Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i et avstandsforhold og fikk vite på lørdag av søsteren hennes at hun har fått akutt myelogen leukemi (AML) etter at sykehuset tok beinmargsprøve. Både kjæresten min, søsteren hennes og jeg er i sjokk. Hun tørte ikke å si det selv til meg fordi jeg selv går gjennom mye. Fastlegen hennes mener at hun har hatt denne sykdommen i 10 måneder men sykehuset trodde det var depresjon i all den tiden hun var innlagt for traumer. Vi er meget glade i og elsker hverandre. Jeg har opplevd mye men dette er definitivt det vondeste. Har dere opplevd / opplever det samme eller lignende? Jeg ber om råd.

Vennligst ikke skriv at jeg burde forlate henne eller lignende ting som det.

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da ingen grunn til å be deg forlate henne! ❤️

Om du har muligheten, reis til henne. Kanskje du kan bo hos hennes søster eller i kjærestens bolig, mens du er der?

Da vil du også kunne få snakke med behandlende lege, og om din kjæreste sier fra til de på avdelingen kan de også føre deg inn som en av de nærmest pårørende. Dette betyr at du, når du er hjemme igjen, kan få høre av f.eks. sykepleier på avdelingen hvordan det går med kjæresten din, hvis hun selv ikke har ork til å snakke eller skrive med deg.

Husk at behandling for ulike krefttyper er blitt stadig bedre siste årene.

Det er nok vanskelig å bo langt borte, men forsøk å få sett hverandre så ofte som mulig. Det er ofte ikke nødvendig annet enn å bare være nær hverandre, når den ene er veldig syk.

For din egen del, finn noen å snakke med om dette der du selv bor. Det kan være en god venn, familie, legen din, støttegrupper i Kreftforeningen for pårørende til kreftpasienter, det kan være kommunens psykiatriske sykepleier, eller psykolog. Husk også at det beste du gjør for henne (og deg selv) nå, det er å gjøre det som er best for din helse, lev sunt, vær så aktiv som du kan ut fra de rammene du har, pass på livsstilen din, pass på psyken din. Når du passer godt på deg selv, så vil du også ha større trygghet til å stå i situasjonen du og dere nå står i. Så pass godt på deg selv! ❤️

Om du drar til henne, så kan du også på forhånd snakke med avdelingen hun ligger på og be om du kan få snakke med f.eks. sykehussosionom og/eller sykehuspresten når du kommer dit, da du trenger noen å snakke med.

Jeg håper det går bra med din kjæreste ❤️

Anonymkode: dcc1b...2d5

• Hjerte 1
Skrevet

Min far hadde denne diagnosen. 

Det er ganske tøft for de i rundt, men det knyttet min utvida familie mye tettere sammen. Det var tøft for kjærester som var sammen med familiemedlemmer. Vi måtte minne hverandre på at vi ikke glemme de som sto litt på siden og kanskje hadde egne utfordringer. 

Så pass godt på deg selv. Og du har lov å si i fra om det også, at du trenger pause fra andres sykdom eller at du trenger oppmerksomhet og omsorg. 

Det vil kanskje bli følelsesmessig utfordrene, så klart. Kreft er en voldsom sykdom. 

Og sånn er jo livet. Det er en lang rekke med hendelser, noen er kjipere enn andre. Og få av oss slipper unna. 

Kanskje du kan ringe pårørendetjenesten til kreftforeininga for å lette hjertet? Du finner den type informasjon helt nederst i artikkelen. 

https://kreftforeningen.no/rad-og-rettigheter/til-parorende-og-etterlatte/parorende-hva-na/

Anonymkode: c75a4...22e

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min far hadde denne diagnosen. 

Det er ganske tøft for de i rundt, men det knyttet min utvida familie mye tettere sammen. Det var tøft for kjærester som var sammen med familiemedlemmer. Vi måtte minne hverandre på at vi ikke glemme de som sto litt på siden og kanskje hadde egne utfordringer. 

Så pass godt på deg selv. Og du har lov å si i fra om det også, at du trenger pause fra andres sykdom eller at du trenger oppmerksomhet og omsorg. 

Det vil kanskje bli følelsesmessig utfordrene, så klart. Kreft er en voldsom sykdom. 

Og sånn er jo livet. Det er en lang rekke med hendelser, noen er kjipere enn andre. Og få av oss slipper unna. 

Kanskje du kan ringe pårørendetjenesten til kreftforeininga for å lette hjertet? Du finner den type informasjon helt nederst i artikkelen. 

https://kreftforeningen.no/rad-og-rettigheter/til-parorende-og-etterlatte/parorende-hva-na/

Jeg misforsto hele innlegget ditt ts. Jeg trodde det var søsteren til kjæresten din som hadde blitt syk. Unnskyld. 

Skrevet

Jeg har vært igjennom noe lignede. Min samboer gjennom 7 år fikk akutt myelogen leukemi, dette var tidlig 2000 tall og det var lite behandling den gang da, og han kom sent inn til behandling og døde kort tid etter diagnose. Men i dag tror jeg det er større muligheter for denne diagnosen. Så hold motet oppe!

Anonymkode: 48bff...09f

• Hjerte 1
Skrevet
. Anonym. skrev (2 timer siden):

Jeg er i et avstandsforhold og fikk vite på lørdag av søsteren hennes at hun har fått akutt myelogen leukemi (AML) etter at sykehuset tok beinmargsprøve. Både kjæresten min, søsteren hennes og jeg er i sjokk. Hun tørte ikke å si det selv til meg fordi jeg selv går gjennom mye. Fastlegen hennes mener at hun har hatt denne sykdommen i 10 måneder men sykehuset trodde det var depresjon i all den tiden hun var innlagt for traumer. Vi er meget glade i og elsker hverandre. Jeg har opplevd mye men dette er definitivt det vondeste. Har dere opplevd / opplever det samme eller lignende? Jeg ber om råd.

Du får bli ved hennes side uansett åssen det går 

• Liker 1
Skrevet
. Anonym. skrev (2 timer siden):

Vær der for henne❤️ Reis dit om du har mulighet. Lytt til henne, og støtt henne på den måten hun trenger. 

Jeg kjenner 2 som har hatt leukemi, den ene hadde AML og den andre hadde ALL, begge er frisk i dag :) Den ene ble frisk etter kort tids behandling, den andre ble frisk etter et lengre behandlingsforløp. Hos kvinner er overlevelsesprosenten på 75% , så her er det absolutt gode sjanser! 

Anonymkode: 8dd0f...4cf

• Hjerte 1
  • 5 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.10.2023 den 20.17):

Vær der for henne❤️ Reis dit om du har mulighet. Lytt til henne, og støtt henne på den måten hun trenger. 

Jeg kjenner 2 som har hatt leukemi, den ene hadde AML og den andre hadde ALL, begge er frisk i dag :) Den ene ble frisk etter kort tids behandling, den andre ble frisk etter et lengre behandlingsforløp. Hos kvinner er overlevelsesprosenten på 75% , så her er det absolutt gode sjanser! 

Hvor lenge har dem 2 vært frisk så langt?

AnonymBruker
Skrevet
. Anonym. skrev (2 minutter siden):

Hvor lenge har dem 2 vært frisk så langt?

De jeg kjenner har vært frisk i rundt 8 -10 år😊 Et barn og en ung voksen. Begge fungerer helt fint i dag, jobber 100% og er i grei form. Langtidsvirkninger ette kreftbehandling vet man jo aldri hvordan man reagerer, men de har normale liv foreløpig og man kan ikke merke på de at de har vært såpass syke. 

• Hjerte 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

De jeg kjenner har vært frisk i rundt 8 -10 år😊 Et barn og en ung voksen. Begge fungerer helt fint i dag, jobber 100% og er i grei form. Langtidsvirkninger ette kreftbehandling vet man jo aldri hvordan man reagerer, men de har normale liv foreløpig og man kan ikke merke på de at de har vært såpass syke. 

Jeg er glad for å lese dette. Jeg hørte fra kjæresten min for noen dager siden, hun er ikke helt ferdig med behandlingen men hun lever. Hun har vært i behandling i ca 4 måneder,blitt veldig tynn av behandlingen. Jeg håper at kjæresten min er en av dem heldige, at hun får muligheten til å leve i flere år. 

Endret av . Anonym.
Skrevet (endret)
. Anonym. skrev (6 minutter siden):

Endret av . Anonym.
AnonymBruker
Skrevet

Kjære deg TS. Så vondt å høre. Det er nesten tøffere for pårørende enn det er for den det rammer. ALL er faktisk gode prognoser på, så dette går nok helt fint skal du se. De er kommet langt med kreft behandling i dag. Men det er klart at kjæresten din må gjennom en tøff periode både psykisk og fysisk. Benytt dere av all hjelp dere har rett på. Og husk å ta vare på dere selv oppi denne krisen . Ønsker dere begge alt godt ❤️

Anonymkode: acaf5...411

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjære deg TS. Så vondt å høre. Det er nesten tøffere for pårørende enn det er for den det rammer. ALL er faktisk gode prognoser på, så dette går nok helt fint skal du se. De er kommet langt med kreft behandling i dag. Men det er klart at kjæresten din må gjennom en tøff periode både psykisk og fysisk. Benytt dere av all hjelp dere har rett på. Og husk å ta vare på dere selv oppi denne krisen . Ønsker dere begge alt godt ❤️

Sorry, mente AML

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg skulle gjerne tatt fra hun kreften å tatt den inni meg istedenfor men desverre funker det ikke sånn. Ja, selv om jeg aldri har hatt kreft så kan jeg forstå at hun har det kjempetøft både psykisk og fysisk. Det er tøft for meg også, hun betyr alt for meg. Tusen takk for din kommentar! 🙂

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...