Gå til innhold

Er bankene og ekspertene i utakt over nordmenns økte forbruksgjeld ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2023/10/27/forbruksgjelden-har-okt-med-64-milliarder-kroner-det-siste-aret/

Nordmenns forbruksgjeld har økt til  156 milliarder, og ekspertene gir utrykk for   bekymret  ettersom antall   inkassosaker har økt . Nå er det vel i stor grad bankene som "pøser  ut penger" til folk flest. . 

Spørsmålet er  om  bankene og ekspertene  i utakt med hverandre eller grunn til å tru at tærskelen for misslighold av lån har endret seg, hos mange låntagere.  Kanskje mange  lener seg til at namsmannen  trår støttende til den dagen kontoen er tømt, og andre må betale regningen deres.   

Dersom bankene låner ut penger som kan gi grunn til bekymring for at låntageren kan missligholde lånet så burde det vel ringe en bjelle hos bankene. ?   Bankene tjener nå penger som gras grunnet økte renter, og kanskje er de  så ivrige etter å låne ut penger  at de blir blendet av låntagerens betalingsevne.? 

Anonymkode: 35cc4...33b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter hvert så så blir folket pålagt av EU om å pusse opp boligene sine får å spare strøm som EU kan få da øker gjelden yttligere 

Skrevet

Gjelden har gått ned, lønnsoppgjøret var på rundt 5%. inflasjonen er på rundt 5.5% siste 12 måneder.

4% mer gjeld (6.4 mrd) er et sunnhetstegn på at folk er redde for mer gjeld.

Dagsavisen snakker storm i en kopp som vanlig.

Skrevet

Luftigjennomstrømingen i mange norske boliger er snart så lav at folk må nytte friskluftmasker for å overleve. Konsekvensen av dårleg luftigjennomstrømning blir  dårligere inneklima i boligene, og . folk blir syke.

Skrevet (endret)
Adobyen skrev (7 minutter siden):

Forbruksgjelden og inkassosakene øker i trange tider

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ikke-overrasket-men-bekymret/16168659/

Forbruksgjeld øker mest i særdeles gode tider når folk er positivt, motsatt med inkassosaker de øker nå som dårlige tider er kommet.

Forbruksgjelden har ikke økt, sikkert både pga at folk er redd for mer gjeld til 20% rente samt at bankene har begynt å tape penger på usikrede lån og må bli avise flere kunder

Endret av NakenPanda
Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bare vent !   Før Julen ringes inn  den 24.12 ...kl. 17 har nordmenn satt enda en ny rekord i julehandelen. 

Gavepress? Familiebesøk?  Det er jo ganske mange som skriver om det, men ikke tør å svikte forventningene.  

Skrevet

Så lenge man betaler all  kreditt ved forfall så er jo renten 0,- Har ikke betalt noe for våre kredittkort hittil i år.

Anonymkode: f1ae6...600

Skrevet
NakenPanda skrev (3 minutter siden):

Forbruksgjeld øker mest i særdeles gode tider når folk er positivt, motsatt med inkassosaker de øker nå som dårlige tider er kommet.

Forbruksgjelden har ikke økt, sikkert både pga at folk er redd for mer gjeld til 20% rente samt at bankene har begynt å tape penger på usikrede lån og må bli avise flere kunder

Forbruksgjelden har øker i gode tider,og "etter den søte kløe kommer den sure svie" som det iikkje finnes noen vaksine for.

Mennesker er flokkskapninger og de  følger   køene inntil  kjøpesenterene, flyplassene, etc. De som har dårleg råd skiller seg ikkje vesentlig, men forsvinner i mengden. Å skille seg ut  er det ingen som ønsker å erkjenne,og er tabubelagt ... Unntatt en på KG. 

. Problemet i Norge er ikkje at mange har fått  så dårligere råd, men at mange andre har fått så mye bedre råd en mange  andre,og det har vert noen galdt med fordeliingen av verdiskapningen.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så lenge man betaler all  kreditt ved forfall så er jo renten 0,- Har ikke betalt noe for våre kredittkort hittil i år.

De fleste nytter kredittkortet på reise, og en rekke varekjøp  ettersom det ser ein sikkerhetsventil. Å ha mye penger på  Visakortet / lønnskontoen er dårleg økonomi til fordel for høgrentekonto. 

Bankene har de senere årene skapt ein  "drøss" av ulike kontoer som  kkje gjør kundene nokså fustrerte, som ikkje gir  noen mening for andre en bankene selv.. 

Skrevet
Maskinfører skrev (1 time siden):

Etter hvert så så blir folket pålagt av EU om å pusse opp boligene sine får å spare strøm som EU kan få da øker gjelden yttligere 

Logikken til dere som konstant spyr ut anti-EU-propaganda er jo at vi skal for guds skyld ikke energieffektivisere noe, men vi skal heller ikke bygge ut vindkraft og produsere mer energi, og vi skal heller la overskuddsenergi gå til spille enn å tjene gode penger (som kommer samfunnet til gode) på den. Norge eksporterte ca. 9 prosent av total kraftproduksjon i 2022, og tjente fett på det. Men nok strøm, billig strøm, forsyningssikkerhet og en rik stat, det skal bare falle ned fra himmelen!

Anonymkode: 5519c...ffd

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Logikken til dere som konstant spyr ut anti-EU-propaganda er jo at vi skal for guds skyld ikke energieffektivisere noe, men vi skal heller ikke bygge ut vindkraft og produsere mer energi, og vi skal heller la overskuddsenergi gå til spille enn å tjene gode penger (som kommer samfunnet til gode) på den. Norge eksporterte ca. 9 prosent av total kraftproduksjon i 2022, og tjente fett på det. Men nok strøm, billig strøm, forsyningssikkerhet og en rik stat, det skal bare falle ned fra himmelen!

Anonymkode: 5519c...ffd

Det var snakk om å øke gjelden mere gjerne like stort som Oljefondet og flere fond til vi har nok strøm når ble tysklands strøm Norges ansvar ?  jeg har ikke unger og jeg bryr meg ikke om landet går på rævva hverken nå eller i fremtiden 

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Samme her, jeg handler dagligvarer på kreditt med Trumf Visa og betaler ved forfall.Det er ikke oss som har noe problem, men de som ikke klarer å betale og ender med inkassosaker. Det er den delen som er alvorlig, og antall saker øker.

Kredittkort har mange fordeler hvis man har kontroll.

Skrevet
1 hour ago, NakenPanda said:

Gjelden har gått ned, lønnsoppgjøret var på rundt 5%. inflasjonen er på rundt 5.5% siste 12 måneder.

4% mer gjeld (6.4 mrd) er et sunnhetstegn på at folk er redde for mer gjeld.

Dagsavisen snakker storm i en kopp som vanlig.

Da måles inflasjonen på en irrelevant måte. Knapt noen verdens ting har økt så lite som 5%. Når andre land har 6-10 prosent inflasjon og Norge, med 20% valutatillegg på toppen, offisielt sett har mindre sier det seg selv at noe skurrer.

Anonymkode: b45b5...c80

Gjest Adobyen
Skrevet
Maskinfører skrev (1 time siden):

Det kan jeg få problemer med å betale,men orker ikke å gruble på det nå.  Regner med at myndighetene på en eller annen måte vil komme med finansieringsalternativer.

Jeg er ganske sikker på at vi blir med i EU, men usikker på konsekvensene. 

Skrevet
Adobyen skrev (7 minutter siden):

Det kan jeg få problemer med å betale,men orker ikke å gruble på det nå.  Regner med at myndighetene på en eller annen måte vil komme med finansieringsalternativer.

Jeg er ganske sikker på at vi blir med i EU, men usikker på konsekvensene. 

Tviler sterkt på at Staten vil finansiere noe som helst på private eiendommer vi har nok med å betale på de offentlige eiendommene i tillegg ja på sikt vil vi nok ende opp i EU konsekvensene blir EU-Kontroll i Sverige kombinert med stappfull bil med mat og brennvin til lav pris så Norske bedrifter går konk som EØS medlem så må vi betale avgift på importert bil er vi EU medlem kan vi fritt innføre biler fra EU land da avgifter allerede er betalt i det landet 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Da måles inflasjonen på en irrelevant måte. Knapt noen verdens ting har økt så lite som 5%. Når andre land har 6-10 prosent inflasjon og Norge, med 20% valutatillegg på toppen, offisielt sett har mindre sier det seg selv at noe skurrer.

Anonymkode: b45b5...c80

Inflasjonen er et gjennomsnitt så absolutt ikke irrelevant, den er også et produkt av valutasvingninger siden mye prises i internasjonal valuta.

Poenget var at gjelden har ikke økt mer en gjennomsnittlilg inflasjon og lønnsøkning og har dermed per def ikke økt men derimot gått ned.

HVa ola dunk vs meg bruker penger på er også forskjellig så inflasjon føles ulikt for individer, jeg bryr meg ikke om drivstoff og støm går mye opp i pris for de utgjør en svært liten del av mitt budsjett, mens for en person med middels inntekt som bor i gokk i en trekkfull bolig er hardt rammet

Skrevet
Adobyen skrev (27 minutter siden):

Samme her, jeg handler dagligvarer på kreditt med Trumf Visa og betaler ved forfall.Det er ikke oss som har noe problem, men de som ikke klarer å betale og ender med inkassosaker. Det er den delen som er alvorlig, og antall saker øker.

Kredittkort har mange fordeler hvis man har kontroll.

Heilt klart  !.  Forhåndsdøm ikkj e dem som nytter kredittkortene. Nytter kredittkortet til reise, og en rekke varekjøp, men tar alltid høgde for å betale tilbake før forfallsdato.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...