Example Skrevet 28. oktober 2023 #41 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men det er stort sett tullinger som holder på å dø bort. Det fantes rikelig med folk som var redde for biler eller tog for 100-140 år siden og de satset tungt på at hest og kjerre aldri går av moten. Mennesker er teite slik. Anonymkode: f5f8a...297 Det er ikke mye elbiler å spore hos ungdommen utenfor de store byene. På bygda er det ikke elbil som gjelder, særlig blant bilinteressert ungdom og unge voksne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janina1 Skrevet 28. oktober 2023 #42 Del Skrevet 28. oktober 2023 Kjøpte min første el-bil i 2018. Nå er jeg på el-bil nr 3. Elsker min Tesla Model 3. Tviler på at jeg kommer til å kjøpe fossilbil igjen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #43 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hvor har du disse ideene fra? Tom. Leafen, bilen på markedet med den mest antikke, mest utsatte batteriteknologien, har holdt seg knallbra i Norge. Vår 2012 er på 75,8% SoH. Disse påstandene kom folk med i 2010, men dette er 13 år siden og for lengst motbevist. Hvorfor skjer det ingen læring her? Anonymkode: f5f8a...297 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Dette er dessverre en ytterlige seiglivet myte som det ikke kan understøttes av tilgjengelig data. Batteridegradering er selvfølgelig noe som skjer, og forskjell på kjemier er av betydning, men de fleste moderne bilbatterier er designet til å leve betydelig lengre enn dette. Har lest studier som viser til at etter 160,000 km var snittdegraderingen på 6000 biler ~10% som indikerer en levetid på langt over 10 år ved normal bruk. Anonymkode: 36839...785 https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?pli=1#gid=244400016 Anonymkode: d4400...713 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #44 Del Skrevet 28. oktober 2023 Jeg har elbil, og liker den veldig godt. Men jeg er ikke fremmed for å bytte tilbake til dieselbil. Elbilen skal være MYE billigere å bruke og eie enn fossilbilen for at jeg skal synes at den er verdt det. Kjørekomfort er overlegen i elbilen. Men jeg kjenner fremdeles etter 2 år, at den (for meg) har et noen begrensninger. Derfor må dette kompenseres med at den er betydelig billigere å ha. Anonymkode: 950e6...661 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #45 Del Skrevet 28. oktober 2023 Snublefot62 skrev (5 timer siden): ALLE biler har et verditap. Det var noen få unntak hvor populære elbiler kunne selges for en gevinst etter et halvt-ett år - men dette er et unntak fra regelen. Hovedregelen er at ALLE biler har et verditap uavhengig av om det er forbrenningsmotor, hybrid eller elektrisk. Dette verditapet er og ALLTID størst i starten. Bilene taper fort flere titalls tusen bare de triller ut av dørene hos forhandler. Dette er et relativt kjent faktum som jeg er overrasket over at TS ikke har fått med seg. Men nå har du lært? Hvorvidt verditapet er størst på elektrisk eller forbrenningsmotor vil variere ut fra mange faktorer, inkludert hvor man bor i landet. I en storby vil for eks regnestykket som hovedregel tippe i retning av elektrisk bil, mens lengre ut fra bykjernen med lengre avstander mellom aktiviteter så kan det være hybrid eller forbrenning er mer fornuftig - eller en kombinasjon. Men det er typisk KG og slike forumer som dette at noen absolutt skal komme inn og påstå at elektrisk er bortkastet eller verdens styggedom. Spesielt morsomt blir det når noen påstår at alle de kjenner som har hatt elbil har byttet til forbrenningsmotor. Idiotisk utsagn som enten bevitner en forutinntatt holdning, eller venner som ikke klarer å tenke selv. TS her. Joda, jeg er fullt klar over at nye biler taper seg i verdi så fort man skrur på skiltene. MEN, jeg har kjøpt mange nye og nyere biler i min tid, og elbilen er den som definitivt har tapt seg mest, raskest. Joda, å bytte bil 10 mnd etter man har kjøpt den, er ikke det smarteste, men at den tapte seg så mye, var sjokkerende. Jeg frykter elbiler vil ha et høyere verditap enn hva vi er vant til på fossilbiler. Om jeg har lært? Sannsynligvis ikke. 😄 Anonymkode: 950e6...661 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #46 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men jeg lurer litt.. Naboen har en over 5 år gammel Tesla hvor han fikk problemer med skjermen inni bilen. Garantitid hadde gått ut. Resultat: kostnad 20000 (!) kr for å få det fikset. Er det særlig bærekraftig økonomisk og miljømessig at man ikke kan eie en gammel Tesla uten å bli ruinert? Selv foretrekker jeg å eie en bil i opptil 10 år før jeg skifter den. Men med Tesla er jo dette umulig? Anonymkode: bf7de...248 Ekspander En kamerat har en Suzuki SX4 som trenger ny klutsj, estimat: 20-22000 kr. Han må fylle bensin, skifter ørten filtre og væsker, og passe på at tusenvis av deler fungerer som tiltenkt meget regelmessig. En ikke regulær, unntaksvis skjermreparasjon? Ja, takk! Men du må da være enig i at en Tesla har mye mer finelektronikk som kan ryke med dertil kostnader enn feks en Suzuki Sx4 fossilbil med mindre elektronikk. Anonymkode: bf7de...248 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #47 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Om jeg har lært? Sannsynligvis ikke. 😄 Da er du i det rette selskapet her på Kvinneguiden. Anonymkode: f5f8a...297 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #48 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men du må da være enig i at en Tesla har mye mer finelektronikk som kan ryke med dertil kostnader enn feks en Suzuki Sx4 fossilbil med mindre elektronikk. Anonymkode: bf7de...248 Kan bør kunne muligens kanskje? Det er jo fascinerende at Teslaen likevel er mye billigere i drift. Som var poenget vi diskuterte her. Anonymkode: f5f8a...297 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #49 Del Skrevet 28. oktober 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Dette er dessverre en ytterlige seiglivet myte som det ikke kan understøttes av tilgjengelig data. Batteridegradering er selvfølgelig noe som skjer, og forskjell på kjemier er av betydning, men de fleste moderne bilbatterier er designet til å leve betydelig lengre enn dette. Har lest studier som viser til at etter 160,000 km var snittdegraderingen på 6000 biler ~10% som indikerer en levetid på langt over 10 år ved normal bruk. Anonymkode: 36839...785 Obsolytt ingen "myte". Tesla-er fra 2014-2015 har nesten alle fått byttet batteri både 1 og 2 ganger. Sjekk feks Finn.no Og nei - du får ikke et nytt batteri med nye 8 års garanti, men kanskje max 2-4 år brukt batteri. Så kanskje 2 nye år for 100.000,- til! Sykt at noen tror at dette er miljøvennlig. Anonymkode: eed49...838 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #50 Del Skrevet 28. oktober 2023 Jeg kjøpte ei snasen Mach-E i fjor og har forsåvidt ingen planer om å selge den, tenker jeg bare har den til den dør. Kunne virkelig ikke brydd meg om verditap - jeg har kjøpt den allerede og ser selvsagt ikke på en bil som noen form for økonomisk investering. Kunne kanskje ha vært annerledes med lån i bilen men det blir vel bare synsing. At prisene på elbiler vil variere mye burde vel ikke komme som et sjokk for folk flest. Men igjen, når vi har bilister som står i timer i kø for å bytte til vinterhjul når de kan gjøre det selv i stedet så viser det jo bare hvor oppegående folk flest er. Anonymkode: abb7a...3f3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #51 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Sorry, Tesla er og blir en drittbil. Elendige garantivilkår og dårlig kvalitet. Aldri igjen!! Anonymkode: cd6c6...ec6 Vi kommer nok også til å velge noe annet neste gamg, for nå er det så mye mer å velge i. Men nå var det elbil jeg snakket o., ikke Tesla spesifikt. Du mente problemet var at man måtte stoppe, så derfor forklarer jeg at det må jo mennesker. Anonymkode: 353a3...6ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #52 Del Skrevet 31. oktober 2023 jabx skrev (På 28.10.2023 den 11.53): Ladbar hybrid? Hvis ikke så går den ikke på strøm 80% av tiden, og i tillegg er det "dobbelt" vedlikehold. Ja, hybrider har jo som kjent dobbelt opp av alt Har aldri hatt så lite utgifter til vedlikehold som på Priusen. Anonymkode: 9c1ef...58a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 31. oktober 2023 #53 Del Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ja, hybrider har jo som kjent dobbelt opp av alt Har aldri hatt så lite utgifter til vedlikehold som på Priusen. Anonymkode: 9c1ef...58a Samme her, bare med Volvo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 31. oktober 2023 #54 Del Skrevet 31. oktober 2023 On 10/28/2023 at 5:03 AM, AnonymBruker said: Alle jeg kjenner som kastet seg på elbil-hypen har byttet tilbake til fossil nå. Anonymkode: 9c1ef...58a Mens vi er på elbil 4 og 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #55 Del Skrevet 31. oktober 2023 Rosa Sitron skrev (29 minutter siden): Mens vi er på elbil 4 og 5 Det var da et voldsomt forbruk. Bilen min er 15 år og går som en klokke. Anonymkode: 9c1ef...58a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #56 Del Skrevet 31. oktober 2023 Har en 11 år gammel Leaf som jeg gav 26k for for 3 år siden. Betaler omtrent ingenting i forsikring, lader hjemme (lader den for ca 80/mnd), ikke hatt andre utgifter enn ca 1000-lappen for EU-godkjenning. SoH er fremdeles 85,3%. Ja, den er stygg og upersonlig, men billig er den! Anonymkode: d8498...0c4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 31. oktober 2023 #57 Del Skrevet 31. oktober 2023 33 minutter siden, AnonymBruker said: Det var da et voldsomt forbruk. Bilen min er 15 år og går som en klokke. Anonymkode: 9c1ef...58a Kan så si. Men fungerer dårlig med en liten 5 seter etter at barna kom, og trengte bil med større rekkevidde. Samt et større trafikkuhell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #58 Del Skrevet 31. oktober 2023 48 minutter siden, AnonymBruker said: Har en 11 år gammel Leaf som jeg gav 26k for for 3 år siden. Betaler omtrent ingenting i forsikring, lader hjemme (lader den for ca 80/mnd), ikke hatt andre utgifter enn ca 1000-lappen for EU-godkjenning. SoH er fremdeles 85,3%. Ja, den er stygg og upersonlig, men billig er den! Anonymkode: d8498...0c4 Ja, ta en langtur Oslo-Bergen med den. Sikkert enkelt. Vurderte å ha en på hytta med å få den dit virker umulig. Anonymkode: eed49...838 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 31. oktober 2023 #59 Del Skrevet 31. oktober 2023 On 10/28/2023 at 3:16 PM, AnonymBruker said: TS her. Joda, jeg er fullt klar over at nye biler taper seg i verdi så fort man skrur på skiltene. MEN, jeg har kjøpt mange nye og nyere biler i min tid, og elbilen er den som definitivt har tapt seg mest, raskest. Joda, å bytte bil 10 mnd etter man har kjøpt den, er ikke det smarteste, men at den tapte seg så mye, var sjokkerende. Jeg frykter elbiler vil ha et høyere verditap enn hva vi er vant til på fossilbiler. Om jeg har lært? Sannsynligvis ikke. 😄 Anonymkode: 950e6...661 Men har du noensinne kjøpt ny bil i et fallende marked med galopperende renter og en gal mann ved navn Musk som dumper prisen på nye biler med 120k over natta. Klart det har betydning for bruktbilprisene, verden over, OG blant alle bilmerker. Ikke ofte ÉN mann klarer å gjøre så mye krøll med bilbransjen på én liten pressemelding Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #60 Del Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, ta en langtur Oslo-Bergen med den. Sikkert enkelt. Vurderte å ha en på hytta med å få den dit virker umulig. Anonymkode: eed49...838 Hvorfor skulle han det? Det er jo ikke derfor man har en slik bil... 🫠 Det er litt som å si: "Og nå kjøp 600 kg fliser til badet!" til en som har kjøpt Fiesta. Meningsløs kommentar. Men, ja, du får bilen på hytta. Bare lad underveis. Ta sightseeing eller en god bok med deg. Vi har en Leaf som skogsbil. Tar 3-400kg ved om gangen og tåler en litt røff grusvei greit. Sklir mye i gjørma selv med grove vinterdekk på, men den duger. Anonymkode: f5f8a...297 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå