Gå til innhold

Hvor mye er det normalt å ha oppspart som ung student?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er student i begynnelsen av 20 årene. Har litt over 50 000 på en bsu konto og 10 000 på en sparekonto. Hadde egentlig nesten 50 000 på sparekontoen også, men så ble det noen dyre regninger hos dyrlege og på verksted for å fikse bilen så da forsvant mye av de pengene... Har jobbet en god del ekstra nå og fått en ny ekstra jobb med litt høyere timelønn og gode tillegg. Så tror jeg fremover greit skal klare å spare unna minst 10 000 hver måned, kanskje 15 000 noen måneder. Er dette en bra sum å sette unna per mnd? Vil gjerne bygge opp igjen sparekontoen så jeg har penger i tilfelle det skjer noe lignende igjen med dyre uforutsette regninger og syns 10 000 er litt lite hvis uhellet skulle være ute..  Hva tenker dere ?

Anonymkode: 0af5f...6fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja 10k er lite å ha som buffer. 50k eller 100k er mer passe.

• Nyttig 1
Skrevet
Fountaine skrev (2 minutter siden):

Ja 10k er lite å ha som buffer. 50k eller 100k er mer passe.

Takk for svar. 50 k er jo ca. det jeg hadde før i sparekontoen min, og da berget jeg greit når det kom flere dyre regninger tett etter hverandre. Så tror jeg absolutt vil prøve å spare opp det igjen. Også hadde det vært gøy å prøvd å spart seg opp til 100k da.  

Anonymkode: 0af5f...6fb

Skrevet

De fleste vanlige studneter har null, så dyrt som alt er nå.

Jeg har ca 50k på buffer og eier tomannsbolig og har fulltidsjobb ved siden av studiene, er 27. Man må se ann selv hvor mye mye man klarer å jobbe ved siden av studie.

Noen på studie mitt sier "det er alt for krevende" å jobbe mer enn i ferier pga studiemengde, og at de må ha et liv/tid til familie venner - men det er jo veldig individuelt. Jeg klarer meg fint på C-snitt med 100% jobb ved siden av.

Anonymkode: 29e01...f53

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker "det vanlige" som student er å fylle opp BSUen med årlig beløp. Klarer man mer enn det så blir det en bonus. Skjønner at dette ikke er nok, men som student må man være realistisk og ikke sette for høye krav.

Anonymkode: 2a5eb...804

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde 200 000 kr oppspart etter studietiden, men en del av det var oppsparte midler fra tenårene. Det var viktig for meg å kunne kjøpe leilighet etter endt studie og det fikk jeg. Det var sikkert enklere i 2014. 

Anonymkode: 0fb00...21c

Skrevet

Jeg er snart ferdig og har 700 000 (tatt opp maks og spart alt). Er 31

Anonymkode: 2c44a...bce

Skrevet

Da jeg var ferdig med masteren som 25-åring hadde jeg spart opp ca 700 000.

Anonymkode: cfd93...b5c

Skrevet

Jeg hadde ca 700 000 som ab over. Ikke at det hjalp så mye med såpass høye boligpriser, men overlevde😅

Skrevet

Jeg hadde kun BSU den gangen jeg var ung og student😅 Alt av sparepenger jeg klarte å avse gikk til BSU😉

Skrevet

Hadde ca 23.000 på bsu og gikk ca i null hver måned som student i tidlig 20 årene.

Anonymkode: 19a52...9b9

Skrevet
3 hours ago, Majer said:

Jeg hadde ca 700 000 som ab over. Ikke at det hjalp så mye med såpass høye boligpriser, men overlevde😅

700 tusen og 20 prosent egenkapitalkrav gir 3,5 millioner kroner i mulig lån. Det er jo en grei førstegangsleilighet selv i Oslo. 

Anonymkode: fced9...6b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...