AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #1 Skrevet 27. oktober 2023 Hei☺️ jeg trenger å lufte noen tanker. Jeg er gravid og er i uke 9 nå. Jeg er ca 165 høy og veier 77 kg i dag. Jeg trener en god del men kunne kanskje ha vært foruten et par kiloer. Men tenker at nå når jeg er gravid, er det ikke kunstig å begynne å slanke seg. Men saken er den, at jeg har vært hos legen for første gang, og jeg må ta ekstra prøver nå grunn av forhøyet BMI. Selvom det bare er rutine for de, føler jeg det stikker litt når man blir kategorisert etter vekt.. synes vekt er vanskelig fra før, samtidig som graviditeten tynger en god del på humøret allerede.. Håper bare ikke at vekten min øker veldig mye i løpet av svangerskapet og at det ikke oppstår noe uforventet.. føler man fort blir kategorisert som overvektig bare fordi man har litt høy vekt i forhold til «normalen».. Anonymkode: 1bf1d...592
mereo Skrevet 27. oktober 2023 #2 Skrevet 27. oktober 2023 Om den ekstra prøven er glukosebelastning, så er det mange som må ta den og det er ikke bare pga. vekt. Ikke er du veldig på overvekt siden heller. Så pust med magen, dette går fint. 5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #3 Skrevet 27. oktober 2023 Men du trenger jo ikke å veie deg om du ikke vil. Anonymkode: d9049...90e
Kassiopeia8 Skrevet 27. oktober 2023 #4 Skrevet 27. oktober 2023 Man skal ikke slanke seg som i å gå på en spesiell diett, faste, spise svært kalorifattig og mager mat o.l. Kroppen din trenger masse næring nå når du går gravid. Nå vet ikke jeg hvordan kosthold du har, men et første steg (som egentlig gjelder uavhengig om vekta er et problem eller ikke) er jo å redusere mengden sukker, spise variert og sunn mat, få i seg nok frukt og grønt, droppe brus og energidrikk og sånn sett leve sunt. Om det gjør at man går ned noen kilo i starten, så er ikke det det samme som å slanke seg og det går helt fint. 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #5 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men du trenger jo ikke å veie deg om du ikke vil. Anonymkode: d9049...90e Det kan være lurt og veie seg i svangerskapet, man må rett og slett legge fra seg den jeg går opp i vekt og orker ikke følge med på det. Det er en grunn for at vekt er noe som bør sjekkes. Det for og følge med om man plutselig går mye opp i vekt på kort tid som kan indikere at noe ikke er som det skal. Jeg var 100 kilo når jeg ventet siste, hadde svangerskapsdiabetes også. Men jeg gikk ikke opp noe, og jeg måtte veie meg var ikke noe valg. Fordi det var vikitig og følge med på Anonymkode: 9675b...fed 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #6 Skrevet 27. oktober 2023 Hva slags ekstra prøver må du ta? Jeg har ca samme mål som deg, til og med noen cm lavere og noen kg tyngre, og jeg har ikke hørt noen ting om vekta mi fra legen under svangerskapet. Kan være han har gjort en litt dårlig jobb der, men han har hvertfall ikke kommentert noen ting. Jeg blir jo veid på kontroller, men det skal man jo uansett for å følge med på vektøkning, har aldri fått noen kommentarer på det heller. Har også tatt glukosebelastning, men det tas vel av de fleste førstegangsfødende uansett? Vekta har hvertfall ikke vært et tema, og det er veldig behagelig! Jeg har forresten gått opp gjennomsnittlig mye frem til nå (3. Trimester), mer enn man bør som lett overvektig, men ikke ekstremt mye. Legen har ikke sagt noe. Anonymkode: e7d19...b3b 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #7 Skrevet 28. oktober 2023 Du har vel ikke bmi over grensa for ekstra prøver/kontroller med de målene? Jeg var akkurat over grensa (35), og er drøye 10 cm lavere og var noen kg tyngre enn deg. Det er heller ikke garantert at man legger på seg når man allerede har "nok" fra før. Jeg gikk opp 2 kg totalt, og var 12 kg lettere noen uker etter fødsel. Absolutt ingen slanking, men var opptatt av å spise sunt for babys skyld, ble veldig fort mett og spiste dermed mindre porsjoner, og holdt meg aktiv. Jeg ville heller ikke vite nøyaktig vekt, grunnet tidligere spiseforstyrrelser, men lot jordmor veie meg uten at jeg så tallene, slik at hun kunne gi beskjed om eventuelle drastiske endringer. Det kan jo være et forslag hvis du ikke vil vite nøyaktig vekt og sånn selv? Anonymkode: 79509...bbe
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #8 Skrevet 28. oktober 2023 Jeg hadde bmi 28 når jeg ble gravid, måtte ikke ta noen ekstra tester pga det. Ikke har vekt blitt nevnt som et tema heller. Er i uke 26 nå. Husk at å gå opp er helt vanlig og sunt i et svangerskap, dette går nok helt fint ❤️ Anonymkode: 1b14b...14b
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #9 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 27.10.2023 den 18.49): Hei☺️ jeg trenger å lufte noen tanker. Jeg er gravid og er i uke 9 nå. Jeg er ca 165 høy og veier 77 kg i dag. Jeg trener en god del men kunne kanskje ha vært foruten et par kiloer. Men tenker at nå når jeg er gravid, er det ikke kunstig å begynne å slanke seg. Men saken er den, at jeg har vært hos legen for første gang, og jeg må ta ekstra prøver nå grunn av forhøyet BMI. Selvom det bare er rutine for de, føler jeg det stikker litt når man blir kategorisert etter vekt.. synes vekt er vanskelig fra før, samtidig som graviditeten tynger en god del på humøret allerede.. Håper bare ikke at vekten min øker veldig mye i løpet av svangerskapet og at det ikke oppstår noe uforventet.. føler man fort blir kategorisert som overvektig bare fordi man har litt høy vekt i forhold til «normalen».. Anonymkode: 1bf1d...592 Er vel bare bra at legen vil følge ekstra med, overvekt kan øke risikoen for komplikasjoner og gå utover helse. Så er vel bare et godt tegn og burde være betryggende for deg. Anonymkode: 9a470...3e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå