Gå til innhold

Verditap på elbiler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 11/9/2023 at 10:17 AM, AnonymBruker said:

Ja klart om du alltid befinner deg rundt Oslo sentrum uten barn så er sikkert kun elbil fantastisk.

Anonymkode: eed49...838

Jeg bor langt fra Oslo sentrum og har barn. Elbil er topp

Anonymkode: f5a37...b3d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 11/10/2023 at 11:12 AM, LadeJarl said:

Morsom påstand...hvor i verden tror de de kjører fossilt om 20 år da ?

Du vet det eksisterer andre kontinenter som ikke har elektrisitet tilgjengelig på samme måte som oss? Asia og Afrika kommer til å kjøre fossilt lenge

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten1 skrev (6 timer siden):

Du vet det eksisterer andre kontinenter som ikke har elektrisitet tilgjengelig på samme måte som oss? Asia og Afrika kommer til å kjøre fossilt lenge

Asia? Kina er vel verdens største elbilmarked allerede, og India kommer etter. De har et mål om kun selge elbiler fra 2030, de har ikke noe valg pga. forurensningen.

De to landene har nesten to tredjedeler av asias befolkning.

Afrika? De kjøper knapt nybiler overhodet. 80-90% av bilparken er bruktimportert. Dermed har de helt minimal innvirkning på retningen bilsalget tar. Men ja, vi kan sikkert eksportere siste rest av norske fossilbiler til Afrika. Tipset må da bli å kjøpe Toyota pickup eller kassebil om man vil ha god bruktverdi, for det er det de helst vil ha der nede...;)

Endret av -jk-
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten1 skrev (10 timer siden):

Du vet det eksisterer andre kontinenter som ikke har elektrisitet tilgjengelig på samme måte som oss? Asia og Afrika kommer til å kjøre fossilt lenge

Er det riktig det da Morten.?.la oss gå gjennom tallene pent og rolig.

Det globale nybilsalget ligger på ca 70 millioner biler årlig, Kina er det største enkeltmarkedet med 28 milioner nybiler eller ca 35% av det globale bilmarkedet.

Deretter følger Europa- ca 25%. USA- ca 22% og  Japan med  ca  5%.

Vi slår sammen Australia, Canada ,sør korea, Brasil og Russland til ca 12 %..Nå har vi kommet til 94% av det globale bilmarkedet og alle disse landene har et utviklet strømnett..

De siste 6 % eller 4 millioner ny biler havner stort sett i India og sørøstasia..

India har ikke verdens beste strømnett men bygger solkraft med rekordfart og har verdens mest ekspansive elbilpolitikk etter Kina...I Thailand og Vietnam selger elbiler som hakka møkk allerede..

Tror vi kan slå fast at teorien din om kontinenter med bare fossilbil er ren BS Morten...Og en av mantraene  fossilindustrien har plantet på sosiale media.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (53 minutter siden):

Er det riktig det da Morten.?.la oss gå gjennom tallene pent og rolig.

Det globale nybilsalget ligger på ca 70 millioner biler årlig, Kina er det største enkeltmarkedet med 28 milioner nybiler eller ca 35% av det globale bilmarkedet.

Deretter følger Europa- ca 25%. USA- ca 22% og  Japan med  ca  5%.

Vi slår sammen Australia, Canada ,sør korea, Brasil og Russland til ca 12 %..Nå har vi kommet til 94% av det globale bilmarkedet og alle disse landene har et utviklet strømnett..

De siste 6 % eller 4 millioner ny biler havner stort sett i India og sørøstasia..

India har ikke verdens beste strømnett men bygger solkraft med rekordfart og har verdens mest ekspansive elbilpolitikk etter Kina...I Thailand og Vietnam selger elbiler som hakka møkk allerede..

Tror vi kan slå fast at teorien din om kontinenter med bare fossilbil er ren BS Morten...Og en av mantraene  fossilindustrien har plantet på sosiale media.

Og når det er sagt, er det lite av små elbiler som menigmann utenfor Norge har råd til å kjøpe. Bare tenk deg selv, når de(dvs alle) med lavere lønn en oss nordmenn skal kjøpe like dyr elbil som kun de rikeste av oss kan kjøpe, er det ikke så veldig stort marked for så kostbare biler. Det er noe som alle vet, men ikke vil innse! Norge er også på topp i strømforbruk, det sier jo sitt. Nå er nybilsalget her i landet på et bunnivå, hvor det ene er pga LITT høyere avgift/mva, og renter. De to store importørene går i tenkeboksen for å si opp ansatte, og de som har kjøpt over evne vil kvitte seg med sine dyrekjøpte elbil pga kostnadene som medfølger pr.i dag. Og nå er det en kamp om å få tak i rimelige bensin/dieselbiler slik at vi alle kommer oss fra A til B der det er omtrent kjemisk renset for kollektivreise muligheter. Var selv i Tyskland for ikke lenge siden, og Tesla var en sjeldenhet å se, samt andre elbiler. Det gikk i nyere bensin/dieselbiler.

Anonymkode: 3dcb4...38b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Og når det er sagt, er det lite av små elbiler som menigmann utenfor Norge har råd til å kjøpe. Bare tenk deg selv, når de(dvs alle) med lavere lønn en oss nordmenn skal kjøpe like dyr elbil som kun de rikeste av oss kan kjøpe, er det ikke så veldig stort marked for så kostbare biler. Det er noe som alle vet, men ikke vil innse! Norge er også på topp i strømforbruk, det sier jo sitt. Nå er nybilsalget her i landet på et bunnivå, hvor det ene er pga LITT høyere avgift/mva, og renter. De to store importørene går i tenkeboksen for å si opp ansatte, og de som har kjøpt over evne vil kvitte seg med sine dyrekjøpte elbil pga kostnadene som medfølger pr.i dag. Og nå er det en kamp om å få tak i rimelige bensin/dieselbiler slik at vi alle kommer oss fra A til B der det er omtrent kjemisk renset for kollektivreise muligheter. Var selv i Tyskland for ikke lenge siden, og Tesla var en sjeldenhet å se, samt andre elbiler. Det gikk i nyere bensin/dieselbiler.

Anonymkode: 3dcb4...38b

Så "menigmann" i Tyskland og Kina  kjøper ikke elbiler da? Fordi elbiler er mye dyrere enn fossile?..Og norge er på topp i strømbruk fordi vi har så mange elbiler å lade..forsto jeg deg riktig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Og når det er sagt, er det lite av små elbiler som menigmann utenfor Norge har råd til å kjøpe. Bare tenk deg selv, når de(dvs alle) med lavere lønn en oss nordmenn skal kjøpe like dyr elbil som kun de rikeste av oss kan kjøpe, er det ikke så veldig stort marked for så kostbare biler. Det er noe som alle vet, men ikke vil innse! Norge er også på topp i strømforbruk, det sier jo sitt. Nå er nybilsalget her i landet på et bunnivå, hvor det ene er pga LITT høyere avgift/mva, og renter. De to store importørene går i tenkeboksen for å si opp ansatte, og de som har kjøpt over evne vil kvitte seg med sine dyrekjøpte elbil pga kostnadene som medfølger pr.i dag. Og nå er det en kamp om å få tak i rimelige bensin/dieselbiler slik at vi alle kommer oss fra A til B der det er omtrent kjemisk renset for kollektivreise muligheter. Var selv i Tyskland for ikke lenge siden, og Tesla var en sjeldenhet å se, samt andre elbiler. Det gikk i nyere bensin/dieselbiler.

Anonymkode: 3dcb4...38b

Tyskland har allerede passert 25% andel elbiler av nybilsalget, så der øker det raskt. Sverige har hatt en eksplosjon de siste par årene, jeg var nylig i Gøteborg og på parkeringsplassen ved sentralstasjonen så jeg 6-7 Teslaer innenfor 25m avstand fra der jeg sto. Teslaer overalt.  Samme så jeg på campingplassen på Öland i sommer, en hel mengde svenske elbiler. Med campingvogn. 

Nybilsalget er lavt nå ja, men det er enda lavere for fossilbiler. At noen må si opp folk er ikke en konsekvens av at nybilsalget er lavt akkurat nå, men at Tesla har doblet sin markedsandel fra i fjor i et sterkt synkende marked. Da blir salgsnivået SVÆRT mye lavere for alle andre mens Tesla øker kraftig. Ikke så rart da Teslaene stort sett gir mest for pengene og folk ser definitivt mye på kostnaden nå som renta har steget så mye. Da blir det fort en Model Y fremfor en dyr Audi. 

I Kina selges det masse små, rimelige elbiler. De tas ikke inn til Norge da det ikke er marked for slikt her. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og når det er sagt, er det lite av små elbiler som menigmann utenfor Norge har råd til å kjøpe. Bare tenk deg selv, når de(dvs alle) med lavere lønn en oss nordmenn skal kjøpe like dyr elbil som kun de rikeste av oss kan kjøpe, er det ikke så veldig stort marked for så kostbare biler. Det er noe som alle vet, men ikke vil innse! Norge er også på topp i strømforbruk, det sier jo sitt. Nå er nybilsalget her i landet på et bunnivå, hvor det ene er pga LITT høyere avgift/mva, og renter. De to store importørene går i tenkeboksen for å si opp ansatte, og de som har kjøpt over evne vil kvitte seg med sine dyrekjøpte elbil pga kostnadene som medfølger pr.i dag. Og nå er det en kamp om å få tak i rimelige bensin/dieselbiler slik at vi alle kommer oss fra A til B der det er omtrent kjemisk renset for kollektivreise muligheter. Var selv i Tyskland for ikke lenge siden, og Tesla var en sjeldenhet å se, samt andre elbiler. Det gikk i nyere bensin/dieselbiler.

Anonymkode: 3dcb4...38b

Anekdoter, mangel på generell kunnskap, og stadige hopp i tema. Jeg tror vi trekker tilbake diskusjonstillatelsen din. :P Elbilandelen er så høy i bl.a. Kina nettopp fordi elbiler er rimeligere å eie. Noen skattegoder ved kjøp er bare prikken over i-en.

Anonymkode: f5f8a...297

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Anekdoter, mangel på generell kunnskap, og stadige hopp i tema. Jeg tror vi trekker tilbake diskusjonstillatelsen din. :P Elbilandelen er så høy i bl.a. Kina nettopp fordi elbiler er rimeligere å eie. Noen skattegoder ved kjøp er bare prikken over i-en.

Anonymkode: f5f8a...297

Ja stemmer nok det, markedsandelen til elbiler i Kina passerte nettopp 40%..og passerer overveiende sannsynlig 50% på senhøsten neste år...

Fossilbilindustrien som har hentet opp til halvparten av inntektene sine fra Kina taper nå 25-50% av salget sitt i året der og er snart ute av kina..

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Ånei, den nyeste modellen av bilen min har en nyere prosessor enn det min bil har! 
Da er det bedre med fossilt, de oppgraderer aldri noe som helst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (5 timer siden):

Ånei, den nyeste modellen av bilen min har en nyere prosessor enn det min bil har! 
Da er det bedre med fossilt, de oppgraderer aldri noe som helst

Hvorfor slik surmaga kommentar på en sannhet?

Anonymkode: 3dcb4...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elbil her helt topp, 3 ganger så dyr forsikring og har "bare" hatt 6500,- i verditap i mnd + renter.

Så lykkelig med elbil! Spare minst 1500,- på bensin i mnd haha.

Anonymkode: eed49...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Elbil her helt topp, 3 ganger så dyr forsikring og har "bare" hatt 6500,- i verditap i mnd + renter.

Så lykkelig med elbil! Spare minst 1500,- på bensin i mnd haha.

Anonymkode: eed49...838

Om du får tre ganger så høy forsikring på elbil sammenlignet med forsikring til annen bil gjør du noe galt. 

Og har man ikke verditap på nye fossile biler? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, newman01 said:

Om du får tre ganger så høy forsikring på elbil sammenlignet med forsikring til annen bil gjør du noe galt. 

Og har man ikke verditap på nye fossile biler? 

Klart jeg har gjort noe "galt" - har bare 75% bonus og aldri hatt skader. Tesla 3 koster minst 1500,- pr mnd å forsikre, gamle bensinbilen ca 500,- Og den gamle er nedbetalt.

Kostet hele 30.000,- brukt. Og de fungerer like bra. Går like langt men Honda er selvfølgelig 10 ganger bedre kvalitet. Noen småutgifter er det men max 1000,- pr mnd i snitt.

Anonymkode: eed49...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Klart jeg har gjort noe "galt" - har bare 75% bonus og aldri hatt skader. Tesla 3 koster minst 1500,- pr mnd å forsikre, gamle bensinbilen ca 500,- Og den gamle er nedbetalt.

Kostet hele 30.000,- brukt. Og de fungerer like bra. Går like langt men Honda er selvfølgelig 10 ganger bedre kvalitet. Noen småutgifter er det men max 1000,- pr mnd i snitt.

Anonymkode: eed49...838

Du sammenligner jo på totalt feil grunnlag.

Åpenbart vil en eldre bil være billigere å forsikre. Og en nedbetalt bil er uten lånekostnader. Hvilken planet lever du på egentlig?

Hadde du kjøpt deg en splitter ny fossilbil med stor motor så ville nok forsikringskostnadene på den og vært tilsvarende. Og hadde du tatt opp lån for å kjøpe den hadde den kostet deg i lånekostnader og. Utrolig nok.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Klart jeg har gjort noe "galt" - har bare 75% bonus og aldri hatt skader. Tesla 3 koster minst 1500,- pr mnd å forsikre, gamle bensinbilen ca 500,- Og den gamle er nedbetalt.

Kostet hele 30.000,- brukt. Og de fungerer like bra. Går like langt men Honda er selvfølgelig 10 ganger bedre kvalitet. Noen småutgifter er det men max 1000,- pr mnd i snitt.

Anonymkode: eed49...838

Tror jeg ville vurdert å bytte forsikringsselskap om det er beste prisen du får i ditt selskap... 

Og du sammenligner en flunkende ny Tesla med firehjulstrekk og nybilgaranti mot et vrak til til 30k? Om det er slik man skal sammenligne bør du jo sjekke opp kostnadene til en sykkel og sammenligne mot fossilvraket ditt, for der er forsikring og drivstoff gratis. 

Men det er jo gledelig om du betaler 500k i forsikring pluss 1000kr i småutgifter for din gamle Honda, så kan jeg betale 676kr for Teslaen

20240902_073034000_iOS.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig det faktum at batteribilutviklingen er så drivende god at det skulle bli et argument MOT batteribiler… 😂

Jeg har to dieselbiler som jeg tenker å kjøre til dynga tar dem, men etter det ville det vært pinlig naivt å tro at det blir noe annet enn batteribil på meg. Det er simpelthen for mange argumenter for, og de blir flere for hver uke som går.

 

 

Anonymkode: 36839...785

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Snublefot62 said:

Du sammenligner jo på totalt feil grunnlag.

Åpenbart vil en eldre bil være billigere å forsikre. Og en nedbetalt bil er uten lånekostnader. Hvilken planet lever du på egentlig?

Hadde du kjøpt deg en splitter ny fossilbil med stor motor så ville nok forsikringskostnadene på den og vært tilsvarende. Og hadde du tatt opp lån for å kjøpe den hadde den kostet deg i lånekostnader og. Utrolig nok.

Nei, begge biler gjør samme nytte. Honda Cr-v er nok hakket bedre da den har mye mer plass og dra tyngre henger. En langkjørt elbil går mot 0,- i verdi da en plutselig må kjøpe brukt(nytt) batteri til 150.000,- utenfor garanti.

Anonymkode: eed49...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...