Gå til innhold

Psykose

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ok. Grunnen til at jeg nevner det er at jeg selv har opplevd å blitt feilbehandlet og ikke fått riktig behandling før etter mange år i psykiatrien.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dissosiasjon er reaksjon på en situasjon som er for mye å håndtere. Jo mer du vet om den og blir klar over den, jo mer kontroll får du. Lettvint å si at ssri er løsningen. Det kan gjøre alt verre. Refleksjon er løsningen. Man kan ressonere seg frem til hvorfor. Møte situasjonen på nytt eller kutte den ut så den ikke er i livet ditt lenger. Dissosiasjon kan være skremmende men er ikke en psykose.  

Anonymkode: 54329...a5c

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dissosiasjon er reaksjon på en situasjon som er for mye å håndtere. Jo mer du vet om den og blir klar over den, jo mer kontroll får du. Lettvint å si at ssri er løsningen. Det kan gjøre alt verre. Refleksjon er løsningen. Man kan ressonere seg frem til hvorfor. Møte situasjonen på nytt eller kutte den ut så den ikke er i livet ditt lenger. Dissosiasjon kan være skremmende men er ikke en psykose.  

Takk for informasjon😊 det kan jo stemme for meg i og med at det gradvis ble bedre og at det hjalp å få bekreftelse av samboer på at jeg så normal ut for han…

Anonymkode: b50b6...463

Skrevet

Men hvilken hjelp er best for meg nå? Vil ikke godta at jeg skal leve med denne lidelsen resten av livet…

Skrevet

Vil bare anbefale deg å lese boka Brain Energy av Christopher Palmer. Om hva psykdommer egentlig er og funksjonene bak, hvorfor de færreste blir friske av dagens behandlinger, og en del grep du kan gjøre selv for å bedre situasjonen.

Anonymkode: dc617...b70

Skrevet

Jeg har flere alvorlige psykiske lidelser og har da hatt psykose flere ganger. Når jeg får det slik at jeg tror jeg holder på å bli gal eller psykotisk er det som regel dissosiasjon, som nevnt over. Når jeg blir fullt psykotisk merker jeg det ikke på samme måte. :)

Anonymkode: 097d3...62e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har flere alvorlige psykiske lidelser og har da hatt psykose flere ganger. Når jeg får det slik at jeg tror jeg holder på å bli gal eller psykotisk er det som regel dissosiasjon, som nevnt over. Når jeg blir fullt psykotisk merker jeg det ikke på samme måte. :)

Tusen takk for at du deler❤️

• Liker 1
Skrevet

Vil bare anbefale deg å lese boka Brain Energy av Christopher Palmer. Om hva psykdommer egentlig er og funksjonene bak, hvorfor de færreste blir friske av dagens behandlinger, og en del grep du kan gjøre selv for å bedre situasjonen.

Takk for tips❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg hadde som sagt dårlig erfaring m ssri. Bedre nå med remeronzm. 
må nok ha medisin for å komme gjennom dette, da angsten og depresjonen osv er alt for stor. Men for min del er det og symptomene en del av det som gjør meg verre- en ond sirkel.,, kommer ikke ut av det pga jeg er sånn pga det i seg selv… om det gir mening..? 

nen alt er ikke dissosiasjon, men også depresjon/ som å ikke føle… interessere…?

Anonymkode: bbf7b...9e5

Skrevet

Hvorfor ksn ssri gjøreverre?

Skrevet

Altså for meg er hele situasjonen med at jeg føler meg slik og full av angst pg depresjon for mye og skaper disdosiashon tror jeg, og så blir DET ekkelt og uutholdelig ig skaper flere symptomer osv. 

og når jeg da ikke klarer å gjøre detJeg må for å bli kvitt angst depresjon pga dissosiasjonem fordi den forsterker alt og forverrer så erjeg stuck…? Da erhåpet  mitt antidepressiva..

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men dissosiasjon trenger ikke være pga alvorlig psykisk lidelse..?

hvordsn vet du at du er psykotisk da?

og hvor lenge og hvordan kom du ut sv dissosiering ? Jeg får panikk av å ikke føle meg som meg og roter meg inn i tankespiraler og enda mer angst og depressivt av det som igjfn gjør st jeg føler meg enda galere og frakobla 😜

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Men dissosiasjon trenger ikke være pga alvorlig psykisk lidelse..?

hvordsn vet du at du er psykotisk da?

og hvor lenge og hvordan kom du ut sv dissosiering ? Jeg får panikk av å ikke føle meg som meg og roter meg inn i tankespiraler og enda mer angst og depressivt av det som igjfn gjør st jeg føler meg enda galere og frakobla 😜

Nei, du trenger ikke dissosiere pga alvorlig psykisk lidelse, ofte er det en traumerespons.

Nå urtarter psykoser seg ulikt hos flere mennesker, men som nevnt, så vet som regel ikke jeg at jeg er psykotisk. Det er det andre som merker og tar tak i. Mine psykoser involverer hallusinose i form av blant annet stemmehøring da. Akkurat det er et ganske sikkert tegn. Ellers har jeg store vrangforestillinger, men det er disse jeg ikke merker selv. Jeg er så overbevist om at det jeg opplever er virkelig.

Jeg kan dissosiere i flere timer, flere ganger over flere dager. I perioder hvor jeg er veldig dårlig så kan det skje veldig ofte over lang tid. Jeg har ulike former for dissosiasjon da så de håndteres ulikt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, du trenger ikke dissosiere pga alvorlig psykisk lidelse, ofte er det en traumerespons.

Nå urtarter psykoser seg ulikt hos flere mennesker, men som nevnt, så vet som regel ikke jeg at jeg er psykotisk. Det er det andre som merker og tar tak i. Mine psykoser involverer hallusinose i form av blant annet stemmehøring da. Akkurat det er et ganske sikkert tegn. Ellers har jeg store vrangforestillinger, men det er disse jeg ikke merker selv. Jeg er så overbevist om at det jeg opplever er virkelig.

Jeg kan dissosiere i flere timer, flere ganger over flere dager. I perioder hvor jeg er veldig dårlig så kan det skje veldig ofte over lang tid. Jeg har ulike former for dissosiasjon da så de håndteres ulikt.

Ok takk. 
jeg har mer en langvarig følelse av at jeg ikke dr meg selv, så det stemmer jo med depresjon..

Skrevet

Kan man bli kvitt det- uten få det tilbake igjen? Aldri opplevd før eller slitt med lignende np før denne smellen nå fornoen mnd siden. 
funker det å tvinge seg litt ut av det? Fake it til u make it?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan man bli kvitt det- uten få det tilbake igjen? Aldri opplevd før eller slitt med lignende np før denne smellen nå fornoen mnd siden. 
funker det å tvinge seg litt ut av det? Fake it til u make it?

Jeg du kan det, men du må jo finne årsaken da og arbeide derfra. Her er en link om litt info om tilstanden: https://www.psykologforeningen.no/publikum/videoer-om-psykisk-helse/videoer-om-psykiske-lidelser/hva-er-dissosiasjon-og-dissosiative-lidelser

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette er en pseudovitenskapelig bok basert på personlige meninger og ikke evidens. Sier det bare 

Anonymkode: a374b...3d0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg du kan det, men du må jo finne årsaken da og arbeide derfra. Her er en link om litt info om tilstanden: https://www.psykologforeningen.no/publikum/videoer-om-psykisk-helse/videoer-om-psykiske-lidelser/hva-er-dissosiasjon-og-dissosiative-lidelser

Har ikke dissosiativ lidelse. 
Og som sagt tror jeg årsaken er situsasjonrn som deprimert og utslitt som skaper det- og prøver å bryte utvav det men det forverrer det pga symptonene i seg selv. 

ts ble jo bedre uten å gjøre noe?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjenner meg ikke igjen i den forklaringen egentlig,

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hei. Er for tiden sykemeldt grunnet moderat desperasjon og psykisk overbelastning over tid. For fire år siden opplevde jeg noe jegeravgift tenkt mye på nå i det siste og er redd for å ha ne der igjen da jeg kjenner igjen starten på episoden nå som den gang da. Iallefall, det jeg opplevde, var en voldsom uvirkelighetsfølelse av meg selv og verden rundt. Når jeg så meg i speilet, syns jeg ansiktet var annerledes. Huden føltes rar å ta på og tankene raste uten å egentlig ha kontroll på hva jeg tenkte og heller ikke alltid på det jeg sa. Kunne plutselig glemme hvordan mamma så ut eller hvem hun var eller stjel hadde en mamma. Jeg fikk heller ikke tak i egne tanker eller det som skjedde rundt meg. Jeg følte også at verden hadde et slags filter i form av at lydene var rare. Å løfte armer kunne også virke tyngre og å gå føltes nesten som å sveve. Jeg oppsøkte aldri hjelp, og etter noen mnd ble jeg mer «meg selv» igjen. Ansiktetble også gradvis mer normalt etter hvert som jeg ble bedre. Kan dette ha vært en psykose? Kan legge til at min søster har opplevd psykose flere ganger, så jeg er nok arvelig belastet. Nå er jeg så redd for å oppleve dette på ny. Hvordan forklare fastlege ang dette og hvilken hjelp kan jeg få? Har noen lignende opplevelser som meg? Eller gode råd om hvordan jeg bør gå frem og forklare dette for lege?

jegeravgift ? nok en avgift som rammer i blinde ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...