AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #81 Skrevet 28. oktober 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Har ikke dissosiativ lidelse. Og som sagt tror jeg årsaken er situsasjonrn som deprimert og utslitt som skaper det- og prøver å bryte utvav det men det forverrer det pga symptonene i seg selv. ts ble jo bedre uten å gjøre noe? Anonymkode: bbf7b...9e5 Kan ikke alltid gå rundt og forvente å bli bedre uten å gjøre noe, om ting pågår over lengre tid. Anonymkode: 097d3...62e
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #82 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg hadde som sagt dårlig erfaring m ssri. Bedre nå med remeronzm. må nok ha medisin for å komme gjennom dette, da angsten og depresjonen osv er alt for stor. Men for min del er det og symptomene en del av det som gjør meg verre- en ond sirkel.,, kommer ikke ut av det pga jeg er sånn pga det i seg selv… om det gir mening..? nen alt er ikke dissosiasjon, men også depresjon/ som å ikke føle… interessere…? Anonymkode: bbf7b...9e5 Depresjonen har du. Dissosiasjonen kommer i tillegg fordi noen bevisste tanker eller ubevisste minner er uoverkommerlig å prossessere. Jeg vil ikke utlevere altfor mye men jeg har blant annet en situasjon som gir dissosiasjon. Situasjonen er lik men jeg må dit i to forskjellige ærend. I ærend A får jeg dissosiasjon, i ærend B så får jeg ikke. Situasjonen og personene er ellers lik. Dissosiasjon er skremmende og det er lett å bli fanget av frykt, av at det føles unormalt, mangel på mestring, nederlag. Disse følelsene dytter vekk rasjonell tenking. I og med at to ganske like situasjoner ga ulik opplevelse så ble det mye tenking. Og plutselig dukket opp et 25 år gammelt minne fra en sånn situasjon. Situasjonen i ærend A har litt flere likhetstrekk med minnet. Ærend B er nytt selv om situasjonen ellers er lik. Nå som jeg vet dette skal jeg oppsøke situasjonen i ærend A og tenke på minnet og hvor dumt det er å reagere på dette nå. Om det virker .. hvem vet. Det er rart. Hjernen virker på finurlige måter. Anonymkode: 54329...a5c
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #83 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Kan ikke alltid gå rundt og forvente å bli bedre uten å gjøre noe, om ting pågår over lengre tid. Anonymkode: 097d3...62e Nå tar jeg jo medisin da- og skal begynne hos psykolog. Men uvirkelighetsfølelsen kommer av depresjonen og den situasjonen Anonymkode: bbf7b...9e5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #84 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Depresjonen har du. Dissosiasjonen kommer i tillegg fordi noen bevisste tanker eller ubevisste minner er uoverkommerlig å prossessere. Jeg vil ikke utlevere altfor mye men jeg har blant annet en situasjon som gir dissosiasjon. Situasjonen er lik men jeg må dit i to forskjellige ærend. I ærend A får jeg dissosiasjon, i ærend B så får jeg ikke. Situasjonen og personene er ellers lik. Dissosiasjon er skremmende og det er lett å bli fanget av frykt, av at det føles unormalt, mangel på mestring, nederlag. Disse følelsene dytter vekk rasjonell tenking. I og med at to ganske like situasjoner ga ulik opplevelse så ble det mye tenking. Og plutselig dukket opp et 25 år gammelt minne fra en sånn situasjon. Situasjonen i ærend A har litt flere likhetstrekk med minnet. Ærend B er nytt selv om situasjonen ellers er lik. Nå som jeg vet dette skal jeg oppsøke situasjonen i ærend A og tenke på minnet og hvor dumt det er å reagere på dette nå. Om det virker .. hvem vet. Det er rart. Hjernen virker på finurlige måter. Anonymkode: 54329...a5c Kjenner meg ikke igjen, det er ikke sånn for meg. Jeg har fått en slags frakobling fra meg selv gradvis når depresjonen og angsten har blitt verre og jeg har blitt gående i det aleine og ikke fungerer.. Anonymkode: bbf7b...9e5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #85 Skrevet 28. oktober 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Kjenner meg ikke igjen, det er ikke sånn for meg. Jeg har fått en slags frakobling fra meg selv gradvis når depresjonen og angsten har blitt verre og jeg har blitt gående i det aleine og ikke fungerer.. Anonymkode: bbf7b...9e5 Men dissosiasjon er blant annet frakobling Anonymkode: 097d3...62e
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #86 Skrevet 28. oktober 2023 Altså at det er denne situasjonen i seg selv som er uhåndterbar å stå i. Legene sier jo depersonalisering er et symptom PÅ depresjon Anonymkode: bbf7b...9e5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #87 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men dissosiasjon er blant annet frakobling Anonymkode: 097d3...62e Ja men det er ikke sånn som du beskriver oc handler ikke om minner eller traumer, men har oppstått gradvis som en del av depresjonen og hele den settingen Anonymkode: bbf7b...9e5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #88 Skrevet 28. oktober 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja men det er ikke sånn som du beskriver oc handler ikke om minner eller traumer, men har oppstått gradvis som en del av depresjonen og hele den settingen Anonymkode: bbf7b...9e5 Ja, men så er dissosiasjon veldig mye forskjellig. Jeg har både dissosiasjon hvor jeg føler mye av det samme du beskriver og andre former. Det kan komme av angst også. Anonymkode: 097d3...62e
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #89 Skrevet 28. oktober 2023 https://www-merckmanuals-com.translate.goog/professional/psychiatric-disorders/dissociative-disorders/depersonalization-derealization-disorder?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=no&_x_tr_pto=wa#:~:text=Depersonalization%2Fderealization disorder is a,of being detached from one's Anonymkode: 097d3...62e
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #90 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, men så er dissosiasjon veldig mye forskjellig. Jeg har både dissosiasjon hvor jeg føler mye av det samme du beskriver og andre former. Det kan komme av angst også. Anonymkode: 097d3...62e Angst for symptomene.. føler jeg det er. Ond sirkel. føler ikke hodet fungerer eller jeg er meg selv- får angst og depressive tanker av det— symptomene forverres—- osv.. hvordan bryte ut av det da? hvis de symptomene i utg pubktet kommer av angst/depresjon men samtidig opperettholder og forsterker angst og depresjon?🤪 Anonymkode: bbf7b...9e5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #91 Skrevet 28. oktober 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Angst for symptomene.. føler jeg det er. Ond sirkel. føler ikke hodet fungerer eller jeg er meg selv- får angst og depressive tanker av det— symptomene forverres—- osv.. hvordan bryte ut av det da? hvis de symptomene i utg pubktet kommer av angst/depresjon men samtidig opperettholder og forsterker angst og depresjon?🤪 Anonymkode: bbf7b...9e5 Da ville jeg nok behandlet årsaken som du nevner er depresjon og angst Anonymkode: 097d3...62e
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #92 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Da ville jeg nok behandlet årsaken som du nevner er depresjon og angst Anonymkode: 097d3...62e Men skjønner ikke hvordan? Prøver medisin nå. men behandlingen er jo å presse seg til å gjøre ting- og når jeg prøver det så blir symptomene verre? Eller jeg syns d er vanskelig å gjøre ting fordi jwg kjenner på opplevelsen aV å ikke være meg/fungere..🤪 Anonymkode: bbf7b...9e5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #93 Skrevet 28. oktober 2023 Samtisig som jeg da føler jeg blir deprimert og engstelig av å føle meg sånn. En sirkel umulig å bryte? Anonymkode: bbf7b...9e5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #94 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Kjenner meg ikke igjen, det er ikke sånn for meg. Jeg har fått en slags frakobling fra meg selv gradvis når depresjonen og angsten har blitt verre og jeg har blitt gående i det aleine og ikke fungerer.. Anonymkode: bbf7b...9e5 Jeg har det også sånn ved depresjon som har satt seg og blitt alvorlig. Det går bort med riktig medisin hos meg. Det er ikke psykose men en slags begynnelse på det som kan utvikle seg til psykose, uten at det betyr at du eller jeg er disponert for psykose ved depresjon. Det er ubehagelig men ikke farlig om det ikke utvikler seg videre. Det har det aldri gjort hos meg selv uten medisiner. Men si det til en lege for det er smart å behandle det så det ikke blir verre eller unødvendig langvarig. Fastlegen er fin å forklare til om du ikke har andre. Du kan også skrive til fastlegen på helse-Norge via e-konsultasjon Anonymkode: a374b...3d0
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #95 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Depresjonen har du. Dissosiasjonen kommer i tillegg fordi noen bevisste tanker eller ubevisste minner er uoverkommerlig å prossessere. Jeg vil ikke utlevere altfor mye men jeg har blant annet en situasjon som gir dissosiasjon. Situasjonen er lik men jeg må dit i to forskjellige ærend. I ærend A får jeg dissosiasjon, i ærend B så får jeg ikke. Situasjonen og personene er ellers lik. Dissosiasjon er skremmende og det er lett å bli fanget av frykt, av at det føles unormalt, mangel på mestring, nederlag. Disse følelsene dytter vekk rasjonell tenking. I og med at to ganske like situasjoner ga ulik opplevelse så ble det mye tenking. Og plutselig dukket opp et 25 år gammelt minne fra en sånn situasjon. Situasjonen i ærend A har litt flere likhetstrekk med minnet. Ærend B er nytt selv om situasjonen ellers er lik. Nå som jeg vet dette skal jeg oppsøke situasjonen i ærend A og tenke på minnet og hvor dumt det er å reagere på dette nå. Om det virker .. hvem vet. Det er rart. Hjernen virker på finurlige måter. Anonymkode: 54329...a5c Ts her. Jeg fikk jo dette i forbindelse med at jeg startet å snakke om gamle traumer som jeg delvis hadde fortrengt. I denne perioden dukket det og opp flere og flere bilder som jeg selv hadde «glemt». Kan dette ha sammenheng med min tilstand? Og en ting til… kan jeg ha flere traumer «begravd» i underbevisstheten min som forsøker å komme til overflaten nå? Og at dette gjør at jeg merker samme symptomer som sist? Og en ting til… da jeg opplevde dette sist, kunne jeg si de merkeligste ting. Jeg husker jeg f.eks plutselig nevnte en gammel steonkel (han var rusavhengig) i en samtale som ikke hadde noe med han og gjøre annet enn at han var sammen med min tante som samtalen da handlet om. Pappa så veldig rart på meg da dette ikke hang på greip. Kan jeg ha noen traumer knyttet til han? Jeg har i dag sterk angst for å møte ruspåvirkede folk på gata… så pass at jokertegn hamrer, jeg blir uvel og må finne alternative ruter… unngår og å gå i områder hvor jeg vet det er sannsynlig å møte ruspåvirkede folk… Anonymkode: b50b6...463
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #96 Skrevet 28. oktober 2023 *hjertet hamrer Anonymkode: b50b6...463
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #97 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg har det også sånn ved depresjon som har satt seg og blitt alvorlig. Det går bort med riktig medisin hos meg. Det er ikke psykose men en slags begynnelse på det som kan utvikle seg til psykose, uten at det betyr at du eller jeg er disponert for psykose ved depresjon. Det er ubehagelig men ikke farlig om det ikke utvikler seg videre. Det har det aldri gjort hos meg selv uten medisiner. Men si det til en lege for det er smart å behandle det så det ikke blir verre eller unødvendig langvarig. Fastlegen er fin å forklare til om du ikke har andre. Du kan også skrive til fastlegen på helse-Norge via e-konsultasjon Anonymkode: a374b...3d0 Har begynt på remeron. (Er ikke ts).. men føles ikke veldig mye bedre foreløpig. Føler mest på disse symptomene, og ikke at det er «depresjon», men begynner jo å skjønne at det er det som er depresjon da.. antagelig. Og/eller angst.hva slag medisin/ behandling hjelper deg? Anonymkode: bbf7b...9e5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #98 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har begynt på remeron. (Er ikke ts).. men føles ikke veldig mye bedre foreløpig. Føler mest på disse symptomene, og ikke at det er «depresjon», men begynner jo å skjønne at det er det som er depresjon da.. antagelig. Og/eller angst.hva slag medisin/ behandling hjelper deg? Anonymkode: bbf7b...9e5 Jeg går på medisin fast som forebygger depresjon og om jeg likevel blir dårlig kan jeg legge til antipsykotika, da er jeg sikret mot symptomer som ts nevner. Det skjedde bare før da medisiner og behandling ikke var god nok Anonymkode: a374b...3d0
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #99 Skrevet 28. oktober 2023 En slags følelse av at man ikke er seg selv- sin identitet.. ikke tilstede i seg selv.. sånn føler jeg det. Vanskelig å skjønne at de kan skyldes depresjon og angst. Anonymkode: bbf7b...9e5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #100 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En slags følelse av at man ikke er seg selv- sin identitet.. ikke tilstede i seg selv.. sånn føler jeg det. Vanskelig å skjønne at de kan skyldes depresjon og angst. Anonymkode: bbf7b...9e5 Men det kan gjerne skyldes depresjon og angst, og være symptom på dyp depresjon Anonymkode: a374b...3d0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå