Gå til innhold

Psykose

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er dissosiering. Ganske vanlig når man sliter med angst/depresjon. Kan vare i alt i fra noen timer til flere måneder.

Anonymkode: 05078...55b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har opplevd lignende. Ekstrem dissosiasjon, kombinert med andre ting (dagdrømming til det punktet hvor jeg slet med å huske om ting faktisk hadde skjedd eller om det var noe jeg hadde dagdrømt), søvnforstyrrelser i form av søv paralyse, sansehallusinasjoner ved innsoving og oppvåkning, søvngåing etc. 

Jeg følte meg gal, men det var depresjonen som lå i grunnen av det. Jeg har hatt kronisk depresjon fra jeg var barn, og i perioder med enormt press, fikk jeg også dissosiasjon i forskjellige grader. Nå de siste årene har jeg ikke hatt depresjon fordi jeg fikk ordnet med en grad av uføre og derfor kan passe bedre på at jeg ikke blir utmattet (som leder til depresjon). 

Ta vare på deg selv, Ts. Ikke press deg selv til bristepunktet. Legg vekk ting som ikke er viktig. Prioriter egentid, hobbier eller hva det nå er som gir deg energi og en dose dopamin. 

Anonymkode: b57cf...278

Kan jeg spørre om du opplevde å se deg i speilet å tenke at du så anderledes ut?  Er det jeg syns var det ekleste av alt… kjente ikke igjen mitt eget speilbilde…

Anonymkode: b50b6...463

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er dissosiering. Ganske vanlig når man sliter med angst/depresjon. Kan vare i alt i fra noen timer til flere måneder.

Kan du forklare litt hva det er?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan jeg spørre om du opplevde å se deg i speilet å tenke at du så anderledes ut?  Er det jeg syns var det ekleste av alt… kjente ikke igjen mitt eget speilbilde…

Tja, ikke helt men samtidig ja litt. En slags følelse av at jeg ikke er meg har jeg og den forsterkes litt av å se i speilet, er ikke kobla på meg selv på en måte, ikke tilstede i meg selv eller i noe Annet for den del. Så ja, på en måte. Det gir meg ko et vist håp at det gikk over for deg..

Anonymkode: bbf7b...9e5

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva får det til å gå over når det varer over tid?

Skrevet

Hvordan få legen til å henvise til dps?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, og følte også at jeg ikke var i kroppen min men fløt i lufta litt over kroppen, på en måte. Det føltes ut som om jeg og kroppen var to separate skapninger. Jeg styrte kroppen, men den var ikke en del av meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja, ikke helt men samtidig ja litt. En slags følelse av at jeg ikke er meg har jeg og den forsterkes litt av å se i speilet, er ikke kobla på meg selv på en måte, ikke tilstede i meg selv eller i noe Annet for den del. Så ja, på en måte. Det gir meg ko et vist håp at det gikk over for deg..

Ja, det gikk delvis over. Har fortsatt dager hvor alt føles uvirkelig, men ikke så intenst som den første gangen dette skjedde. Men nå er symptomene på vei tilbake og jeg ønsker ikke havne der igjen… blir derfor frustrert når legen sier jeg ikke er syk nok for henvisning…

Skrevet

Man trenger ikke DPS for dissosiering og moderat depresjon. DPS er for de som trenger langvarig oppfølging på grunn av psykoser og psykoselidelser.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, og følte også at jeg ikke var i kroppen min men fløt i lufta litt over kroppen, på en måte. Det føltes ut som om jeg og kroppen var to separate skapninger. Jeg styrte kroppen, men den var ikke en del av meg. 

Det kan jeg kjenne meg igjen i…

Skrevet
Fountaine skrev (16 minutter siden):

Er rart at SSRI gjorde angsten verre. Det skal egentlig dempe angst. SNRI er også et alternativ da det påvirker to reseptorer.

ja Gud vet hva det var, tålte ikke den typen jeg tok muligens.
Nå prøver jeg å stole på leger (og psykiater) på sykehuset som mener remeron er riktig for min tilstand, så må bare håpe. 

Skrevet
Fountaine skrev (1 minutt siden):

Man trenger ikke DPS for dissosiering og moderat depresjon. DPS er for de som trenger langvarig oppfølging på grunn av psykoser og psykoselidelser.

Likevel kunne jeg absolutt trengt noen å snakke med som kan hjelpe meg med f.eks å bearbeide traumer…

Skrevet
Fountaine skrev (37 minutter siden):

Du burde begynne med noe medisiner, f.eks antidepressiva. Hvis du opplever psykose igjen burde du også ta antipsykotisk. Har du tatt medisiner for psyken før?

Det avgjør legen. Du skal ikke anbefale brukere medisiner og medisinkombinasjoner over nett, uren formell kompetanse 

Anonymkode: a374b...3d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det avgjør legen. Du skal ikke anbefale brukere medisiner og medisinkombinasjoner over nett, uren formell kompetanse 

Ok... Har ikke anbefalt noen spesifikke medisiner eller kombinasjoner. Når man sier at man har depresjon og noe som kan ligne psykose så er medisiner veldig effektivt.

Skrevet
Fountaine skrev (Akkurat nå):

Ok... Har ikke anbefalt noen spesifikke medisiner eller kombinasjoner. Når man sier at man har depresjon og noe som kan ligne psykose så er medisiner veldig effektivt.

Det er sant. Men det er legen som er kompetent til å avgjøre om den enkeltes depresjon er behandlingstrengende og hvilke intervensjoner som behøves. Ts har ikke psykosediagnose gitt av lege, hun har symptom på uvirkelighetsfølelse som kan minne om psykose. Mest sannsynlig har hun depresjon med disse tilleggssymptomene og ikke psykose. Det er bare spesialister som er kvalifisert til å si noe om diagnose og eventuell behandling av denne

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kjenner meg ikke helt igjen i det, men er ikke tilstede i meg selv hvertfall

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er sant. Men det er legen som er kompetent til å avgjøre om den enkeltes depresjon er behandlingstrengende og hvilke intervensjoner som behøves. Ts har ikke psykosediagnose gitt av lege, hun har symptom på uvirkelighetsfølelse som kan minne om psykose. Mest sannsynlig har hun depresjon med disse tilleggssymptomene og ikke psykose. Det er bare spesialister som er kvalifisert til å si noe om diagnose og eventuell behandling av denne

Både og. Psykiatri er egentlig veldig vanskelig fordi alt er basert på hva man sier og hvordan man oppfører seg, så for å få ordentlig hjelp i psykiatrien må man si akkurat hvordan man har det. Spesialister kan også ta feil i om man trenger behandling og hvilke diagnoser man har.

Skrevet
Fountaine skrev (12 minutter siden):

Eh.. jeg har skrevet i denne tråden og vært innlagt litt og fått hasteoppfølging på dps- og de beholdt meg ikke lenge innlagt (fordi jeg antagelig var for «frisk» til det), og som sagt de nekta for at jeg hadde psykose til tross for noe lignende ts beskriver og min redsel for det. Likevel får jeg dps. Og ble også henvist av legen min før det., så det du sier stemmer ikke. 

Skrevet
Fountaine skrev (14 minutter siden):

Og for alle de andre som feks trenger utredning, medikasjon og andre tjenester spesialisthelsetjenesten har kompetanse til å gi. 

• Liker 1
Skrevet
Fountaine skrev (2 minutter siden):

Både og. Psykiatri er egentlig veldig vanskelig fordi alt er basert på hva man sier og hvordan man oppfører seg, så for å få ordentlig hjelp i psykiatrien må man si akkurat hvordan man har det. Spesialister kan også ta feil i om man trenger behandling og hvilke diagnoser man har.

Javel. Godt du er ekspert da. Du tar feil. Spesialisthelsetjenesten har en flokk spesialister som er skolert til å avdekke sykdom og hjelpe til med behandling av denne. Alle kan ta feil, den kan leger innen somatisk sykdom også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...