. Har merket det når jeg kjører bil å. Anonymkode: bc611...af4
Tjoheiii Skrevet 31. oktober 2023 #11 Skrevet 31. oktober 2023 Jeg foretrekker å bo et sted med gatelys Vi har hytte på landet og der er det stappmørkt utenfor huset, men veldig fin stjernehimmel da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå