jabx Skrevet 28. oktober 2023 #21 Skrevet 28. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (14 timer siden): Nei, verditapet på fossilbiler tror jeg ikke kommer til å bli høyt. Innføring av høyere avgifter på elbiler, vil bremse salget, og gjøre brukte fossilbiler mer attraktive igjen. Fossilbiler vil fortsette å ha høyere avgifter, dyrere drivstoff, dyrere vedlikehold, og elbiler vil etter hvert også koste mindre å kjøpe inn. Å eie fossilbil er ren risikosport. Tesla planlegger plant annet å selge en bil som vil koste kanskje 250-300.000 kroner i utgangspunktet (mulig helt ned i 200K kroner). Prisen her vil bare gå nedover over tid, og som brukt vil de være mye billigere igjen. Så da sitter man igjen med de absolutt dårligste og billigste fossilbilene da, som man kanskje kan selge med lavt tap fordi verditapet allerede er tatt ut. Sitat Verditap på elbiler er avhengig av flere ting. Første er at prisene på nye elbiler er uforutsigbare. Det går selvfølgelig utover brukte elbiler også. Prisene settes plutselig ned helt ut av det blå. Tesla laget et stor "krakk" i elbilprisene på godt og vondt. Det andre avgiftsøkningene ved bruk (høye strømpriser, økt veiavgift og økte bompengesatser). Det tredje, og nesten mest frustrerende er at utviklingen er enorm, og bilene blir raskt "gamle". Det kommer raskt nye biler, som er mer moderne med bedre rekkevidde og ladehastighet. Det gjør at de gamle modellene blir billigere. Prisen på elbiler skal videre ned. Det vil ikke nødvendigvis skje lineært, men trenden er klart nedadgående. En viktig del av dette er batteriene, der prisene har falt mer enn man hadde trodd. Selv med høye strømpriser er det ekstremt mye billigere å lade elbil. Og igjen, avgifter vil alltid være dyrere på fossilbiler. Hele poenget med avgiftsunntak på elbiler var jo at de var mye dyrere i innkjøp, men etter hvert som prisen her kommer ned så blir behovet for slike insentiver lavere. Sitat Jeg tror kanskje å kjøpe en lite brukt diesel stasjonsvogn med 4-hjulstrekk, i en fornuftig prisklasse, kan være en bedre løsning på et rimelig og forutsigbart bilhold. Anonymkode: 950e6...661 Ja, hvis man planlegger å kjøre den til den skal på skraphaugen og derfor ikke er bekymret for det ekstreme prisfallet som kommer. Endret 28. oktober 2023 av jabx 2
jabx Skrevet 28. oktober 2023 #22 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Elbiler billigere? De skal jo få mer avgifter😂 Takk og pris for dèt sier jeg👍👍 Anonymkode: 3dcb4...38b Ja, prisen for å kjøpe en elbil vil fortsette å falle. Så ikke bare blir elbiler billigere i drift, men de blir etter hvert også billigere å kjøpe. RIP fossilbiler. 1
jabx Skrevet 28. oktober 2023 #23 Skrevet 28. oktober 2023 Example skrev (13 timer siden): Tror ikke fossilbiler vil ha et like stort tap. Det blir stadig færre av de av nye biler, og mange foretrekker fremdeles fossilbiler. For mange av oss er elbil ikke en løsning som er aktuell enda. Det blir nok dessverre færre og færre som ønsker en bil det koster skjorta å fylle drivstoff på, og vedlikeholde. 1
jabx Skrevet 28. oktober 2023 #24 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Tesla har fantastisk programvare og et godt ladenett, men mange av bilene sliter med kvaliteten Hva? Det stemmer ikke i det hele tatt. Dette er en myte som henger igjen fra "gamle dager". 1
jabx Skrevet 28. oktober 2023 #25 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det dummeste jeg ser er folk som gliser over å ha kjøpt en Tesla til 500K og sier at nå skal de spare sååå mange penger på å kjøre elektrisk. Når du kunne kjøpt en grei fossilbil til 200K. Du kan få fylt mye "dyr" bensin for den differansen. Anonymkode: bf7de...248 Ja, men nettopp dette, samt dyrere vedlikehold, gjør at prisdifferansen fort krymper. Men hvorfor sammenligner du to helt forskjellige bilklasser? Hvis du skal se på en Tesla til 500K så må du jo se på en fossilbil i tilsvarende klasse.
jabx Skrevet 28. oktober 2023 #26 Skrevet 28. oktober 2023 Imsdalen skrev (4 timer siden): Hvorfor skulle unge, smarte mennesker som innser elbil-svindelen gå tilbake til Nokia? Hva er sammenhengen der tenker du? Hvilken svindel? Fossilbiler er som Nokia. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #27 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Alle jeg kjenner som kastet seg på elbil-hypen har byttet tilbake til fossil nå. Anonymkode: 9c1ef...58a Da må du ha en omgangskrets som avviker veldig fra gjennomsnittet i Norge. Anonymkode: 353a3...6ad 4
jabx Skrevet 28. oktober 2023 #28 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg kjøpte hybrid til 50k som går på strøm 80% av tiden. Vis meg den elbilen som kan konkurrere mtp økonomi 😅 Anonymkode: 9c1ef...58a Ladbar hybrid? Hvis ikke så går den ikke på strøm 80% av tiden, og i tillegg er det "dobbelt" vedlikehold.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #29 Skrevet 28. oktober 2023 Blir fossil så lenge som mulig her! Hadde tesla i 1år, da fikk jeg nok. Dårlig kvalitet, dårlig service/reklamasjon, verditapet!! Samt ladestyret. Nå kjøpte jeg en nyere bruktbil med liten bensinmotor, deilig Slipper ladestyret også. Anonymkode: cd6c6...ec6 1
jabx Skrevet 28. oktober 2023 #30 Skrevet 28. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Blir fossil så lenge som mulig her! Hadde tesla i 1år, da fikk jeg nok. Dårlig kvalitet, dårlig service/reklamasjon, verditapet!! Samt ladestyret. Nå kjøpte jeg en nyere bruktbil med liten bensinmotor, deilig Slipper ladestyret også. Anonymkode: cd6c6...ec6 Når hadde du Tesla? Frem til et år eller to siden så var det ikke stort verditap på Tesla. Og hvis det var så nylig så er det ingenting å si på kvaliteten. Ladestyr? Jeg foretrekker å bare plugge bilen i hjemme hver kveld og slippe å kjøre rundt på bensinstasjoner. Bilen min er alltid ladet og klar. Endret 28. oktober 2023 av jabx 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #31 Skrevet 28. oktober 2023 jabx skrev (2 minutter siden): Når hadde du Tesla? Frem til et år eller to siden så var det ikke stort verditap på Tesla. Og hvis det var så nylig så er det ingenting å si på kvaliteten. Ladestyr? Jeg foretrekker å bare plugge bilen i hjemme hver kveld og slippe å kjøre rundt på bensinstasjoner. Bilen min er alltid ladet og klar. Kjører mye langturer, da orker jeg ikke kaste bort tid på å lade. Anonymkode: cd6c6...ec6 1
Morten1 Skrevet 28. oktober 2023 #32 Skrevet 28. oktober 2023 17 hours ago, jabx said: Hvis du skal bytte bil annenhvert år så blir det stort verditap uansett hva du har, med mindre bilen allerede er gammel og skranglete. Tenk deg nå det kommende verditapet på fossilbiler... Når elbiler både er billigere i innkjøp og i drift så vil det være vanskelig å få solgt fossilbilen gitt. Fordelen til fossilbiler er at de kan ha en fin annenhåndsverdi i utlandet hvor elbiler ikke er relevant, store deler av verden kjører ikke EL og kommer nok ikke til å omstille seg de første 10-20 årene
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #33 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjører mye langturer, da orker jeg ikke kaste bort tid på å lade. Anonymkode: cd6c6...ec6 Vi stopper oftere for mat, do, se ting osv enn for lading. Skjønner ikke poenget med å kjøre langt, om man ikke tar pauser og gjør andre ting enn å sitte å kjøre. Vi har Tesla 3, som kan kjøre i timesvis (7 timer f.eks) uten stopp. Det ville jeg ikke finne på å gjøre uansett. Anonymkode: 353a3...6ad 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #34 Skrevet 28. oktober 2023 Tror ikke folk skjønner hvor fort dette kommer til å gå, og hvor store fordelene blir med elbiler. Bare det faktum at lærekurven er helt på slutten for fossilt drevne biler, og helt i den spede begynnelse for elbiler burde være hint om hva som er i ferd med å skje. Vi har ikke sett noe om hva teknologiutviklingen er i stand til. Sammenligningen med Nokia er helt på sin plass. Dette sier jeg med 2x dieseldrevne firhjulsstrekkere i bilparken. Jeg kjører disse ut levetiden, men ville vært særdeles naivt å tro at det ikke blir elbil i neste runde - rett og slett for at det et bedre produkt. Anonymkode: 36839...785 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #35 Skrevet 28. oktober 2023 Men jeg lurer litt.. Naboen har en over 5 år gammel Tesla hvor han fikk problemer med skjermen inni bilen. Garantitid hadde gått ut. Resultat: kostnad 20000 (!) kr for å få det fikset. Er det særlig bærekraftig økonomisk og miljømessig at man ikke kan eie en gammel Tesla uten å bli ruinert? Selv foretrekker jeg å eie en bil i opptil 10 år før jeg skifter den. Men med Tesla er jo dette umulig? Anonymkode: bf7de...248 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #36 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Vi stopper oftere for mat, do, se ting osv enn for lading. Skjønner ikke poenget med å kjøre langt, om man ikke tar pauser og gjør andre ting enn å sitte å kjøre. Vi har Tesla 3, som kan kjøre i timesvis (7 timer f.eks) uten stopp. Det ville jeg ikke finne på å gjøre uansett. Anonymkode: 353a3...6ad Sorry, Tesla er og blir en drittbil. Elendige garantivilkår og dårlig kvalitet. Aldri igjen!! Anonymkode: cd6c6...ec6 1 1
Example Skrevet 28. oktober 2023 #37 Skrevet 28. oktober 2023 jabx skrev (1 time siden): Det blir nok dessverre færre og færre som ønsker en bil det koster skjorta å fylle drivstoff på, og vedlikeholde. Tror ikke man skal undervurdere det faktum at en god del mennesker i Norge er prinsipielt mot å kjøre elbil. Og om det er dyrere eller billigere avhenger veldig av bruken. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #38 Skrevet 28. oktober 2023 Problemet er batteriene, en elbil vil unntaksis vare mer enn 8-10 år uten å bytte batteri. Og produsentene gidder antageligvis ikke selge nye batterier. De vil heller selge en ny bil. Og elbil er koster mye å vedlikeholde når de blir 5-7 år gamle de også. Anonymkode: eed49...838
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #39 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men jeg lurer litt.. Naboen har en over 5 år gammel Tesla hvor han fikk problemer med skjermen inni bilen. Garantitid hadde gått ut. Resultat: kostnad 20000 (!) kr for å få det fikset. Er det særlig bærekraftig økonomisk og miljømessig at man ikke kan eie en gammel Tesla uten å bli ruinert? Selv foretrekker jeg å eie en bil i opptil 10 år før jeg skifter den. Men med Tesla er jo dette umulig? Anonymkode: bf7de...248 En kamerat har en Suzuki SX4 som trenger ny klutsj, estimat: 20-22000 kr. Han må fylle bensin, skifter ørten filtre og væsker, og passe på at tusenvis av deler fungerer som tiltenkt meget regelmessig. En ikke regulær, unntaksvis skjermreparasjon? Ja, takk! Morten1 skrev (1 time siden): Fordelen til fossilbiler er at de kan ha en fin annenhåndsverdi i utlandet hvor elbiler ikke er relevant, store deler av verden kjører ikke EL og kommer nok ikke til å omstille seg de første 10-20 årene Annenhåndsverdi i utlandet. Hovedkjøpeargumentet for bil. 🫠 Example skrev (19 minutter siden): Tror ikke man skal undervurdere det faktum at en god del mennesker i Norge er prinsipielt mot å kjøre elbil. Og om det er dyrere eller billigere avhenger veldig av bruken. Men det er stort sett tullinger som holder på å dø bort. Det fantes rikelig med folk som var redde for biler eller tog for 100-140 år siden og de satset tungt på at hest og kjerre aldri går av moten. Mennesker er teite slik. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Problemet er batteriene, en elbil vil unntaksis vare mer enn 8-10 år uten å bytte batteri. Og produsentene gidder antageligvis ikke selge nye batterier. De vil heller selge en ny bil. Og elbil er koster mye å vedlikeholde når de blir 5-7 år gamle de også. Anonymkode: eed49...838 Hvor har du disse ideene fra? Tom. Leafen, bilen på markedet med den mest antikke, mest utsatte batteriteknologien, har holdt seg knallbra i Norge. Vår 2012 er på 75,8% SoH. Disse påstandene kom folk med i 2010, men dette er 13 år siden og for lengst motbevist. Hvorfor skjer det ingen læring her? Anonymkode: f5f8a...297 6
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #40 Skrevet 28. oktober 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Problemet er batteriene, en elbil vil unntaksis vare mer enn 8-10 år uten å bytte batteri. Og produsentene gidder antageligvis ikke selge nye batterier. De vil heller selge en ny bil. Og elbil er koster mye å vedlikeholde når de blir 5-7 år gamle de også. Anonymkode: eed49...838 Dette er dessverre en ytterlige seiglivet myte som det ikke kan understøttes av tilgjengelig data. Batteridegradering er selvfølgelig noe som skjer, og forskjell på kjemier er av betydning, men de fleste moderne bilbatterier er designet til å leve betydelig lengre enn dette. Har lest studier som viser til at etter 160,000 km var snittdegraderingen på 6000 biler ~10% som indikerer en levetid på langt over 10 år ved normal bruk. Anonymkode: 36839...785 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå