AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #1 Del Skrevet 27. oktober 2023 Jeg er frustrert! Kjøpte min første elbil for 2 år siden, og hadde den i ca 10mnd, før jeg byttet til en annen elbil. Men på 10 mnd hadde den første bilen tapt seg nesten 70-tusen i verdi! Det er jo sinnsykt mye penger på kort tid. Bruktmarkedet ble jo snudd opp/ned da Tesla satt ned prisen. Over natten sank verdien på de fleste elbiler med mange 10-tusner. Bra for dem som skal kjøpe nå. Veldig kjipt for dem (meg) som kjøpte bil før det. Nå følger jo de fleste merker etter, og setter ned prisene. Jeg har en følelse av at pengene man sparer i hverdagen på å kjøre elbil, blir spist opp av verditapet... Jeg vurderer sterkt å kjøpe en nyere brukt dieselbil, da disse holder seg overraskende godt i pris på bruktmarkedet. Nå som elbilfordelene sakte men sikkert forsvinner og vi har høye strømpriser, blir det ikke like økonomisk gunstig å kjøre elbil heller. Er det noen her som har byttet tilbake til fossilbil? Anonymkode: 950e6...661 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #2 Del Skrevet 27. oktober 2023 Kjøpte tesla 3 for ca 2 år siden. Den har falt ca 7000,- pr mnd i verdi hittil. Tror verditapet blir litt mindre neste 5 år så det lønner seg selvsagt ikke å bytte ofte. Uansett deilig å ha ny bil av og til. Forrige var en skranglekasse fra 2005. Forsikring er også dobbelt så dyrt og elbil spiser dekk så tviler på at det er mye å spare. Men vi hadde gratis lading 1.år og nesten gratis nå. Anonymkode: eed49...838 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 27. oktober 2023 #3 Del Skrevet 27. oktober 2023 Hvis du skal bytte bil annenhvert år så blir det stort verditap uansett hva du har, med mindre bilen allerede er gammel og skranglete. Tenk deg nå det kommende verditapet på fossilbiler... Når elbiler både er billigere i innkjøp og i drift så vil det være vanskelig å få solgt fossilbilen gitt. 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #4 Del Skrevet 27. oktober 2023 jabx skrev (2 timer siden): Hvis du skal bytte bil annenhvert år så blir det stort verditap uansett hva du har, med mindre bilen allerede er gammel og skranglete. Tenk deg nå det kommende verditapet på fossilbiler... Når elbiler både er billigere i innkjøp og i drift så vil det være vanskelig å få solgt fossilbilen gitt. Nei, verditapet på fossilbiler tror jeg ikke kommer til å bli høyt. Innføring av høyere avgifter på elbiler, vil bremse salget, og gjøre brukte fossilbiler mer attraktive igjen. Verditap på elbiler er avhengig av flere ting. Første er at prisene på nye elbiler er uforutsigbare. Det går selvfølgelig utover brukte elbiler også. Prisene settes plutselig ned helt ut av det blå. Tesla laget et stor "krakk" i elbilprisene på godt og vondt. Det andre avgiftsøkningene ved bruk (høye strømpriser, økt veiavgift og økte bompengesatser). Det tredje, og nesten mest frustrerende er at utviklingen er enorm, og bilene blir raskt "gamle". Det kommer raskt nye biler, som er mer moderne med bedre rekkevidde og ladehastighet. Det gjør at de gamle modellene blir billigere. Jeg tror kanskje å kjøpe en lite brukt diesel stasjonsvogn med 4-hjulstrekk, i en fornuftig prisklasse, kan være en bedre løsning på et rimelig og forutsigbart bilhold. Anonymkode: 950e6...661 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #5 Del Skrevet 27. oktober 2023 jabx skrev (4 timer siden): Hvis du skal bytte bil annenhvert år så blir det stort verditap uansett hva du har, med mindre bilen allerede er gammel og skranglete. Tenk deg nå det kommende verditapet på fossilbiler... Når elbiler både er billigere i innkjøp og i drift så vil det være vanskelig å få solgt fossilbilen gitt. Elbiler billigere? De skal jo få mer avgifter😂 Takk og pris for dèt sier jeg👍👍 Anonymkode: 3dcb4...38b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 27. oktober 2023 #6 Del Skrevet 27. oktober 2023 jabx skrev (4 timer siden): Hvis du skal bytte bil annenhvert år så blir det stort verditap uansett hva du har, med mindre bilen allerede er gammel og skranglete. Tenk deg nå det kommende verditapet på fossilbiler... Når elbiler både er billigere i innkjøp og i drift så vil det være vanskelig å få solgt fossilbilen gitt. Tror ikke fossilbiler vil ha et like stort tap. Det blir stadig færre av de av nye biler, og mange foretrekker fremdeles fossilbiler. For mange av oss er elbil ikke en løsning som er aktuell enda. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #7 Del Skrevet 27. oktober 2023 Det kommer jo helt an på startprisen, merket, kvaliteten, og en hel del andre ting som markedssituasjonen. Min 2012 Leaf var verdt 28-33000 før Ukraina-krigen, på det verste ble tilsvarende biler solgt for 70000 kr (og annonsert for mer), og nå er den vel nede igjen i rundt 40000 kr. Den kostet 250000 ny og jeg synes ikke den er verdt mye mer enn 30 kkr selv om markedet er mer optimistisk. Så en ny bil i halv-millioners klassen skal tape 10% hvert år, som altså er 50000 kr det første året. Tesla har fantastisk programvare og et godt ladenett, men mange av bilene sliter med kvaliteten og, som du er inne på, nybilprisen blir stadig senket. Klart det påvirker verdien på bilen. Men hvorfor i alle dager skulle du selge en nesten helt ny bil, og ta det verste støtet på verditapet? Når du holder på slik, vet du jo at du brenner penger. Anonymkode: f5f8a...297 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #8 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er det noen her som har byttet tilbake til fossilbil? Anonymkode: 950e6...661 Alle jeg kjenner som kastet seg på elbil-hypen har byttet tilbake til fossil nå. Anonymkode: 9c1ef...58a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
barleymill Skrevet 28. oktober 2023 #9 Del Skrevet 28. oktober 2023 Først og fremst er all bilhold et stort tapsprosjekt. Man taper kanskje 20% av verdien av en ny bil det første året. Det kan lønne seg å kjøpe en bil som er to- tre år gammel som har fått av seg det største verditapet. Men man vil kanskje kjøpe en ny på grunn av lengre garantitid. Man taper penger uansett. Man får minst verditap hvis man kjøper en gammel dieselbil, men da kan man få uforutsette utgifter 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #10 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle jeg kjenner som kastet seg på elbil-hypen har byttet tilbake til fossil nå. Anonymkode: 9c1ef...58a Det er nok de samme folka som sluttet med smart-telefon og gikk tilbake til gammel Nokia. Anonymkode: 0b4bf...d8c 7 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #11 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er nok de samme folka som sluttet med smart-telefon og gikk tilbake til gammel Nokia. Anonymkode: 0b4bf...d8c Hva slags folk er dette? Aldri hørt om. Selv min mor på snart 70 har smarttelefon. Anonymkode: 9c1ef...58a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 28. oktober 2023 #12 Del Skrevet 28. oktober 2023 (endret) Jeg byttet til elektrisk for noen måneder siden. Kommer aldri til å kjøpe noe annet. Verdien på bilen raste da jeg trillet ut fra butikken (den var ny), men jeg kjøpte bilen for å bruke den, ikke for å tenke på hva den er verd om jeg eventuelt skulle selge. Bor rett ved Oslo. Her er det ikke mye som taler til biler med forbrenningsmotors fordel. Det kommer gradvis til å bli vanskeligere å bruke dem som tidligere. Endret 28. oktober 2023 av skrue 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #13 Del Skrevet 28. oktober 2023 Det dummeste jeg ser er folk som gliser over å ha kjøpt en Tesla til 500K og sier at nå skal de spare sååå mange penger på å kjøre elektrisk. Når du kunne kjøpt en grei fossilbil til 200K. Du kan få fylt mye "dyr" bensin for den differansen. Anonymkode: bf7de...248 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imsdalen Skrevet 28. oktober 2023 #14 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det er nok de samme folka som sluttet med smart-telefon og gikk tilbake til gammel Nokia. Anonymkode: 0b4bf...d8c Hvorfor skulle unge, smarte mennesker som innser elbil-svindelen gå tilbake til Nokia? Hva er sammenhengen der tenker du? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #15 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det dummeste jeg ser er folk som gliser over å ha kjøpt en Tesla til 500K og sier at nå skal de spare sååå mange penger på å kjøre elektrisk. Når du kunne kjøpt en grei fossilbil til 200K. Du kan få fylt mye "dyr" bensin for den differansen. Anonymkode: bf7de...248 Jeg kjøpte hybrid til 50k som går på strøm 80% av tiden. Vis meg den elbilen som kan konkurrere mtp økonomi 😅 Anonymkode: 9c1ef...58a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #16 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er nok de samme folka som sluttet med smart-telefon og gikk tilbake til gammel Nokia. Anonymkode: 0b4bf...d8c 😂😂😂 De som har gjort dèt har jo knapt førerkort😄 Anonymkode: 3dcb4...38b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #17 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det dummeste jeg ser er folk som gliser over å ha kjøpt en Tesla til 500K og sier at nå skal de spare sååå mange penger på å kjøre elektrisk. Når du kunne kjøpt en grei fossilbil til 200K. Du kan få fylt mye "dyr" bensin for den differansen. Anonymkode: bf7de...248 ...og til tross for denne tullete kommentarens helt opplagte problemer med "apples and oranges", viser det seg jo at over noen år, er den dyre elbilen billigere likevel. Kostnadsforskjellene er så krasse, at det fortsatt monner. Og det sier jeg med en veteranbil, en ladbar hybrid og nevnte Leaf utenfor døra her. Anonymkode: f5f8a...297 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #18 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva slags folk er dette? Aldri hørt om. Selv min mor på snart 70 har smarttelefon. Anonymkode: 9c1ef...58a De samme som bytta til el-bil også tilbake til fossil Anonymkode: fedba...585 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 28. oktober 2023 #19 Del Skrevet 28. oktober 2023 ALLE biler har et verditap. Det var noen få unntak hvor populære elbiler kunne selges for en gevinst etter et halvt-ett år - men dette er et unntak fra regelen. Hovedregelen er at ALLE biler har et verditap uavhengig av om det er forbrenningsmotor, hybrid eller elektrisk. Dette verditapet er og ALLTID størst i starten. Bilene taper fort flere titalls tusen bare de triller ut av dørene hos forhandler. Dette er et relativt kjent faktum som jeg er overrasket over at TS ikke har fått med seg. Men nå har du lært? Hvorvidt verditapet er størst på elektrisk eller forbrenningsmotor vil variere ut fra mange faktorer, inkludert hvor man bor i landet. I en storby vil for eks regnestykket som hovedregel tippe i retning av elektrisk bil, mens lengre ut fra bykjernen med lengre avstander mellom aktiviteter så kan det være hybrid eller forbrenning er mer fornuftig - eller en kombinasjon. Men det er typisk KG og slike forumer som dette at noen absolutt skal komme inn og påstå at elektrisk er bortkastet eller verdens styggedom. Spesielt morsomt blir det når noen påstår at alle de kjenner som har hatt elbil har byttet til forbrenningsmotor. Idiotisk utsagn som enten bevitner en forutinntatt holdning, eller venner som ikke klarer å tenke selv. 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #20 Del Skrevet 28. oktober 2023 Snublefot62 skrev (52 minutter siden): ALLE biler har et verditap. Det var noen få unntak hvor populære elbiler kunne selges for en gevinst etter et halvt-ett år - men dette er et unntak fra regelen. Hovedregelen er at ALLE biler har et verditap uavhengig av om det er forbrenningsmotor, hybrid eller elektrisk. Dette verditapet er og ALLTID størst i starten. Bilene taper fort flere titalls tusen bare de triller ut av dørene hos forhandler. Dette er et relativt kjent faktum som jeg er overrasket over at TS ikke har fått med seg. Men nå har du lært? Hvorvidt verditapet er størst på elektrisk eller forbrenningsmotor vil variere ut fra mange faktorer, inkludert hvor man bor i landet. I en storby vil for eks regnestykket som hovedregel tippe i retning av elektrisk bil, mens lengre ut fra bykjernen med lengre avstander mellom aktiviteter så kan det være hybrid eller forbrenning er mer fornuftig - eller en kombinasjon. Men det er typisk KG og slike forumer som dette at noen absolutt skal komme inn og påstå at elektrisk er bortkastet eller verdens styggedom. Spesielt morsomt blir det når noen påstår at alle de kjenner som har hatt elbil har byttet til forbrenningsmotor. Idiotisk utsagn som enten bevitner en forutinntatt holdning, eller venner som ikke klarer å tenke selv. Anonymkode: f5f8a...297 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå