Snublefot62 Skrevet 7. november 2023 #81 Del Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg vurderer å bytte ut den 10-år gamle dieselbilen min med en elbil. Det som holder meg igjen er frykten for å bli sittende igjen med en relativt ny bil med dårlig eller defekt batteri og ikke få solgt den videre når den tid kommer. Erfaringsmessig har jeg byttet bil hvert 3.-5. år grunnet endret behov. Ser for meg at det blir å ha neste bil i omtrent samme tidsintervall, før jeg bytter den ut i en mindre variert på sikt. Det som holder meg mest igjen er hvordan de er på vinterføre. Sitter de godt på veien? Blir de raskt varme? Jeg bor virkelig på bygda og er avhengig av piggdekk. Har sett på den største teslaen, hva tror dere? Skal jeg beholde dieselbilen som oppfyller alle kravene jeg har per nå, eller bytte? Anonymkode: 4787d...417 Du kan like godt sitte der med en utdatert og slitt fossilbil om 5 år som du ikke får solgt. Markedet frem i tid er vanskelig å spå. Kjøp bilen etter behovet i dag. Sjekk hvilken levetid produsentene har på batteriet så ser du at de fleste snakker om lengre enn fem år. Mitt råd er å holde deg unna Tesla og en del kinesiske ukjente merker. Tesla fordi de har en standard måte å forholde seg til klager på - lukk ørene og se den andre veien. Og mange kinesiske ukjente bilmerker har veldig varierende forhandlernett i Norge enda og det er ingen garanti for at BYD har forhandler her i Norge om 5 år. Eller 3 år. Du kan si det samme om Toyota, Audi og Volvo og men sannsynligheten for at de er her om 10 år er vesentlig større. Når det gjelder vinteregenskaper så ser jeg ikke noen grunn til at elektrisk skal være negativt på vinterføre. Det er bilens stabiliseringssystemer som gjør det meste av jobben der stort sett. Eneste er at batterier yter dårligere i kulde og bør ha forvarmer eller tilleggsvarmer. Noe du ikke nødvendigvis får fra alle produsenter som har andre fokus marked enn kalde klima. Men når det gjelder varme i kupe og tining av vindu har jeg aldri vært borti bedre enn på hybrid bilen vår og den elektriske bilen vår. Begge er i praksis varme fra start og trenger ikke fem minutters kjøring før det kommer lunka luft ut i kupeen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #82 Del Skrevet 7. november 2023 Snublefot62 skrev (10 minutter siden): Du kan like godt sitte der med en utdatert og slitt fossilbil om 5 år som du ikke får solgt. Markedet frem i tid er vanskelig å spå. Kjøp bilen etter behovet i dag. Sjekk hvilken levetid produsentene har på batteriet så ser du at de fleste snakker om lengre enn fem år. Mitt råd er å holde deg unna Tesla og en del kinesiske ukjente merker. Tesla fordi de har en standard måte å forholde seg til klager på - lukk ørene og se den andre veien. Og mange kinesiske ukjente bilmerker har veldig varierende forhandlernett i Norge enda og det er ingen garanti for at BYD har forhandler her i Norge om 5 år. Eller 3 år. Du kan si det samme om Toyota, Audi og Volvo og men sannsynligheten for at de er her om 10 år er vesentlig større. Når det gjelder vinteregenskaper så ser jeg ikke noen grunn til at elektrisk skal være negativt på vinterføre. Det er bilens stabiliseringssystemer som gjør det meste av jobben der stort sett. Eneste er at batterier yter dårligere i kulde og bør ha forvarmer eller tilleggsvarmer. Noe du ikke nødvendigvis får fra alle produsenter som har andre fokus marked enn kalde klima. Men når det gjelder varme i kupe og tining av vindu har jeg aldri vært borti bedre enn på hybrid bilen vår og den elektriske bilen vår. Begge er i praksis varme fra start og trenger ikke fem minutters kjøring før det kommer lunka luft ut i kupeen. Tusen takk for utfyllende svar! Det er nettopp som du sier, «kjøp etter behovet i dag» jeg synes gjør det vanskelig. Bilen jeg har nå oppfyller alle mine krav nå. Kommer trolig til å bytte den ut innen få år til elbil og lurer på hva som er mest økonomisk av å gjøre det nå eller innen 1-3 år, men det er som du sier vanskelig å spå fremtiden. Hvilke modeller opplever dere som har elbil er gode vinterbiler? Ønsker en som sitter godt på veien og gjerne 4-hjulstrekk. Leste over her at elbiler sliter dekk i større grad, stemmer dette og hvorfor er det sånn? På forhånd takk for svar. Anonymkode: 4787d...417 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 7. november 2023 #83 Del Skrevet 7. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tusen takk for utfyllende svar! Det er nettopp som du sier, «kjøp etter behovet i dag» jeg synes gjør det vanskelig. Bilen jeg har nå oppfyller alle mine krav nå. Kommer trolig til å bytte den ut innen få år til elbil og lurer på hva som er mest økonomisk av å gjøre det nå eller innen 1-3 år, men det er som du sier vanskelig å spå fremtiden. Hvilke modeller opplever dere som har elbil er gode vinterbiler? Ønsker en som sitter godt på veien og gjerne 4-hjulstrekk. Leste over her at elbiler sliter dekk i større grad, stemmer dette og hvorfor er det sånn? På forhånd takk for svar. Anonymkode: 4787d...417 Jeg har aldri hørt at elbiler sliter mer på dekkene enn andre biler. Heller ikke opplevd det. Men det er ikke alt jeg kan Så raskt som markedet skifter nå ville jeg ventet nærmere når du skal skifte bil med å vurdere alternativene. Kanskje Kia er like imponerende om 3 år eller Audi har gjort noe lurt. Kanskje motoren Toyota mener skal overta for elbiler faktisk virker som de lover. Eller kanskje VW kommer med en ny storslager. Kort og godt mener jeg det er alt for tidlig å bestemme seg for nybil om tre år nå. Endret 7. november 2023 av Snublefot62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 7. november 2023 #84 Del Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Tusen takk for utfyllende svar! Det er nettopp som du sier, «kjøp etter behovet i dag» jeg synes gjør det vanskelig. Bilen jeg har nå oppfyller alle mine krav nå. Kommer trolig til å bytte den ut innen få år til elbil og lurer på hva som er mest økonomisk av å gjøre det nå eller innen 1-3 år, men det er som du sier vanskelig å spå fremtiden. Hvilke modeller opplever dere som har elbil er gode vinterbiler? Ønsker en som sitter godt på veien og gjerne 4-hjulstrekk. Leste over her at elbiler sliter dekk i større grad, stemmer dette og hvorfor er det sånn? På forhånd takk for svar. Anonymkode: 4787d...417 https://www.nettavisen.no/nyheter/tesla-sjokkerer-pa-vinterfore/v/5-95-1011953 Dekk slites av sjåføren. Kjøper du bil med sterk motor og bruker den mye så sliter du også mye dekk. Kjører du pent så sliter du mye mindre på dekkene. Mange sliter mer dekk med elbil fordi de har tilgang på sterk motor og bruker effekten ofte. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #85 Del Skrevet 7. november 2023 -jk- skrev (12 minutter siden): https://www.nettavisen.no/nyheter/tesla-sjokkerer-pa-vinterfore/v/5-95-1011953 Dekk slites av sjåføren. Kjøper du bil med sterk motor og bruker den mye så sliter du også mye dekk. Kjører du pent så sliter du mye mindre på dekkene. Mange sliter mer dekk med elbil fordi de har tilgang på sterk motor og bruker effekten ofte. Aha! Takk for svar. Det visste jeg ikke, men gir mening. Anonymkode: 4787d...417 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #86 Del Skrevet 7. november 2023 Snublefot62 skrev (22 minutter siden): Jeg har aldri hørt at elbiler sliter mer på dekkene enn andre biler. Heller ikke opplevd det. Men det er ikke alt jeg kan Så raskt som markedet skifter nå ville jeg ventet nærmere når du skal skifte bil med å vurdere alternativene. Kanskje Kia er like imponerende om 3 år eller Audi har gjort noe lurt. Kanskje motoren Toyota mener skal overta for elbiler faktisk virker som de lover. Eller kanskje VW kommer med en ny storslager. Kort og godt mener jeg det er alt for tidlig å bestemme seg for nybil om tre år nå. Takk😊 Skjener at det kan misforstås, men mente om det er best å bytte ut den jeg har allerede nå med tanke på å begrense tapet, eller om jeg bør vente noen år med det. Den fungerer jo veldig bra for meg nå tross alt. Anonymkode: 4787d...417 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amistad Skrevet 7. november 2023 #87 Del Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (På 28.10.2023 den 7.00): Det er nok de samme folka som sluttet med smart-telefon og gikk tilbake til gammel Nokia. Anonymkode: 0b4bf...d8c sa en ihuga elbil eier ... 😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #88 Del Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg vurderer å bytte ut den 10-år gamle dieselbilen min med en elbil. Det som holder meg igjen er frykten for å bli sittende igjen med en relativt ny bil med dårlig eller defekt batteri og ikke få solgt den videre når den tid kommer. Erfaringsmessig har jeg byttet bil hvert 3.-5. år grunnet endret behov. Ser for meg at det blir å ha neste bil i omtrent samme tidsintervall, før jeg bytter den ut i en mindre variert på sikt. Det som holder meg mest igjen er hvordan de er på vinterføre. Sitter de godt på veien? Blir de raskt varme? Jeg bor virkelig på bygda og er avhengig av piggdekk. Har sett på den største teslaen, hva tror dere? Skal jeg beholde dieselbilen som oppfyller alle kravene jeg har per nå, eller bytte? Anonymkode: 4787d...417 Elbiler har tyngdepunktet i batteriet som monteres lengst nede mellom hjulene. Det gir som regel en god vektfordeling og gode vinteregenskaper. Ingen girkasse gjør at du kan kjøre meget fintfølende. Mange nyere elbiler er rullende datamaskiner også som styrer mye selv. Du får ikke kjøpt en bil i 2023 som ikke kan programmeres til å være varm når du skal av gårde. Anonymkode: f5f8a...297 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 7. november 2023 #89 Del Skrevet 7. november 2023 Det er litt morsomt at mange sier at alle de kjenner som kjøpte elbil har gått tilbake til bil med forbrenningsmotor, jeg kjenner veldig mange som har kjøpt elbil men ingen av dem har gått tilbake, noen av dem har en ekstra bil med forbrenningsmotor. Noen sier de _aldri_ skal ha elektrisk bil men det er ofte folk som har hobbybil, motorsykkel eller driver med motorsport, men _ingen_ har gått fra elektrisk til forbrenningsmotor. Jeg har forresten både diesel og elektrisk. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 7. november 2023 #90 Del Skrevet 7. november 2023 bvp skrev (1 minutt siden): Det er litt morsomt at mange sier at alle de kjenner som kjøpte elbil har gått tilbake til bil med forbrenningsmotor, jeg kjenner veldig mange som har kjøpt elbil men ingen av dem har gått tilbake, noen av dem har en ekstra bil med forbrenningsmotor. Noen sier de _aldri_ skal ha elektrisk bil men det er ofte folk som har hobbybil, motorsykkel eller driver med motorsport, men _ingen_ har gått fra elektrisk til forbrenningsmotor. Jeg har forresten både diesel og elektrisk. Jeg kjenner heller ingen som har gått tilbake. Må være i meget spesielle miljøer Derimot kjenner jeg mange som begynte med én elbil og som nå også har byttet bil nr. 2 i elbil. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #91 Del Skrevet 8. november 2023 Leaf er jo stjerne-eksemplet. Den kan nesten ikke hurtiglades noen steder lenger da den har et helt utdatert ladesystem. Sammen med Zoe. Biler som er brukt-og-kast. Zoe er dessuten dyr å reparere. Anonymkode: eed49...838 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #92 Del Skrevet 8. november 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Aha! Takk for svar. Det visste jeg ikke, men gir mening. Anonymkode: 4787d...417 Samt at mange elbiler er tunge og tunge biler sliter mer Anonymkode: f5a37...b3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #93 Del Skrevet 8. november 2023 Har kjøpt elbil som bil #2 og vil kjøpe elbil neste gang. Bil er et tapsprosjekt. Man kjøper det pga nytten det gir med et bedre liv og mer fritid så lenge man har den, og avskriver verdien på ca 10 år. Anonymkode: 256d6...667 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 8. november 2023 #94 Del Skrevet 8. november 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Leaf er jo stjerne-eksemplet. Den kan nesten ikke hurtiglades noen steder lenger da den har et helt utdatert ladesystem. Sammen med Zoe. Biler som er brukt-og-kast. Zoe er dessuten dyr å reparere. Anonymkode: eed49...838 Leaf med chademo-lader har jo aldri egentlig vært presentert som langdistansebilen som kan hurtiglade overalt. Det er en liten trofast traver som tar deg fra hus til barnehage til jobb og tilbake igjen. Nissan bommet litt på ladestandard, men slik vil det nå alltid være når det kommer noe nytt. Nå har jo Nissan byttet til CCS, så det problemet tilhører de gamle bilene. Og det er mange som synes det er praktisk med en liten billig bil som tar deg til jobb og tilbake igjen. Jeg har hatt elbil i tre år nå, og har ikke hurtigladet spesielt mange ganger. 10 ganger siste 14 månedene ifølge Plugsurfing-historikken min. Hvorav 5 av dem var på bilferie i utlandet Zoe er vel ikke spesielt mye dyrere å reparere enn en annen bil, f.eks. fra VAG-konsernet? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2023 #95 Del Skrevet 8. november 2023 Vi hurtiglader vår 2012 Leaf av og til, og kommer nok til å gjøre det samme med 2023-modellen vi får i disse dager. Det er ikke for langdistanser man kjøper en Leaf lel. Alt dette er diskutert hundrevis av ganger før i dette forumet, men noen her er bare helt uforståelig tett i knollen. Anonymkode: f5f8a...297 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #96 Del Skrevet 9. november 2023 20 hours ago, AnonymBruker said: Vi hurtiglader vår 2012 Leaf av og til, og kommer nok til å gjøre det samme med 2023-modellen vi får i disse dager. Det er ikke for langdistanser man kjøper en Leaf lel. Alt dette er diskutert hundrevis av ganger før i dette forumet, men noen her er bare helt uforståelig tett i knollen. Anonymkode: f5f8a...297 Så elbiler redder miljøet ved at du må ha 2 biler i steden for 1? Eller skal du "leie" en annen stor bil med hengerfeste, takstativ hver gang du skal gjøre noe? Lykke till. Anonymkode: eed49...838 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #97 Del Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (På 28.10.2023 den 7.35): Jeg kjøpte hybrid til 50k som går på strøm 80% av tiden. Vis meg den elbilen som kan konkurrere mtp økonomi 😅 Anonymkode: 9c1ef...58a Samme her. Anonymkode: 64e7f...17a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #98 Del Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Så elbiler redder miljøet ved at du må ha 2 biler i steden for 1? Eller skal du "leie" en annen stor bil med hengerfeste, takstativ hver gang du skal gjøre noe? Lykke till. Anonymkode: eed49...838 Hvis du ikke vil ha en Leaf, kjøp en annen bil. Vi er en bilferie, mellom samlebilene og elbilene her i husstanden har vi for tiden fire. YMMV. Disse tanketomme provokasjonene dine er ellers ikke verdt tiden min. Anonymkode: f5f8a...297 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 9. november 2023 #99 Del Skrevet 9. november 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Så elbiler redder miljøet ved at du må ha 2 biler i steden for 1? Eller skal du "leie" en annen stor bil med hengerfeste, takstativ hver gang du skal gjøre noe? Lykke till. Anonymkode: eed49...838 Ikke helt sikker på hvor du vil med utsagnet ditt, men jeg kjenner minst to familier som har mer enn én bil i husstanden. I begge tilfeller har de en litt stor bil og en litt liten "hverdagsbil". Det er den foretrukne når de skal handle og reise på korte turer til fotballtrening osv. Store bilen er "hyttebil". Har aldri du opplevd at en familie har to biler før? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 9. november 2023 #100 Del Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så elbiler redder miljøet ved at du må ha 2 biler i steden for 1? Eller skal du "leie" en annen stor bil med hengerfeste, takstativ hver gang du skal gjøre noe? Lykke till. Anonymkode: eed49...838 Nå er det ikke alle som trenger slikt. Mange kjører aldri med henger eller taklast. Har man behov for det kjøper man vel heller en bil som kan ta både henger og taklast, finnes mange av de også. Jeg kjenner flere som har Leaf som eneste bil i familien. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå